Ihmetyttää ihmisten rahankäyttö
Miten ihmeessä niin monella aikuisella ihmisellä on rahankäyttö lähtenyt aivan lapasesta? Ostellaan kaikkea turhaa ja sitten itketään loppukuukausi kun ei ole kuin 25 € ruokaan rahaa.Toinen on nämä sosiaalituen varassa elävät, miten monelle teistä ei kelpaa kuin paras ja kallein? En yleistä että kaikki tekisivät näin, mutta tämä on todella yleistä.
Olen itse osa-aikaisessa työssä, rahaa verojen jälkeen jää n. 1100 € kuussa, sama on miehelläni Eli yhteensä tulomme n. 2200 €/kk. Perheessä on kaksi alle kouluikäistä lasta, joten lapsilisät n. 200 € tähän päälle. Tästä maksamme vuokraa 800 €/kk joten asumisen jälkeen jää 1600 €/kk elämiseen. Kun tästä maksaa vakuutukset, puhelinlaskut, netit, työmatkat, ruuat, päivähoitomaksut, vaipat, lääkäri/lääkekulut, opintolainan lyhennykset, autolainan lyhennys, tarvittavat vaate/kenkäostot niin silti tilillä on rahaa. Emme tupakoi/käytä alkoa. Syömme paljon kasviksia ja ruuat tehdään alusta loppuun itse.
Eikö nykyisin enää eletä ns. tasarahalla ollenkaan? Eikö käytetyt vaatteet/tavarat kelpaa enää? Mikä on syynä ettei rahaa osata enää käyttää sen mukaan mitä sitä on?
Ja mainitaan että tätä tapahtuu iästä riippumatta, myös varttuneemmilla eläkeikää hipovilla on ongelmia rahankäytössä, ei vain nuorilla.
Kommentit (245)
Olen käynyt lukion ja täällä liioitellaan summia toden teolla, minulla myös pitkä matikka takana joten laskin oli kalliimpi. Halvalla voi käydä lukion, me lainattiin kirjoja ristiin siten missä jaksossa kenelläkin sattui olemaan tietty kurssi, esim mulla on tässä jaksossa matikka 4 ja sulla bilsa 3, okei saanko lainata biologian kirjaa ensi jaksoon, ota sinä minun matikan kirja lainaan. Näin säästettiin monen perheen kirja kuluissa, kirjoja sai myös käytettynä vaikka esim. minun aloittaessa opetussuunnitelma muuttui ja osa kirjasarjoista vaihdettiin kokonaan. Taidettiin jokunen kurssi käyttää kavereitten kanssa samaa kirjaa, jos sillä oli vähemmän käyttöä kurssin aikana.
Olen myös pahoillani jos annan kuvan että minä osaan kaiken, mutta muut ei mitään. Olen suht suorasanainen ja kirjoitustyylini on kärkäs, se lienee syynä siihen että muut kokevat minun nostavan itseni jalustalle.
Mutta omia mielipiteitä olen laukonut ja se nyt on fakta että aina joku mielensä pahoittaa, sanoipa sitä niin tai näin.
-ap
Valmisvaatteet tuntuvat kalliilta, ostan tarjouksesta, joskus on saatava uuttakin. Käyn kirppiksellä myös, en ole turhan nirso. Katson aina että laskut on maksettu ja ruokaan tietty määrä rahaa.
Näitä en ymmärrä jotka eivät vippaisi pikkurahaakaan kaverille.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:34"]
Mä maksan mun 5-vuotiaista kaksosista yhteensä 540e/kk päiväkotimaksuja. Harrastavat pari kertaa viikossa siten että kk hinnaksi tulee 60e/lapsi. Näistä siis 300e/lapsi/kk. En mitenkään jaksa uskoa että ne teinien kulut ovat huomattavasti korkeammat, paitsi jos harrastavat kilpaurheilua johon saattaa yksinään mennä jo tuo summa kuukaudessa. Mopoja tai mopoautoja en tule ostamaan. Läppärit ei paljoa maksa eikä niitä uusita vuosittain. Puhelinkulut, vaatteet, leffat vie yhteensä ihan korkeintaan 100/kk. + tarvittavat kengät ja ulkovaatteet lisää mutta ei niitä koko ajan uusita. Kenkiä joutuu noille pienillekin ostamaan vähän väliä ja itse ostan jo nyt vain laadukkaita. Ilmeisesti on jotain mitä en teiniydestä tajua ja josta jäin itse teininä paitsi.
[/quote]
Dream on... :-D Kannattaa ehkä alkaa säästämään teinivuosien varalle, kaksosilla (etenkin jos ovat tyttöjä) vielä tuplasti enemmän kuluja, kun vaatteitakaan ei voi kierrättää perheessä. Sitä on niin helppo tuossa vaiheessa kuvitella, että en tule ostamaan sitä enkä tätä ja varmasti en anna enempää rahaa kuin tämän... sitten sitä vaan jossain vaiheessa herää todellisuuteen.
[/quote]
Paljonko sinulla on suunnilleen kk kulut teinistäsi? Vähennä siitä mopoautot/mopot, koska todellakin aion olla moisia ostamatta
Liian hyvälle opetettuja lapsia teillä, onneksi minut on kasvatettu tyytymään vähään. Pienestä pitäen olen omistanut vain vähän vaatteita - mitäpä kaapillisella tekisikään. Tavaroiden hamstraamista en ole koskaan älynnyt. Puhelimen ostoon olen saanut vanhemmiltani 50e. Autokorttia en aio hankkia (eikä vanhempani sitä minulle todellakaan maksaisi), sillä asun 5km päässä keskustasta ja muista palveluista, ja minulla on hyväkuntoinen vanha pyörä jolla matka taittuu sujuvasti. Kun saan omia lapsia, aion todellakin kasvattaa heidät samanlaisiksi kuin minutkin on kasvatettu: arvostamaan elämän pieniä iloja, läheisiä ihmisiä jne, enkä ärsyttäviksi kinuaviksi pennuiksi, jotka saavat iloa vain materiasta ja päättömästä kuluttamisesta. Käsittämätöntä menoa tuo lasten ja nuorten ylenpalttinen lahjominen. Mutta niinhän se menee, lapsesta asti kun on annettu kaikki valmiina ja kyseenalaistamatta niin hieman vanhempanakin odotetaan samaa kohtelua. Kannattaa varmaan alkaa säästämään jo tulevaisuutta varten, sillä tuskin nämä lellityt lapset lopettavat rahan ja tavaroiden kinuamista kasvettuaan aikuisiksi. N22
saan alle tonnin kuussa ja joka kuukausi jää vähän säästöönkin. olen ollut monta vuotta työkyvytön joten hoitoihin ja lääkkeisiin menee paljon rahaa ja pakollisiin menoihinkin menee jonkun verran rahaa. ei se ole kuin suunnitella ja laskea paljonko jää rahaa ruokaan pakollisten menojen jälkeen ja olla ostamatta mitään ylimääräista. vaatteita voi ommella ja korjata itse ja kirppariltakin saa halvalla. ruuaksi ei tarvitse joka päivä olla jotain luksusta vaan puuro on halpaa ja hapankorppuja kun syö leivän sijasta niin siinäkin säästää. lapsia minulla ei ole mutta jos olisi niin ei minun mikään pakko olisi heille mitään kalliita harrastuksia tai ajokortteja kustantaa. siinähän he oppisivat että raha ei ole itsestäänselvyys vaan sen eteen on tehtävä töitä.
Teinit maksaa. Itse kauhulla laskeskelen harrastuksen hintaa. Harrastus on aloitettu halvalla nuorena. Vuosi vuodelta se kallistuu ja aina 100-200% kerralla. Varusteiden hinnat nousevat 50% vaikka ero junnukokoihin on pieni. Ja teinillä tuntuu olevan jotain toiveita hankintoihin itselläänkin. Oli helppo ostella oman mielen mukaan leluja pikkulapselle (tai jättää ostamatta). Teini nyt vain kertoo ja perustelee tarpeensa. Usein tapahtuu kompromissi, mutta joskus on kiva myöntyäkin (mielestäni turhaan) hankintaan. Ruokavaliokin on teinipojalla aivan erilainen kuin pikkulapsena tai esim.minulla. Kasviskeitto on maksimissaan pikkuvälipala lounaan ja isonvälipalan välissä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:15"]Joo, teineistä ei mene hoitomaksuja, mutta muut kulut on kyllä tasan eri sfääreissä kuin pikkulapsen kulut. Pyydetään mopo/kevari/mautokorttia ja ajopeliä, kalliita puhelimia ja läppäreitä/tabletteja/pelikoneita, vaatteet ovat ehkä kuukauden käyttökelpoisia, sitten tarvitaan taas uusia, pitää päästä keikoille ulkomaita myöten ja tapaamaan somekavereita eri paikkakunnille... Täällä yksi "hyvätuloinen" perhe, joka on ollut kroonisessa rahapulassa teinien takia jo monta vuotta. Alapeukuttakaa vaan, niin minäkin olisin alapeukuttanut vielä muutama vuosi sitten, mutta ei tää teinien vanhempana oleminen ole ihan niin yksinkertaista kuin olisi kuvitellut... [/quote] Olen 17-v. Minulla ei ole mopo/kevari/mautomautokorttia ja ainoa millä menen kävelemisen lisäksi on vanha, ilmaiseksi saatu pyörä. Pyörä vaikuttaa minua vanhemmalta, mutta kyllä sillä pystyy pyöräimemään. Olen itse itse hankituilla kesätöillä yms ostanut itselleni älypuhelimen ja läppärin. Minulle ostettiin vaatteita kaupasta viimeksi, kun menin seiskalle. Mitä siitä on jotain 5v. Sen jälkeen minulle on ostettu kolmet kengät kaupasta, mutta kaikki muu kirppareilta. Vaatteisiini on mennyt viimeisen 2v aikana alle 20e, kengät erikseen. Keikalla kävin viimeks v.2010, mun lempibändit ei keikkaile Suomessa. Somekavereita on, mutta niitäkin olen mennyt tapaamaan itse tienatuilla rahoilla. Saan viikkorahaa 10e. Tottakai sun teinit vaatii kaiken, jos ovat tottuneet saamaan kaiken. N17
[/quote]
Noinko teinin pitää elää? Suon omalle teinilleni sen minkä voin. Ei hän mahdottomia vaadi. Kunnon talvikengät ja häntä miellyttävät käytännölliset vaatteet. Ja harrastuksen mistä tykkää. En usko, että tällä pilaan hänet lellipennuksi. Vaikka joudun tinkimään omista tarpeistani sen takia.
Ei ole teineja eika edes pienempia lapsia, mutta jos joskus on, haluan tarjota heille kaikki mahdolliset kokemukset (harrastukset, matkat, kielikurssit, keikat jne.) ja jopa jarkevissa suhteissa materian (muodin mukaiset vaatteet, kampaajakaynnit, uuden teknologian). Miksi? Koska ne osa on kehittavia pitkalla tahtaimella ja osa tekee teinin onnelliseksi. Teinina kaikki on muutenkin elaman ja kuoleman kysymys enka todellakaan alkaisi vaittelemaan minulle niinkin pienesta asiasta kuin jostain kenkien brandin merkityksesta ja kuin muutaman vuoden paasta silla ei ole teinille enaa mitaan valia.
Vastapainoksi teinit pitavat kodin siistina ja tuovat koulusta kotiin hyvia numeroita.
Ja niille jotka kokevat, etta liiallinen rahankaytto pilaa teinit. Itse olen edellamainitun kasvatuksen tuote ja ihan hyvin osasin elaa saasteliaasti pienella rahalla ja tehda toita opiskeluaikoina. Mutta halusin myos hyvapalkkaisen ammatin, etta voisin myohemmin yllapitaa sita elintasoa joka vanhemmillani oli.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:34"] Mä maksan mun 5-vuotiaista kaksosista yhteensä 540e/kk päiväkotimaksuja. Harrastavat pari kertaa viikossa siten että kk hinnaksi tulee 60e/lapsi. Näistä siis 300e/lapsi/kk. En mitenkään jaksa uskoa että ne teinien kulut ovat huomattavasti korkeammat, paitsi jos harrastavat kilpaurheilua johon saattaa yksinään mennä jo tuo summa kuukaudessa. Mopoja tai mopoautoja en tule ostamaan. Läppärit ei paljoa maksa eikä niitä uusita vuosittain. Puhelinkulut, vaatteet, leffat vie yhteensä ihan korkeintaan 100/kk. + tarvittavat kengät ja ulkovaatteet lisää mutta ei niitä koko ajan uusita. Kenkiä joutuu noille pienillekin ostamaan vähän väliä ja itse ostan jo nyt vain laadukkaita. Ilmeisesti on jotain mitä en teiniydestä tajua ja josta jäin itse teininä paitsi. [/quote] Dream on... :-D Kannattaa ehkä alkaa säästämään teinivuosien varalle, kaksosilla (etenkin jos ovat tyttöjä) vielä tuplasti enemmän kuluja, kun vaatteitakaan ei voi kierrättää perheessä. Sitä on niin helppo tuossa vaiheessa kuvitella, että en tule ostamaan sitä enkä tätä ja varmasti en anna enempää rahaa kuin tämän... sitten sitä vaan jossain vaiheessa herää todellisuuteen. [/quote] Paljonko sinulla on suunnilleen kk kulut teinistäsi? Vähennä siitä mopoautot/mopot, koska todellakin aion olla moisia ostamatta
[/quote]
No siis tämähän riippuu tietenkin hyvin paljon teinistä. Poika ei paljon kuluta, on tuollainen idealisti ja ekoihminen, peruskulut ehkä noin 250€/kk (koulukirjat, bussilippu, parturi, puhelinlasku, viikkoraha) sekä sitten ne isommat hankinnat tarpeen mukaan. Tytöllä taas menee helposti 500€ (bussilippu, kampaaja joka toinen kuukausi, vaatteet, keikkalippuja keskimäärin 1/2kk, meikit, muut hygieniatarvikkeet, puhelinlasku, viikkorahat) ja siihen vielä lisäksi ne isommat hankinnat tarpeen mukaan (läppärit, puhelimet, ulkomaanmatkat yms).
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:02"]
Olen huomannut, että usein nämä jotka "osaavat" käyttää rahaa, ovat niitä, jotka asuvat vuokralla, kaupunkien keskustoissa tai muuten palvelujen lähellä, ja vieläpä eivät omista mitään (omaisuutta joutuu hoitamaamaan ja siihen meneee tuhansia euroja vuodessa).
[/quote]
Jos olisikin näin yksiselitteistä, niin aika jännä, miten moni mm. kehyskunnissa asuvista kuitenkin kehuu omalla elämäntavallaan ja naureskelee "Helsingin liassa ja ruuhkissa asuville". :)
Muuttakaa ihmiset maalle, niin ette enää osaa käyttää rahaa! Niinkö?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:15"]Joo, teineistä ei mene hoitomaksuja, mutta muut kulut on kyllä tasan eri sfääreissä kuin pikkulapsen kulut. Pyydetään mopo/kevari/mautokorttia ja ajopeliä, kalliita puhelimia ja läppäreitä/tabletteja/pelikoneita, vaatteet ovat ehkä kuukauden käyttökelpoisia, sitten tarvitaan taas uusia, pitää päästä keikoille ulkomaita myöten ja tapaamaan somekavereita eri paikkakunnille... Täällä yksi "hyvätuloinen" perhe, joka on ollut kroonisessa rahapulassa teinien takia jo monta vuotta. Alapeukuttakaa vaan, niin minäkin olisin alapeukuttanut vielä muutama vuosi sitten, mutta ei tää teinien vanhempana oleminen ole ihan niin yksinkertaista kuin olisi kuvitellut...
[/quote]
Eihän se mikään ihme ole että teini pyytää vanhemmilta vaikka mitä turhuuksia. Sehän on ihan normaalia, että teini ruikuttaa kun ei saa kuuta taivaalta. Pikemminkin se ihmetyttää, että vanhemmat suostuvat ostamaan teineillensä vaikka mitä ihme turhia vempaimia. Miksi niitä pitää ostaa, jos kerran ei rahat niihin riitä? Kyllä kuka tahansa nyt pärjää ilman omaa mautoa tai skobaa, evät ne ole mitään välttämättömiä asioita edes teineille. Jos teini kerran haluaa jotain ostaa, mihin vanhemmilla ei ole varaa, niin maksakoon itse omilla rahoillaan.
Ja minusta on kyllä aivan käsittämätöntä, että teini ei muka pärjäisi kuukautta pidempään samoilla vaatteilla. Meidän perheessä on neljä teiniä (minut lukuunottaen), eikä kukaan meistä ikimaailmassa edes kehtaisi pyytää vanhemmilta säännöllisesti rahaa sellaiseen, mitä emme välttämättä tarvitse. Jos joku meistä jotain turhaa haluaa ostaa, niin etsimme töitä ja hankimme itse keikkaliput ja skobat ynnä muut. (Tokihan niitä poikkeustapauksiakin löytyy, kun vanhemmat maksavat, mutta pääsääntöisesti ostamme itse kaikki "turhat" huvittelujutut).
T. 17- vuotias tyttö
Itsekään en holtitonta tuhlausta kannata, mutta jos haluaa lapsensa saavan elää normaalia elämää niin kyllä siihen tiettyjä asioita kuuluu. Terveellinen monipuolinen ruoka, hygienia ja terveys, sopivat ja kunnolliset vaatteet ja varusteet, liikkuminen, harrastukset ja vapaa-aika jne.
Itsekin joskus luulin, että päivähoitomaksujen poisjääminen kompensoi menojen kasvua. Olin väärässä.
En todella ymmärtänyt esim. miten paljon kasvava lapsi syö. Tai että edelleen joudun ostamaan koko ajan uusia vaatteita/kenkiä kasvun ja kulutuksen vuoksi. Pienille lapsille löytää vaatteita alesta ja kirppiksiltä, isommille ei. Uutena kun ostat kaupasta, hinta nousee niissäkin mitä isommaksi lapsi kasvaa. Esimerkkejä on vaikka kuinka.
Aikuinen voi elää kaurapuurolla ja hapankorpulla ja pitää samoja vaatteita 20 vuotta, lapsi ei. Säälin niitä lapsia, jotka syrjäytyvät köyhyyden vuoksi, osittain jopa vanhempiensa toimesta.
Omalla lapsellani on kaikki uusinta huutoa ja kaverit aina kateellisia.
t. 215k + bonukset vuodessa tienaava lääkäri - diplomi-insinööri pariskunta.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:15"]Joo, teineistä ei mene hoitomaksuja, mutta muut kulut on kyllä tasan eri sfääreissä kuin pikkulapsen kulut. Pyydetään mopo/kevari/mautokorttia ja ajopeliä, kalliita puhelimia ja läppäreitä/tabletteja/pelikoneita, vaatteet ovat ehkä kuukauden käyttökelpoisia, sitten tarvitaan taas uusia, pitää päästä keikoille ulkomaita myöten ja tapaamaan somekavereita eri paikkakunnille... Täällä yksi "hyvätuloinen" perhe, joka on ollut kroonisessa rahapulassa teinien takia jo monta vuotta. Alapeukuttakaa vaan, niin minäkin olisin alapeukuttanut vielä muutama vuosi sitten, mutta ei tää teinien vanhempana oleminen ole ihan niin yksinkertaista kuin olisi kuvitellut... [/quote] Eihän se mikään ihme ole että teini pyytää vanhemmilta vaikka mitä turhuuksia. Sehän on ihan normaalia, että teini ruikuttaa kun ei saa kuuta taivaalta. Pikemminkin se ihmetyttää, että vanhemmat suostuvat ostamaan teineillensä vaikka mitä ihme turhia vempaimia. Miksi niitä pitää ostaa, jos kerran ei rahat niihin riitä? Kyllä kuka tahansa nyt pärjää ilman omaa mautoa tai skobaa, evät ne ole mitään välttämättömiä asioita edes teineille. Jos teini kerran haluaa jotain ostaa, mihin vanhemmilla ei ole varaa, niin maksakoon itse omilla rahoillaan. Ja minusta on kyllä aivan käsittämätöntä, että teini ei muka pärjäisi kuukautta pidempään samoilla vaatteilla. Meidän perheessä on neljä teiniä (minut lukuunottaen), eikä kukaan meistä ikimaailmassa edes kehtaisi pyytää vanhemmilta säännöllisesti rahaa sellaiseen, mitä emme välttämättä tarvitse. Jos joku meistä jotain turhaa haluaa ostaa, niin etsimme töitä ja hankimme itse keikkaliput ja skobat ynnä muut. (Tokihan niitä poikkeustapauksiakin löytyy, kun vanhemmat maksavat, mutta pääsääntöisesti ostamme itse kaikki "turhat" huvittelujutut). T. 17- vuotias tyttö
[/quote]
Taas tyypillinen vastaus, missä yleistetään eikä nähdä maailmaa muuta kuin omalta kantilta. Jos joku asia on sinulle "turha", se voi silti olla jollekin muulle tarpeellinen. Teini voi kasvaa pituutta tai leveyttä yhtäkkiä niin paljon, että kuukauden välein on ostettava uusia vaatteita. Joku vaate saattaa joskus mennä rikki. Joskus vaan tulee esim harrastuksen kautta tarve ostaa tietynlainen vaate, vaikka juuri oli ostanut melkein samanlaisen. Esim jääkiekkoharrastajalle se mauto voi oikeasti olla tarpeellinen, jos vanhemmat eivät kykene joka ilta toimimaan taksikuskeina. Tai jollekin, joka asuu kaukana bussi- tms pysäkistä. Kaikki on suhteellista ja perheillä on erilaisia tarpeita. Ihan turhaa täällä riehua, että kun minä pärjään vähällä, niin kaikkien muidenkin pitää pärjätä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:34"] Mä maksan mun 5-vuotiaista kaksosista yhteensä 540e/kk päiväkotimaksuja. Harrastavat pari kertaa viikossa siten että kk hinnaksi tulee 60e/lapsi. Näistä siis 300e/lapsi/kk. En mitenkään jaksa uskoa että ne teinien kulut ovat huomattavasti korkeammat, paitsi jos harrastavat kilpaurheilua johon saattaa yksinään mennä jo tuo summa kuukaudessa. Mopoja tai mopoautoja en tule ostamaan. Läppärit ei paljoa maksa eikä niitä uusita vuosittain. Puhelinkulut, vaatteet, leffat vie yhteensä ihan korkeintaan 100/kk. + tarvittavat kengät ja ulkovaatteet lisää mutta ei niitä koko ajan uusita. Kenkiä joutuu noille pienillekin ostamaan vähän väliä ja itse ostan jo nyt vain laadukkaita. Ilmeisesti on jotain mitä en teiniydestä tajua ja josta jäin itse teininä paitsi. [/quote] Dream on... :-D Kannattaa ehkä alkaa säästämään teinivuosien varalle, kaksosilla (etenkin jos ovat tyttöjä) vielä tuplasti enemmän kuluja, kun vaatteitakaan ei voi kierrättää perheessä. Sitä on niin helppo tuossa vaiheessa kuvitella, että en tule ostamaan sitä enkä tätä ja varmasti en anna enempää rahaa kuin tämän... sitten sitä vaan jossain vaiheessa herää todellisuuteen. [/quote] Paljonko sinulla on suunnilleen kk kulut teinistäsi? Vähennä siitä mopoautot/mopot, koska todellakin aion olla moisia ostamatta
[/quote]
No siis tämähän riippuu tietenkin hyvin paljon teinistä. Poika ei paljon kuluta, on tuollainen idealisti ja ekoihminen, peruskulut ehkä noin 250€/kk (koulukirjat, bussilippu, parturi, puhelinlasku, viikkoraha) sekä sitten ne isommat hankinnat tarpeen mukaan. Tytöllä taas menee helposti 500€ (bussilippu, kampaaja joka toinen kuukausi, vaatteet, keikkalippuja keskimäärin 1/2kk, meikit, muut hygieniatarvikkeet, puhelinlasku, viikkorahat) ja siihen vielä lisäksi ne isommat hankinnat tarpeen mukaan (läppärit, puhelimet, ulkomaanmatkat yms).
[/quote]
Kiitos. Mutta siis keskimäärin sinun teineillä se kulutus ei ollutkaan kovin paljon kalliimpaa ;) Noilla viisivuotiaillakaan kun ei ollut tuossa 300e/kk mitään muita kuluja kuin päiväkoti + harrastukset. Paitsi jos se sun tyttös käy ulkomailla vähän väliä :D
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:15"]Joo, teineistä ei mene hoitomaksuja, mutta muut kulut on kyllä tasan eri sfääreissä kuin pikkulapsen kulut. Pyydetään mopo/kevari/mautokorttia ja ajopeliä, kalliita puhelimia ja läppäreitä/tabletteja/pelikoneita, vaatteet ovat ehkä kuukauden käyttökelpoisia, sitten tarvitaan taas uusia, pitää päästä keikoille ulkomaita myöten ja tapaamaan somekavereita eri paikkakunnille... Täällä yksi "hyvätuloinen" perhe, joka on ollut kroonisessa rahapulassa teinien takia jo monta vuotta. Alapeukuttakaa vaan, niin minäkin olisin alapeukuttanut vielä muutama vuosi sitten, mutta ei tää teinien vanhempana oleminen ole ihan niin yksinkertaista kuin olisi kuvitellut...
[/quote]
tarvitseeko niille teineille kaikki ojentaa tarjottimella? En yhtään ihmettele miksi nykynuoret eivät edes koskaan halua töihin, jos heidät jo kotona opetetaan siihen että kaiken haluamansa ruinaamalla saa!
Katsos kun jotkut tekevät niin monta lasta kun on varaa elättää. Yhdelle ei ole ongelma ostaa mopoa, mutta neljälle on!
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:38"]Katsos kun jotkut tekevät niin monta lasta kun on varaa elättää. Yhdelle ei ole ongelma ostaa mopoa, mutta neljälle on!
[/quote]
Mulle se ois ongelma ostaa se yhdellekin koska en halua lapseni ajelevan tuolla kävelijöiden tai aitojen seassa ;D
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:54"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:34"] Mä maksan mun 5-vuotiaista kaksosista yhteensä 540e/kk päiväkotimaksuja. Harrastavat pari kertaa viikossa siten että kk hinnaksi tulee 60e/lapsi. Näistä siis 300e/lapsi/kk. En mitenkään jaksa uskoa että ne teinien kulut ovat huomattavasti korkeammat, paitsi jos harrastavat kilpaurheilua johon saattaa yksinään mennä jo tuo summa kuukaudessa. Mopoja tai mopoautoja en tule ostamaan. Läppärit ei paljoa maksa eikä niitä uusita vuosittain. Puhelinkulut, vaatteet, leffat vie yhteensä ihan korkeintaan 100/kk. + tarvittavat kengät ja ulkovaatteet lisää mutta ei niitä koko ajan uusita. Kenkiä joutuu noille pienillekin ostamaan vähän väliä ja itse ostan jo nyt vain laadukkaita. Ilmeisesti on jotain mitä en teiniydestä tajua ja josta jäin itse teininä paitsi. [/quote] Dream on... :-D Kannattaa ehkä alkaa säästämään teinivuosien varalle, kaksosilla (etenkin jos ovat tyttöjä) vielä tuplasti enemmän kuluja, kun vaatteitakaan ei voi kierrättää perheessä. Sitä on niin helppo tuossa vaiheessa kuvitella, että en tule ostamaan sitä enkä tätä ja varmasti en anna enempää rahaa kuin tämän... sitten sitä vaan jossain vaiheessa herää todellisuuteen. [/quote] Paljonko sinulla on suunnilleen kk kulut teinistäsi? Vähennä siitä mopoautot/mopot, koska todellakin aion olla moisia ostamatta [/quote] No siis tämähän riippuu tietenkin hyvin paljon teinistä. Poika ei paljon kuluta, on tuollainen idealisti ja ekoihminen, peruskulut ehkä noin 250€/kk (koulukirjat, bussilippu, parturi, puhelinlasku, viikkoraha) sekä sitten ne isommat hankinnat tarpeen mukaan. Tytöllä taas menee helposti 500€ (bussilippu, kampaaja joka toinen kuukausi, vaatteet, keikkalippuja keskimäärin 1/2kk, meikit, muut hygieniatarvikkeet, puhelinlasku, viikkorahat) ja siihen vielä lisäksi ne isommat hankinnat tarpeen mukaan (läppärit, puhelimet, ulkomaanmatkat yms). [/quote] Kiitos. Mutta siis keskimäärin sinun teineillä se kulutus ei ollutkaan kovin paljon kalliimpaa ;) Noilla viisivuotiaillakaan kun ei ollut tuossa 300e/kk mitään muita kuluja kuin päiväkoti + harrastukset. Paitsi jos se sun tyttös käy ulkomailla vähän väliä :D
[/quote]
Paitsi että tässä ei ole mukana kalliita harrastuksia ym "turhaa" vaan ihan peruspakolliset kulut jotka tulevat aina joka kuukausi. Lisäksi _joka_ kuukaudelle osuu aina jotain ylimääräistä, puhelin/läppäri/tabletti/mopokortti/mopo/ajokortti/polkupyörä/pelikoneen osa/harrastuskurssi/pienempi tai isompi matka jonnekin/isompi vaatehankinta tms. Yhdelle kuukaudelle jyvitettynä helposti se toinen 500€ kuussa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:03"]
Mulla meni viime kuussa lasten kevätkenkiin 120 euroa ja vaatteisiin 180 euroa. Kaksi lasta.
Vastaavat menot toistuvat aina vuodenaikojen vaihtuessa.
[/quote]Kesärenkaat 460, pakoputken ja käsijarrun huolto 400, turnauspassit 200, tanssin tiiviskurssi 120, kesäleiri 75, asuminen 960, ruoka ja vakuutukset ja puhelimet ja lehdet yms. Kahden teinin yh Espoosta ja välillä tekee tiukkaa, nettotulot kuussa 3000 euroa. Tässä kuussa ei paljon jää ylimääräistä mutta en narise vaikka tässä kuussa ei jää säästöön.