Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUA hedelmällisyyteen 40+

Vierailija
17.01.2022 |

Ollaan yritetty vuosikausia miehen kanssa lapsia. Myös IVF useampi kierros takana. Jos nyt otetaan itsestäänselvyydet pois alta (painonhallinta, liikunta, terveellinen ravinto, alkoholi pois yms.) niin mitä kannattaa vielä kokeilla? Ja joo joo, oon vanha ja blaa blaa. Mutta jos nyt laitan vielä hetkeksi kaiken peliin ja sitten voi nostaa kädet ylös niin, että yritetty on. Niin mitä suosittelisitte?

Taustaa sen verran, että tosiaan hedelmättömyys selittämätön, mutta miehellä kaikki kunnossa. Mulla endometrioosi.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok eli pari kivaa asiallista vastausta (kiitos <3 ) ja sitten tää juna meni jo, oot trolli yms. Miten se teiltä on pois, jos haluamme lapsen? Tuleeko tästä haistattelusta jotenkin kivempi olo itselle? Mukava, lämmin fiilis? 

ap

Vierailija
22/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan täällä kysellä mistä vaan. Paljonkos ap:llä sitten on ikää tarkalleen, 40, 43..? Monilla lykästää vielä tuossa iässä. Poista kaikki stressitekijät. Youtubesta löytyy fertility yoga hyviä liikuntaohjeita. Hoida kehoasi hyvällä ravinnolla. Älä välitä muiden tyhmistä mielipiteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko adoptio poissuljettu?

Itselleni adoptio olisi ollut helpompi vaihtoehto kuin luovutetut sukusolut, koska silloin minulla ja puolisollani olisi ollut tasavertaiset lähtökohdat suhteessa lapseen.

Entä sijaisvanhemmuus? Tiedän, tiedän. Tämä vaatii jo paljon muutakin kuin sen, että haluaa lapsen, eikä lapsi todennäköisesti tule koskaan olemaan kokonaan oma.

Vierailija
24/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan täällä kysellä mistä vaan. Paljonkos ap:llä sitten on ikää tarkalleen, 40, 43..? Monilla lykästää vielä tuossa iässä. Poista kaikki stressitekijät. Youtubesta löytyy fertility yoga hyviä liikuntaohjeita. Hoida kehoasi hyvällä ravinnolla. Älä välitä muiden tyhmistä mielipiteistä.

40 v. ja junahuutelijoille tosiaan, että aloitettiin ihan "ajoissa" eikä vasta "mummuiässä". Sori, itkettää...

ap

Vierailija
25/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani auttoi se, että päättivät pitää taukoa yrittämisestä. Eivät kuitenkaan ehkäisyä ottaneet käyttöön.

Tiedän myös pariskunnan, joka päälle nelikymppisenä luovutti ajatuksen tasolla raskauden yrittämisen. Saivat yllätyskaksoset.

Eli päästä ajatuksesi irti pakkomielteestä lapsen saamisen suhteen.

Vierailija
26/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette menneet aiemmin hoitoihin?

Vierailija
27/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta vuotta olette yrittäneet? Parikymppisestä vai yli kolmevitosesta asti? Tiedäthän, että heikosti hedelmällinen 29-vuotias on luultavasti jo lähes steriili nelikymppisenä

Vierailija
28/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea voi haluta mutta kaikkea ei voi saada

Vierailija
29/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile salvia teetä tai maitohappo emätinpuikkoja, siinä kierrossa kun käytin näitä, niin tulin raskaaksi.

Alunperin aloin käyttämään näitä ihan muista syistä, mutta sattumalta juuri silloin tärppäsi.

Niin ja minullakin on endo.

Vierailija
30/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea voi haluta mutta kaikkea ei voi saada

Niin ja vastaako tämä kommenttisi siihen aloituksen kysymykseen hedelmällisyysvinkeistä? Onko tämä arvokas vinkki minulle hedelmällisyyden lisäämiseksi? Kuinka pitkään siellä näppiksen ääressä mietit tätä "nerokasta" vastausta? 

Tahdikkuutta ja tyylitajua voi myös ihminen haluta, mutta valitettavasti sitä ei kaikille suoda.

ap

Vierailija
31/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovutetut munasolut.

Ei auta endometrioosissa, kun silloin itse raskauden kanssa on yleensä ongelmia, jollei sitten endo ole tuhonnut munasoluja.

Vierailija
32/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Foolihappo ja monet muut vitamiinit ja hivenaineet edistävät raskaaksitulemista. Pitäisi lopettaa yrittäminen ja pakonomainen ajattelu / toive raskaaksitulemisesta, sillä stressi lisää haitallisten hormonien erittymistä ja estää raskaaksi tulemisen. Mm kortisolin eritys on paha juttu.

Miltei kaikki tietävät pareja jotka ovat ottaneet lemmikin tai adoptoineet, niin kohta ollaankin oikeasti raskaana.

Vierailija
33/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yritykseen kuului ubikinoni ja runsas seksi

hieman ennen lh-huippua, lh-huipussa ja pari päivää jälkeen. Sattumalta join myös runsaasti greippimehua, kun raskauduin. Olin 40 v.

Vierailija
34/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä valitettavasti tosi puheilla voi lisätä mitenkään. Tuuri on ainut jolla merkitystä tässä asiassa, tietysti niiden itsestään selvyyksien lisäksi.

Minulla pelottaa myös hedelmättömyys. Itse olen vielä nuori, mutta miehellä hieman enemmän ikää ja alentunut hedelmällisyys.

Vierailija
35/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovutetut munasolut.

Ei auta endometrioosissa, kun silloin itse raskauden kanssa on yleensä ongelmia, jollei sitten endo ole tuhonnut munasoluja.

Minulla on todettu olevan oikein hyvä ja terve kohtu. Endo taas saattaa tuhota munasoluja, on nimenomaan munasarjoissa kiinni. 

ap

Vierailija
36/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla todettu millasia määriä munasoluja? Paljonko sun amh -arvo on?

Vierailija
37/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta teidän kannattaisi harkita luovutettuja sukusoluja, joko munasoluja tai siittiöitä. Jos selvää vikaa ei ole ja hoitoja on tehty, niin aina on mahdollisuus siihen että teillä on yhteensopivuus ongelma. On pariskuntia, jotka eivät ole saaneet lasta edes hoidoilla, mutta sitten kun ero on tullut, niin kumpikin on saanut lapsia uuden puolison kanssa. Tietysti silloin pitää miettiä kumpi on tärkeämpää, biologinen lapsi vai ylipäätään lapsen saaminen.

Vierailija
38/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla todettu millasia määriä munasoluja? Paljonko sun amh -arvo on?

FSH on poikkeuksellisen hyvä, AMH ikäisilleni tyypillinen, eli ei todellakaan enää kovin hyvä

Vierailija
39/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko adoptio poissuljettu?

Itselleni adoptio olisi ollut helpompi vaihtoehto kuin luovutetut sukusolut, koska silloin minulla ja puolisollani olisi ollut tasavertaiset lähtökohdat suhteessa lapseen.

Entä sijaisvanhemmuus? Tiedän, tiedän. Tämä vaatii jo paljon muutakin kuin sen, että haluaa lapsen, eikä lapsi todennäköisesti tule koskaan olemaan kokonaan oma.

Itse taas ajattelen, että jos itse en voisi biologisia lapsia saada, haluaisin että edes se toinen puolikas olisi ihan biologisesti miehestäni. Onhan hänessä kuitenkin paljon geneettisiä ominaisuuksia, joita rakastan ja arvostan. Muutenhan hän ei edes olisi mieheni enkä hänen kanssaan haluaisi lisääntyä.

Sijaisvanhemmuudesta taas ongelma usein on se, että lapsi ei ole välttämättä sijoitukseen päätyessään aivan pieni vauva enää ja siten voi kärsiä monenlaisista traumaoireista. Se on raskas tie, vaikkakin voi olla myös palkitseva. Etenkin jos ei ole ennestään lapsia, on tuollainen erityistarpeinen lapsi melkoisen kova sukellus vanhemmuuden syvään päätyyn.

Itse suosittelisin kyllä lämpimästi lahjasoluja, kun useampi ivf on jo takana.

Vierailija
40/89 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi aromavyöhyketerapia. Ja täydellinen rentoutuminen...etelänloma...aurinko ja viiniä ja herkkuja. Tulin heti loman jälkeen raskaaksi.