Kerro, miten reagoisit itse seuraavassa tilanteessa, hoitajan paikalla?
Lasten hoitopaikassa lapselle on sovittu hoitoaika 9-17. Huolimattomuuttaan lapsen vanhempi haki lapsen pois 5 min. hoitoajan päättymisen jälkeen. Normaalisti lapsi on haettu aina n. 20 min. sovittua aikaisemmin -> hoitaja on päässyt lähtemään itse samaan aikaan, vaikka palkka maksetaan klo 17 mukaan.
MIten hoitajana reagoisit tilanteeseen, jossa joudut olemaan 5 min yli ajan?
Rehellinen mielipide.
Kommentit (54)
Vierailija:
Minä soitan vasta, jos olen myöhässä yli 10-15 min. Meillä hoitoaika loppuu klo 16. Jos hoitaja alkaa nipottamaan myöhästymisistä, niin en minäkään sitten uhraa tuntitolkulla omaa työaikaani siihen, että hän saa käydä esim. hammaslääkärissä työajallaan.
Kuulostaa siltä, että on ihan ok myöhästyä ja ilmoitetaankin vasta, kun on 10-15 minuuttia myöhässä. Itse työskentelen johtavassa asemassa ja joudun joustamaan usein työajoissani, mutta mielestäni tuollainen myöhästely on hävytöntä. Toki joskus käy vahinkoja, mutta on niistä ilmoitettava.
Meidän lasten yksi hoitaja kulkee kotiinsa bussilla, joita menee kerran tunnissa. Mikäli joku hakee viisikin minuuttia myöhässä lapsensa, myöhästyy tämä hoitaja bussistaan ja joutuu odottamaan tunnin. Sillä muutaman minuutin myöhästymisellä voi siis olla hoitajalle tosi ikävät seuraukset.
41: Tämän ketjun perusteellako olet niittaamassa kaikki hoitajat? :) Aika huvittavaa tuollainen yleistäminen.
sinulla on oikeus merkata lisäminuuttisi ylös ja pyytää työnantajalta siitä palkkaa. Vaihtoehtoisesti voit keskustella työnantajasi kanssa jo etukäteen, että miten tällaisissa tilanteissa tulee toimia.
Mutta jos työaikasi päättyy samaan aikaan kuin kauppa menee kiinni, niin pyri saamaan työaikasi vakituisesti esim. varttia yli. Luottamusmies ja liitto auttavat, jos kuulut Pamiin.
Ja samoin kaikkien muidenkin opiskeluaikaisten töiden kanssa: työnantajat käyttävät monesti törkeästi hyväkseen sitä, etteivät määräaikaiset/osa-aikaiset/tarvittaessa töihin kutsuttavat juuri uskalla kränätä asioista...
Vierailija:
sinulla on oikeus merkata lisäminuuttisi ylös ja pyytää työnantajalta siitä palkkaa. Vaihtoehtoisesti voit keskustella työnantajasi kanssa jo etukäteen, että miten tällaisissa tilanteissa tulee toimia.Mutta jos työaikasi päättyy samaan aikaan kuin kauppa menee kiinni, niin pyri saamaan työaikasi vakituisesti esim. varttia yli. Luottamusmies ja liitto auttavat, jos kuulut Pamiin.
Eli jos edes joskus tarvitset hoitoa klo 17 asti, niin miksi ilmoittaa ajaksi klo 16.45?
Minä pidän teitä kyllä aika ajattelemattomina;
jos kyseessä on perhepäivähoitaja, hänen päivänsä on saattanut alkaa jo klo 6 (4 hoitolasta ja kaikilla eri hoitoajat) ja silloin kun olet vetänyt työtä kellonympäri, on 5 minuuttiakin varmasti liikaa. Hoitaja saa palkan lapsiluvun mukaan ei tehtyjen tuntien mukaan. Miettikää niitä päivien pituuksia!!! Ei korvauksia, ei mahdollisuuksia tehdä toisena päivänä lyhyempää päivää, ei mahdollisuuksia ottaa tunteja koskaan pois. Ja huom! en ole pph!
Tai päiväkodissa; hoitajan oma lapsi saattaa odottaa toisen päiväkodin pihalla äitiänsä - ja sielläkin päivä venyy. Tai hoitaja myöhästyy bussista, junasta tms. ja kotona odottaa oma perhe ruokaa, harrastuksiin lähtöä. Heilläkin on muutakin elämää kuin työ.
Ja huom! en ole pk :ssa töissä!
Lapsiani on kolme hoidossa päiväkodissa.
Huomioikaa nyt hyvät ihmiset se, että nämä hoitajat tekevät työtä! He rakastavat työtänsä, sillä niillä palkoilla ja eduilla ei rahasta ko. homma tehdä. Teistä " uramammoista" ei monikaan olisi valmis jäämään tippaakaan yliaikaa, jos työstä saatu korvaus olisi samaa luokkaa.
Ymmärään toki, että joskus voi olla myöhässä - siitä ei pitäisi loukkaantua. MUTTA yleensä ne ihmiset jotka myöhästyvät ovat siinä lajissa kroonikoita ja selityksiä löytyy; " ajoin kilometritolkulla traktorin perässä, juna meni rikki, auton bensatankki oli tyhjä ja huoltsikalla kaamea jono" . näitähän riittää!
mutta tuollaisessa työssä siihen on kai varauduttava, että joku hakija joskus myöhästyy.
Pph tai päiväkoti, niissä on aina töissä niin kauan kun se VIIMEINEN lapsi haetaan, eli jos ap:n lapset eivät aina ole viimesiä joita haetaan, ei hoitaja pääse joka päivä tuota 20 minuuttia aiemmin lähtemään.. Valitettavasti varsinkin päiväkodeissa joku on aina hiukan myöhässä --->joku joutuu olemaan joka päivä ylitöissä.
Ja vielä tuohon, että eihän esim. 10 minuutin myöhästyminen haittaa, että kyllä se vaan voi haitata! Tuo aika saattaa nimittäin monikertaistua, esim. hoitaja myöhästyy linja-autosta joka lähtee vaikka 17.05. ja seuraava vasta 17.35. eli kymmenen minuuttia onkin äkkiä puoli tuntia. Lisäksi myöhästyminen voi soteka aikataulut, hoitjan lapsi esim. saattaa myöhästyä harrastuksestaan koska äiti ei pääse lähtemään töistä ajoissa ja myöhästyy. Ja lapsen harrastusporukka taas joutuu odottelemaan yhtä esim. pelimatkalle tmv. ja näin joukkueellinen kärsii, eli pieni myöhästyminen saattaa sotkea monen ihmisen asioita...
(ymmärrän kyllä, että esim. auto voi hajota, sille ei voi mitään, mutta kaupassa käymiseen esim. pitää osata varata riittävästi aikaa ettei myöhästy)
Ja jokainen varmasti myöhästyy joskus, mutta varsinkin päiväkodeissa jossa on paljon lapsia, ei ole harvinaista että joka joudutaan olemaan hiukan yliaikaa, ja siinä edellä kuvaamani esimerkin tavoin voi monen aikataulut mennä sekaisin...
yli klo 17 olevat lapset siirrettiin iltapuolelle, uusille hoitajille klo 16.45.
Päiväpuolella sai olla klo17 asti. Monesti pääsin itse töistä 16.30, keskustasta ja matkasin itä -Helsinkiin, joten ellen " karannut" töistä iitä vaille, en ehtinyt tiettyyn metroon ja en ehtinyt tasan viideksi tarhaan. Laitoinkin haku ajaksi klo 17.05, ettei lastani riisuttaisi muutaman minuutin takia sisälle, jossa iltalaiset menivät syömään. Hoitajat olivat hyvin ymmärtäväisiä, toivottavasti eivät joutuneet kärsimään takiani.
on kirjoittaneet myös ihmiset jotka ymmärtävät päiväkodin henkilökuntaa! Itse olen lastentarhanopettaja ja kaikenlisäksi yh. Minullakin on kiire hakea oma lapsi pois päiväkodista. Onneksi on olemassa varahakija, joka voi tarvittaessa hakea jos minulla on klo17 vuoro. Itsekkin yritän parhaani, ettei se oma kullannuppuni olisi se viimeinen lapsi. En hermostu, jos joku myöhästyy kerran, mutta jos se on tapa (niin kuin monella) toivoisin, että ymmärrätte meilläkin olevan oman elämän. Kiitos kaikille ymmärtäjille!
Pääsenhän useimpina päivinä aikaisemmin!
Harmittaisi, mutta muistuttaisin itselleni kuinka monesti olen päässyt jo aiemmin.
Nyt kun alan tarkemmin miettiä, saattaisin ekana huolestua mitä hakijalle tapahtunut ( jos ei siis ole ilmoittanut ), jos yhtäkkiä poikkeaa totutusta.
mielestäni ei ollut hoitajalta oikein tuollainen mielenosoitus.
Ajattelisin ennen kaikkea lasta siinä. Miltä lapsesta tuntuu, kun hänen hakemisestaanhan siinä on kyse? Ja hoitaja on varmaan ollut ärsyyntynyt jo ennen äidin ilmestymistä?
Miltähän lapsesta tuntui, kun hoitaja, johon pitäisi luottaa, poistui paikalta sanaakaan sanomatta, vihaa puhkuen?
Myöhästyä ei tietenkään saisi, mutta kun tässä kyseessä ei ole mikään toistuva tapa, niin hoitajan käytös ihmetyttää.
Itseäni kyllä äitinä jäisi vaivaamaan tuo asia, ja miettisin, mitä hoitopäivän aikana muuten tapahtuu. Hermostuuko hoitaja samalla tavalla lapsiinkin?
Minulle jäi käsitys, että hoitaja, jolla ei ole monia lapsia, joten pääsee ap:n lapsen aikataulun mukaan lähtemään.
Päiväkodin henkilökunnan harmin ymmärtää, koska heillä on monta lasta. Yksi tuodaan kuudelta, toinen seitsemältä ja viimeinen haetaan milloin haetaan. Silloin ei puhuta lyhyistä päivistä ja siinä vaikuttaa moni asia. Kuitenkin koska parikin tuttuani on " päiväkotitätejä" niin tiedän, että ainakin täällä on joka päivä joku (aina eri hoitaja) päivystysvuorossa eli hän jää ylitöihin jos jotain lasta ei haeta ajoissa. Tämä tarkoittaa sitä, että ko. täti on ENNAKOINUT sen, että voi joutua jäämään ylitöihin eli silloin hänen olisi kyllä kuulunut järjestellä asiansa niin ettei pieni viive aiheuta katastrofia muualla (omat lapset hakee joku muu jne.).
pph:n tilanne on eri, hän on yksin ja oma perhe odottaa ruokaa ja seuraa illalla, omat harrastukset alkavat sovittuun aikaan jne. Itse järjestän lapsen pph:n kanssa ongelmapäivät niin, että niistä tiedetään etukäteen hyvissä ajoin. Sitten jos on kokouksia tms. loppupäivästä niin sovitaan jo aamulla, että toinen vanhemmista hakee tai mummo hakee tai joskus jopa naapurin kaverin äiti joka pääsee aikaisemmin töistä. Mutta meillä on joustava pph, koska mekin päästämme hänet esim. hammaslääkäriin tai muuhun jonka hän sanoo olevan " tärkeä meno" aiemmin. Järjestelen silloin omia töitäni niin että pääsen lähtemään vaikka pari tuntia aiemmin. Ei meillä merkitä yli- eikä alitunteja.
että olemme useasti myöhässä aamuisin. Esim. sopimuksessa aika klo 9. Voi mennä 15 min yli 9, ennen kuin olen lasten kanssa paikalla.
Nuorempi herää puol 7 aikaan aamulla ja vanhempi (5v) tuntia myöhemmin. Eli valmistautumisaikaa on n. 1h15min ennen lähtöä. Nuoremmalla enemmän. Esikoinen on viivyttelyjen mestari, hampaiden pesu on show joka aamu....mieti...joka aamu väittely hampaiden pesusta. Vaihtoehtona kainaloista kanto pesulle. Hän voi myös syödä aamupalaa (jos mikään kelpaa) 20min. Esim. voileipä tai hedelmää.
Vaatteiden pukeminen ei suju, jos siitä ei tee kilpailua. Autoon meno on joskus vaikeaa, vanhempi juoksee karkuun tai piiloutuu, kun laitan nuorempaa istuimeen. Ajomatka kestää n. 10min, jos saa ajella ilman hidastuksia.
Hoidosta haku sujuu ihan hyvin, yleensä olemme ajoissa, mutta koskaan ei pph ole sanonut myöhästymisistä. Joskus olemme sopineet aikaisemmasta hakuajasta, jos hoitajalla on ollut oma meno. Meillä on joustava työaika, joten moleminpuolinen joustavuus on iso plussa. Päiväkoti on eri asia, ja laitankin esikoiselle hakemukseen reilusti ylimääräistä aikaa, että varmasti ehditään.
Tosiaan, viikossa voi olla useampikin lapsi jonka vanhempi " myöhästyy" ja kyse ei aina ole siitä 5minuutista!!
Äkkiä kertyy viikossa jo puoli tuntia ja meillä ei makseta ylitöistä palkkaa. onko lapsesi siis päiväkodin viimeinen? vai mistä tiedät että hoitaja pääsee aina 20minuuttia aiemmin? Meidän päiväkodissa ei tosiaankaan saa lähteä ennen aikojaan, vaikka oman ryhmän lapset olisikin haettu. Jos muiden ryhmien lapsia on vielä paljon mennään sinne avuksi. Kaikkihan sen tietää että klo16 jälkeen vähenee henkilökunta reippaasti, kun välivuorolaiset lähtee kotiin.