1970-luvulla syntyneet menneisyyteen jämähtänyt sukupolvi
1980-luvun loppupuolella syntyneet ovat vahvasti ajassa kiinni. 1970-luvulla syntyneet fanittavat Sauli Niinistöä, kuuntelevat 1980-luvun retromusiikkia, katsovat televisiota ja kammoavat etätyötä.
Tässä on selvä vedenjakaja. 1980-luvun alkupuolella syntyneet ovat boomereiden ja millenniaalien+Z-sukupolven välissä.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
ysäri oli todella eurodanceaikaa. hyvä tavaton tässä alkaa tuntea itsensä vanhaksi
N-76
Oletko jo vanhainkodissa?
Kaikki oli niin hyvin 80-luvulla, että sitä aikaa kyllä muisteleekin hyvin mielellään, koska nykyaika on niin paskaa. Nuoremmat eivät tietysti hyvästä tiedäkään kun eivät olleet 80-luvulla olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syntyneet oli viimeinen sukupolvi joka eli lapsuuden ja nuoruuden ilman lama-ajan puutetta ja pulaa. Ollaan saatu viimeisen päälle kouluterveydenhuolto ja hampaat hoidettu. Selvä ero 80-luvulla syntyneisiin joilla kaikilla joku masennus tai mt-ongelma ja hampaat kuin puliikoilla. 80-lukulaiset on semmoinen halppisversio edellisestä sukupolvesta.
Puhumattakaan 90-luvulla tai 2000-luvulla syntyneistä. Suurin osa mt-ongelmaisia ja jo 26 v ollaan burnoutissa. Kun tekevätlapsia niin sittem alkaa valitus miten raskasat on lasten kanssa ja apua ei saa, e-pillerit keksittiin jo 60-luvulla wink. Näiden heikkojen lapsista tulee vieläheikompia. wink.Vihreidenkin ainoa vaaliteema oli mt-palveluja nuorille ja lapsille. Nämä sekoaa täysin jos woltti-kuski tulee vähän myöhässä tai kuntosali on 2 viikkoa kiinni. Puhumattakaan niiden ruoka-aine allergioista.Lähinnä ainoa mitä voivat syödä on sushi ja nuudeli. Ei ihme että aivokemia rassaa. Pitkän rauhan aikana sukiupolvet heikkenevät. Nämä sukupolvet tulevat olemaan vallan hirvittävä taakka sosiaalisesti että taloudellieseti tuleville sukupolville.
AP: mitäs sinne suljettulle osastolle kuuluu?
Juu, ei saisi olla niin kauheen vanhoja ihmisiä enää missään. Ei ne tajuu mitään, kun niillä oli vaan joku lankapuhelin ja joillakin iso rantamankka.Lol.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei saisi olla niin kauheen vanhoja ihmisiä enää missään. Ei ne tajuu mitään, kun niillä oli vaan joku lankapuhelin ja joillakin iso rantamankka.Lol.
Nykyajan lumihiutaleet varmaan haluaisivat ottaa käyttöön Maissilapset -elokuvan käytännön, että kaikki yli 19-vuotiaat on tapettava...
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin (s. 1985) käy baareissa ja on somessa kuin kotonaan, tyyli on 2020-luvulta.
1970-luvun Pirjot ja Jarit tuhahtelevat nykyajalle pieruverkkareissa kotonaan.
Pirjot ja Jarit on 50-60-luvuilta, Pirjo jo 40-luvullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ysäri oli todella eurodanceaikaa. hyvä tavaton tässä alkaa tuntea itsensä vanhaksi
N-76
Oletko jo vanhainkodissa?
Todellisuudentaju hämärtynyt vastaajalla, harhainen.
Nykynuoriso taas on jämähtänyt nykyaikaan ja pääsee ennen pitkää tipahtamaan kärryiltä seuraavan sukupolven ollessa in ja hip ja groovy.
Minusta on hienoa olla 60-70-lukujen lapsi ja 80-luvun nuori. Olen nähnyt monta kymmenlukua, eikä mikään kuvitteleminen voita omakohtaista kokemista. Olen ottanut teknologiasta käyttööni kivat ja/tai tarpeelliset jutut: ajan melkein museoikäisellä bensa-autolla, LP-kokoelmani ja levysoittimeni ovat näkyvästi esillä olohuoneessani, olen näppärä tietokoneen käyttäjä ja sutaisisin somevideon käden käänteessä, jos siis jossain mielenhäiriössä haluaisin sellaisen tehdä. :)
Minä olen ihan tyytyväinen omaan syntymäaikaani. Olen saanut elää lapsuuden leikkien. Ei ollut tietokoneita, ei kännyköitä, ei nykyistä rikollisuutta, eikä uutta "kulttuuria". Sai tyttölapsetkin olla ihan rauhassa.
Nuoruus oli ihan mahtavaa. Tulihan se lamakin saman aikaan, mutta minulle se herätti vain luottamuksen, että siitäkin selviää.
Lankapuhelin minulla oli pari vuotta kunnes sain kännykän. Telkkaria en katso, enkä sellaista edes omista. Sieltä tulee nykyään niin luokattoman huonoja ohjelmia, että en vain viitsi sellaiseen käyttää aikaani. Muistan vielä ajan kun siellä oli ihan järkeviä ja katsottavia ohjelmia. Teen etätöitä erittäin hyvällä palkalla ja käytän sujuvasti teknologiaa. En ole riippuvainen mistään, en edes somesta, eikä ihmisten mielipiteet tai tykkäykset/tykkäämättömyydet minua kaada. En menetä mielenterveyttäni sen vuoksi, että instagramissa on minua kauniimpia ihmisiä.
Asunnon (ja muutaman sijoitusasunnon) olen saanut halvalla ostettua aikoinaan, joten senkin suhteen olen onnekkaampi kuin nuoremmat sukupolvet. Rahaa on sijoituksissa niin paljon, että jos sama meno jatkuu, niin loppuelämän on talous turvattu.
Lapset tuli tehtyä ja helposti. Toisin kuin nykynuorilla, jotka miettii liian pitkään ja joilla jostain syystä siittiöt ei toimi.
Jokaisessa sukupolvessa ja ajassa on omat hyvät puolensa, jotka näkyy vasta sitten kun sitä aikaa ei enää ole. Sinäkin aloittaja olet varmasti verrattain hyvä omalla tavallasi, mutta se ei ole sinussa vielä näkyvissä.
Mikähän minä olen, kun kuuntelen 1700-luvun musiikkia, pidän 1500-luvun ja vanhemmistakin oletetuista ruokalajeista ja.. no, aika paljon muustakin vuosisatojen takaa? Muumio?
Minä 70-luvulla syntynyt olen tehnyt etätöitä jo aikaisessa vaiheessa 2000-luvun alkupuolella, kuten moni muukin samalla vuosikymmenellä syntynyt (entinen) työkaverini.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan tyytyväinen omaan syntymäaikaani. Olen saanut elää lapsuuden leikkien. Ei ollut tietokoneita, ei kännyköitä, ei nykyistä rikollisuutta, eikä uutta "kulttuuria". Sai tyttölapsetkin olla ihan rauhassa.
Nuoruus oli ihan mahtavaa. Tulihan se lamakin saman aikaan, mutta minulle se herätti vain luottamuksen, että siitäkin selviää.
Lankapuhelin minulla oli pari vuotta kunnes sain kännykän. Telkkaria en katso, enkä sellaista edes omista. Sieltä tulee nykyään niin luokattoman huonoja ohjelmia, että en vain viitsi sellaiseen käyttää aikaani. Muistan vielä ajan kun siellä oli ihan järkeviä ja katsottavia ohjelmia. Teen etätöitä erittäin hyvällä palkalla ja käytän sujuvasti teknologiaa. En ole riippuvainen mistään, en edes somesta, eikä ihmisten mielipiteet tai tykkäykset/tykkäämättömyydet minua kaada. En menetä mielenterveyttäni sen vuoksi, että instagramissa on minua kauniimpia ihmisiä.
Asunnon (ja muutaman sijoitusasunnon) olen saanut halvalla ostettua aikoinaan, joten senkin suhteen olen onnekkaampi kuin nuoremmat sukupolvet. Rahaa on sijoituksissa niin paljon, että jos sama meno jatkuu, niin loppuelämän on talous turvattu.
Lapset tuli tehtyä ja helposti. Toisin kuin nykynuorilla, jotka miettii liian pitkään ja joilla jostain syystä siittiöt ei toimi.
Jokaisessa sukupolvessa ja ajassa on omat hyvät puolensa, jotka näkyy vasta sitten kun sitä aikaa ei enää ole. Sinäkin aloittaja olet varmasti verrattain hyvä omalla tavallasi, mutta se ei ole sinussa vielä näkyvissä.
Jaa millon on saanut tyttölapset olla rauhassa? Paskanmarjat! Siitä vaan ei puhuttu ja päinvastoin ajateltiin kuuluvan asiaan/ olevan harmitonta/ tytön oma vika/ huvittavaa kun kaikki ukot lääppi ja "kiusoitteli" pikkutyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa millon on saanut tyttölapset olla rauhassa? Paskanmarjat! Siitä vaan ei puhuttu ja päinvastoin ajateltiin kuuluvan asiaan/ olevan harmitonta/ tytön oma vika/ huvittavaa kun kaikki ukot lääppi ja "kiusoitteli" pikkutyttöjä.
Tyttöjen hyväksikäyttö on pahentunut internetin aikana. Rauhassa ei ole saanut olla setämiehiltä koskaan, se on totta.
Ite oon syntynyt 80-luvun alkupuolella, ja kuuntelen mieluummin tuon ajan musiikkia, kuin nykyistä. Tietty muutamia hyviä bändejä on tullut 90- ja 2000-luvuilla, mutta omat suosikit löytyvät tuolta vuosien takaa. IT-alalla työskentelevänä on pakko seurata maailman kehitystä monelta kantilta. Itse pyrin levittämään ihmisille tietoutta tietosuojan- ja tietoturvan tarpeellisuudesta ihan jokapäiväisessä elämässä.
Onneksi olen syntynyt 1960-luvulla. En ole jämähtänyt yhtään mihinkään muuhun kuin kotiini ja parisuhteeseeni. Ne ovat parasta elämässäni. Kaikki muu saa vaihtua.
^- itse pyrin levittämään percettä ihan jokapäiväisessä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sukupolvet sekaisin. Boomerit, Generation X, milleniaalit, Generation Z.
1970-luvulla syntyneet ovat generation X- sukupolvea.
Generation Y ennen milleniaaleja! 70/80- syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin (s. 1985) käy baareissa ja on somessa kuin kotonaan, tyyli on 2020-luvulta.
1970-luvun Pirjot ja Jarit tuhahtelevat nykyajalle pieruverkkareissa kotonaan.
Pirjot ja Jarit on kyllä 60 lukulaisia. Osa 50 luvulta.
Oon syntynyt - 74 ja nimeni on Hanna ja mulla oli kaksi kaimaa luokalla ala - asteella. Ja sit oli samanverran Tiinoja ja Anneja ja Markoja ja Petrejä ja Samejakin.
Saulia äänestin koska en tiedä ketä muuta oisin, seuraan tosi vähän politiikkaa. Etätyötä tein jo ennen koronaa, ja ainakin mulle se sopii paremmin kuin 100% lähityö.
Tv tä en katso mutta Areenaa, Netflixiä ja Viaplayta kyllä, vähän liikaakin.
Totta on mitä joku sanoi että ollaan resilenttejä ja näihin nuorempiin työkavereihimme verrattuna kestämme ja siedämme ja joustamme paljon. Työpaikan luottotyypit ovat 70 luvulla syntyneitä, nuoremmat saattaa jäädä saikulle jos tulee tiukka paikka. Toki on hyvä tunnistaa myös omat rajansa ja levätä jos lepoa tarvii, sitä en kiellä ja siinä meillä 70 luvulla syntyneillä on vähän oppimista mutta jotain täytyy kuitenkin pystyä sietämään ja venymään vaikka se epämiellyttävää välillä onkin. Mut minkäs teet kun syksyllä 90 kun lukioon mentiin alkoi jatkuva puhe siitä, oppitunnista huolimatta että pitää olla kiitollinen jos on töitä. Koska alkoi lama, josta ei mitään ymmärretty mut se laitettiin takaraivoon et pitää olla kiitollinen jos on töitä. Ja niin on oltu ja töitä on tehty. Ja paljon. Ei ole nirsoiltu vaan tehty mitä on annettu. Mut päivääkään ei ole tarvinnut työttömänä olla.
Hampaat on hyvät ja terveet, siitä kiitos ainakin osittain pinnoittamiselle ja koulussa käyneille hammasvalistajille ja fluoraajille. Ei ole niiden nuoremmille enää niitä suotu.
Lapsena ja nuorena kaikkien vanhemmilla oli töitä ja kun pikkuveli tuli kipeeksi äiti soitti kodinhoitajan aamulla meille ja meni töihin ja tykkäsin tosi paljon kun se teki mullekin välipalaa kun tulin koulusta ja jutteli mulle. Ei ole nuoremmat enää näistä välipaloista päässeet nauttimaan. Koulussa sai hakea lisää ruokaa ja leipää,pehmeetä ja kovaa ja maitoa niin monta kertaa kun halusi ja keittäjät teki ruuan ite koululla ja tarjoili sen suurella sydämellä meille itse, ja ruoka oli aina vasta valmistettua eikä lämmitettyä einestä.