Minua kutsutaan tosi harvoin mihinkään juhliin ja nytkin kävi näin
Olin odottanut kutsua ystäväni pojan ylioppilasjuhliin innokkaasti, koska poikakin on minulle läheinen. Ajattelin hankkia uuden mekon ja kengät ja ehkä hatunkin. Lahjaksi oli tarkoitus antaa rahaa. Eilen ystäväni sitten varmisti, pääsenkö tulemaan, ja kysyi, voisinko auttaa sen päivän keittiössä. Jotenkin harmittaa, koska juhlia on muutenkin niin vähän. Lupasin silti mennä auttamaan. Mutta ei varmaan kantsi hankkia mitään uusia juhlavaatteita sitä varten. Toivottavasti ette nyt pidä minua huonona ystävänä.
Kommentit (220)
Ymmärrän harmituksesi ap. Mutta sitä en ymmärrä, että miksi ei voi kieltäytyä ihan asiallisesti. Sitten vatvotaan ja veivataan ja mietitään ja pohditaan. Hohhoi.
Ja kaiken tämän ajan ystäväsi on täysin epätietoinen sinun ajatuksistasi. Luulee että asia on sinulle ok, kun et viitsi mitään hänelle sanoa.
Minä olen ollut kyökkipiikana kavereiden lasten valmistujaisissa ja rippijuhlissa. Minusta se on enneminkin luottamuksen osoitus. Enhän ole kummi tai mummo, mutta tunnen paikat ja monet vieraat, jotenkin kuulun kalustoon.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:31"]Höh! Ja minä kun palkkasin ystäväni ja tämän tyttären keittiöhommiin ihan rahalla. Olisinpa keksinyt tuon, että voin ihan ilmaiseksi teettää työt....
Mutta ihan vakavasti. Minulla ei olisi kanttia laittaa ystävääni ilmaiseksi töihin. Juhliin kutsutaan vieraaksi tai sitten maksettuna työvoimana. Itse en menisi ilmaistyötä tekemään.
[/quote] et ole koskaan talkootyöstä kuullut. Näin meidän ystäväpiirissä hoidetaan ristiäiset, rippijuhlat, yo juhlat ja valmistujaiset. Se on ystävyyttä puolin ja toisin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:31"]Höh! Ja minä kun palkkasin ystäväni ja tämän tyttären keittiöhommiin ihan rahalla. Olisinpa keksinyt tuon, että voin ihan ilmaiseksi teettää työt.... Mutta ihan vakavasti. Minulla ei olisi kanttia laittaa ystävääni ilmaiseksi töihin. Juhliin kutsutaan vieraaksi tai sitten maksettuna työvoimana. Itse en menisi ilmaistyötä tekemään. [/quote] et ole koskaan talkootyöstä kuullut. Näin meidän ystäväpiirissä hoidetaan ristiäiset, rippijuhlat, yo juhlat ja valmistujaiset. Se on ystävyyttä puolin ja toisin.
[/quote]
Pidättekö sitten ystävillenne erikseen juhlat, joissa ei tarvitse tehdä talkootöitä?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:31"]Höh! Ja minä kun palkkasin ystäväni ja tämän tyttären keittiöhommiin ihan rahalla. Olisinpa keksinyt tuon, että voin ihan ilmaiseksi teettää työt.... Mutta ihan vakavasti. Minulla ei olisi kanttia laittaa ystävääni ilmaiseksi töihin. Juhliin kutsutaan vieraaksi tai sitten maksettuna työvoimana. Itse en menisi ilmaistyötä tekemään. [/quote] et ole koskaan talkootyöstä kuullut. Näin meidän ystäväpiirissä hoidetaan ristiäiset, rippijuhlat, yo juhlat ja valmistujaiset. Se on ystävyyttä puolin ja toisin.
[/quote]
Pidättekö sitten ystävillenne erikseen juhlat, joissa ei tarvitse tehdä talkootöitä?
[/quote] Ei meillä ystäviä kutsuta rippijuhliin tai ristiäisiin. Ne on suvun ja kummien juhlat. yo juhlissa toki käydään, mutta en koe oloani loukatuksi jos autan ystävääni. Siinähän sitä voi samalla onnitella ja kakutella.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:59"]
Minusta läheisten pitää saada juhlia. Eri asia jos joku haluaa olla keittiöapuna. Juhliin kannattaisi apuun pyytää heitä, jotka eivät ole läheisiä juhlittavan kanssa. Olen esim.itse ollut juhlissa apuna ystävieni vanhemmilla ja sisaruksilla.
[/quote]
Ehkä he eivät sitten pidäkään minua niin läheisenä ystävänä. Alkoi yhtäkkiä itkettää, kun näin nuo miinuspeukut aloituksessani. Olen varmaan ihan hirveä ihminen. Jotenkin vain olin odottanut niitä juhlia niin paljon.
AP
[/quote]
Olet vain liian tossu. Sinun puolellasi tässä näin muuten ollaan.
Jätä lahja ostamatta ja palkkaa niillä rahoilla joku puolestasi tarjoilemaan niin saat olla täysin vieraana. Joku nuori sukulaistyttö tuskin paljon pyytää tuollaisesta
Mautonta pyytää tiskaamaan. Kohtuullista on pyytää kahvin kaatamiseen tai kuohuvan tarjoiluun, mutta ei kaikkiin näihin. Kyllä järjestäjille ne loppusotkut kuuluvat, elleivät ole palkanneet ketään. Ihmettelen, että vainko ap tekisi työt? Yleensä muutama henkilö jakaa tehtävät tai vuorot.
Kyllä voisin autella...kaataa kahvia ja kuohuviiniä mutta en kyllä tiskariksi kenellekään rupeaisi.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:56"]
Näemmä moni kommentoija ei ole tajunnut, että ap:n suru ei ole se että häntä on pyydetty apulaiseksi, vaan se että hänet kutsutaan juhliin vain harvoin. Keskustelu on mennyt heti vähän sivuun. Ymmärrän hyvin, jos keski-ikäisenä sinkkuna kokee, että elämän juhlahetket ovat vähissä.
Toivottavasti nyt edes joku täällä muistaa yksinäisiä tätejä ja vastaavia, joita voisi myös kutsua mukaan kun on juhlia ja muutenkin kuin vain johonkin apulaisen tehtävään.
[/quote]
Onko kukaan muu huomannut sitä, että ap on pohtinut kovasti sitä, onko hän itse nyt jotenkin huono ihminen kun haluaisi juhlia eikä riennä riemuiten kyökkipiiaksi? Itsetuntoa ei voi ostaa eikä sitä varmaan paranna se, että ei ole juhlien peruskalustoa kuin keittiössä korkeintaan.
Aloittajan pitäisi joskus oppia sanomaan selvästi, päättäväisesti ja tarvittaessa jyrkästi EI. Se helpottaa monesti elämää. Etkä sinä yhtään sen huonommaksi ihmiseksi siitä tule. Eikä edes sinun tarvitse niin mahdottoman hyvä ja erinomainen olla, vaan sinullekin on sallittua olla joskus "huono".
Nyt minäkään en ymmärrä miksi ap sai taas miinuspeukkuja?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:26"]
Anteeksi ohis, mutta rupesi ärsyttämään monissa vastauksissa avuksi ehdotetut naaputintytöt, serkkutytöt sun muut. Missä ovat kaikki miehet, kun juhliin tarvitaan apua? Eikö miehet vuonna 2015 osaa keittää kahvia tai tiskata?
Meillä järjestetään ylioppilasjuhlat samalla periaatteella kuin muutkin kemut: jos vieraita alle 10, suoriudutaan oman perheen voimin. Hommat jaetaan niin, ettei kukaan kuormitu liikaa ja kaikki ehtivät juhlia. Sankari vapautetaan työvelvoitteesta omissa juhlissaan. Jos vieraita enemmän kuin kymmenen, käytetään pitopalvelua.
[/quote]Kyllä se vaan on vähän niin, että tytöt ja naiset ovat parempia multitaskaajia. Teinipojat ovat vielä kasvuiässäkin ja kasvavat raajat ovat kömpelöt. Mutta tämä vain karkeana yleistyksenä, sillä poikkeuksiakin on. Miehille ja pojille voi aina kehittää muuta tekemistä kuin sitä kaikkein nopeatempoisinta.
Minä olen sitä mieltä, että ystävät ja sukulaiset joko itse tarjoutuvat auttamaan (ja se on silloin vastavuoroista) tai sitten henkilökunta palkataan ulkopuolelta.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 13:05"]
Minä olen sitä mieltä, että ystävät ja sukulaiset joko itse tarjoutuvat auttamaan (ja se on silloin vastavuoroista) tai sitten henkilökunta palkataan ulkopuolelta.
[/quote]
Riippuu, millaisia suhteet ovat. Hyvän ystävän puoleen voi kääntyä hädässäkin. Huonojen sukulaisten puoleen ei kannata kääntyä edes silloin, kun menee hyvin.
Meillä asia menee niin, että talon emäntä hoitaa keittiön. Sukulaisia pyörähtää aina oman halunsa mukaan pyöräyttämässä muutaman astian puhtaaksi ja palaa juhliin.
En tiedä kyllä, miten suhtautuisin tilanteeseen. Lahjaa en veisi kyllä laisinkaan, nuorellehan sinä jo teet ison palveluksen.
Minä varmaan kaataisin kuoharia n. 50 lasiin valmiiksi jollekin sivupöydälle ja sieltä hakisin aina pikkutarjottimelle ja juhlisin muiden vieraiden kanssa.
Mutta totta puhuen, tunnetko edes juhlista ketään? Jos ystäväsi ajatteli, että et kuitenkaan tunne ketään, joten kenen kanssa juttelisit?
Minä itse aina vetäydyn juhlissa kuin juhlissa keittiöön siivoamaan, inhoan juhlia! Ja varsinkin sellaisia, joissa tunnen juhlien järjestäjät, mutten vieraita.. Keittiössä sitten hääräilen ja juhlien jälkeen olen sitten saanut viettää aikaa järjestäjien kanssa muiden lähdettyä!
Mutta tottakai laitat mekon päälle. Ethän sinä nyt sitä kahvia päällesi ole kaatamassa tai ruokaa laittamassa. Ja astioitakin nyt varmasti on niin paljon, että riittää pari kertaa, että tiskaa, jolloin voit laittaa essun.
Mutta ei kai ystäväsi luule, että yksin hoidat tarjoilun? Kai siellä nyt muitakin on apunasi?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:08"]
Huh! Nuohan ovat isommat pippalot kuin meidän häämme, ja niissä oli sentään pitopalvelu...
[/quote]
Häissä on se ero, että porukka juhlistaa ja syö yhtaikaa, kun taas ylppäreissä on periaatteessa sama pöytä tarjolla koko ajan, väkeä tulee ja menee, eikä kaiken tarvitse olla samaan aikaan kaikilla. Meillä on myös käynyt paljon väkeä lasten ylppäreissä, erityisesti viime vuonna, kun kaksoset kirjoittivat, ja kummallakin tuli jonkin verran omaa kaveri- ja harrastusporukkaa suhteellisen suuren sukumme lisäksi. Väkimäärältään ne juhlat olivat kyllä isommat kuin meidän häämme, mutta enimmillään paikalla oli ehkä kolmisenkymmentä ihmistä. Isovanhemmat ja sisarusteni perheet (18 henkeä) olivat aamusta iltaan, koska olivat pitkämatkalaisina meillä myös yötä, mutta kaikki muut vain kävivät. Helpostihan tuollainen sata henkeä tulee kasaan, kun paikalle saapuu naapurit, perhetutut, serkut ja muut sukulaiset, nuorison omat ystävät, ja muita tärkeitä ihmisiä elämän varrelta, meidän tapauksessa lähes kokonainen kuoro ja osa tanssiryhmää. Osa oli puolisen tuntia, osa useamman, mutta saman verranhan he "palvelua" tarvitsivat, olivatpa hetken tai kauemmin. Meillä ei ollut ketään ulkopuolista tarjoilemassa, eikä edes sapuskat pitopalvelusta, mutta toki isommat lapseni ja siskoni olivat ajan tasalla ja tyrkkivät kuoharitarjotinta ja kahvia vieraille siinä missä minäkin. Olimme kaikki ihan juhlavaatteissakin :) Toki meillä on tiskikone, joka pyörähti pikaohjelman aina kun täyttyi.
En tiedä kuinka hulppeita juhlia siellä ollaan järjestämässä, mutta kautta aikain ylppäreitä on ihan tavallisissa kotioloissa pyöritelty ilman palkattua väkeä. Tietysti olen onnekas, kun meillä ihan ilman kyselyitä siskoni on tietysti auttanut, ja omia lapsiakin on neljä, joista aina on ainakin kaksi ehtinyt keittiöönkin apuun.
Nyt vain soitat uudelleen ja tarkistat, mitä tämä tehtävä tarkoitti. Jos se kuulostaa liian paljolta, sanot ystävällisesti, että voit olla vaikka tunnin apuna ja sen jälkeen on muiden vuoro, itse aiot nauttia juhlista.
Kissa pöydälle.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:06"] Minä olen tarjoutunut parhaan ystäväni "sisäköksi" kun hänellä oli juhlat. Tai pariinkin olen mennyt. Mutta ei vieraita noin paljon ollut parisenkymmentä vain. Se oli itse asiassa kivaa, olin emäntänä siellä ja oikea emäntä sai nauttia juhlista. Ennen juhlia menin paikalle, joimme shampanjat keskenämme ja sovimme miten asiat ja tarjottavat laitetaan. Sitten hoidin kuohuviinitarjoilut ja pääasiassa istuin vieraiden joukossa. Sinun tilanne on eri, koska siellä on sata vierasta. Mutta ei sinun tarvitse prikan kanssa oven suussa notkua, laitat sisääntulon pöydälle laseja valmiiksi, ottavat sitten siitä. Ja kun loppuu, kaadat lisää. Ja jos tarjottavat ovat valmiina, ne ovat yleensä jo tarjoiluastioissa. Kukkien vastaanotto, purkaminen ym. on oma shownsa jo yksinään. Oletko varma ettei ole pyytänyt muitakin auttamaan? Joku kukkia purkamaan ja asettelemaan, joku pysäköintiä, joku jotain muuta? [/quote] Suoraan sanottuna olin eilen niin ihmeissäni, että en tajunnut kysyä kaikkea. Ystäväni lupasi ottaa vielä yhteyttä. Mutta käsitin niin, että pitäisi olla tarjottimen kanssa tarjoamassa sitä kuohuviiniä ja lisäksi hoitaa kahvit ja tarjoilut pöytään. En muuten ole mikään keittiöihme, joten luonnostaan tällainen homma ei minulle sopisi. Pitää kai ottaa haasteena ja elämänkokemuksena. AP [/quote] Älä mene keittiöapulaiseksi. Ilmoita nyt heti sille ns. ystävälle että tulet vain vieraana. Ei ole sinun huolesi miten ystävä tarjoilut hoitaa. Voi hoitaa ne itse niin kuin yleensä vanhemmat lakkiaisissa tekee jos eivät ole palkanneet pitopalvelua. Sinun ei tarvitse mennä muuta kuin ystävänä.
[/quote]
Ehdin jo luvata, että menen. Sanoin kyllä, että jos on pää tai jalka paketissa, niin sitten en tule, mutta tarkoitin sen tietysti vitsinä.
AP
[/quote]
Voi yhä perua. Ja suositellen että perut. Hyväksikäyttö muuten vain jatkuu. Lakkiaisiin on aikaa yli kaksi viikkoa.
Tapa jolla on pyydetty auttamaan on kieltämättä ehkä hieman tökerö, ja ikävä että aloittajasta tuntuu niinkuin tuntuu. Paras olisi ehkä kysyä kaverilta, että rupesi huolettamaan etta mitenkä siellä selviää, kai sinne muitakin on tulossa keittiöön ja tarjoilemaan? Itse taas tykkäisin olla auttamassa, monissa yo-juhlissa olin ystäväni kanssa keittiössä (ja yleensä keittiön päävastuu ei ollut jollain puolitutulla vaan läheisellä, taitavalla ihmisellä johon luotettiin). Ja paljon rennompi meininki oli keittiössä! Jos olohuoneen puolella oli välillä vähän jäykkää niin ihmiset tuli usein keittiöön rupattelemaan ja siinä kahvipannu kädessä on paljon luontevampi olo kuin seistä virallisena juhlatamineissa kuoharilasin kanssa ja yrittää jutella puolituntemattomille.. mutta kaikki ei tietysti ole samaa mieltä. Mutta kyllä me päästiin juttelemaan aina sinne salin puolellekin - ja tietysti meitä oli kaksi, ja seuraa toisistamme siellä keittiössä. Toivotaan että kaikki menisi hyvin eikä tulisi pahaa mieltä aloittajallekaan - ehkä reiluinta tosiaan kysyä ja sanoa että olit halunnut juhliakin. Hyviä juhlia!