APUA hedelmällisyyteen 40+
Ollaan yritetty vuosikausia miehen kanssa lapsia. Myös IVF useampi kierros takana. Jos nyt otetaan itsestäänselvyydet pois alta (painonhallinta, liikunta, terveellinen ravinto, alkoholi pois yms.) niin mitä kannattaa vielä kokeilla? Ja joo joo, oon vanha ja blaa blaa. Mutta jos nyt laitan vielä hetkeksi kaiken peliin ja sitten voi nostaa kädet ylös niin, että yritetty on. Niin mitä suosittelisitte?
Taustaa sen verran, että tosiaan hedelmättömyys selittämätön, mutta miehellä kaikki kunnossa. Mulla endometrioosi.
Kommentit (89)
E-vitamiini on perinteinen hedelmällisyysvitamiini ja mm voi auttaa ohuisiin limakalvoihin, mikä on tyypillistä jos ei ole ihan nuori. Vehnänalkioöljy on hyvä e-vitamiinin lähde.
Eipä nämä kotikonstit mitään ihmekeinoja ole, mutta eipä niistä haittaa ole kokeillakaan.
Ensimmäinen kommentoija kommentoikin että Puolassa pääsee halvemmalla hedelmällisyyshoitoihin raskaustakuulla. Usein kuitenkin käytetään luovuttajan munasoluja. Jos olisin yrittänyt vuosia, tekisin samalla tavalla. Jos ruotsi taipuu, googlaa Mikaela Lauren. Noin 45v entinen ruotsalainen urheilija joka sai lopulta tytön Puolan klinikalta.
Kyllä kehtaavat ihmiset olla ilkeitä täällä.
Oma kokemus: aloitimme raskausyrityksen kun olin 29-vuotias. Täytin 30, raskautta ei kuulunut, haimme lähetteen tutkimuksiin. Tutkimuksiin pk-seudulla pitkä jono, ja kun lapsettomuuden syyksi paljastui miehen kromosomivirhe, tuli lisää jonottelua ennen hoitoihin pääsyä, mm. perinnöllisyyslääkärille piti odotella melkein puoli vuotta. Oli mennyt lähetteestä melkein 1,5 vuotta ennen kuin pääsimme ensimmäiseen ivf-hoitoon, jossa kaikki alkiot olivat viallisia, niissä oli puolisoni kromosomivirhe. Tässä vaiheessa minulla oli ikää lähes 32, ja siirryimme sitten lahjasolujonoon saadaksemme luovutettuja, terveitä siittiöitä. Jono on vuoden mittainen, joten olen täyttänyt 34 ennen kuin pääsemme seuraavaan hoitoon. Vaikka heti ensimmäinen hoito onnistuisi, ehtisin todennäköisesti täyttää 35 ennen kuin saisin esikoiseni.
Kaikki eivät voi päättää saavansa lapsena esim. 30- ja 32-vuotiaina. Minä olen ikionnellinen jos saan edes yhden lapsen, ja vaikka saisin hänet 44-vuotiaana.
Mieti ennen kuin ilkeilet.
Ubikinoni todella runsailla annoksilla sekä miehelle että naiselle. Tutustu tutkimuksiin kuinka suuren annoksen voi syödä. Tämä ja monet muut vitamiinit vaativat tietty aikaa vaikuttaakseen.
Rentoutuminen, muidenkin asioiden ajattelu.
Toivon teille onnellista elämää, tavalla tai toisella❤️
T. Saman kokenut, ja onnistunut, toivoa on!
Kiitos kivoista viesteistä! <3
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovutetut munasolut.
Tätä ei olla vielä kokeiltu, mutta sekin harkinnassa. Onko kummallista, kun koen, että olisi outoa että mieheni saisi siinä lapsen jonkun ventovieraan kanssa? Tämä ajatus minua pelottaa. Lähinnä siis siksi, että minulle ylipäänsä nousee tällainen ajatus. Tulee sellainen olo, että olen kamalan itsekäs.
ap
Entisaikaan lapseton pari saattoi ottaa kasvattilapsen (sijaislapsi) ja kummallista kyllä nainen saattoikin sitten tulla raskaaksi. Joku hormonijuttu?
Itse tulin raskaaksi ensimmäisestä yrityksestä 40-vuotiaana ja pari vuotta myöhemmin siihen meni 4kk. Terveelliset elämäntavat ja vähäinen stressi on neuvoni.
Joillekin annetaan lääkärin taholta ohjeeksi siirtyä vhh:lle, ja kuulemma tepsii osalla.
Enkä itse ole vhh-höyrypää, vaan olen kuullut sivusta.
En usko että muu auttaa kuin lahjamunasolut. Aika on ajanut omien ohi. Mitä lääkärit teille suosittelevat?
Miehelle vinkiksi että mitäpä sitä enää itkemään kaatuneen maidon perään.. Mies kunnossa joten nuori kaunis nainen hänelle ja pääsee isäksi. Sulle ap terkkuja että ota selvää naisen hedelmällisyydestä. Miehellä siittiöntuotanto on jatkuvaa mut nainen saa jo syntyessään tietyn määrän munasoluja (yksilöllistä kuinka paljon) ja raskauden tod.näk. joka kierrossa n. 20% luokkaa joten niitä menee aika paljon "hukkaan" myös. Sun juna meni jo. Tsemppiä pian alkaviin vaihevuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Naisen elämänkaari:
0-20v: harjoitellaan nukkeleikkiä
20-30v: mangutaan nukkeleikkiä mieheltä
30-45v: nukkeleikki
45-55v: nuppi sekoaa kun nukkeleikki on takana -> häiriökäyttäytymistä
55v->: mangutaan nukkeleikkiä lapsiltaan
Hyvin kiteytetty!
Vierailija kirjoitti:
Seksi ilman ehkäisyä
Haloo!! AP on nelkyt !!! Aika mennyt jo ohi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovutetut munasolut.
Tätä ei olla vielä kokeiltu, mutta sekin harkinnassa. Onko kummallista, kun koen, että olisi outoa että mieheni saisi siinä lapsen jonkun ventovieraan kanssa? Tämä ajatus minua pelottaa. Lähinnä siis siksi, että minulle ylipäänsä nousee tällainen ajatus. Tulee sellainen olo, että olen kamalan itsekäs.
ap
Entisaikaan lapseton pari saattoi ottaa kasvattilapsen (sijaislapsi) ja kummallista kyllä nainen saattoikin sitten tulla raskaaksi. Joku hormonijuttu?
Leikin pienenä tytön kanssa, joka oli otettu perheeseen, kun näytti siltä, että omaa lasta ei tule. Se aviopari sai pian myös biologisen lapsen. Nainen on varmaan luotu hoivaamaan jälkikasvua. Jollain tasolla. Kun heille tuli vieras lapsi, jota voi pitää sylissä, niin jotain tapahtui biologisella tasolla. Tämä ei tietenkään auttanut kaikkia, mutta joitakin. Silloin ei ollut kehittyneitä hedelmöityshoitoja.
Vierailija kirjoitti:
Luovutetut munasolut.
Eiköhän ne munasolut ole jo luovuttaneet koko homman suhteen kun ei lasta kuulu :D
Hanki sellainen kirja kuin It starts with the egg, kirjoittanut Rebecca Fett. Itselläni myös endo, ja vasta tuon kirjan opeilla sain hyvän saaliin munasoluja ja nyt viimein raskaana. Kaikkea hyvää sinulle. Kannattaa ainakin kokeilla, ei sinä menetä mitään, varsinkin kun omilla soluilla haluat vielä yrittää :)
Vierailija kirjoitti:
Miehelle vinkiksi että mitäpä sitä enää itkemään kaatuneen maidon perään.. Mies kunnossa joten nuori kaunis nainen hänelle ja pääsee isäksi. Sulle ap terkkuja että ota selvää naisen hedelmällisyydestä. Miehellä siittiöntuotanto on jatkuvaa mut nainen saa jo syntyessään tietyn määrän munasoluja (yksilöllistä kuinka paljon) ja raskauden tod.näk. joka kierrossa n. 20% luokkaa joten niitä menee aika paljon "hukkaan" myös. Sun juna meni jo. Tsemppiä pian alkaviin vaihevuosiin.
En ole ap, mutta ota itse selvää naisen hedelmällusyydestä. Se kun on yksilöllistä. Olen tullut 2x rasjaaksi yli 40-vuotiaana, vaikka kolmekymppisenä oli vaikeampaa. Nyt yli 50-vuotiaana minulla on täysin toimiva ovulaatio ja lääkärini mukaan voisin hyvin tulla raskaaksi ja ehkäisyä on käytettävä ehdottomasti jis raskautta ei halua. Ap:lle kaikkea hyvää. Et ole vielä liian vanha yrittämään.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile salvia teetä tai maitohappo emätinpuikkoja, siinä kierrossa kun käytin näitä, niin tulin raskaaksi.
Alunperin aloin käyttämään näitä ihan muista syistä, mutta sattumalta juuri silloin tärppäsi.
Niin ja minullakin on endo.
Muistan yli kymmenen vuoden takaa vinkin jossa maitohappobakteeri oli korvattu emättimeen lirutetulla piimällä? Homman idea oli kuitenkin se että emätin on luonnostaan liian hapan, ja näin ollen siittiöille vihamielinen paikka.
Yhdynnän jälkeen tietty jalat ylös kohti kattoa 15 minuutiksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko kilpirauhasarvot kunnossa (TSH 1-2)?
On kunnossa nyt. Tosin on hieman vaihdellut vuosien varrella, ja jossain vaiheessa oli lähellä vajaatoimintaa. Sillä varmaan ollut myös vaikutuksensa tuolloin.
ap
Onko kilpirauhasarvot kunnossa (TSH 1-2)?