Terveydenhoitaja painostaa!
Olen siis 15v, ja olin normaalisti koulun terveystarkastuksessa. En edes tiedä/muista miten, mutta puheenaihe siirtyi terkkarin kanssa ehkäisyyn. Kun sanoin että se on ok, niin kommentti oli "Niin että käytät pillereitä?"
Siihen minä "Ei kun kortsua, kun en halua hormonaalista ehkäisyä.."
Tuon jälkeen alkoi hirveä selittely minulle miksi minun pitäisi käyttää e-pillereitä..en tajua. En halua käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä. Miksi nykyään teineille tyrkytetään pillereitä? Meillä on aina poikaystävän kanssa toiminut kortsu. No problem, mutta terkkari oli eri mieltä.
Ai niin. En mene Demiin, koska sieltä tuskin saa tähän vastauksia.
T.-99 tyttö.
Kommentit (128)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:19"]Olllaan 20 vuotta käytetty pelkkää kondomia ehkäisynä, eikä kertaakaan ole mennyt rikki, kaksi kertaa irronnut ja ne kaksi kertaa olen hakenut jälkiehkäisyn. So simple!
[/quote]
Näin. Jatkakaa samaan malliin :)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:06"] Olen siis 15v, ja olin normaalisti koulun terveystarkastuksessa. En edes tiedä/muista miten, mutta puheenaihe siirtyi terkkarin kanssa ehkäisyyn. Kun sanoin että se on ok, niin kommentti oli "Niin että käytät pillereitä?" Siihen minä "Ei kun kortsua, kun en halua hormonaalista ehkäisyä.." Tuon jälkeen alkoi hirveä selittely minulle miksi minun pitäisi käyttää e-pillereitä..en tajua. En halua käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä. Miksi nykyään teineille tyrkytetään pillereitä? Meillä on aina poikaystävän kanssa toiminut kortsu. No problem, mutta terkkari oli eri mieltä. Ai niin. En mene Demiin, koska sieltä tuskin saa tähän vastauksia. T.-99 tyttö. [/quote] olet vasta 15 vee, et kai saisi edes harrastaa seksiä. Kondomi voi mennä rikki taitamattoman käsissä ja e-pilleri on varma. Ensiksihän sitä seukataan ja tutustutaan ja kun on turvallinen olo niin sitten voi levitellä raajat kun on jo 16 vee. [/quote] Kai sinä tajuat että seksillä ei ole ikärajaa? Sitä paitsi täytän ensi-viikolla 16v. Ja tuohon kondomi juttuun... Niin, kuin aikaisemmin jo kirjoitin: Aina seksin jälkeen me tarkastetaan että kondomi ei ole mennyt rikki, täytetään vedellä. Kertaakaan ei ole mennyt rikki. Ja jos menisi, niin juoksisin apteekkiin jälkiehkäisyä hakemaan. -Ap
[/quote] voi hyvät hyssykät, vedellä lotrataan kondomit,
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:06"] Olen siis 15v, ja olin normaalisti koulun terveystarkastuksessa. En edes tiedä/muista miten, mutta puheenaihe siirtyi terkkarin kanssa ehkäisyyn. Kun sanoin että se on ok, niin kommentti oli "Niin että käytät pillereitä?" Siihen minä "Ei kun kortsua, kun en halua hormonaalista ehkäisyä.." Tuon jälkeen alkoi hirveä selittely minulle miksi minun pitäisi käyttää e-pillereitä..en tajua. En halua käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä. Miksi nykyään teineille tyrkytetään pillereitä? Meillä on aina poikaystävän kanssa toiminut kortsu. No problem, mutta terkkari oli eri mieltä. Ai niin. En mene Demiin, koska sieltä tuskin saa tähän vastauksia. T.-99 tyttö. [/quote] olet vasta 15 vee, et kai saisi edes harrastaa seksiä. Kondomi voi mennä rikki taitamattoman käsissä ja e-pilleri on varma. Ensiksihän sitä seukataan ja tutustutaan ja kun on turvallinen olo niin sitten voi levitellä raajat kun on jo 16 vee. [/quote] Kai sinä tajuat että seksillä ei ole ikärajaa? Sitä paitsi täytän ensi-viikolla 16v. Ja tuohon kondomi juttuun... Niin, kuin aikaisemmin jo kirjoitin: Aina seksin jälkeen me tarkastetaan että kondomi ei ole mennyt rikki, täytetään vedellä. Kertaakaan ei ole mennyt rikki. Ja jos menisi, niin juoksisin apteekkiin jälkiehkäisyä hakemaan. -Ap
[/quote] seksillä on ikäraja , 14 vee on ainakin sakkolihaa ja eiks oo 15 veekin. Turhan aikaisin olet alkanut harrastamaan aikuisten leikkejä ja oletko valmis kantamaan seuraukset poikaystävän kanssa???? Joten ala vaan popsia niitä piltsuja.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:15"]
[/quote] seksillä on ikäraja , 14 vee on ainakin sakkolihaa ja eiks oo 15 veekin. Turhan aikaisin olet alkanut harrastamaan aikuisten leikkejä ja oletko valmis kantamaan seuraukset poikaystävän kanssa???? Joten ala vaan popsia niitä piltsuja.
[/quote]
Alle 16v ei saa harrastaa seksiä yli 16v kanssa. Mitään vitun ikärajaa ei ole. Ja en jaksa edes selittää sinulle enää mitään. I'm done.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:15"]
[/quote] voi hyvät hyssykät, vedellä lotrataan kondomit,
[/quote]
Niin totta, olisihan se vahinkoraskaus paljon mukavampi :))) (sarcasm included)
-Ap
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:12"]
Minustakin alkoi tuntua että yrittäävät vain rahastaa. Monella kaverillani on tullut pillereistä kamalia oireita. -Ap
[/quote]
Ajattelen ihan samoin, vaikka voisin olla ikäni puolesta isoäitisi. En ole eläessäni ainuttakaan e-pilleriä syönyt vaan ehkäisy on hoitunut muilla keinoilla, aivan onnistuneesti.
Lääketehtaat tunnetusti "kouluttavat" lääkäreitä määräämään tarpeeksi lääkkeitä. Tuloksena saamme mm. antibioottiresistentteja tauteja. Lääkärit eivät tunnusta, että moni tulehdus paranisi ilman lääkkeitäkin.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:09"]Tuollaisesta pitäis ilmoitaa poliiseille. Aika mautonta touhua. Painostaakohan käyttämään muitakin lääkkeitä?
[/quote]
No mitä poliisi tuohon voi tehdä..? Siis kun eihän se kuitenkaa niitä pillereitä minun suuhun tunkenut..
-Ap
[/quote]
Älä höpötä. Se terveydenhoitaja tasan tarkkaan ajattelee sinun parastasi eli sitä että et tule lapsena raskaaksi ja pilaa sillä elämääsi. Huolenpito on sinulle ilmeisesti outo ja uutta?
Tiedätkö että jälkiehkäisypillerit on paljon tujumpaa tavaraa kuin e-pillerit?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:09"]Tuollaisesta pitäis ilmoitaa poliiseille. Aika mautonta touhua. Painostaakohan käyttämään muitakin lääkkeitä?
[/quote]
No mitä poliisi tuohon voi tehdä..? Siis kun eihän se kuitenkaa niitä pillereitä minun suuhun tunkenut..
-Ap
[/quote]
Älä höpötä. Se terveydenhoitaja tasan tarkkaan ajattelee sinun parastasi eli sitä että et tule lapsena raskaaksi ja pilaa sillä elämääsi. Huolenpito on sinulle ilmeisesti outo ja uutta?
Tiedätkö että jälkiehkäisypillerit on paljon tujumpaa tavaraa kuin e-pillerit?
[/quote]
En jaksa enää edes vastata näin tyhmiin kommentteihin.
-Ap
Eikö tällaiseen pitäisi lastensuojelun puuttua? Lapsi harrastaa seksiä. Ja kondomi tosiaan ei ole yksistään käytettynä luotettava ehkäisy.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:35"]Koska se kortsu unohtuu siinä hetken huumassa..tai rikkoontuu. t.terkka, joka joitaa km 3 rask.keskeytystä / vko :( valistustyöstä huolimatta.. [/quote] Yksi niistä pillereistä huolimatta raskaaksi tulleesta päätyi keskeytykseen. Että ei ne pillerit estä keskeytyksiä. Itse asiassa niistä saattaa tulla väärä luottamuksen tunne. Yksi niistä raskaaksi tulleista oli sata varma ettei ole raskaana koska syö pillereitä. Kaikki raskauden oireet ja hän oli vain että onpa sitkas vatsaflunssa. Toiset oli että et voisitko olla raskaana ja hän ettei se mitenkään voi olla mahdollista. Itse asiassa alan kallistua sen kannalle että jos toimii kuten ap kertoo toimivansa, on varmempi ehkäisy kun pillereillä. T. 33
[/quote] varmoja ovat kun säännöllisesti ottaa ja jos ripuloi alle 6 tunnin niin täytyy ottaa toinen pilleri
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:15"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:06"] Olen siis 15v, ja olin normaalisti koulun terveystarkastuksessa. En edes tiedä/muista miten, mutta puheenaihe siirtyi terkkarin kanssa ehkäisyyn. Kun sanoin että se on ok, niin kommentti oli "Niin että käytät pillereitä?" Siihen minä "Ei kun kortsua, kun en halua hormonaalista ehkäisyä.." Tuon jälkeen alkoi hirveä selittely minulle miksi minun pitäisi käyttää e-pillereitä..en tajua. En halua käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä. Miksi nykyään teineille tyrkytetään pillereitä? Meillä on aina poikaystävän kanssa toiminut kortsu. No problem, mutta terkkari oli eri mieltä. Ai niin. En mene Demiin, koska sieltä tuskin saa tähän vastauksia. T.-99 tyttö. [/quote] olet vasta 15 vee, et kai saisi edes harrastaa seksiä. Kondomi voi mennä rikki taitamattoman käsissä ja e-pilleri on varma. Ensiksihän sitä seukataan ja tutustutaan ja kun on turvallinen olo niin sitten voi levitellä raajat kun on jo 16 vee. [/quote] Kai sinä tajuat että seksillä ei ole ikärajaa? Sitä paitsi täytän ensi-viikolla 16v. Ja tuohon kondomi juttuun... Niin, kuin aikaisemmin jo kirjoitin: Aina seksin jälkeen me tarkastetaan että kondomi ei ole mennyt rikki, täytetään vedellä. Kertaakaan ei ole mennyt rikki. Ja jos menisi, niin juoksisin apteekkiin jälkiehkäisyä hakemaan. -Ap [/quote] voi hyvät hyssykät, vedellä lotrataan kondomit, [/quote] Niin totta, olisihan se vahinkoraskaus paljon mukavampi :))) (sarcasm included) -Ap
[/quote] sitten kierukka, jos muna mahtuu niin mahtuu sinne myös laiha kierukka
Vedellä lotraamalla ei kondomin eheyttä voi luotettavasti todeta.
Jopa huolellisella käytöllä kondomin pearlin indeksi on vain 3.3. Ei ne mitättömän pienet reiät missään vesitestissä näy. Sitten nämä pelkkään kondomiin luottavat ovat aborttia hankkimassa. Miksi näin, vaikka luotettavampia ehkäisymenetelmiä on olemassa. Tosin 15-vuotiaan ei pitäisi tällaisia asioita edes miettiä. Seksi on aikuisille kuuluvaa.
Hämmästyttää, että täällä jatsetaan kummastella että e-pillereiden aloittamiseen on painostettu. Tästä asiasta meillä on vain ap:n subjektiivinen kokemus. Olen työssäni havainnut, että hormonivastaisuus ei läheskään aina perustu tosiasioihin. Ikävää, jo asiallinen ehkäisyvalistus koetaan painostuksena. Onko ap sitä mieltä, että tietää jo kaiken ehkäisystä? Kondomi on sikäli hyvä ehkäisy, että se suojaa myös taudeilta. Valitettavan usein kondomia ei kuitenkaan käytetä oikein. Raskaudenkeskeytykseen päätyneistä suurimmalla osalla on ollut ehkäisynä kondomi. Aika harva kokee yhdynnät kondomin kanssa yhtä nautinnollisiksi kuin ilman kondomia. Vakituisessa parisuhteessa kannattaa harkita jotain muuta ehkäisyä. E-pillerit eivät sovi kaikille ja kaikki hormonaaliset ehkäisymenetelmät eivät ole samanlaisia. Pelkkää keltarauhashormonia sisältäviin ehkäisyvalmisteisiin ei liity laskimotukosriskin suurenemista. Ylipaino ja tupakointi lisää laskimotukosriskiä enemmän kuin e-pillerit. E-pillereiden käyttöön liittyy hieman suurentunut rintasyöpäriski, mutta munasarjasyöpäriski sen sijaan pienenee. Kuparikierukka on hormoniton vaihtoehto ja sen voi laittaa myös synnyttämättömälle. Ehkäisystä pitää puhua nuoren kanssa. Ehkäisyneuvonta ei voi olla painostusta, e-pillereitä ei kukaan väkisin suuhun laita tai niitä potilaalle apteekista hae. Lapsellista kiukuttelua ap!
Hämmästyttää, että täällä jatsetaan kummastella että e-pillereiden aloittamiseen on painostettu. Tästä asiasta meillä on vain ap:n subjektiivinen kokemus. Olen työssäni havainnut, että hormonivastaisuus ei läheskään aina perustu tosiasioihin. Ikävää, jo asiallinen ehkäisyvalistus koetaan painostuksena. Onko ap sitä mieltä, että tietää jo kaiken ehkäisystä? Kondomi on sikäli hyvä ehkäisy, että se suojaa myös taudeilta. Valitettavan usein kondomia ei kuitenkaan käytetä oikein. Raskaudenkeskeytykseen päätyneistä suurimmalla osalla on ollut ehkäisynä kondomi. Aika harva kokee yhdynnät kondomin kanssa yhtä nautinnollisiksi kuin ilman kondomia. Vakituisessa parisuhteessa kannattaa harkita jotain muuta ehkäisyä. E-pillerit eivät sovi kaikille ja kaikki hormonaaliset ehkäisymenetelmät eivät ole samanlaisia. Pelkkää keltarauhashormonia sisältäviin ehkäisyvalmisteisiin ei liity laskimotukosriskin suurenemista. Ylipaino ja tupakointi lisää laskimotukosriskiä enemmän kuin e-pillerit. E-pillereiden käyttöön liittyy hieman suurentunut rintasyöpäriski, mutta munasarjasyöpäriski sen sijaan pienenee. Kuparikierukka on hormoniton vaihtoehto ja sen voi laittaa myös synnyttämättömälle. Ehkäisystä pitää puhua nuoren kanssa. Ehkäisyneuvonta ei voi olla painostusta, e-pillereitä ei kukaan väkisin suuhun laita tai niitä potilaalle apteekista hae. Lapsellista kiukuttelua ap!
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:35"]Koska se kortsu unohtuu siinä hetken huumassa..tai rikkoontuu. t.terkka, joka joitaa km 3 rask.keskeytystä / vko :( valistustyöstä huolimatta.. [/quote] Yksi niistä pillereistä huolimatta raskaaksi tulleesta päätyi keskeytykseen. Että ei ne pillerit estä keskeytyksiä. Itse asiassa niistä saattaa tulla väärä luottamuksen tunne. Yksi niistä raskaaksi tulleista oli sata varma ettei ole raskaana koska syö pillereitä. Kaikki raskauden oireet ja hän oli vain että onpa sitkas vatsaflunssa. Toiset oli että et voisitko olla raskaana ja hän ettei se mitenkään voi olla mahdollista. Itse asiassa alan kallistua sen kannalle että jos toimii kuten ap kertoo toimivansa, on varmempi ehkäisy kun pillereillä. T. 33
[/quote] varmoja ovat kun säännöllisesti ottaa ja jos ripuloi alle 6 tunnin niin täytyy ottaa toinen pilleri
[/quote]
Niinkuin kondomikin on jos oikein käyttää. Ja kortsu suojaa vielä niiltä taudeilta. Pillereiden ongelma on sivuvaikutusten lisäksi juurikin tuo että niihin luotetaan kuin vuoreen. Sitten vähän myöhästyy tabletin otto tai on mahatautia niin ei voi oikeaan aikaan tablettia ottaa. Mutta silti luotetaan tehoon, kun onhan ne niin varmoja. Ja hups kuinkas kävikään. Ja sitten ei uskota että voitaisiin olla raskaana kun ne pillerit. Ja sitten onkin jo liian myöhäistä tehdä asialle mitään.
Olen itse nuoruudessani syönyt pillereitä, osaksi todella kivuliaiden menkkojen takia, eikä silloin tullut mieleenkään ettei pillerit olisi varmoja. Silloin ei kukaan tuttu joka niitä käytti pamahtanut paksuksi. Nyt sitten tosiaan viimeisen vuoden aikana kolme tuttua on tullut pillereistä huolimatta raskaaksi. Jokainen vannoo että ovat säännöllisesti ottaneet, mutta se ei varmasti voi pitää paikkansa. Todennäköisesti nykyiset pillerit ovat jollain tapaa myös erilaisia, herkempiä menettämään tehonsa.
Faktat kuntoon, suojaikäraja on 16, mutta samanikäiset tai samalla kehitystasolla olevat saavat kyllä harrastaa seksiä, laki ei sano siihen mitään. Tietysti on moraalisesti arvelluttavaa jos tätä tapahtuu liian nuorten keskuudessa.
Minulle ainakin on tuputettu e-pillereitä jokaisella terveydenhoitajakäynnillä ja samoin usealla lääkärikäynnillä jos aihe vähänkin sivuaa seksiä tai kuukautisia. Kerran jopa väsymykseen oli kirjoittamassa e-pillerille reseptiä. Yhdet pillerit suostuin ottamaan, mutta nekin jäivät käyttämättä kun en uskaltanutkaan aloittaa. Kondomi on oikein käytettynä turvallinen ehkäisykeino ja ainoa täysin sukupuolitaudeilta suojaava ehkäisy, terveyshaittoja minimaalisesti. Suomessa kuitenkin sukupuolitauteja liikkuu enemmän kuin arvata saatta.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:51"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:35"]Koska se kortsu unohtuu siinä hetken huumassa..tai rikkoontuu. t.terkka, joka joitaa km 3 rask.keskeytystä / vko :( valistustyöstä huolimatta.. [/quote] Yksi niistä pillereistä huolimatta raskaaksi tulleesta päätyi keskeytykseen. Että ei ne pillerit estä keskeytyksiä. Itse asiassa niistä saattaa tulla väärä luottamuksen tunne. Yksi niistä raskaaksi tulleista oli sata varma ettei ole raskaana koska syö pillereitä. Kaikki raskauden oireet ja hän oli vain että onpa sitkas vatsaflunssa. Toiset oli että et voisitko olla raskaana ja hän ettei se mitenkään voi olla mahdollista. Itse asiassa alan kallistua sen kannalle että jos toimii kuten ap kertoo toimivansa, on varmempi ehkäisy kun pillereillä. T. 33 [/quote] varmoja ovat kun säännöllisesti ottaa ja jos ripuloi alle 6 tunnin niin täytyy ottaa toinen pilleri [/quote] Niinkuin kondomikin on jos oikein käyttää. Ja kortsu suojaa vielä niiltä taudeilta. Pillereiden ongelma on sivuvaikutusten lisäksi juurikin tuo että niihin luotetaan kuin vuoreen. Sitten vähän myöhästyy tabletin otto tai on mahatautia niin ei voi oikeaan aikaan tablettia ottaa. Mutta silti luotetaan tehoon, kun onhan ne niin varmoja. Ja hups kuinkas kävikään. Ja sitten ei uskota että voitaisiin olla raskaana kun ne pillerit. Ja sitten onkin jo liian myöhäistä tehdä asialle mitään. Olen itse nuoruudessani syönyt pillereitä, osaksi todella kivuliaiden menkkojen takia, eikä silloin tullut mieleenkään ettei pillerit olisi varmoja. Silloin ei kukaan tuttu joka niitä käytti pamahtanut paksuksi. Nyt sitten tosiaan viimeisen vuoden aikana kolme tuttua on tullut pillereistä huolimatta raskaaksi. Jokainen vannoo että ovat säännöllisesti ottaneet, mutta se ei varmasti voi pitää paikkansa. Todennäköisesti nykyiset pillerit ovat jollain tapaa myös erilaisia, herkempiä menettämään tehonsa.
[/quote]
Vertaapas eri ehkäisyjen pearlin indeksejä. Niissä on isoja eroja. Kondomi ei yksinään ole luotettava ehkäisy. Kun siinä on pieni kynnen tekemä viilto ja homma on siinä. Eikä mikään vesilotraus paljasta asiaa.
Olen melko varma, että tässä tapauksessa poikaystävä on vanhempi ja eri kehitystasolla kuin ap.
Olllaan 20 vuotta käytetty pelkkää kondomia ehkäisynä, eikä kertaakaan ole mennyt rikki, kaksi kertaa irronnut ja ne kaksi kertaa olen hakenut jälkiehkäisyn. So simple!