Terveydenhoitaja painostaa!
Olen siis 15v, ja olin normaalisti koulun terveystarkastuksessa. En edes tiedä/muista miten, mutta puheenaihe siirtyi terkkarin kanssa ehkäisyyn. Kun sanoin että se on ok, niin kommentti oli "Niin että käytät pillereitä?"
Siihen minä "Ei kun kortsua, kun en halua hormonaalista ehkäisyä.."
Tuon jälkeen alkoi hirveä selittely minulle miksi minun pitäisi käyttää e-pillereitä..en tajua. En halua käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä. Miksi nykyään teineille tyrkytetään pillereitä? Meillä on aina poikaystävän kanssa toiminut kortsu. No problem, mutta terkkari oli eri mieltä.
Ai niin. En mene Demiin, koska sieltä tuskin saa tähän vastauksia.
T.-99 tyttö.
Kommentit (128)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:35"]Koska se kortsu unohtuu siinä hetken huumassa..tai rikkoontuu.
t.terkka, joka joitaa km 3 rask.keskeytystä / vko :( valistustyöstä huolimatta..
[/quote]
Mitä jossei unohdu tai rikkoudu? Pitäisikö väkisin sinusta popsia jotain pillereitä?
Mistä ihmeestä tämä yletön alytön hormonikammo oikeen kumpuaa? Jos mä olisin nuori nyt, niin ehdottomasti käyttäisin sekä pillereitä että kondomeja. Kondomeja siksi, että saattaa se kiltti poikkis välillä antaa muillekin, tuhmemmille tytöille.
Pillereistä migreenikierrettä ja masennusta, sekä kuiva alapää eli jatkuvia tulehdusoireita ja myös niitä tulehduksia. Että sellasia mulla, ymmärrän tosi hyvin, ja ihanaa ap että sinä ja poikaystäväsi olette vastuullisia ja kortsun käyttö onnistuu! :)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:38"]Mistä ihmeestä tämä yletön alytön hormonikammo oikeen kumpuaa? Jos mä olisin nuori nyt, niin ehdottomasti käyttäisin sekä pillereitä että kondomeja. Kondomeja siksi, että saattaa se kiltti poikkis välillä antaa muillekin, tuhmemmille tytöille.
[/quote]
Jaa no käytä sinä. Antaa niiden käyttää, jotka haluaa ja jätetään rauhaan ne, jotka pillereitä ei halua syödä. Ok?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:40"]Pillereistä migreenikierrettä ja masennusta, sekä kuiva alapää eli jatkuvia tulehdusoireita ja myös niitä tulehduksia. Että sellasia mulla, ymmärrän tosi hyvin, ja ihanaa ap että sinä ja poikaystäväsi olette vastuullisia ja kortsun käyttö onnistuu! :)
[/quote]
Poikaystävänikin sanoi että ei halua minun käyttävän mitään ylimääräisiä hormooneja..sen takia ärsyttää että muut sitten painostaa.
-Ap
Eipä tuo painostus teini-ikään lopu. Menin itse lähetteellä tutkimuksiin sterilisaatiota varten, mutta kyseessä olikin hormonikierukan kauppaustilaisuus. Mulle on aiemmin kerrottu, että mun kannattaisi välttää hormonaalista ehkäisyä koska mulla on sairaus jonka kanssa se ei sovi yhteen. Hormonikierukka ei kuulemma haittaa ja hormoneja kuitenkin pitää lähitulevaisuudessa alkaa käyttämään vaihdevuosien takia. Olen 39- vuotias synnyttänyt nainen.
Pidä puolesi. Minun oli vaikea tulla raskaaksi pillereiden jälkeen, kroppa oli ihan sekaisin ja yritimme lasta pitkään. Olisimme varmasti onnistuneet nopeammin, jos hormonaalinen ehkäisy ei olisi ollut käytössä ennen yritystä... Onneksi olen nyt raskaana. En tule enää IKINÄ käyttämään hormoneita. Kyllä maalaisjärkikin jo sanoo, että synteettisillä hormoneilla voi olla pahoja sivuvaikutuksia kun niitä tungetaan elimistöön sotkemaan normaalitilaa.
AP on kyllä fiksu nuori, hienoa! Et käytä pillereitä jos et halua. Terkkarisi on nolo.
Terkkarilla on tietoa ja elämänkokemusta enemmän. Sitäkin kannattaa miettiä. Ja hänen puheensa kannattaa kuunnella ja tehdä päätös sen jälkeen.
Hienoa jos kondomi toimii teillä! Näin 22 vuotta sinua vanhempana ymmärrän aikuisen näkökannan. Omalle tyttärelleni suosittelisin pillereitä JA kondomia. MIKÄÄN ehkäisy ei ole 100% varma.
Hienoa jos joku täyttelee kortsuja vedellä. Yleensä jossain vaiheessa elämää törmää tilanteeseen, jossa ymmärtää miksi se kondomi jää käyttämättä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:41"]Eipä tuo painostus teini-ikään lopu. Menin itse lähetteellä tutkimuksiin sterilisaatiota varten, mutta kyseessä olikin hormonikierukan kauppaustilaisuus. Mulle on aiemmin kerrottu, että mun kannattaisi välttää hormonaalista ehkäisyä koska mulla on sairaus jonka kanssa se ei sovi yhteen. Hormonikierukka ei kuulemma haittaa ja hormoneja kuitenkin pitää lähitulevaisuudessa alkaa käyttämään vaihdevuosien takia. Olen 39- vuotias synnyttänyt nainen.
[/quote]
Niinpä. Välillä tuntuu että naisten otsassa lukee "tyrkytä minulle hormoneja". Mulle sanottiin synnytyksen jälkeen kun ehkäisystä puhuttiin, että jatketaan taas kondomilla ja kun on seuraavan lapsen aika, jätetään pois. Aivan kun tehtiin ensimmäisenkin kohdalla. Onneks mulle ei oo tyrkytetty mitään. Äiti on yrittäny ylipuhua, mutta sanoin että hänelle ei meijän seksielämä kuulu.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:45"]Terkkarilla on tietoa ja elämänkokemusta enemmän. Sitäkin kannattaa miettiä. Ja hänen puheensa kannattaa kuunnella ja tehdä päätös sen jälkeen.
Hienoa jos kondomi toimii teillä! Näin 22 vuotta sinua vanhempana ymmärrän aikuisen näkökannan. Omalle tyttärelleni suosittelisin pillereitä JA kondomia. MIKÄÄN ehkäisy ei ole 100% varma.
Hienoa jos joku täyttelee kortsuja vedellä. Yleensä jossain vaiheessa elämää törmää tilanteeseen, jossa ymmärtää miksi se kondomi jää käyttämättä.
[/quote]
Joo, mut jos kumin käyttö menee noin mallikkaasti kun aplla, ei pillereitä tarvita. Äläkä tee sitä virhettä että tyrkytät pillereitä tytöllesi, hän tekee päätöksen ihan itse.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:35"]Koska se kortsu unohtuu siinä hetken huumassa..tai rikkoontuu.
t.terkka, joka joitaa km 3 rask.keskeytystä / vko :( valistustyöstä huolimatta..
[/quote]
Yksi niistä pillereistä huolimatta raskaaksi tulleesta päätyi keskeytykseen. Että ei ne pillerit estä keskeytyksiä. Itse asiassa niistä saattaa tulla väärä luottamuksen tunne. Yksi niistä raskaaksi tulleista oli sata varma ettei ole raskaana koska syö pillereitä. Kaikki raskauden oireet ja hän oli vain että onpa sitkas vatsaflunssa. Toiset oli että et voisitko olla raskaana ja hän ettei se mitenkään voi olla mahdollista. Itse asiassa alan kallistua sen kannalle että jos toimii kuten ap kertoo toimivansa, on varmempi ehkäisy kun pillereillä. T. 33
älä hyväksi jos et halua mulle tyrkyttettiin hormoonikierukkaaa vaikka se ei sopinut ja halusin kuparin. pidä pääsi ei hormooneja kiitos
Valitettavasti näin se menee. Nuoria painostetaan syömään pillereitä ja pelottavan köykäisesti niitä määrätään, niin ennenkin (itsellä lapsesta asti aurallinen migreeni, enkä nuorena itse ymmärtänyt/tiennyt, että pillerit ehdottomasti kielletty). Lasten jälkeen se pillereiden tyrkyttäminen vaihtuu hormonikierukan tyrkyttämiseen. Eli naisille hormoneita kehoon 15v. vanhuuteen asti :/ ei kovin tervettä.
Tsemppiä, itse päätätte mitä ehkäisyä käytätte ja muista ap, vain sinä olet se, joka tekee viimekädessä päätöksen tunkea omaan kehoon hormoneita, ei kukaan muu.
Minun taas piti ysillä _vaatia_ pillereitä ja tosi nihkeästi lopulta anto ne... Mut tyrkyttäminen ei kyllä myöskään ole ok.
t. 17v
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:56"]Minun taas piti ysillä _vaatia_ pillereitä ja tosi nihkeästi lopulta anto ne... Mut tyrkyttäminen ei kyllä myöskään ole ok.
t. 17v
[/quote]
Joo. Sit on näitäki. Tuntuu et jos pillerit haluaa nii siin pitää olla joku koira haudattuna mutta jossei halua niin "kyllähän sun PITÄÄ näitä syödä". Paksuin kuulemani juttu mitä yks lääkäri sano "pojat tykkää kun tytöt syö näitä"...."ookoo....." :D
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:56"]Minun taas piti ysillä _vaatia_ pillereitä ja tosi nihkeästi lopulta anto ne... Mut tyrkyttäminen ei kyllä myöskään ole ok.
t. 17v
[/quote]
Joo. Sit on näitäki. Tuntuu et jos pillerit haluaa nii siin pitää olla joku koira haudattuna mutta jossei halua niin "kyllähän sun PITÄÄ näitä syödä". Paksuin kuulemani juttu mitä yks lääkäri sano "pojat tykkää kun tytöt syö näitä"...."ookoo....." :D
[/quote]
Siis apua. Onko tosi!? Todella urpo lääkäri. Joo, rupeanpa pillereitä syömään että pojat (huom monikossa!!) tykkää. Mitä v****a?!
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:56"]Minun taas piti ysillä _vaatia_ pillereitä ja tosi nihkeästi lopulta anto ne... Mut tyrkyttäminen ei kyllä myöskään ole ok.
t. 17v
[/quote]
[/quote]
Siis apua. Onko tosi!? Todella urpo lääkäri. Joo, rupeanpa pillereitä syömään että pojat (huom monikossa!!) tykkää. Mitä v****a?!
[/quote]
Noitakin näkee.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:56"]Minun taas piti ysillä _vaatia_ pillereitä ja tosi nihkeästi lopulta anto ne... Mut tyrkyttäminen ei kyllä myöskään ole ok.
t. 17v
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voi kyllä. Nytki yks kaveri alko syömään pillereitä ku lääkäri ykskantaan ilmoitti että "kaikkihan näitä syö" ja sit ihmeteltiin miks kaveri muuttu kiukkuseks, masentuneeks ja kerto et sillä on ties kuinka monennetta kertaa hiiva. Mut lääkäri oli kieltäny lopettamasta pillereitä...
[/quote]
Terkallekkin tiedoksi:
Aina seksin jälkeen me tarkastetaan että kondomi ei ole mennyt rikki, täytetään vedellä. Kertaakaan ei ole mennyt rikki. Ja jos menisi, niin juoksisin apteekkiin jälkiehkäisyä hakemaan.
-Ap