Mulla on ihan järjetön vauvakuume. Ihan järjetön.
Ja kiusaan itseäni katsomalla kaikkea äitiyteen liittyviä ohjelmia ja seuraamalla kaikkia vauva-, lapsi- ja perheaiheisia instatilejä. Olen lukenut vauvakuumeesta, raskaudesta ja vauva-/lapsiperhearjesta. Itkettää aina kun näen söpön vauvan tai lapsen kuvan jossain.
Tämä pahenee päivä päivältä ja tulen kohta varmaan hulluksi. Ostin kaupungilta suloisen bodyn, koska en voinut jättää sitä kauppaan. Hävettää edes täällä myöntää, mutta mä myös slittelen mun vuosia vanhaa lelupupua ja kannan sitä kaikkialle mukanani. Kotona vain -sen hullummaksi en ole onneksi vielä tullut.
Olen aina pitänyt lapsista ja tiennyt että haluan äidiksi. Viimeaikoina en kuitenkaan enää ole voinut ajatella mitään muuta kuin omaa lasta. Näen uniakin, jossa olen raskaana tai kannan sylissäni pientä vauvaa... Valmistun keväällä yliopistosta. En tiedä vaikuttaako se tähän kuumeen pahenemiseen. Millä saan tätä lievennettyä? Miehen opinnot loppuvat parin vuoden päästä ja olemme puhuneet että silloin on sopiva aika. Pitäisi siihen asti malttaa odottaa ja olla ahdistelematta miestä tämän asian suhteen. En vain oikeasti voi tälle itse mitään. Ihan sama mitä teen niin tämä asia pyörii mielessä ihan 24/7...
Kommentit (66)
Minulla oli kamala vauvakuume valmistumisen jälkeen. Luin Vauva-lehdet ja Kaksplussat, bongailin söpöjä vauvoja kaupoissa. Kaipuu oli kova. Ei ollut kummallakaan vakituista työtä ja asuttiin vuokralla kaksiossa, mutta mies sitä tuskailuani aikansa katsottuaan sanoi sitten, että hänelle sopii, minä voin päättää koska. Olimme sillä tapaa onnekkaita, että alle vuoden kuluttua meillä se jo vauva oli. Tästä jo kohta kymmenen vuotta.
Jos mahdollista, niin voi olla hyvä idea tehdä tutkinto lähes valmiiksi, mutta ottaa paperit ulos vasta äitiyslomien jälkeen. Vastavalmistuneena voi olla helpompi hakea töitä kuin esim pari vuotta valmistumisen jälkeen. Tyhmää mutta niin se joskus on. Mutta riippuu toki kaikenlaisesta, onko käyttökelpoinen ehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kamala vauvakuume valmistumisen jälkeen. Luin Vauva-lehdet ja Kaksplussat, bongailin söpöjä vauvoja kaupoissa. Kaipuu oli kova. Ei ollut kummallakaan vakituista työtä ja asuttiin vuokralla kaksiossa, mutta mies sitä tuskailuani aikansa katsottuaan sanoi sitten, että hänelle sopii, minä voin päättää koska. Olimme sillä tapaa onnekkaita, että alle vuoden kuluttua meillä se jo vauva oli. Tästä jo kohta kymmenen vuotta.
Jos mahdollista, niin voi olla hyvä idea tehdä tutkinto lähes valmiiksi, mutta ottaa paperit ulos vasta äitiyslomien jälkeen. Vastavalmistuneena voi olla helpompi hakea töitä kuin esim pari vuotta valmistumisen jälkeen. Tyhmää mutta niin se joskus on. Mutta riippuu toki kaikenlaisesta, onko käyttökelpoinen ehdotus.
Näin itekkin oon miettinyt, siksi hankitaan vauva, vaikka AMK on silloin vielä kesken meillä. Oon laskenut, että lähiopetuksen saan tehtyä loppuun raskaus aikana ja sitten äitiysloman jälkeen teen etäkursseilla ja työssäoppimisella loput koulusta. (Ja ehkä jotain etäkursseja äitiysloman aikana jos jaksan) Mieluummin näin, kuin just valmistuneena menisin äitiyslomalle. Helpompi äitiysloman jälkeen noista työssäoppimista on hypätä työelämään.
Todella käsittämätöntä ja kummallista lukea tällaisia juttuja hillitsemättömästä "vauvakuumeesta". Miten voi olla, että joillakin naisilla hormonit häiritsevät noin pahasti elämää, että järkevä tulevaisuudensuunnittelukin vaikeutuu? :o Itse olen jo 45-vuotias, enkä ole koskaan elämässäni halunnut lapsia. (Vauvat eivät omaan nenääni "tuoksu" vaan haisevat happamalta maidolta... ja vaihtamattomilta vaipoilta, joten ehkä minulta puuttuu jokin haistelugeeni, joka laukaisisi raskautumisvietin. Tai sitten "biologisessa kellossani" ei ole koskaan ollut pattereita... Ns. vauvanteon harjoittelu on kyllä oikein hauskaa puuhaa. ;) )
Muuten, olisipa steriloiva rokote. Nykyään Suomessa on aivan järjettömän vaikeaa saada steriä tai vasektomiaa - ensin pitää olla jo 30 vuotta vanha, vaikka olisi aloittanut aktiivisen seksielämän puolet nuorempana - ja naisille steri on isohko leikkaus, jossa tukitaan munanjohtimet. Yhtä iso operaatio kuin esim. umpilisäkkeen poisto.
Jos oikeasti toimiva, hedelmättömäksi tekevä rokote keksittäisiin, niin sadattuhannet - ei, MILJOONAT - vapaaehtoisesti lapsettomat naiset (ja tietty vasektomiaa kaipaavat miehet) riemuitsisivat ympäri Suomen, Euroopan ja maailman! <3
Varoita kaikkia miehiä kenen kanssa olet tekemisissä niin tietävät välttää sinua
Jos vaan puhkaiset kondomit neulalla? Vahinkoja sattuu 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odota nyt että se mies valmistuu, äläkä pilaa miehesi tulevaisuutta.
Erittäin suuri riski ajallaan valmistumiselle, jos vauvaruletti pyörähtää käyntiin.
Mut vauva on syy, jonka takia saa valmistua myöhässä eikä vaikuta esim opintolainan hyvityksiin :o
Juu, ja vauva voi olla myös syy miksi opinnot jäävät kokonaan kesken, valmistuminen jää kokonaan välistä ja mies on sinulle asiasta loppuelämän katkera.
Millä palkalla tämä lapsi olikaan tarkoitus ylääpitää?
Mulla kauhee moottoripyörä-kuume, eli samassa jamassa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin suuri riski ajallaan valmistumiselle, jos vauvaruletti pyörähtää käyntiin.
Mut vauva on syy, jonka takia saa valmistua myöhässä eikä vaikuta esim opintolainan hyvityksiin :o
Juu, ja vauva voi olla myös syy miksi opinnot jäävät kokonaan kesken, valmistuminen jää kokonaan välistä ja mies on sinulle asiasta loppuelämän katkera.
Kyllä on monia ihmisiä keillä on lapsia tai saavat vauvoja opintojensa aikana ja valmistuvat. On jokaisen aikuisen omasta sinnikkyydestä kiinni valmistuko, tietty vauvan kanssa pitää olla sinnikkäämpi opintojen kanssa kuin ilman vauvaa. Se sinnikkyys on molempien kumppaneiden omalla vastuulla koska ovat aikuisia ihmisiä, vaikka tietty toista on tärkeää tukea.
Ja en ole AP, vaan minun mieheni on ihan messissä hankkimassa vauvaa opintojen aikana. Ollaan laskelmoitu että kun vauva syntyy niin meillä on enää etäkursseja ja työssäoppimista koulusta jäljellä ja tukiverkot lähellä. Ja työssäoppimisesta hyvällä tuurilla saattaa saada palkkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kauhee moottoripyörä-kuume, eli samassa jamassa ollaan.
Brätkä tulee halvemmaksi kuin vauva ;) Helpommalla pääsee eroonkin, kun tulee "mittari" täyteen. Ei muuta kun kaupoille ja ajokelejä odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on monia ihmisiä keillä on lapsia tai saavat vauvoja opintojensa aikana ja valmistuvat. On jokaisen aikuisen omasta sinnikkyydestä kiinni valmistuko, tietty vauvan kanssa pitää olla sinnikkäämpi opintojen kanssa kuin ilman vauvaa. Se sinnikkyys on molempien kumppaneiden omalla vastuulla koska ovat aikuisia ihmisiä, vaikka tietty toista on tärkeää tukea.
Ja en ole AP, vaan minun mieheni on ihan messissä hankkimassa vauvaa opintojen aikana. Ollaan laskelmoitu että kun vauva syntyy niin meillä on enää etäkursseja ja työssäoppimista koulusta jäljellä ja tukiverkot lähellä. Ja työssäoppimisesta hyvällä tuurilla saattaa saada palkkaakin.
On monia ihmisiä jotka valmistuvat vauvasta huolimatta, mutta miksi vaikeuttaa valmistumista jos mitään akuuttia kiirettä vauvan hankintaan ei ole?
Hyvällä tuurilla joku perheestä saa harjoitteluajan palkkaa? Oletko nyt tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en ole AP, vaan minun mieheni on ihan messissä hankkimassa vauvaa opintojen aikana. Ollaan laskelmoitu että kun vauva syntyy niin meillä on enää etäkursseja ja työssäoppimista koulusta jäljellä ja tukiverkot lähellä. Ja työssäoppimisesta hyvällä tuurilla saattaa saada palkkaakin.On monia ihmisiä jotka valmistuvat vauvasta huolimatta, mutta miksi vaikeuttaa valmistumista jos mitään akuuttia kiirettä vauvan hankintaan ei ole?
Hyvällä tuurilla joku perheestä saa harjoitteluajan palkkaa? Oletko nyt tosissasi?
Eiköhän tää oo nyt ihan mun ja mun miehen välinen asia josta ollaan päätetty jo vuosia sitten, eikä sinun :D
Tuo vauvakuumeolo ainakin mulla tuli ja meni jostain 17-vuotiaasta lähtien. Pahimmat hormonaaliset vauvakuumeet oli jossain 20-25v tienoilla jolloin itsekin sorruin mm ostamaan yhden vauvan bodyn. Eli I feel you! Lapsen yrittämisen, ehkä etenkin esikoisen kohdalla, on kuitenkin tärkeää olla myös rationaalinen ja ennen kaikkea yhteinen päätös. Vaikka vauvakuume voi tuntua raastavalta, se on myös vaihe jolloin kaikki on vielä pumpulinpehmeää haaveunta eikä realiteetit ole vielä iskeneet vasten kasvoja. :p koska oikea vauva-arki tuo tietenkin mukanaan myös haasteita. Itse sain lapset 30 ja 34v ikäisenä, ja elämäntilanteen kannalta nämä olivat mainioita vaiheita lapsen saantiin. Valitettavasti nykyään pitkien opiskeluiden ja pitkän nuoruuden takia hormonit eivät enää useinkaan käy yksiin "järkevän aikataulun" kanssa. On silti paljon iloakin siitä että saa elää pitkän vapaan nuoruuden ennen sitovaa pikkulapsivaihetta. Toivottavasti lapsihaaveesi toteutuvat kun niiden aika on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en ole AP, vaan minun mieheni on ihan messissä hankkimassa vauvaa opintojen aikana. Ollaan laskelmoitu että kun vauva syntyy niin meillä on enää etäkursseja ja työssäoppimista koulusta jäljellä ja tukiverkot lähellä. Ja työssäoppimisesta hyvällä tuurilla saattaa saada palkkaakin.On monia ihmisiä jotka valmistuvat vauvasta huolimatta, mutta miksi vaikeuttaa valmistumista jos mitään akuuttia kiirettä vauvan hankintaan ei ole?
Eri aloilla ja eri paikkakunnilla on erilaiset työllistymismahdollisuudet. Joillakin voi olla ihan syystä luottoa työllistymiseen.
Eipä se vakityö takaa mitään loppuelämän onnea. Vauva hoituu kyllä vaikka opiskeluaikana, ja sen lapsen kanssa ollaan seuraavat 20 vuotta. Elämässä tulee kaikkea kyllä. Ei tervepäiset nuoret päädy sillan alle, vaan keksivät jotain muuta, jos joku tietty työjuttu ei toimi.
Hanki lapsi ennen työelämään siirtymistä niin et vaivaa työnantajaa poissaoloillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja myös opiskellaan molemmat teknologia alalla, joten jos saadaan palkkaa harjoittelusta se on luultavasti aika hyvä. Ja viimeistään työelämästä saadaan hyvää palkkaa, joten ei haittaa jos opiskeluaikana / vauva aikana elettäisiinkin opintolainalla.
54 jatkaa: toivon että olisin itse tajunnut 15-25-vuotiaana hulluna vauvasta haaveillessani että vauva-aika on tosi tosi lyhyt aika elämässä ja vanhemmuuden taipaleella. Ei ehkä ole yhtä romanttinen ajatus olla kurahousu-uhmiksen äiti kuin pikkuisen vaippapöksyn maidontuoksuinen syli. :) vauvakuume kyllä nousee taas kun edellinen lapsi kasvaa ohi vauvaiän, mutta harvalla on halua tai mahdollisuutta kuitenkaan silloinkaan mennä vauvakuumeen pillin mukaan ja tehtailla uusi vauva aina kun edellinen kasvaa isoksi. Eli päätös lapsesta kannattaa kyllä tehdä myös järkeä kuunnellen.
Vierailija kirjoitti:
Todella käsittämätöntä ja kummallista lukea tällaisia juttuja hillitsemättömästä "vauvakuumeesta". Miten voi olla, että joillakin naisilla hormonit häiritsevät noin pahasti elämää, että järkevä tulevaisuudensuunnittelukin vaikeutuu? :o Itse olen jo 45-vuotias, enkä ole koskaan elämässäni halunnut lapsia. (Vauvat eivät omaan nenääni "tuoksu" vaan haisevat happamalta maidolta... ja vaihtamattomilta vaipoilta, joten ehkä minulta puuttuu jokin haistelugeeni, joka laukaisisi raskautumisvietin. Tai sitten "biologisessa kellossani" ei ole koskaan ollut pattereita... Ns. vauvanteon harjoittelu on kyllä oikein hauskaa puuhaa. ;) )
Muuten, olisipa steriloiva rokote. Nykyään Suomessa on aivan järjettömän vaikeaa saada steriä tai vasektomiaa - ensin pitää olla jo 30 vuotta vanha, vaikka olisi aloittanut aktiivisen seksielämän puolet nuorempana - ja naisille steri on isohko leikkaus, jossa tukitaan munanjohtimet. Yhtä iso operaatio kuin esim. umpilisäkkeen poisto.
Jos oikeasti toimiva, hedelmättömäksi tekevä rokote keksittäisiin, niin sadattuhannet - ei, MILJOONAT - vapaaehtoisesti lapsettomat naiset (ja tietty vasektomiaa kaipaavat miehet) riemuitsisivat ympäri Suomen, Euroopan ja maailman! <3
Minä olen saman ikäinen nainen, jolla ei ole ikinä ollut matkakuumetta! En ymmärrä ihmisiä jotka matkustavat, ja miljoonat ihmiset iloitsevat kun ei ole kehitetty täysin toimivaa koronarokotetta eikä tarvitse matkustella! Jeejee
Vai olisiko että ei väheksytä ihmisiä jotka haluavat eri asioita elämältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä pillerit pois ja ilmoita miehelle vahingosta. Et olisi ensimmäinen.
Huokaus. - Kerroin jo edellä, että on minullakin miehenä vauva kuume ja miten en ole tavannut avautua siitä liiemin koska sellainen ei ole tapana. Mutta niin kai se on, että edelleen on mies helpommin pakotettavissa isäksi kuin nainen äidiksi.
Minusta vastuutonta ja moraalitonta. Vaikka tähän varmaan saan kuulla, että miten miehenä voi oikeasti ymmärtää, että millaista naisten kokema järjetön vauvakuume on. - Ja näi todetessaan ovat aivan oikeassa. Vaan saattaako kukaan ymmärtää miehen vastaavan suuntaista tunnetta?
Tai vaikka sen, että kaikki eivät edes kohtaa ketään, jonka kanssa jakaa tämän haaveen ja unelman?
Vai onko se sittenkin pienempi haave ja unelma, jollei pyri ja tavoittele sen toteuttamista vaikka sitten yksin, jollei viereltä löydy "tekijäkumppania"[/quote
Näin poikien äitinä edelleen kummeksun sitä, että vain naiset haluaisivat lapsia.
Toivon sinulle kaikkea hyvää, toivottavasti löydät hyvän naisen jonka kanssa saat ne omat pienet❤
Jep, ei mitään itsensä raskaaksi huijaamista kannata tehdä! Se on tosi itsekästä, koska siinä on iso riski että isä hylkää lapsen ja lapselle tulee daddy issues. Ja lisäksi itse en ikinä haluaisi että oma lapseni saisi alkunsa valheesta, vaan haluan että lapsi saa alkunsa rakkaudesta.
Tietty se on naiselle vähän riski odottaa milloin mies on valmis, koska jotkut miehet lykkää loputtomiin kunnes kumppanin hedelmällinen ikä menee ohi ja sitten vaihtaa nuorempaan jonka kanssa tekee lapsen. Se on minusta ihan yhtä julmaa, kuin tuo itsensä raskaaksi huijaaminen..
Mutta varmaan sellaisessa tilanteessa jossa itse haluaa vauvan mutta mies vasta myöhemmin, kannattaa arvioida että pitääkö kumppani yleensä muutenkin lupauksiaan ja tuleeko suhteesta muuten kuva että kumppani haluaa sinulle hyvää ja voiko kumppaniin yleisesti luottaa. Jos voi, sitten kumppaniin voi luottaa vauvajutussakin että pitää sanansa. Jos ei, kannattaa vaihtaa miestä. Myös paria vuotta pitempään ei vauvakuumeessa kenenkään miehen takia kannata kärvistellä, naisen hedelmällinen aika on niin lyhyt.