Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaisitko vaatteistasi 2-5-kertaisen hinnan

Vierailija
15.05.2015 |

jos tietäisit että ne on valmistettu hyvissä ja turvallisissa olosuhteissa, ja että tekstiilityöntekijöille maksetaan palkkaa jolla pystyy elämään?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:16"]

Pyrin toimimaan niin, että kulutan ympäristöä vähemmän ja että vaatteeni olisivat mahdollisimman eettisesti valmistettuja. Siispä melko vähävaraisena valmistan itse vaatteita, joitan tilaan sitten ihan ompelijalta. Kun ostan jotain uutta kaupasta, valitsen mahdollisimman eettisen vaatteen / kengät. Mulla on aivan ihana Globe Hopen takki, sitten on muutama vanha Suomessa valmistettu villakangastakki, housut, hameet ja mekot on helppo ommella itse, samoin kutoa sukat, lapaset, pipot, neuletakit ja -paidat. Alusvaatteiden kanssa on hankalampaa, mutta jotain Euroopassa valmistettuja sentään löytyy.

Ruotsissa ja Norjassa on vielä vaatetuotantoa, Suomessa alkaa olemaan melko köyhää. Kankaita en ole hirveästi edes yrittänyt metsästää, ostan vain jotain laadukkaantuntuista, jotain löytyy luomuna. Kirppareilta ostan tuunattavia vaatteita myös.

Vaatekaappini on varmasti monen mielestä melko köykäinen, ei tosiaan ole 20 toppia, mitä ihmettä tekisin edes niin monella? Käytän samoja vaatteita niin kauan kuin ovat pidettävässä kunnossa ja sittenkin niitä voi vielä tuunata esim. värjäämällä ja vaihtamalla napit. Ihania nappeja saa päällystämällä itse. Muodistahan mulla ei tietenkään ole hajuakaan ja mun on aika vaikea ymmärtää että joka kesäksi pitää uusia lähes koko vaatekaappi. Yhtä vaikeaa on ymmärtää jotain hiustenpidennyksiä ja tekoripsiä yms. Kukin tietysti taaplailee tyylillään.

[/quote]

Hyvä.

Käsityöblogeja tuntuvat pitävän pussukoitten tekijät, ymmärrän ettei kaikilla ole aikaa tai halua, itse tehtyjä ei korvaa mikään kun kerran aloittaa sen havaitsee.  Ilo saada 2/3 hinnalla ja aivan mieleisiään.

Vierailija
42/45 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa kuin laadusta. En siitä millaisissa oloissa vaatteet on tehty. Kotimaista ostan jos on tarjolla. Esim. Sievin kengät ovat kestäneet 2-5x pidempään kuin jotkut cittarin talvikengät. Eikä minun tarvitsisi maksaa vaatteista sen enempää että ihmiset saisivat eettisemmät työolot, yritysten olisi vain luovuttava hieman voitoistaan. Mutta kyllä, jos minulla olisi varaa ja hinta takaisi myös laadun niin maksaisin vaatteistani enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:18"]

jos tietäisit että ne on valmistettu hyvissä ja turvallisissa olosuhteissa, ja että tekstiilityöntekijöille maksetaan palkkaa jolla pystyy elämään?

[/quote]

En tietenkään.

Vierailija
44/45 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:22"]Tämä on näitä klassisia kysymyksiä... Harva meistä tarvitsee 20 toppia, eiköhän 5 ole tarpeeksi eli jokaisella olisi varaa ostaa oikeiden aikuisten ompelijoiden tekemiä vaatteita ostamalla vähemmän. Mutta kun kiva osteskella ja parin pesun jälkeen kantaa kirppikselle.
[/quote]

Ei ole varaa. Käytit toppia esimerkkinä, mutta minulla on ollut viimeisen kahden vuoden aikana varaa ostaa kaksi 5e maksavaa toppia. Minulle jää rahaa 50e/kk. Olen alle 18-v, mutta opiskelen ja mun laitos ei osta minulle vaatteita, vaikka niiden pitäisi. En ole ostattanut liikaa vaatteita tms mimkä takia en saisi vaatteita, ohjaajat eivät vain halua käyttää rahaa niihin. Maksan vaatteet, kaikki ruuat paitsi aamupalan ja ihan kaiken ylimääräisen mitä haluan.

Vierailija
45/45 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisestä vaatteesta ehkä en tosin monin kertaisia hintoja. Kokonaisuutena tuskin käyttäisin vaateisiin nykyistä enmpää rahaa, suosin nykyistä enmmän kierrätysvaatteita ja tekisin enemmän itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi