1970-luvulla syntyneet menneisyyteen jämähtänyt sukupolvi
1980-luvun loppupuolella syntyneet ovat vahvasti ajassa kiinni. 1970-luvulla syntyneet fanittavat Sauli Niinistöä, kuuntelevat 1980-luvun retromusiikkia, katsovat televisiota ja kammoavat etätyötä.
Tässä on selvä vedenjakaja. 1980-luvun alkupuolella syntyneet ovat boomereiden ja millenniaalien+Z-sukupolven välissä.
Kommentit (83)
Sulla on sukupolvet sekaisin. Boomerit, Generation X, milleniaalit, Generation Z.
1970-luvulla syntyneet ovat generation X- sukupolvea.
1970-luvulla syntyneet naiset puhuvat kuin raavaat merimiehet. Ysärillä kulttuuri oli niin sovistininen, että se oli varmaan selviämiskeino.
70-luvulla syntyneet homomiehet ovat kuin jotain käveleviä stereotypioita. Myöhemmin syntyneet ovat enemmän sinut itsensä kanssa. Osa 70-lukulaisista on yhä kaapissa.
1980-luvulla syntyneet ovat niin eilispäivää jossain siellä lankapuhelimen ja mikroaaltouunin välissä. Boomereiden sukupolvi.
Menneiden nuorten (80-luku) viimeinen todisteluketju siitä, että kyllä mekin ollaan vielä nuorii. Ette ole, kolmekymppiä mennyt jo rikki.
Itse olen 70 luvulla syntynyt. Vihaa politiikkaa, ja sitä kaksinaamaisuutta. En todellakaan fanita presidenttiparia. Kummatkin on aivan kuin muinaisjäänteitä. Tunnen hyvin 80 luvun musiikin, mutta pääsääntöisesti vihaan sitä. Oma musiikkimaku löytyy rockista ja muutenkin raskaammasta musiikista.
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla syntyneet ovat niin eilispäivää jossain siellä lankapuhelimen ja mikroaaltouunin välissä. Boomereiden sukupolvi.
1980-luvun lopulla syntyneet pitivät kylläkin matkapuhelinta kädessä viimeistään varhaisteineinä. Ko. sukupolvi on ensimmäinen kunnolla digitaaliseen maailmaan sopeutunut, niistä lähtökohdista käsin on helpompi omaksua uudistuvaa teknologiaa.
1970-luvulla syntyneet käyttivät vielä aikuisuuden kynnyksellä lankapuhelinta ja oppivat kirjoittamaan sähköisesti konekirjoituskurssilla.
Mikäs ihmeen vihaketju tämä nyt on?
Odottakaas 80-luvulla syntyneet kymmenen vuotta. Ihmiset tapaavat alkaa katsella enemmän taaksepäin, kun ikää kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980-luvun lopulla syntyneet pitivät kylläkin matkapuhelinta kädessä viimeistään varhaisteineinä. Ko. sukupolvi on ensimmäinen kunnolla digitaaliseen maailmaan sopeutunut, niistä lähtökohdista käsin on helpompi omaksua uudistuvaa teknologiaa.
1970-luvulla syntyneet käyttivät vielä aikuisuuden kynnyksellä lankapuhelinta ja oppivat kirjoittamaan sähköisesti konekirjoituskurssilla.
Konekirjoitustuntien vuoksi me osaamme kymmensormijärjestelmän suvereenisti!
Mä olen syntynyt -71. Äänestin Haavistoa, kuuntelen vain klassista musiikkia, telkkarin omistan mutta en enää sitä juuri katso kun olen siirtynyt striimausten ääreen, ja etätyö on parasta ikinä. Ei mikään näistä ole mielestäni sukupolvikysymys.
Sen sijaan kuten joku mainitsikin, olen elänyt nuoruuteni äärimmäisen sovinistisessa ja homofobisessa ympäristössä, sen muuttuminen on minusta huomattavin sukupolvikokemus oman ikäisilleni.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs ihmeen vihaketju tämä nyt on?
Aloittajalle on tainnut iskeä kolmenkympin kriisi.
En kammoa etätyötä, vaan olen tehnyt sitä jo 15 vuotta. Pikemminkin olen siis edelläkävijä.
Mulle taas on kaikki sanoneet, että olen ihmeen kohtelias ihminen ja puhun kauniisti. Että se siitä raavaan merimiehen puheesta. Valis
Noin varmaan on tuntenut jokainen sukupolvi toisensa jälkeen. Edelliset sukupolvet ovat aina olleet kehityksenjarruja ja oma sukupolvi on kovin edistyksellinen. Kunnes tulee se päivä, kun ihmettelee itse seuraavan sukupolven omituisuutta.
Ei siis mitään uutta auringon alla, ennemminkin päinvastoin.
70-luvulla syntyneet oli viimeinen sukupolvi joka eli lapsuuden ja nuoruuden ilman lama-ajan puutetta ja pulaa. Ollaan saatu viimeisen päälle kouluterveydenhuolto ja hampaat hoidettu. Selvä ero 80-luvulla syntyneisiin joilla kaikilla joku masennus tai mt-ongelma ja hampaat kuin puliikoilla. 80-lukulaiset on semmoinen halppisversio edellisestä sukupolvesta.
Päivää vaan, selvä(?) vedenjakaja.
No kyllä kasarilla tehtiin paljon laadukkaampaa musiikkia kuin nykyään.
Mutta evvk Niinistö, hoitotyötä en voi tehdä etänä ja tvtä en katso.
Vm 1978
Aplla on ajat sekaisin. Ei 70-luvulla syntyneet ole Pirjoja, ne on 50-60 lukulaisia. 70-lukulaiset on ihan ”diginatiiveja” eikä mitään lankapuhelimen käyttäjiä. Mä olen esim 70-luvulla syntynyt ja ammatiltani muutosjohtaja.
Me 70-lukulaiset ollaan erittäin älykäs sakki (ihan todistetusti 70-luvulla on älykkäin tilastollinen äio, itselläkin mensan raja meni heittäen yli) ja olemme myös resilienttejä työelämässä eikä pienistä valiteta.
Ap varmaan tarkoittaa jotain kuusikymppisiä avauksellaan mutta ei osaa laskea milloin ne on syntyneet.
"1980-luvun loppupuolella syntyneet ovat vahvasti ajassa kiinni. 1970-luvulla syntyneet fanittavat Sauli Niinistöä, kuuntelevat 1980-luvun retromusiikkia, katsovat televisiota ja kammoavat etätyötä."
Ööööööö?!? Olen syntynyt 1970. En fanita Saulia. Miksi ihmeessä pitäisi?!? Minun mielimusiikkini on 1990-luvun tekno. 90-luvulta alkaen en katsonut telkkua oikeastaan ollenkaan. Joku vuosi sitten hankittiin telkku, josta "katson telkkua" ehkä 10 % katsomisajasta, 10-20 % areenaa ja ehkä yli 70 % YouTubea, niin ja osan ajasta striimaan tietsikasta telkkuun. Olen työtön, mutta tein ennen jo vuoden etätöitä. Haluan ehdottomasti tehdä etätöitä, jos vielä olen töissä.
Mutta joo. Haluan ehdottomasti, että te kaikki muut unohdatte meidät X-sukupolven. Suureksi onneksi näin onkin tapahtunut. Yleensä ottaen me halutaan elää, eikä selitellä tekosiamme. Eli boomeroikaa toisianne boomerit, zetat ja milleniaalit. Meitä ei teidän leikkinne kiinnosta.
Sanna Marin (s. 1985) käy baareissa ja on somessa kuin kotonaan, tyyli on 2020-luvulta.
1970-luvun Pirjot ja Jarit tuhahtelevat nykyajalle pieruverkkareissa kotonaan.