Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUA hedelmällisyyteen 40+

Vierailija
17.01.2022 |

Ollaan yritetty vuosikausia miehen kanssa lapsia. Myös IVF useampi kierros takana. Jos nyt otetaan itsestäänselvyydet pois alta (painonhallinta, liikunta, terveellinen ravinto, alkoholi pois yms.) niin mitä kannattaa vielä kokeilla? Ja joo joo, oon vanha ja blaa blaa. Mutta jos nyt laitan vielä hetkeksi kaiken peliin ja sitten voi nostaa kädet ylös niin, että yritetty on. Niin mitä suosittelisitte?

Taustaa sen verran, että tosiaan hedelmättömyys selittämätön, mutta miehellä kaikki kunnossa. Mulla endometrioosi.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkös d-vitamiinitaso ja ferritiini? Minkä verran ovat olleet?

Vierailija
62/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juna meni jo. Olisit aloittanut aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut laittaa tyynyä alaselän alle?

Vierailija
64/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on takana pitkä yritys ja useita vuosia hoidoissa (IVF-hoidot), on onnistuminen omilla soluilla todella epätodennäköistä, valitettavasti. Et kertonut tarkemmin miten teidän IVF-hoidot ovat menneet, oletteko päässeet alkionsiirtoihin?

Järkevintä olisi siirtyä luovutettuihin munasoluihin, näin teillä olisi todella hyvät todennäköisyydet onnistua. Varmasti tuntuu vaikealta luopua ajatuksesta geneettisestä lapsesta, mutta valitettavasti on erittäin epätodennäköistä, että enää onnistuttu ”luomuna”.

Vierailija
65/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa Pitkään yrittäneet -ketjua Vauvakuume-osiossa. Lue luovutetuista munasoluista ja pohdi asiaa kunnolla, koska sulla voi iän ja endon puolesta olla kyse nimenomaan munasolujen huonosta laadusta. Itse synnytetty lapsi tuntuu kyllä omalta. Näin ystäväni 43v sai lapsen. Kaikkea hyvää teille.

Vierailija
66/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan ferritiiniä ja rautatasojen saattamista kunnolla hyvälle tasolle, jos eivät ole jo.

Vierailija
67/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin ulkomaille klinikalle missä saa suorittaa alkiodiagnostiikkaa rahaa vastaan. Näin ei edes yritetä siirtää epäkelpoisia alkioita, koska raskaus kuitenkin menisi hyvin suurella todennäköisyydellä kesken tai ei edes alkaisi.

Kävisin myös akupunktiossa. Voi mm. lisätä verenkiertoa kohdun alueella.

Lomapaketti ulkomaan lomakohteesta, missä mainostetaan ”conception moon” -pakettia, siihen kuuluu mm. ruuat, jotka edistävät raskautumista. Ainakin Karibialla on.

Huom. Te, jotka mainostatte luovutettujen sukusolujen käyttöä. Olen kuullut, että vanhemmat naiset tulevat huonosti raskaaksi luovutetuilla munasoluilla, siksi sijaissynnytys nousussa.

Vierailija
68/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen hedelmällisyys romahtaa 25v jälkeen. Niin se vain menee

Vierailija
69/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen hedelmällisyys romahtaa 25v jälkeen. Niin se vain menee

Ja vanhat miehet tekevät rumia lapsia. Naisen iällä ei ole vaikutusta.

Vierailija
70/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkös d-vitamiinitaso ja ferritiini? Minkä verran ovat olleet?

Ferritiinin kanssa on ollut ongelmia siitä asti, kun kuukautiset alkoivat. Eli se tilanne hieman aaltoilee, sillä en voi tankata rautaa jatkuvasti. Se aiheuttaa sitten vatsan puolelle jo pahoja ongelmia. Nyt tällä hetkellä tilanne on hyvä, koko viime vuoden oli huono, mutta havahduin siihen vasta syksyllä. Harmittaa, että siinäkin meni mahdollisuudet huonommaksi monen kuukauden osalta.

D-vitamiinia syön 100 mkg päivässä. Olen todennut, että ilman vitamiinilisää arvo tuppaa laskemaan alarajoille.

ap

Vierailija
71/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut laittaa tyynyä alaselän alle?

Olen ja kaikki asennot kokeiltu niin moneen kertaan, etten epäile, etteikö tavara kulkisi normaalisti.

ap

Vierailija
72/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on takana pitkä yritys ja useita vuosia hoidoissa (IVF-hoidot), on onnistuminen omilla soluilla todella epätodennäköistä, valitettavasti. Et kertonut tarkemmin miten teidän IVF-hoidot ovat menneet, oletteko päässeet alkionsiirtoihin?

Järkevintä olisi siirtyä luovutettuihin munasoluihin, näin teillä olisi todella hyvät todennäköisyydet onnistua. Varmasti tuntuu vaikealta luopua ajatuksesta geneettisestä lapsesta, mutta valitettavasti on erittäin epätodennäköistä, että enää onnistuttu ”luomuna”.

Niin, olin ehkä tarkoituksella hieman epämääräinen. Täällä on vaikea avautua, etenkin, kun keskusteluun osallistuvat myös nämä juna meni jo -sivustahuutelijat... 

Vaikka on kyseessä selittämätön hedelmättömyys, voisin hoitojen tulosten pohjalta itse veikata sitä, että endometrioosini häiritsee munasolujen kehittymistä. Soluja on siellä jonkin verran, ja vaihdevuodet eivät vielä kolkuttele. Mutta jokin häiritsee sitä luonnollista prosessia, että saataisiin solut kypsymään optimaalisessa tahdissa. Tämä on täysin nyt oma veikkaus, sillä ihan näin ei ole kukaan lääkäri asiaa muotoillut.

ap

Vierailija
73/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että omilla munasoluilla on häviävän pieni mahdollisuus tulla enää raskaaksi. Suosittelen, että perehdytte kunnolla lahjamunasoluasiaan. Se vaatii yleensä oman surutyönsä ja luopumisen omien geenien jatkumisen ajatuksesta, paljon pohdintaa, keskustelua ja punnitsemista. Netistäkin löytyy kokemuksia ja tietoa monella kielellä. Ei kannata tyrmätä asiaa ennen perusteellista pohdintaa.

Itse olen raskaana lahjamunasolulla, ja asiaa täytyi työstää pitkään jotta olen sinut sen kanssa, mutta nyt on levollinen mieli ja odotan vauvan syntymää hyvillä mielin. Vanhemmuus on yhdessäoloa ja lapsen hoitamista ja hänen tarpeistaan huolehtimista, geenit on lopulta aika pieni tekijä siinä että tuntee itsensä äidiksi. Sitäpaitsi odottajan geenit ja kohdun olosuhteet vaikuttavat kehittyvään sikiöön, tätä kutsutaan epigenetiikaksi.

Voi olla, että lahjamunasolu ei ole teidän juttunne, mutta älkää tyrmätkö ajatusta heti ilman kunnollista harkintaa.

Vierailija
74/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa Pitkään yrittäneet -ketjua Vauvakuume-osiossa. Lue luovutetuista munasoluista ja pohdi asiaa kunnolla, koska sulla voi iän ja endon puolesta olla kyse nimenomaan munasolujen huonosta laadusta. Itse synnytetty lapsi tuntuu kyllä omalta. Näin ystäväni 43v sai lapsen. Kaikkea hyvää teille.

Kiitos tsempeistä! Pitäisi varmasti lukea tai kuulla näiden lahjoitetuilla munasoluilla  raskaaksi tulleiden ajatuksia enemmän. Jos nyt vertaan tilannetta vaikka adoptioon, niin olisihan se toisaalta ihana tuoda maailmaan mieheni kaltainen lapsi. Ja adoptiojonot yms. ovat niin pitkiä ja monimutkaisia, että senkin puolesta lahjoitettu sukusolu olisi henkisesti kevyin reitti. Ja ehkä jo iässäni ainoa reitti vastasyntyneen äidiksi. Haluan kyllä äidiksi, vaikkei se sitten omilla geeneillä onnistuisikaan.

Ja jotenkin hassusti ajattelen, että jos kannan lapsen, joka jakaa kanssani verenkierron niin kyllähän siinä siirtyy lapselle myös osa minua. Ja lisäksi olen lukenut, että lapsesta jää jälki äidin aivoihin. Tätä oli tutkittu poikalasten äideillä. En nyt jaksa alkaa kaivelemaan tutkimusta. Mutta on mielestäni kaunis ajatus, että lapsesta jää minuun osa, ja minusta häneen, kaikesta huolimatta.

ap

Vierailija
75/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että omilla munasoluilla on häviävän pieni mahdollisuus tulla enää raskaaksi. Suosittelen, että perehdytte kunnolla lahjamunasoluasiaan. Se vaatii yleensä oman surutyönsä ja luopumisen omien geenien jatkumisen ajatuksesta, paljon pohdintaa, keskustelua ja punnitsemista. Netistäkin löytyy kokemuksia ja tietoa monella kielellä. Ei kannata tyrmätä asiaa ennen perusteellista pohdintaa.

Itse olen raskaana lahjamunasolulla, ja asiaa täytyi työstää pitkään jotta olen sinut sen kanssa, mutta nyt on levollinen mieli ja odotan vauvan syntymää hyvillä mielin. Vanhemmuus on yhdessäoloa ja lapsen hoitamista ja hänen tarpeistaan huolehtimista, geenit on lopulta aika pieni tekijä siinä että tuntee itsensä äidiksi. Sitäpaitsi odottajan geenit ja kohdun olosuhteet vaikuttavat kehittyvään sikiöön, tätä kutsutaan epigenetiikaksi.

Voi olla, että lahjamunasolu ei ole teidän juttunne, mutta älkää tyrmätkö ajatusta heti ilman kunnollista harkintaa.

Kiitos vastauksestasi! Kirjoitinkin tuossa (yllä) mietteitä, joita minulla on viime päivinä herännyt lahjoitetusta sukusolusta. Yritän avata mieltäni. Kaikkea hyvää.

ap

Vierailija
76/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin ulkomaille klinikalle missä saa suorittaa alkiodiagnostiikkaa rahaa vastaan. Näin ei edes yritetä siirtää epäkelpoisia alkioita, koska raskaus kuitenkin menisi hyvin suurella todennäköisyydellä kesken tai ei edes alkaisi.

Lomapaketti ulkomaan lomakohteesta, missä mainostetaan ”conception moon” -pakettia, siihen kuuluu mm. ruuat, jotka edistävät raskautumista. Ainakin Karibialla on.

Huom. Te, jotka mainostatte luovutettujen sukusolujen käyttöä. Olen kuullut, että vanhemmat naiset tulevat huonosti raskaaksi luovutetuilla munasoluilla, siksi sijaissynnytys nousussa.

Olen lukenut paljon akupunktiosta, ja tuntuu hurjalta, että se voisi auttaa. Siis niinkin pieni asia. Mutta lähes jokaisella akupunktioklinikalla on näitä asiakkaiden ultraäänikuvia esillä netissä tyyliin "teidän avuilla tulin raskaaksi".  Ajattelin, että voihan sitä muutaman kerran kokeilla. Tuntuu vain niin uskomattomalta. 

ap

Vierailija
77/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tulee varmasti paljon alapeukkuja, mutta jotkut kristallit voivat auttaa hedelmällisyyden kanssa.

Fertility Crystals

Yellow jasper — is suspected of being able to encourage the proper functioning of the endocrine system and pancreas. As we know, the endocrine system is vital for fertility, making yellow jasper an excellent crystal for fertility.

Turquoise — may allegedly help to offer protection from environmental pollutants or endocrine disruptors. Endocrine disruptors can be a big contributing factor to infertility and they are often found in every-day cleaning and beauty products, as well as some of the foods we consume and the environment we live in.

Smokey quartz — is a great fertility crystal and a good beginner crystal, too. It can supposedly help to improve fertility, your focus and survival instincts.

Rose quartz — another great beginner’s crystal, this is the crystal of love. While this crystal can supposedly bring you an abundance of love and joy, it is not only intended for romantic love but also familial love. This stone helps to expel anger, and nurture and comfort all who come into contact with it.

Moonstone — is a great crystal for the digestive system and it helps to soothe emotions. You may be wondering what this has to do with fertility but managing your emotions can help with stress and stress reduction can improve fertility. Likewise, diet is very important for overall health and fertility, but when you have digestive issues, it is harder to be sure that your body is actually absorbing the nutrients you feed it. Improving the digestive system may help to make sure you are properly absorbing nutrients and getting the fertility benefits from your diet.

Clear quartz — is an amazing beginner’s crystal that can also be programmed to target any area that you want it to. It is an adaptable stone that helps to channel universal energies to supposedly offer healing properties.

Lapis lazuli — this little blue stone can help with meditation and feelings of sadness and melancholy. This is helpful for fertility as often the inability to calm the mind can lead to anxiety, which, in turn, can impact your fertility. Sadness and anxiety are common amongst those dealing with infertility and so this stone may help you through this journey through its meditative qualities.

Jade – is really good for longevity and preparing for long journeys. This may be helpful for those who are starting their fertility journey as it may help to keep you firm and safe on your path.

Vierailija
78/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi! Kirjoitinkin tuossa (yllä) mietteitä, joita minulla on viime päivinä herännyt lahjoitetusta sukusolusta. Yritän avata mieltäni. Kaikkea hyvää.

ap

Lisään tähän vielä sen verran, että meillä on yksi omilla soluilla ja ivf-hoidoilla saatu lapsi. Hänen kanssaan olen ymmärtänyt, että ainakin minulle äitiyden kokemus ja rakkaus lasta kohtaan syntyy siitä, kun hoivaan häntä joka päivä, näen hänen kasvavan ja kehittyvän, ja siitä miten leikimme ja puuhailemme yhdessä kaikkea kivaa. Olen imettänyt, kantanut kitisevää vauvaa, lohduttanut, pitänyt sylissä, ollut huolissaan ja kokenut lukemattomia onnen ja ilon hetkiä. Jos minulle selviäisi nyt, että klinikka olisi sählännyt, eikä hän olisi geneettisesti minun, en silti rakastaisi häntä yhtään sen vähempää.

Lahjasolulapsen mukana tulee tietenkin ylimääräistä hässäkkää, pitää päättää kenelle kertoo asiasta ja milloin, miten asia käsitellään lapsen kanssa (salaaminen lapselta ei ole suositeltavaa), lapsella voi olla geneettisiä puolisisaruksia jossakin, puolet geeneistä tulee tuntemattomasta lähteestä jne. mutta kaikkeen löytyy neuvoja ja hyväksi havaittuja toimintatapoja. Nämä vain täytyy työstää itsensä kanssa muiden asioiden ohessa.

En kiistä etteikö ajatusprosessi ole ollut pitkä ja välillä myös kivulias, mutta lopulta kyse oli siitä, että haluanko isomman perheen, kokea äitiyden vielä uudelleen, sekä antaa esikoiselle mahdollisuuden elämänmittaiseen sisarussuhteeseen, vai enkö halua. Vastaus oli kaikesta huolimatta selkeä, ja sillä tiellä nyt ollaan. Meillä on vaikuttanut käyneen hyvä tuuri esikoisen kanssa, mutta jälkeenpäin olen ajatellut että ehkäpä minun geenini eivät olekaan niitä joita kannattaa jatkaa (mm. paha endometrioosi, suvussa paljon syöpää jne jne.), ja lapsi saakin paremmat geenit joltain toiselta.

Täytyy muistaa, että lahjamunasoluhoito on kallista (ette ikäsi takia pääse enää julkiselle), ja se voi epäonnistua kokonaan tai vaatia useamman yrityksen, mikä on henkisesti raskasta ja tuo lisäkustannuksia. Lahjasolujonoon voi kuitenkin ilmoittautua, se ei vielä sido mihinkään. Lopullinen päätös tehdään vasta siinä vaiheessa kun jonossa tulee teidän vuoronne ja klinikalta tarjotaan tiettyä luovuttajaa. Prosessiin kuuluu pakollisena psykologin konsultaatio, jossa jutellaan näistä lahjasoluun liittyvistä tuntemuksista ja lapselle kertomisesta ym. ja psykologi tekee sen perusteella arvion puoltaako hän hoidon jatkamista.

Lukemieni kokemusten perusteella lahjasolun käyttämistä ei kaduta, lapsi tuntuu omalta, ja ennen lapsen syntymää isoilta ja ahdistavilta tuntuneet asiat menettävät merkityksensä kun lapsi syntyy ja häneen pääsee vihdoin tutustumaan.

Kaikkea hyvää sinullekin.

Vierailija
79/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut paljon akupunktiosta, ja tuntuu hurjalta, että se voisi auttaa. Siis niinkin pieni asia. Mutta lähes jokaisella akupunktioklinikalla on näitä asiakkaiden ultraäänikuvia esillä netissä tyyliin "teidän avuilla tulin raskaaksi".  Ajattelin, että voihan sitä muutaman kerran kokeilla. Tuntuu vain niin uskomattomalta. 

ap

Ehdottomasti kannattaa! Tuskin ihmiset olisivat sitä tehneet tuhansia vuosia jossei se auttaisi. Kuuluisa jalkapallomanageri Arsene Wenger valmensi Japanissa ja kun hän siirtyi Englantiin, hän toi ensimmäisenä akupunktiohoidot pelaajilleen.

Vierailija
80/89 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munaa pilluun ja ehköisy vähemmälle.