Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1970-luvulla syntyneet menneisyyteen jämähtänyt sukupolvi

Vierailija
16.01.2022 |

1980-luvun loppupuolella syntyneet ovat vahvasti ajassa kiinni. 1970-luvulla syntyneet fanittavat Sauli Niinistöä, kuuntelevat 1980-luvun retromusiikkia, katsovat televisiota ja kammoavat etätyötä.

Tässä on selvä vedenjakaja. 1980-luvun alkupuolella syntyneet ovat boomereiden ja millenniaalien+Z-sukupolven välissä.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kasari oli huonon maun vuosikymmen.

Vierailija
22/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä muistaa, että 70-luvulla syntyneet kehittivät ja kaupallistivat yhdessä 60-luvulla syntyneiden kanssa koko digitaalitekniikan: Internetin, kännykät ja ohjelmistot, joilla te myöhemmät leikitte ja mihin teidän koko elämä perustuu. Ette tule koskaan tietämään sitä mitä me kehittäjät tiedetään näistä ja se on teidän heikkous. Nähdä ja ymmärtää isoja kokonaisuuksia ja hyväksyä kaikenikäisiä ihmisiä. Teillä 90-luvulla ja jälkeen syntyneillä on vielä paljon opittavaa ja kasvamista elämissänne. Onnea matkallenne sillä sitä tulette tarvitsemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt 1973, en mäkään kammos etätyötä. Olen ollut globaaleissa yrityksissä töissä hyvinkin yli 20 vuotta ja aika montaa eri telco-systeemiä on tullut käytettyä ennen Teamsia/Zoomia. Siis mun etätyö on lähinnä kaiket päivät telcoja.

Mut joo, mä en katso juurikaan telkkaa, lapsilla Netflix.

Samaa mieltä kuin joku aiemmin tässä ketjussa. Mulle on ollut iso juttu sovinismin ja naisvihan esilletulo. Ennen ne vain siedettiin, nyt niistä voi ainakin osan kanssa puhua hyvinkin asiallisesti.

Sen sijaan mua on ihmetyttänyt se kuinka jotkut nuoret on todella pessimistisiä ja uuskonservatiiveja. Mun sukupolvelle se kylmä sota, rautaesiripun murtuminen, 1990-luvun lama ja Suomen EU-jäsenyys ovat olleet aika isoja avainkokemuksia. Vaikka kylmä sota ja lama olivat todella kylmääviä aikoja, niin maailmassa oli musta paljon toivoa 1990-luvun alun jälkeen.

Vierailija
24/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntyneet oli viimeinen sukupolvi joka eli lapsuuden ja nuoruuden ilman lama-ajan puutetta ja pulaa. Ollaan saatu viimeisen päälle kouluterveydenhuolto ja hampaat hoidettu. Selvä ero 80-luvulla syntyneisiin joilla kaikilla joku masennus tai mt-ongelma ja hampaat kuin puliikoilla. 80-lukulaiset on semmoinen halppisversio edellisestä sukupolvesta. 

Tämä huomattu. 70-lukulaiset terveitä ja resilienttejä, 80-lukuaiset niiden Kiina-versio. 

Vierailija
25/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sukupolvet jämähtää omaan nuoruusaikaan. Ei se ehkä vielä kaksi-kolmikymppisenä näy, kun ollaan olevinaan niin ajassa kiinni, mutta odottakaapa vain aikaa myöhempää.

Ei siinä ole mitään pahaa. Tälleen vanhana ei välitä, mitä keskenkasvuiset ajattelee. Saa olla just sellainen kuin on.

Vierailija
26/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenpä onkin onni, että olen syntynyt 60-luvulla.

Vierailija
27/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon vaihtelua kuuluu noihin ikäpolviin, et ei oikeesti voi kuin olla lievästi huvittunut!

Vierailija
28/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt 1970. Nimi on Pirjo ja ihan satavarmasti olen muinaismuisto nuorempien mielestä ja en välitä kissan pissan vertaa. 

Vierailija
29/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten me X-läiset tiedetään, mitä tuleman pitää esim. tälläkin palstalla.

- Maaseudulla ei koskaan lukittu ovia.

- Oli hitosti väkivaltaa.

- Kenelläkään ei ollut peruskodinkoneita, esim. jääkaappia.

- Kaupoissa ei myydy mitään kivaa, esim. appelsiineja.

...

- Dinosauruksia oli kaduilla.

Vierailija
30/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs me kuuskytlukulaiset?!?  Minä pidin lapsuudesta ja nuoruudesta 70-luvulla ja opiskeluajasta 80-luvulla kuramusiikista ja surkeasta muodista huolimatta.  70-luku oli viimeinen täysin kelvollinen musiikkivuosikymmen listamusiikin suhteen.  Jokaiselta vuosikymmeneltä löytyy kelvollista musiikkia kovasti kaivelemalla mutta se on työlästä tarjonnan lisäännyttyä ankarasti.  Kasarilla mainstreammusiikki ei napannut.  En edes osaa sanoa, mitä ysärimusiikki olisi ollut saati 2000-luvun musiikki.  Musiikin kenttä on niin pirstaloitunut nykyään ettei valtavirtaa juurikaan ole.

Olen kai menneeseen jämähtänyt kun en käytä älypuhelinta enkä siedä teknoa tai hip hoppia/räppiä tai oikeastaan metalliakaan.  Käytän mielelläni käteistä rahaa ja hakeudun baareihin, joissa voi luukuttaa jukeboksia.

En fanita Saulia mutta siedän jotenkuten.  Kaipaan suurempaa yhteisöllisyyttä ja solidaarisuutta eri ihmisryhmien kesken.

Vierailija
31/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1970-luvun alkupuolella. Olen eläinvihreä ja kuuntelen raskaampaa musiikkia. Hiilijalanjälkeni on pieni. Niinistö on ihan mies paikallaan mutta en fanita. Telkkua katson kyllä.

Vierailija
32/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanna Marin (s. 1985) käy baareissa ja on somessa kuin kotonaan, tyyli on 2020-luvulta.

1970-luvun Pirjot ja Jarit tuhahtelevat nykyajalle pieruverkkareissa kotonaan.

Kuule, Pirjot ja Jarit ei ole 70-lukulaisia, vaan Marit, Johannat, Markot, Arit, Annet jne. Pirjot on jotain kuusikymppisiä ainakin.

Vierailija
33/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuskytlukulaiset. Noin 1960-1980 on X-sukupolvi, eli samaa väkeä ollaan.

Vierailija
34/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syntynyt 1973, en mäkään kammos etätyötä. Olen ollut globaaleissa yrityksissä töissä hyvinkin yli 20 vuotta ja aika montaa eri telco-systeemiä on tullut käytettyä ennen Teamsia/Zoomia. Siis mun etätyö on lähinnä kaiket päivät telcoja.

Samaa mieltä kuin joku aiemmin tässä ketjussa. Mulle on ollut iso juttu sovinismin ja naisvihan esilletulo. Ennen ne vain siedettiin, nyt niistä voi ainakin osan kanssa puhua hyvinkin asiallisesti.

Sen sijaan mua on ihmetyttänyt se kuinka jotkut nuoret on todella pessimistisiä ja uuskonservatiiveja. Mun sukupolvelle se kylmä sota, rautaesiripun murtuminen, 1990-luvun lama ja Suomen EU-jäsenyys ovat olleet aika isoja avainkokemuksia. Vaikka kylmä sota ja lama olivat todella kylmääviä aikoja, niin maailmassa oli musta paljon toivoa 1990-luvun alun jälkeen.

Monet, ei tietysti kaikki, olivat ja ovat paljon liberaalimpeja kuin myöhemmin syntyneet. Olen it-alalla töissä, mieluiten etänä. Katson vain suoratoistoa ja korkeintaan kavereiden äidit olivat pirjoja. Se missä ikä näkyy on, että tubettajien seuraamista en ymmärrä lainkaan.

Sukupolvikokemuksia oli lama teininä tai työelämään tullessa, rautaesiripun murtuminen, eurooppalaistuminen, maailman avautuminen ja internet uutuutena, ei jonain, mikä on aina ollut. Seksuaalivähemmistöön kuuluvilla asiat ovat muuttuneet paljon.

70-luvun puolivälissä syntyneet ovat olleet Suomessa sekä älykkyystesteillä että korkeakoulututkintojen määrässä huippua. Ennen tiedettiin esimerkiksi, että kokoomuslaista presidenttiehdokasta äänestää sellaiset, jotka muutenkin ovat kokoomuksen kannattajia.

Vierailija
35/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanna Marin (s. 1985) käy baareissa ja on somessa kuin kotonaan, tyyli on 2020-luvulta.

1970-luvun Pirjot ja Jarit tuhahtelevat nykyajalle pieruverkkareissa kotonaan.

Kuule, Pirjot ja Jarit ei ole 70-lukulaisia, vaan Marit, Johannat, Markot, Arit, Annet jne. Pirjot on jotain kuusikymppisiä ainakin.

70-luvulla syntyneellä oli aina monta sannaa luokassa. Pirjot ovat syntyneet 40-luvulla.

Vierailija
36/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aplla on ajat sekaisin. Ei 70-luvulla syntyneet ole Pirjoja, ne on 50-60 lukulaisia. 70-lukulaiset on ihan ”diginatiiveja” eikä mitään lankapuhelimen käyttäjiä. Mä olen esim 70-luvulla syntynyt ja ammatiltani muutosjohtaja.

Me 70-lukulaiset ollaan erittäin älykäs sakki (ihan todistetusti 70-luvulla on älykkäin tilastollinen äio, itselläkin mensan raja meni heittäen yli) ja olemme myös resilienttejä työelämässä eikä pienistä valiteta.

Ap varmaan tarkoittaa jotain kuusikymppisiä avauksellaan mutta ei osaa laskea milloin ne on syntyneet.

👏AP lla EI ole nyt nämä vuosiluvut oikein hanskassa 😳

Vierailija
37/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ysäri oli todella eurodanceaikaa. hyvä tavaton tässä alkaa tuntea itsensä vanhaksi

N-76

Vierailija
38/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 luvun lopulla syntyneenä, 90 luvun lapsuuden kärsineenä voin todeta myös että 1990 luvun jälkeen oli paljon toivoa. nyt edelleen toivoa paljon esimerkiksi  taloudellisesti kannattavasta työnteosta, työpaikoista, perheenperustamisesta, omasta autosta, omasta talosta...... toivoa on... samaa toivon vielä 30 vuoden päästä mutta olenkohan saanut mahdollisuuksia yhdenkään toteuttamiseen?

Vierailija
39/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntyneet oli viimeinen sukupolvi joka eli lapsuuden ja nuoruuden ilman lama-ajan puutetta ja pulaa. Ollaan saatu viimeisen päälle kouluterveydenhuolto ja hampaat hoidettu. Selvä ero 80-luvulla syntyneisiin joilla kaikilla joku masennus tai mt-ongelma ja hampaat kuin puliikoilla. 80-lukulaiset on semmoinen halppisversio edellisestä sukupolvesta. 

Aivan! Kasvettiin nousun aikaan iloisella vuosikymmenellä, ja oltiin siinä onnekkaita. Kaikkien vanhemmille riitti töitä ja kouluissa riitti rahaa joka syksy uusiin kirjoihin, tietokoneisiin, henkilökuntaan. Luokkakoot oli pieniä, häiriköt lähti tarkkikselle sekä apukouluun ja meillä oli työrauha. Kaikki ei oltu yhdestä muotista vaan tyylien kirjo oli yhtä laaja kuin musiikkigenrejen. Lapsena saatiin olla tosi vapaasti, liikuttiin paljon, luettiin paljon ja kännykät tuli vasta kun muutettiin omillemme Niinpä minulla ei ole ollut koskaan lankapuhelinta. Kasvettiin yhtä matkaa pc-koneiden kanssa, ja oltiin nuoria edelläkävijöitä it:ssä työelämään siirtyessä. Meistä tuli myös loistavan nopeita kirjoittajia kymmensormijärjestelmällä.

Olen tehnyt jo 10 vuotta etätöitä, edelläkävijä siinäkin. Vielä kauemmin olen käyttänyt striimipalveluja. Telkkaa en katso. Olen saanut asuntoni halvalla ysärin laman jälkeen ja maksanut lainat pois jo nelikymppisenä. Sauli on okei, mutta en fanita. Seuraan aikaani, kokeilen uutta ja olen säikyttänyt uteliaisuuteni.

Nuoruus kasarilla jätti jotain pysyvää asenteeseen, sillä silloin tulevaisuus näyttäytyi jännittävänä, postiivisena ja oli täynnä mahdollisuuksia. Näin näen sen edelleen kaikista synkistä uutisista huolimatta.

Kumarran kasarille ja kiitän onneani.

Vierailija
40/83 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ymmärtäisit, jos olisit itse juonut Roope-ja Aurinko-limua lapsena. Fanta-sukupolvi ei koskaan tule ymmärtämään miten hienon elämän olemme saaneet. Vaikka talous kyykkäsikin juuri sillä hetkellä, kun meidän olisi pitänyt alkaa uskoa tulevaan. Kaikki meni alta. Ja opiskelu- ja työelämässä kuunneltiin ja on kuunneltu siitä saakka "nyt pitää säästää" -puhetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi