Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi sivistynyt ihminen vertaa lukiota ja ammattikoulua

Vierailija
16.05.2015 |

Mihin sellaista vertailua tarvitaan?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:05"]Mulla oli puolison valinnassa rima siinä, että on lukion käynyt. Kertoo yleissivistyksestä. [/quote] no ei kyllä aina kerro.

[/quote]

Olen kauppakouluenglannilla ollut tulkkina insinöörille. Oli kai liian yleissivistynyt puhuakseen itse englantia.

Vierailija
2/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:15"]Miksi amisten ja amisten mammojen on niin vaikea myöntää tyhmyyttään ja laiskuuttaan?
[/quote]
Mulla oli yli 9 keskiarvo peruskoulussa, menin amikseen, koska ala mikä kiinnosti on ammattikoulupohjainen. Nyt haen ammattikorkeaan, kun töitä ei ole. Ihan vitun tyhmä joo.
Luulis sun ymmärtävän sivistyneenä lukion käyneenä, ettei amikseen mene vain tyhmiä, sillä niitä tyhmiä menee myös lukioon, kun joillekin amisaloille on vaikeampi päästä kuin lukioon. Kaikki eivät ole myöskään kiinnostuneet akateemisista töistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:11"]

Lukiohan on vain peruskoulun jatke. Ammattikoulusta pääsee työelämään kiinni jo nuorena.

[/quote]

Amiksen käyminen ilman lukiota on riski: siinä laitetaan munat yhteen koriin ja jos ei oma ala kannatakaan tulevaisuudessa, niin toiselle alalle lähteminen on huomattavasti hankalampaa.

[/quote]

Mitäs hankalaa ammatin vaihdossa on? Minulla vanha ammatti lakkasi elättämästä ja niinpä opiskelin uuden vielä nelivitosena, enkä kokenut minkäänlaisia hankaluuksia. Olin kurssini priimus jättäen taakseni kaikki itseäni nuoremmat yleissivistyneet lukion käyneet alan vaihtajat.

Vierailija
4/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:15"]Miksi amisten ja amisten mammojen on niin vaikea myöntää tyhmyyttään ja laiskuuttaan?
[/quote]
Mulla oli yli 9 keskiarvo peruskoulussa, menin amikseen, koska ala mikä kiinnosti on ammattikoulupohjainen. Nyt haen ammattikorkeaan, kun töitä ei ole. Ihan vitun tyhmä joo.
Luulis sun ymmärtävän sivistyneenä lukion käyneenä, ettei amikseen mene vain tyhmiä, sillä niitä tyhmiä menee myös lukioon, kun joillekin amisaloille on vaikeampi päästä kuin lukioon. Kaikki eivät ole myöskään kiinnostuneet akateemisista töistä.
[/quote]Korkeakoulutettuna olisit jo töissä. No, omapa on vikasi. Kerran amis, aina amis.

Vierailija
5/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:15"]Miksi amisten ja amisten mammojen on niin vaikea myöntää tyhmyyttään ja laiskuuttaan?
[/quote]
[/quote]Korkeakoulutettuna olisit jo töissä. No, omapa on vikasi. Kerran amis, aina amis.
[/quote]
Öhhh. Miten voisin olla jo korkeakoulutettu, kun vasta valmistun amiksesta?

Vierailija
6/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:15"]

Miksi amisten ja amisten mammojen on niin vaikea myöntää tyhmyyttään ja laiskuuttaan?

[/quote]

Sinä et omaa tyhmyyttäsi ja sivistymättömyyttäsi pelkästään myönnä tällä kommentillasi, vaan myös kuulutat sen meille kaikille.

Vierailija
7/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, että ovatkohan ne niitä yleissivistyneitä, jotka myyvät netissä vanhojen tanssipukuja, joillakin jopa 2 kpl:tta.

Vierailija
8/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Amis on ihan oikeasti huonompi kuin lukio. Olin amiksessa kaksi jaksoa, sitten vaihdoin lukioon ja valmistuin ylioppilaaksi. Voin todella sanoa, että amiksessa opiskelijat olivat vähemmän motivoituneita ja kokeet olivat ihan leikkiä. Miksi pitäisi sanoa, että amiksessa on seksikästä säpinää ja amis on voittajille, vaikka näin ei ole? Eikö oikeasti saa sanoa totuutta?   Ja mitä naurettavin väite on, että amiksen papereilla pääsee töihin ja lukion papereilla ei pääse töihin. 1) 100% amiksen suorittaneista ei työllisty.  2) Lukion papereita ei ole tarkoitettu työllistymiseen. Lukio toimii porttina yliopistoon, mutta osa lipsuu amiskorkeaan. ""

Hmm. Ilmeisesti et oppinut ainakaan lukioaikanasi prosenttilaskemista. - Mutta tähän alkuperäiseen kysymykseen "miksi i sivistynyt ihminen vertaa lukiota ja ammattikoulua Mihin sellaista vertailua tarvitaan?" - Niin sanoisin, että kyllä sivistynyt ihminen puntaroi mahdollista tulevaisuuttaan myös sen kautta, että miten siitä saa parhaimman otteen. Tai mitä ylipäätään saattaisi tulevaisuudessa tehdä, yksinkertaistaen vain elättääkseen itsensä. Mutta toki kyse on, myös jonkinalisesta viiteryhmän valinnasta; jokaisella meistä meillä on mielikuva siitä millaisia henkilöitä opiskelee ammattikoulussa ja millaisia lukiossa. valitettavasti, (tai sitten onneksi) - myös mm. kaveripiirin ja vanhempien näkemykset siitä, kumpi on parempi saattaa toisinaan painaa enempi kuin se, mitä nuorta saattaisi itseään kiinnostaa. - Toisaalta se on erinomaisen ymmärrettävää, koska esimerkiksi monelta vanhemmaltakin puuttuu tieto siitä, että mitä tulevaisuudessa saattasisi tehdä, jios tai kun menee ja suorittaa jonkun koulun. - Lukio on  siitä turvallinen valinta, että se ei vielä "leimaa" ja antaa aikaa kypsytellä ja miettiä, mitä tulevaiusuudessa haluaa tehdä. Mutta toisaalta heikolla ylioppilastodistuksella ei tee oikeastaan mitään, sillä jatko-opintoihin korkeakouluihin / yliopositoihin voi aivan hyvin hakea myös ammattikoulun päästötodistuksen turvin. - Jos nyt enää halua on, koska aika moni noin parikymppinen ammattikoulusta valmistunut kyllä tietää, että ainakaan opiskelu yliopistossa ei automaattisesti takaa parempaa palkkaa.   

Vierailija
9/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain ihmeellisestä syystä, jota en vielä ole keksinyt, tämä aihe on ikuisuuskysymys täällä palstalla. 

Tässä ote ja hyvä kirjoitus  Kirsi Reimanin (koulutuspäällikkö Tampereen teknillinen Yliopisto) kirjoituksesta :

Uskoako korkeakoulutukseen vai ammatilliseen koulutukseen?

Suomi haluaisi kuulua korkeastikoulutettujen kärkikastiin maailmalla ja erikoistua korkeaa osaamista vaativille aloille. Aleksi Kaleniuksen tutkimus ”Kansallisen osaamisperustan vahvistaminen” kertoo kuitenkin sen, että kansainvälisessä vertailussa Suomen koulutus- ja osaamistaso ei nuorissa ikäryhmissä ole enää poikkeuksellisen korkea. Muissa kehittyneissä maissa koulutustason nousu on nostanut korkeasti koulutettujen osuutta merkittävästi. Nuorissa ikäluokissa suomalaiset eivät ole enää poikkeuksellisen koulutettuja, vaan OECD-maiden keskitasolla. On siis myönnettävä, että korkeastikoulutettujen osuuden kasvu on hidastumassa vaikka haluaisimmekin uskoa kuuluvamme korkeakoulutettujen kärkikastiin.

Euroopassa usko ammatilliseen koulutukseen on taas vahvistunut ja mm. Saksassa oppisopimuskoulutus on yksi keskeisin ammattiin valmentava koulutusmuoto. Suomessa suunta on myös muuttumassa, koska peruskoulun päättäneiden sijoittumisen osuus ammatilliseen koulutukseen on kasvanut tasaisesti vuodesta 2005 lähtien. Nykyisin 40 – 41 % peruskoulun päättäneistä valitsee ammatillisen koulutuksen. Kun itse valmistuin peruskoulusta v. 1989, niin enemmistö nuorista meni lukioon. Amiksella ei ollut kovin hyvä maine. Nyt tilanne on toinen ja ammatillisen koulutuksen vetovoima nuorten keskuudessa on lisääntynyt. Lisäksi ammatillinen koulutus on systemaattisesti kehittänyt opetustaan mm. työssäoppimista, näyttötutkintoja, työelämäyhteyksiä ja uudenlaisia oppimisympäristöjä.

Koulutususko on yksi suomalaisen yhteiskunnan arvoperuspilari. Nyt tämä pilari on horjumassa. Yhä useampi nuori ja aikuinen joutuu miettimään, millaiseen koulutukseen uskoa ja mihin ammattiin kannattaa valmistua, jotta on ylipäätään työllistymismahdollisuuksia. Koulutususkoa koetellaan, mutta mitä muita oikeasti todellisia vaihtoehtoja Suomella olisi menestyäkseen?

Tässä linkki koko juttuun  https://kirsireiman.wordpress.com/2015/01/18/uskotko-sina-koulutukseen/

Vierailija
10/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:15"]Miksi amisten ja amisten mammojen on niin vaikea myöntää tyhmyyttään ja laiskuuttaan?
[/quote]
[/quote]
Pitäiskö sun käydä uudestaan lukiossa sivistämässä itseäsi?

Vierailija
11/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sivistynyt vertailekaan.

Vierailija
12/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli puolison valinnassa rima siinä, että on lukion käynyt. Kertoo yleissivistyksestä.

Vierailija
13/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulun ja lukion vertaaminen olisi osuvampaa.

Vierailija
14/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:05"]Mulla oli puolison valinnassa rima siinä, että on lukion käynyt. Kertoo yleissivistyksestä.
[/quote] no ei kyllä aina kerro.

Vierailija
15/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:05"]Mulla oli puolison valinnassa rima siinä, että on lukion käynyt. Kertoo yleissivistyksestä.
[/quote]

Vaikka olen lukion käynyt, niin kyllä yleissivistys on ihan muuta kuin koulukirjoja lukemalla hankittu. Lukion käyminen ei kerro yleissivistyksestä yhtään mitään.

Vierailija
16/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lukiota ja amista edes voi verrata keskenään. Tai voi toki, mutta ainoa yhtäläisyys on se, että kummatkin on toisen asteen oppilaitoksia.

Vierailija
17/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiohan on vain peruskoulun jatke. Ammattikoulusta pääsee työelämään kiinni jo nuorena.

Vierailija
18/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:05"]Mulla oli puolison valinnassa rima siinä, että on lukion käynyt. Kertoo yleissivistyksestä. [/quote] Vaikka olen lukion käynyt, niin kyllä yleissivistys on ihan muuta kuin koulukirjoja lukemalla hankittu. Lukion käyminen ei kerro yleissivistyksestä yhtään mitään.

[/quote]

On tietysti amiksen käyneitäkin, jotka sivistää itseään tietoisesti, mutta sitä ei voi ennakoida. Sen sijaan hyvät lukioarvosanat erityisesti reaaliaineista ovat itsessään todiste hyvästä yleissivistyksestä. Eri asia tietysti sitten, jos on käynyt lukion rimaa hipoen. Silloin todennäköisesti yleissivistys on edelleen huono, kun ei ole kiinnostunut asioista.

Vierailija
19/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:11"]Lukiohan on vain peruskoulun jatke. Ammattikoulusta pääsee työelämään kiinni jo nuorena.
[/quote]

Itse kyllä koin lukion erittäin hyödylliseksi. Ihan vaikka perus kehityspsykan kurssi - antaa aika hyvät valmiudet lasten kasvattamiseenkin. Itse en ainakaan 9. lk jälkeen olisi ollut valmis päättämään ammattiani. Sen sijaan sivistin itseäni, ja tällä hetkellä opiskelen lääketieteitä yliopistossa. Ei teineillä pitäisi mikään kiire olla töihin, itsekin olen kuitenkin lukioajoista lähtien työskennellyt opintojeni ohella.

N23

Vierailija
20/32 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:11"]

[/quote]

Amiksen käyminen ilman lukiota on riski: siinä laitetaan munat yhteen koriin ja jos ei oma ala kannatakaan tulevaisuudessa, niin toiselle alalle lähteminen on huomattavasti hankalampaa.