Ihmetyttää ihmisten rahankäyttö
Miten ihmeessä niin monella aikuisella ihmisellä on rahankäyttö lähtenyt aivan lapasesta? Ostellaan kaikkea turhaa ja sitten itketään loppukuukausi kun ei ole kuin 25 € ruokaan rahaa.Toinen on nämä sosiaalituen varassa elävät, miten monelle teistä ei kelpaa kuin paras ja kallein? En yleistä että kaikki tekisivät näin, mutta tämä on todella yleistä.
Olen itse osa-aikaisessa työssä, rahaa verojen jälkeen jää n. 1100 € kuussa, sama on miehelläni Eli yhteensä tulomme n. 2200 €/kk. Perheessä on kaksi alle kouluikäistä lasta, joten lapsilisät n. 200 € tähän päälle. Tästä maksamme vuokraa 800 €/kk joten asumisen jälkeen jää 1600 €/kk elämiseen. Kun tästä maksaa vakuutukset, puhelinlaskut, netit, työmatkat, ruuat, päivähoitomaksut, vaipat, lääkäri/lääkekulut, opintolainan lyhennykset, autolainan lyhennys, tarvittavat vaate/kenkäostot niin silti tilillä on rahaa. Emme tupakoi/käytä alkoa. Syömme paljon kasviksia ja ruuat tehdään alusta loppuun itse.
Eikö nykyisin enää eletä ns. tasarahalla ollenkaan? Eikö käytetyt vaatteet/tavarat kelpaa enää? Mikä on syynä ettei rahaa osata enää käyttää sen mukaan mitä sitä on?
Ja mainitaan että tätä tapahtuu iästä riippumatta, myös varttuneemmilla eläkeikää hipovilla on ongelmia rahankäytössä, ei vain nuorilla.
Kommentit (245)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:02"]On helppo olla säästeliäs, kun asuu vuokralla. Mutta muutapas omakotitaloon. Joudut maksamaan remonttikulut itse. Saat vuokran lisäksi maksettavaksi myös sähkölaskut (helposti 300 euroa / kk talvella), isommat vakuutukset (1600e/vuosi) ja joudut remontoimaan taloa (meillä maksettavana 9000 euron keittiöremontti ennen joulua).
Työmatkakulut - niin mitähän ne mahtavat teillä olla?! Meillä menee 60 euroa bensaan per viikko per naama. Siitä tulee 500 euroa kuukaudessa.
Olen huomannut, että usein nämä jotka "osaavat" käyttää rahaa, ovat niitä, jotka asuvat vuokralla, kaupunkien keskustoissa tai muuten palvelujen lähellä, ja vieläpä eivät omista mitään (omaisuutta joutuu hoitamaamaan ja siihen meneee tuhansia euroja vuodessa).
Mut hei, sullahan on vapaus valita!! Kämppä myyntiin nyt ja vuokralle. Helppoo ku mikä sen jälkee.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:15"]Joo, teineistä ei mene hoitomaksuja, mutta muut kulut on kyllä tasan eri sfääreissä kuin pikkulapsen kulut. Pyydetään mopo/kevari/mautokorttia ja ajopeliä, kalliita puhelimia ja läppäreitä/tabletteja/pelikoneita, vaatteet ovat ehkä kuukauden käyttökelpoisia, sitten tarvitaan taas uusia, pitää päästä keikoille ulkomaita myöten ja tapaamaan somekavereita eri paikkakunnille... Täällä yksi "hyvätuloinen" perhe, joka on ollut kroonisessa rahapulassa teinien takia jo monta vuotta. Alapeukuttakaa vaan, niin minäkin olisin alapeukuttanut vielä muutama vuosi sitten, mutta ei tää teinien vanhempana oleminen ole ihan niin yksinkertaista kuin olisi kuvitellut...
[/quote]
Olen 17-v. Minulla ei ole mopo/kevari/mautomautokorttia ja ainoa millä menen kävelemisen lisäksi on vanha, ilmaiseksi saatu pyörä. Pyörä vaikuttaa minua vanhemmalta, mutta kyllä sillä pystyy pyöräimemään.
Olen itse itse hankituilla kesätöillä yms ostanut itselleni älypuhelimen ja läppärin.
Minulle ostettiin vaatteita kaupasta viimeksi, kun menin seiskalle. Mitä siitä on jotain 5v. Sen jälkeen minulle on ostettu kolmet kengät kaupasta, mutta kaikki muu kirppareilta. Vaatteisiini on mennyt viimeisen 2v aikana alle 20e, kengät erikseen.
Keikalla kävin viimeks v.2010, mun lempibändit ei keikkaile Suomessa.
Somekavereita on, mutta niitäkin olen mennyt tapaamaan itse tienatuilla rahoilla.
Saan viikkorahaa 10e.
Tottakai sun teinit vaatii kaiken, jos ovat tottuneet saamaan kaiken.
N17
Kyllä remomttikulut maksaa vuokralainen, ainakin meillä vuokra nousee joka kerta kun talossa jotain tehdään.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:15"]Joo, teineistä ei mene hoitomaksuja, mutta muut kulut on kyllä tasan eri sfääreissä kuin pikkulapsen kulut. Pyydetään mopo/kevari/mautokorttia ja ajopeliä, kalliita puhelimia ja läppäreitä/tabletteja/pelikoneita, vaatteet ovat ehkä kuukauden käyttökelpoisia, sitten tarvitaan taas uusia, pitää päästä keikoille ulkomaita myöten ja tapaamaan somekavereita eri paikkakunnille... Täällä yksi "hyvätuloinen" perhe, joka on ollut kroonisessa rahapulassa teinien takia jo monta vuotta. Alapeukuttakaa vaan, niin minäkin olisin alapeukuttanut vielä muutama vuosi sitten, mutta ei tää teinien vanhempana oleminen ole ihan niin yksinkertaista kuin olisi kuvitellut... [/quote] Teineihin varmasti menee paljon rahaa, mutta toisaalta mopokortit ym ei ole pakollisia ja teinin tulee jo ymmärtää että sellaista ei välttämättä saa vaikka muut saisikin. Myönnetään että en ole teinin vanhempi, mutta en silti usko ettämyöskään ikinä suostuisin kuukausittain ostelemaan uusia vaatteita. Miksi ne vaatteet olisi käyttökelvottomia kuukauden päästä? Muoti? Rikkaat lapset voi päästä keikoille ulkomaille, jos ei ole rahaa, ei sinne pääse. Yksinkertaista, eikö?
[/quote]
Nojoo, vaatteita ei hekä tarvitse uusia joka kuukausi mutta selitäpä se 16v tytölle. Teinit tarvitsee jonkunlaisen matkakortin yleensä, sitten lukiossa ne tarvitsee kirjoja, lisäksi ne tarvitsee jotain viikko/kuukausirahaa voidakseen käydä vaikka kahvilassa kavereiden kanssa tms. Teineillä on usein myös harrastuksia jotka maksaa, ja joiden varusteet maksaa. Lisäksi teini yleensä välittää ulkonäöstään enemmän kuin pieni lapsi ja saattaa haluta käydä kampaajalla tai vaikka meikata. Sitten teinit tarvitse kuitenkin niitä vaatteitakin ainakin joskus ja kun sellainen vaate tarvitaan, niin se on aikuisen vaatteen hintainen (talvitakit ja kengät esim aika kalliita) eikä enää mikään halpisjuttu niinkuin pienillä lapsilla. Teinit varmaan ainakin joskus pyytää päästä kavereiden kanssa johonkin konserttiin tai leffaan tai mäkkäriin tai johonkin sellaiseen, eikä niille kyllä aina voi sanoa ettei käy. Teinit taritsee puhelimia pitääkseen yhteyttä kavereihin ja perheeseen, ja koulujutuissa tarvitsee nykyään usein tietokonetta ja nettiäkin. Niin ja sitten ne teinit vielä tietysti syö moninkertaisesti johonkin 3vuotiaaseen verrattuna.
[/quote]
Lukiossa tietokone tai tabletti on jo pakollinen. Laskin pitkän matikan lukijoille maksaa liki 200 euroa. Siinähän sitten säästät. Mun lukioikäisellä pojallani kengän numero on nyt 45-46, tuon kokoisia kenkiä ei oikein ole nuorelle tarjolla ja ne muuten maksaa. Se teini tarvitsee vaatteita myös siksi, että kasvaa pituutta hurjaa tahtia, yli 20 senttiä vuodessa. Edelliskuussa ostettu vaate voi oikeasti olla lyhyt.
Ja mieluusti teinille ostaa vaatteita / tavaroita, joista ei kiusata / syrjitä.
Tämä näkyy nyt mun 13-vuotiaan elämässä selkeästi. Hän on tosi tarkka vaatteistaan.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:00"]
Teineistä ei mene hoitomaksuja, joten oletettavasti se raha jää muuhun. Asumiskulut eivät ole meilläkään kokonaisuudessaan tuossa 800 €, siinä on vain vuokran osuus, päälle vesi, sähkö jne. sähkölämmitys joten ei ole halpaa talvella. Joten tosiaan kummaksuttaa miten esim. hyvätuloiset ei vain tunnu pärjäävän. -ap
[/quote]
Kyllä teinien vaatteisiin, kenkiin, liikkumiseen, harrastuksiin, syömiseen ja juomiseen, kielikursseihin, matkustamiseen, oppikirjoihin, elokuviin ym. menee kevyesti se mikä korkein päivähoitomaksu, vaikka jättäisi kielikurssitkin pois. Melkeinhän noiden ruokaan menee parisataa euroa kuussa/teini.
Oot onnelline 17 v, jos olet löytänyt töitä. Oma nuoreni ei ole onnistunut. Hänelle ostetaan mahdolliduuksien mukaan vaatteita myös kipputorilta. Kerroppa minulle minkä kokoinen olet, kun se noin helposti sinulla onnistuu?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:41"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:15"]Joo, teineistä ei mene hoitomaksuja, mutta muut kulut on kyllä tasan eri sfääreissä kuin pikkulapsen kulut. Pyydetään mopo/kevari/mautokorttia ja ajopeliä, kalliita puhelimia ja läppäreitä/tabletteja/pelikoneita, vaatteet ovat ehkä kuukauden käyttökelpoisia, sitten tarvitaan taas uusia, pitää päästä keikoille ulkomaita myöten ja tapaamaan somekavereita eri paikkakunnille... Täällä yksi "hyvätuloinen" perhe, joka on ollut kroonisessa rahapulassa teinien takia jo monta vuotta. Alapeukuttakaa vaan, niin minäkin olisin alapeukuttanut vielä muutama vuosi sitten, mutta ei tää teinien vanhempana oleminen ole ihan niin yksinkertaista kuin olisi kuvitellut... [/quote] Teineihin varmasti menee paljon rahaa, mutta toisaalta mopokortit ym ei ole pakollisia ja teinin tulee jo ymmärtää että sellaista ei välttämättä saa vaikka muut saisikin. Myönnetään että en ole teinin vanhempi, mutta en silti usko ettämyöskään ikinä suostuisin kuukausittain ostelemaan uusia vaatteita. Miksi ne vaatteet olisi käyttökelvottomia kuukauden päästä? Muoti? Rikkaat lapset voi päästä keikoille ulkomaille, jos ei ole rahaa, ei sinne pääse. Yksinkertaista, eikö? [/quote] No kuule, ei ole noin yksinkertaista. Ymmärrät sitten kun omat lapsesi ovat teinejä. En minäkään aikaisemmin ymmärtänyt. [/quote] Toivottavasti en ymmärrä :) Toivottavasti lapsistani tulee järkeviä kuluttajia jotka eivät kinua kaikkia uusimpia vaatteita ja tavaroita, koska muutkin. Toivon että minulla on voimaa kasvattaa heitä ja sanoa heille ei. Olemme valinneet asuinpaikkamme niin että yhtään järkevää syytä mopon saamiselle ei ole. Aion siis osata sanoa siihenkin ei. Omilla rahoilla hankkikoot tuollaiset turhuudet jos haluaa. Toki tulee pääsemään kavereiden kanssa ulos ja saa harrastaa jne, mutta holtittomaksi rahankäyttäjäksi en aio kasvattaa. Ja sitähän siitä tulee jos kaiken saa.
[/quote]
No tuota... jos minä olen mielestäsi holtiton rahankäyttäjä, niin mainittakoon, että omat vanhempani olivat pienituloisia enkä todellakaan saanut koskaan mitään ilmaiseksi. Että se tuosta sinun logiikastasi. Onnea silti yrityksellesi!
Olen myös pyöräillyt 20km/suunta kesätöihin ja viime kesänä matkustin bussilla 80km/suuntaansa kesätöihin. Olen ottanut vastaan jokaisen mahdollisen koiranhoito yms pikkujututkin, jos vain on tarjottu jotain työtä. Ei niitä kesätöitä välttämättä saa, jos niiden pitäis löytyä samasta naapuristosta.
N17
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:15"]
Joo, teineistä ei mene hoitomaksuja, mutta muut kulut on kyllä tasan eri sfääreissä kuin pikkulapsen kulut. Pyydetään mopo/kevari/mautokorttia ja ajopeliä, kalliita puhelimia ja läppäreitä/tabletteja/pelikoneita, vaatteet ovat ehkä kuukauden käyttökelpoisia, sitten tarvitaan taas uusia, pitää päästä keikoille ulkomaita myöten ja tapaamaan somekavereita eri paikkakunnille... Täällä yksi "hyvätuloinen" perhe, joka on ollut kroonisessa rahapulassa teinien takia jo monta vuotta. Alapeukuttakaa vaan, niin minäkin olisin alapeukuttanut vielä muutama vuosi sitten, mutta ei tää teinien vanhempana oleminen ole ihan niin yksinkertaista kuin olisi kuvitellut...
[/quote]
Huomaa kyllä että olet parempituloinen, ilmeisesti ollut suurimman osan elämästäsi.
Ei mulla muuta, koska et kuuntele täällä ketään.
[/quote]
Joo, ehkä olenkin. Mutta en todellakaan ole ollut sitä aina. Minut on kasvatettu juuri niin kuin täällä kansankynttilät valistavat. Kumma kun minusta ei kuitenkaan tullut vastuullista ja järkevää rahankäyttäjää, vaan haluan mielummin omille teineilleni erilaisen nuoruuden kuin itselleni. Kas kun kaikki ei vaan mene niin kuin oppikirjoissa tai maalaisjärjellä loogisesti ajattelisi.
Sossusakin ongelma on olematon kyky hoitaa raha-asioita, välinpitämättömyys säännöstellä lisääntymistään. Ja kun kumppanit vielä tiuhaan vaihtuvat ja jokaiselle väännetään liuta mukeloita, ei ihme, että tässä veronmaksajana alkaa olla kestokykynsä äärirajoilla. Terv. Yhden lapsen perhe. Lisää emme tee muiden elätettäväksi.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:47"]Nyt moni jämähti meidän hoitomaksuihin. Osa-aikatyömme on 30 t/vko, toinen vuorotyössä, joten lapsemme ovat tämän takia täysipäiväisessä hoidossa, työmatkoihin kuluu julkisella liikenteellä paljon aikaa joten osa-aikahoito ei riitä, valitettavasti. Vuorotyöläinen hoitaa työmatkansa autolla, silloin kun ei ole pyöräilykelit, työmatka 11 km suunta. Hoitomaksu on n. 100 €/lapsi, mikä on meidän tuloissa iso siivu sekin. Nämä maksuthan on suhteutettu tuloihin, kuten jokainen tietää.
Ainahan olisi vaihtoehtona jäädä kotiin hoitamaan lapsia ja elää tuen varassa, mutta luonteelleni tämä ei sovi, ellei minulla olisi esim. fyysistä estettä työntekoon.
-ap
[/quote]
sun satanen kuussa ei riitä slkuunkaan lukioikäisen lapsen kuluihin. Pelkkiin kirjoihin ja välineisiin 200 euroa kuussa. Helppo viisastella. Entä kun se lapsesi haluaa harrastaa. Mulla menee 3 lapsen harrastuksiin, kesäleireihin ja muihin leireihin 3000 euroa. Ja mun lapset eivät vielä ole esim. harrastamansa urheilulajin leireillä vielä kuin kerran vuodessa
Mä maksan mun 5-vuotiaista kaksosista yhteensä 540e/kk päiväkotimaksuja. Harrastavat pari kertaa viikossa siten että kk hinnaksi tulee 60e/lapsi. Näistä siis 300e/lapsi/kk. En mitenkään jaksa uskoa että ne teinien kulut ovat huomattavasti korkeammat, paitsi jos harrastavat kilpaurheilua johon saattaa yksinään mennä jo tuo summa kuukaudessa. Mopoja tai mopoautoja en tule ostamaan. Läppärit ei paljoa maksa eikä niitä uusita vuosittain. Puhelinkulut, vaatteet, leffat vie yhteensä ihan korkeintaan 100/kk. + tarvittavat kengät ja ulkovaatteet lisää mutta ei niitä koko ajan uusita. Kenkiä joutuu noille pienillekin ostamaan vähän väliä ja itse ostan jo nyt vain laadukkaita. Ilmeisesti on jotain mitä en teiniydestä tajua ja josta jäin itse teininä paitsi.
Josko tekisitte tenavia sen määrän ja vain sen määrän kuin elatuskykyä löytyy. Jokainen joka ajattelee yläpäällään ymmärtää että lapset maksavat. Paitsi eivät he joilla on häpyä tulla naapurin rahapussille.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:34"]Mä maksan mun 5-vuotiaista kaksosista yhteensä 540e/kk päiväkotimaksuja. Harrastavat pari kertaa viikossa siten että kk hinnaksi tulee 60e/lapsi. Näistä siis 300e/lapsi/kk. En mitenkään jaksa uskoa että ne teinien kulut ovat huomattavasti korkeammat, paitsi jos harrastavat kilpaurheilua johon saattaa yksinään mennä jo tuo summa kuukaudessa. Mopoja tai mopoautoja en tule ostamaan. Läppärit ei paljoa maksa eikä niitä uusita vuosittain. Puhelinkulut, vaatteet, leffat vie yhteensä ihan korkeintaan 100/kk. + tarvittavat kengät ja ulkovaatteet lisää mutta ei niitä koko ajan uusita. Kenkiä joutuu noille pienillekin ostamaan vähän väliä ja itse ostan jo nyt vain laadukkaita. Ilmeisesti on jotain mitä en teiniydestä tajua ja josta jäin itse teininä paitsi.
[/quote]
Ja siis en tarkoita että tuolla 100e/kk pärjää vaan että siinä jää paljon rahaa vielä muuhun ;)
Meidän lapsemme ovat 21v., 19v., ja 13v. Voin siis sanoa, että teineistä on kokemusta. Ja tähän alkuun meillä on rahaa ja aika paljonkin. Tästä huolimatta lapsillamme ei ole ollut mopoja, mopoautoja, uusimpia ja kalleimpia it-vehkeitä jne. Ihan ovat täysipäisiksi kasvaneet. Minä sekä mieheni kasvoimme myös ihan "rahakkaissa" perheissä, mutta aina on pitänyt töitä tehdä jotain saavuttaakseen. Jo lapsena, lapsityövoimaa, kääk.
Olemme tosiaan itse kuten lapsemmekin leikanneet nurmikoita, siivonneet naapureille, jakaneet lehtiä, poimineet mansikoita, kitkeneet jne. Toi meidän 19v. oli mm. puutarhalla poimimassa tomaatteja Närpiössä toissa kesän. Asunto tuli etuna ja palkka suht huono, mutta OMAA rahaa. Siellä oli 30 työntekijästä 4 suomalaista, että silleen.
Mikään ei tule tässä maailmassa ilmaiseksi ja nuorten pitäisi oppia siihen, että ITSE on tienattava elantonsa tulevaisuudessa. Olen ylpeä lapsistani, jotka osaavat "kituuttaa" myös opiskeluaikana tulojensa mukaan. Iltatyötä ja kovaa opiskelua, näin se meni myös meillä aikoinaan.
Tämä nykymaailman kaikki mulle heti ja kun kaverillakin on meininki on ihan peestä. Ja siihen eivät ole syyllisiä lapset ja nuoret vaan ME vanhemmat. Sitä saa mitä tilaa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:34"]
Mä maksan mun 5-vuotiaista kaksosista yhteensä 540e/kk päiväkotimaksuja. Harrastavat pari kertaa viikossa siten että kk hinnaksi tulee 60e/lapsi. Näistä siis 300e/lapsi/kk. En mitenkään jaksa uskoa että ne teinien kulut ovat huomattavasti korkeammat, paitsi jos harrastavat kilpaurheilua johon saattaa yksinään mennä jo tuo summa kuukaudessa. Mopoja tai mopoautoja en tule ostamaan. Läppärit ei paljoa maksa eikä niitä uusita vuosittain. Puhelinkulut, vaatteet, leffat vie yhteensä ihan korkeintaan 100/kk. + tarvittavat kengät ja ulkovaatteet lisää mutta ei niitä koko ajan uusita. Kenkiä joutuu noille pienillekin ostamaan vähän väliä ja itse ostan jo nyt vain laadukkaita. Ilmeisesti on jotain mitä en teiniydestä tajua ja josta jäin itse teininä paitsi.
[/quote]
Dream on... :-D Kannattaa ehkä alkaa säästämään teinivuosien varalle, kaksosilla (etenkin jos ovat tyttöjä) vielä tuplasti enemmän kuluja, kun vaatteitakaan ei voi kierrättää perheessä. Sitä on niin helppo tuossa vaiheessa kuvitella, että en tule ostamaan sitä enkä tätä ja varmasti en anna enempää rahaa kuin tämän... sitten sitä vaan jossain vaiheessa herää todellisuuteen.
Meidän lapsemme ovat 21v., 19v., ja 13v. Voin siis sanoa, että teineistä on kokemusta. Ja tähän alkuun meillä on rahaa ja aika paljonkin. Tästä huolimatta lapsillamme ei ole ollut mopoja, mopoautoja, uusimpia ja kalleimpia it-vehkeitä jne. Ihan ovat täysipäisiksi kasvaneet. Minä sekä mieheni kasvoimme myös ihan "rahakkaissa" perheissä, mutta aina on pitänyt töitä tehdä jotain saavuttaakseen. Jo lapsena, lapsityövoimaa, kääk.
Olemme tosiaan itse kuten lapsemmekin leikanneet nurmikoita, siivonneet naapureille, jakaneet lehtiä, poimineet mansikoita, kitkeneet jne. Toi meidän 19v. oli mm. puutarhalla poimimassa tomaatteja Närpiössä toissa kesän. Asunto tuli etuna ja palkka suht huono, mutta OMAA rahaa. Siellä oli 30 työntekijästä 4 suomalaista, että silleen.
Mikään ei tule tässä maailmassa ilmaiseksi ja nuorten pitäisi oppia siihen, että ITSE on tienattava elantonsa tulevaisuudessa. Olen ylpeä lapsistani, jotka osaavat "kituuttaa" myös opiskeluaikana tulojensa mukaan. Iltatyötä ja kovaa opiskelua, näin se meni myös meillä aikoinaan.
Tämä nykymaailman kaikki mulle heti ja kun kaverillakin on meininki on ihan peestä. Ja siihen eivät ole syyllisiä lapset ja nuoret vaan ME vanhemmat. Sitä saa mitä tilaa.
Jollankin viiveellä tänne on myös tulossa.opintomaksut. Lapsemme opintomaksu on pelkästään 10.000 euroa vuodessa ja eläminen päälle. Suomesta saa Kelan opintorahaa 480 euroa kuukaudessa,
sillä maksaa asumisen. Väh. 500 elatukseen kuukaudessa, jonka maksamme. Repikää tästä! Tämä on ihan normia maailmalla. Ajatelkaa lapsenne tulevaisuutta. Eivät taida kiittää teitä kun hyvät ammatilliset vaihtoehdot eivät ole mahdollisia kun sisaruksia lykättiin silkasta tekemisen ilosta.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:41"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:15"]Joo, teineistä ei mene hoitomaksuja, mutta muut kulut on kyllä tasan eri sfääreissä kuin pikkulapsen kulut. Pyydetään mopo/kevari/mautokorttia ja ajopeliä, kalliita puhelimia ja läppäreitä/tabletteja/pelikoneita, vaatteet ovat ehkä kuukauden käyttökelpoisia, sitten tarvitaan taas uusia, pitää päästä keikoille ulkomaita myöten ja tapaamaan somekavereita eri paikkakunnille... Täällä yksi "hyvätuloinen" perhe, joka on ollut kroonisessa rahapulassa teinien takia jo monta vuotta. Alapeukuttakaa vaan, niin minäkin olisin alapeukuttanut vielä muutama vuosi sitten, mutta ei tää teinien vanhempana oleminen ole ihan niin yksinkertaista kuin olisi kuvitellut... [/quote] Teineihin varmasti menee paljon rahaa, mutta toisaalta mopokortit ym ei ole pakollisia ja teinin tulee jo ymmärtää että sellaista ei välttämättä saa vaikka muut saisikin. Myönnetään että en ole teinin vanhempi, mutta en silti usko ettämyöskään ikinä suostuisin kuukausittain ostelemaan uusia vaatteita. Miksi ne vaatteet olisi käyttökelvottomia kuukauden päästä? Muoti? Rikkaat lapset voi päästä keikoille ulkomaille, jos ei ole rahaa, ei sinne pääse. Yksinkertaista, eikö? [/quote] No kuule, ei ole noin yksinkertaista. Ymmärrät sitten kun omat lapsesi ovat teinejä. En minäkään aikaisemmin ymmärtänyt. [/quote] Toivottavasti en ymmärrä :) Toivottavasti lapsistani tulee järkeviä kuluttajia jotka eivät kinua kaikkia uusimpia vaatteita ja tavaroita, koska muutkin. Toivon että minulla on voimaa kasvattaa heitä ja sanoa heille ei. Olemme valinneet asuinpaikkamme niin että yhtään järkevää syytä mopon saamiselle ei ole. Aion siis osata sanoa siihenkin ei. Omilla rahoilla hankkikoot tuollaiset turhuudet jos haluaa. Toki tulee pääsemään kavereiden kanssa ulos ja saa harrastaa jne, mutta holtittomaksi rahankäyttäjäksi en aio kasvattaa. Ja sitähän siitä tulee jos kaiken saa.
[/quote]
No tuota... jos minä olen mielestäsi holtiton rahankäyttäjä, niin mainittakoon, että omat vanhempani olivat pienituloisia enkä todellakaan saanut koskaan mitään ilmaiseksi. Että se tuosta sinun logiikastasi. Onnea silti yrityksellesi!
[/quote]
Ekassa viestissäsi annoi kuvan että ole aika holtiton. ;) Annoit ymmärtää että rahat ovat tiukilla koska lapset saa mopot, pleikkarit, ulkomaanmatkat jne koska kaikki muutkin. Ehkä et oikeasti heitä niin pahoin hemmottele. Itse en ole pienituloinen ja aion tarjota lapsille elämyksiä ja harrastuksia ym, mutta tuo kuulostaa järkyttävältä että antaisin heille kaiken mitä haluavat varsinkin jos se vie perheen talouden siihen tilaan että kaikki se mitä tulee, myös menee
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:00"]Teineistä ei mene hoitomaksuja, joten oletettavasti se raha jää muuhun.
Asumiskulut eivät ole meilläkään kokonaisuudessaan tuossa 800 €, siinä on vain vuokran osuus, päälle vesi, sähkö jne. sähkölämmitys joten ei ole halpaa talvella.
Joten tosiaan kummaksuttaa miten esim. hyvätuloiset ei vain tunnu pärjäävän.
-ap
[/quote]
Teinillä voi olla huomattavan suuret kulut. Esim pelkästään lukiovuoden kirjat ja muut tarvikkeet 2000 euroa, kaikki mahdollinen hankittu käytettynä / tarjouksista. Päälle vaatteet, kännykkä, bussilippu ja ihan käteinen raha, jota tuo ikäinen tarvitsee. Plus harrastukset. Teiniin meneen huomattavasti enemmän rahaa kukn päivähoitoikäiseen lapseen.