Terveydenhoitaja painostaa!
Olen siis 15v, ja olin normaalisti koulun terveystarkastuksessa. En edes tiedä/muista miten, mutta puheenaihe siirtyi terkkarin kanssa ehkäisyyn. Kun sanoin että se on ok, niin kommentti oli "Niin että käytät pillereitä?"
Siihen minä "Ei kun kortsua, kun en halua hormonaalista ehkäisyä.."
Tuon jälkeen alkoi hirveä selittely minulle miksi minun pitäisi käyttää e-pillereitä..en tajua. En halua käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä. Miksi nykyään teineille tyrkytetään pillereitä? Meillä on aina poikaystävän kanssa toiminut kortsu. No problem, mutta terkkari oli eri mieltä.
Ai niin. En mene Demiin, koska sieltä tuskin saa tähän vastauksia.
T.-99 tyttö.
Kommentit (128)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:45"]
Terkkarilla on tietoa ja elämänkokemusta enemmän. Sitäkin kannattaa miettiä. Ja hänen puheensa kannattaa kuunnella ja tehdä päätös sen jälkeen. Hienoa jos kondomi toimii teillä! Näin 22 vuotta sinua vanhempana ymmärrän aikuisen näkökannan. Omalle tyttärelleni suosittelisin pillereitä JA kondomia. MIKÄÄN ehkäisy ei ole 100% varma. Hienoa jos joku täyttelee kortsuja vedellä. Yleensä jossain vaiheessa elämää törmää tilanteeseen, jossa ymmärtää miksi se kondomi jää käyttämättä.
[/quote]
Näin 7 vuotta sinua vanhempana kysyn; missä vaiheessa elämää törmää tilanteeseen jossa ymmärtää , miksi se kondomi jää käyttämättä
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:54"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:43"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:38"]Olen melko varma, että tässä tapauksessa poikaystävä on vanhempi ja eri kehitystasolla kuin ap. [/quote] Ihan kuule -99 on poikaystävänikin. -Ap [/quote] äitisi ja isäsi on antanut siunauksen että voit harrastaa naimista??? [/quote] Niille ei kuulu minun seksielämäni. Tietävät että ehkäisy on kunnossa. -Ap [/quote] Sun elämäsi kuuluu vanhemmillesi vielä monta vuotta. Siihen asti, kun olet täysi-ikäinen. [/quote] Seksielämä on asia joka on henkilökohtainen. -Ap
[/quote]
Ei ole tuossa iässä.
[/quote]
Kyllä se on. Näin ollaan sanottu jopa tt-tunnilla. Kyllä se on yksityisasia.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 23:02"]Tää on niin provo :D miten ihmiset jaksatte edes provosoitua...
[/quote]
Tämä ei ole provo.
-Ap
[/quote]
Älä jaksa. Säälittävää.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:49"]
Minä söin pillereitä parikymppisenä pari kuukautta, sain järkyt masennusoireet ja sen jälkeen en ole hormoneita kehooni tunkenut. En minäkään suosittelisi omalle tyttärelleni pillereitä, kondomit toimii ihan hyvin. Ja jos epätoivottu raskaus tulisi, niin ei sekään olisi niin kamalaa. Ja ylipäätään tähdennän lapsilleni, että kannattaa harrastaa seksiä vasta sellaisen kanssa, jonka kanssa oikeasti haluaa olla yhdessä loppuelämän.
[/quote]
Minä tollo söin vuoden pillereitä kakskymppinä ennen kuin tajusin lopettaa. Tuon vuoden aikana lihoin kilotolkulla, mielialat heitteli, elin vähän kuin sumussa eikä seksiä tehnyt mieli, vaikka kuinka olisi voinut paljaalla panna menemään. Lopettamisen jälkeen olo muuttui kaikin puolin, tosin kuukautisrytmi oli melkein vuoden sekaisin.
Jos ihmiselle sopii pillerit niin mikäs siinä. Onhan pillereiden runsas käyttö torjunut toki hurjan määrän epätoivottuja raskauksia. Mutta jotenkin edesvastuutonta sekin systeemi, että teineille tyrkätään pilleriresepti kouraan sen kummempia selittämättä ja juttelematta asiasta tarkemmin. Moni nuori nainen elää pillerihuuruissa vuosikausia tietämättä miltä kroppa ja mieli tuntuisi ilman niitä. Puhumattakaan pillereiden käytön vaikutuksista ympäristöön.
Oon ite terveydenhuoltoalan ammattilainen ja en aio käyttää hormonaalista ehkäisyä. Kortsu kerran hajonnut 10-vuotisen seksielämäni aikana. Enkä muutenkaan aio käyttää lääkkeitä/valmisteita ellei niillä ole suhteessa parempi vaikutus terveyteen verrattaessa haittavaikutuksiin. Hormonaalisen ehkäisyn vaikutus on niin yksilöllistä, samoin kortsujen käyttökokemukset.
Parasta on tietää eri ehkäisymenetelmät ja mahd haittavaikutukset ja tutustua niihin ihan oman kokemuksen kautta lääkärin suosituksella. Pääasia on että käyttää ehkäisyä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 23:06"]Oon ite terveydenhuoltoalan ammattilainen ja en aio käyttää hormonaalista ehkäisyä. Kortsu kerran hajonnut 10-vuotisen seksielämäni aikana. Enkä muutenkaan aio käyttää lääkkeitä/valmisteita ellei niillä ole suhteessa parempi vaikutus terveyteen verrattaessa haittavaikutuksiin. Hormonaalisen ehkäisyn vaikutus on niin yksilöllistä, samoin kortsujen käyttökokemukset.
Parasta on tietää eri ehkäisymenetelmät ja mahd haittavaikutukset ja tutustua niihin ihan oman kokemuksen kautta lääkärin suosituksella. Pääasia on että käyttää ehkäisyä.
[/quote]
Vihdoinkin joku tajuaa minua!
-Ap
Kyllä onkin niin fiksu tapaus kun harrastaa aikuisten juttuja penskana eikä halua edes käyttää kunnollista ehkäisyä. Provohan tämä on, mutta ihmetyttää aikuisten kommentit. Oikeasti 15- vuotiaille ei vielä seksi kuulu.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 23:02"]Tää on niin provo :D miten ihmiset jaksatte edes provosoitua...
[/quote]
Tämä ei ole provo.
-Ap