Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaisitko vaatteistasi 2-5-kertaisen hinnan

Vierailija
15.05.2015 |

jos tietäisit että ne on valmistettu hyvissä ja turvallisissa olosuhteissa, ja että tekstiilityöntekijöille maksetaan palkkaa jolla pystyy elämään?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen katsoin aiheesta dkumentin http://areena.yle.fi/1-2383910 mielelläni maksaisin enemmän, kuten aiemmin jo joku sanoi ei tarvisi edes olla paljoa, jos ne rahat varmasti menisi työntekijöille ja valmistusmaan hyväksi.

Vierailija
22/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:31"]En ostaisi. Sitten pitäisi kysyä myös suostuisko mun työantaja maksamaan mulle nykyistä 4-5 kertaa suurempaa palkkaa että voisin maksaa nykyistä 4-5 kertaa suurempia kustannuksia monista asioista.
[/quote]
Lisää laatua ja vähennä määrää. Selviät samalla summalla ja laadukkaammalla ja toimivammalla garderobilla kuin nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi. Ei kiinnosta vinku-Intian naisten ongelmat mua.

Vierailija
24/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän jo nyt ostaa laadukasta ja mieleistä, jota käytän pitkään, mutta vähemmän. Ostan siis jo nyt omalle tulotasolleni (alle keskitulon) suhteellisen kalliita vaatteita. Tuskin pystyisin pahemmin ostamaan vaatteita, jos pitäisi maksaa 1000-2500 euroa talvitakista, 100-500 € paidasta, 400-1000 € kengistä jne.

Tosin en usko, että kohtuullisen palkan maksamiseksi takista, sen hinta tarvitsi sentään tonnilla nousta.

Vierailija
25/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:34"]

Maksan ja maksan jo nytkin, sillä ostan kaikki vaatteeni eettisenä. Ihminen ei tarvitse kauheasti vaatteita edes. En osta vaatteita huvin vuoksi, pelkästään tarpeeks. Rahan riittäminen on asennekysymys. Esim tupakka, viina ja makeiset pois niin jo on varaan ostaa pari kertaa vuodessa vaatteita.

[/quote]

Niin klassikko. Tiedoksi vaan että kaikki ei todellakaan osta tupakkaa, viinaa ja karkkia.

Vierailija
26/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vaate tehtäisiin eettisesti, mikään ei takaa sitä, että itse kangas on tuotettu ja värjätty hyvissä olosuhteissa ja kunnon palkalla.

Vierailija
27/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:39"]

Maksan ja maksan jo nytkin, sillä ostan kaikki vaatteeni eettisenä. Ihminen ei tarvitse kauheasti vaatteita edes. En osta vaatteita huvin vuoksi, pelkästään tarpeeks. Rahan riittäminen on asennekysymys. Esim tupakka, viina ja makeiset pois niin jo on varaan ostaa pari kertaa vuodessa vaatteita.

[/quote]

Niin klassikko. Tiedoksi vaan että kaikki ei todellakaan osta tupakkaa, viinaa ja karkkia.

[/quote]

Kaikilla on pari kertaa vuodessa varaa ostaa eettisiä vaatteita.

Vierailija
28/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:42"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Usko tai älä, mutta ei ole. 

Vierailija
29/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttaisit vähemmän ja ei olisi töitä noille ompelijoille. Työ siirtyisi takaisin länteen

Vierailija
30/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi vaatteita pitäisi ostaa pari kertaa vuodessa? Meillä ostetaan vain lapselle, joka kasvaa huimaa vauhtia. Aikuiset ostavat uusia vaatteita vain tarpeeseen muutaman vuoden välein.

Vierailija
31/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Elämänhallinta hakusessa jos ei ole.

Vierailija
32/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voin maksaa vaatteista enemmän, mutta en näistä ketjukauppojen retkuista, joita kutsun epävaatteiksi. Olen aivan älyttömän kyllästynyt tähän vaatepaskaan, mutta kun on oikeasti vaikea pikkupaikkakunnalta käsin saada hyviä vaatteita (älkääkä kukaan ehdottako netistä ostamista, mä inhoan sitä, että pitää ostaa sovittamatta ja samoin inhoan sitä palautusrumbaaI.

Vierailija
33/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin eettisiä vaatteita heti kun niitä saisi kivannäköisinä (ja kohtuuhintaisina, mihinkään eettiseen huippumuotiin ei ole varaa). Nyt on vaan kaameita hippikaapuja tai jotain tosi perusvaatteita kirkkaissa väreissä. Kierrättäminen on minusta hieno ajatus mutta tuntuu että kaikki kierrätetty on tehty miellyttämään lähinnä käsityönopettajien silmää. Etsiessäni uutta laukkua katsoin mm Globe Hopen valikoimat ja totesin että ne ovat ihan liian askarreltuja. 

Vierailija
34/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:48"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Elämänhallinta hakusessa jos ei ole.

[/quote]

Varmasti näin on.

t. työtön opiskelija, ei kesätöitä tänäkään vuonna

Vierailija
35/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi maksaa moninkertainen määrä vaikka valmistuskustannukset ovat joka tapauksessa vain häviävän pieni osa tuotteen hinnasta?

Vierailija
36/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin toimimaan niin, että kulutan ympäristöä vähemmän ja että vaatteeni olisivat mahdollisimman eettisesti valmistettuja. Siispä melko vähävaraisena valmistan itse vaatteita, joitan tilaan sitten ihan ompelijalta. Kun ostan jotain uutta kaupasta, valitsen mahdollisimman eettisen vaatteen / kengät. Mulla on aivan ihana Globe Hopen takki, sitten on muutama vanha Suomessa valmistettu villakangastakki, housut, hameet ja mekot on helppo ommella itse, samoin kutoa sukat, lapaset, pipot, neuletakit ja -paidat. Alusvaatteiden kanssa on hankalampaa, mutta jotain Euroopassa valmistettuja sentään löytyy.

Ruotsissa ja Norjassa on vielä vaatetuotantoa, Suomessa alkaa olemaan melko köyhää. Kankaita en ole hirveästi edes yrittänyt metsästää, ostan vain jotain laadukkaantuntuista, jotain löytyy luomuna. Kirppareilta ostan tuunattavia vaatteita myös.

Vaatekaappini on varmasti monen mielestä melko köykäinen, ei tosiaan ole 20 toppia, mitä ihmettä tekisin edes niin monella? Käytän samoja vaatteita niin kauan kuin ovat pidettävässä kunnossa ja sittenkin niitä voi vielä tuunata esim. värjäämällä ja vaihtamalla napit. Ihania nappeja saa päällystämällä itse. Muodistahan mulla ei tietenkään ole hajuakaan ja mun on aika vaikea ymmärtää että joka kesäksi pitää uusia lähes koko vaatekaappi. Yhtä vaikeaa on ymmärtää jotain hiustenpidennyksiä ja tekoripsiä yms. Kukin tietysti taaplailee tyylillään.

Vierailija
37/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:16"]

Pyrin toimimaan niin, että kulutan ympäristöä vähemmän ja että vaatteeni olisivat mahdollisimman eettisesti valmistettuja. Siispä melko vähävaraisena valmistan itse vaatteita, joitan tilaan sitten ihan ompelijalta. Kun ostan jotain uutta kaupasta, valitsen mahdollisimman eettisen vaatteen / kengät. Mulla on aivan ihana Globe Hopen takki, sitten on muutama vanha Suomessa valmistettu villakangastakki, housut, hameet ja mekot on helppo ommella itse, samoin kutoa sukat, lapaset, pipot, neuletakit ja -paidat. Alusvaatteiden kanssa on hankalampaa, mutta jotain Euroopassa valmistettuja sentään löytyy.

Ruotsissa ja Norjassa on vielä vaatetuotantoa, Suomessa alkaa olemaan melko köyhää. Kankaita en ole hirveästi edes yrittänyt metsästää, ostan vain jotain laadukkaantuntuista, jotain löytyy luomuna. Kirppareilta ostan tuunattavia vaatteita myös.

Vaatekaappini on varmasti monen mielestä melko köykäinen, ei tosiaan ole 20 toppia, mitä ihmettä tekisin edes niin monella? Käytän samoja vaatteita niin kauan kuin ovat pidettävässä kunnossa ja sittenkin niitä voi vielä tuunata esim. värjäämällä ja vaihtamalla napit. Ihania nappeja saa päällystämällä itse. Muodistahan mulla ei tietenkään ole hajuakaan ja mun on aika vaikea ymmärtää että joka kesäksi pitää uusia lähes koko vaatekaappi. Yhtä vaikeaa on ymmärtää jotain hiustenpidennyksiä ja tekoripsiä yms. Kukin tietysti taaplailee tyylillään.

[/quote]

On olemassa Suomessa valmistettuja alusvaatteitakin.

Vierailija
38/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän kalliimmalla voisi auttaa Suomen taloutta. Oli taas mammoille muutakin työtä kuin lähihoitsun duuni

Vierailija
39/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maksaisin. 

Vierailija
40/45 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:41"]

Vaikka vaate tehtäisiin eettisesti, mikään ei takaa sitä, että itse kangas on tuotettu ja värjätty hyvissä olosuhteissa ja kunnon palkalla.

[/quote]

Tosin oikeasti eettiset firmat varmistavat myös käyttämänsä kankaan alkuperän, esim. People Tree. Joka on muuten aika hyvä esimerkki eettisestä firmasta, jonka vaatteet ovat sopivan hintaisia ja kivannäköisiäkin perusvaatteita, ei mitään hippikaapuja: http://www.peopletree.co.uk

Näitä firmoja jos olisi enemmän...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän