20 vuodessa katoaa 40% nykyisistä työtehtävistä
On arvioitu, että seuraavan 20 vuoden aikana katoaa 40% nykyisistä työtehtävistä mikä todennäköisesti pitää hyvinkin paikkansa. Automaatio ja robotiikka tulee korvaamaan ja helpottamaan monen työntekoa. Mitäs ajattelit tulevaisuudessa työksesi tehdä ja miten? Aiotko työskennellä täyspäiväisesti ja miten arvioit tulevasi toimeen jos työsi loppuvat tai muuttuvat osa-aikaisiksi? Oletko miettinyt asiaa aiemmin ja oletko varautunut siihen mitenkään?
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:24"]
Tulevaisuudessa ajattelin kehittää teknologiaa eteenpäin työkseni.
[/quote]Kehitä sitten se robotti, joka siivoaa vaikka vanhan ihmisen täyteenahdetun kodin.
[/quote]
Ok :)
[/quote]Opeta se myös keskustelemaan säästä ja nauttimaan pullakahvit, kun niistä ei sovi kieltäytyä vaikka olisi mikä kiire -entisenä kotisiivoojana tiedän... :) Oikeastaan sen saisi lähettää niiden sosiaalitapausten luokse, joiden kämpässä on hepatiittiriski jo ovella.
[/quote]
Yksi siivousrobotin eduista - sen työnantajan/omistajan kannalta - on se, ettei se pysähdy keskustelemaan säästä ja pidä kahvitaukoja.
Tehokkuus ennen kaikkea. Minusta tämä on vastenmielinen periaate, mutta ihan oikeasti, ihminen ei useimmilla aloilla pärjää tehokkuudessa roboteille ollenkaan.
[/quote]Eihän mekään yleensä pysähdytty. Sille pomollekin robotti olisi sopinut alaiseksi paljon paremmin.
Oikeasti kiire ja (kotona siivouksen aikaan olevat) vanhukset on toimimaton yhtälö. Tehokkuutta voi harrastaa kun ei ole ketään paikalla, juttelu puolestaan lisää energiaa ja sitä kautta tehoa.
[/quote]
Miksei teillä työssä käytetä siivousrobotteja (robotti-imuri ja robotti lattiapesuri ym.). Riittäisi kun pyyhkisi pölyt ja siirtelisi vähän tavaroita syrjään kun robotti tekee työn. Jäisi siten aikaa jutella ja kahvitellakin sen vanhuksen kanssa. Tosi moni omainen muuten siivoaa robotti-imurilla ja -pesurilla sukulaisvanhuksiensa kotia, samalla käyden tapaamassa vanhusta.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:39"]
Korkeimpien oikeusasteiden tuomareita, syyttäjiä ja lakimiehiä ei ihan äkkiä korvaa robotti. Samoin ei psykologeja ja tutkijoita, kuten aiemmin jo mainittu.
[/quote]
En olisi varma noista ensimmäisistä. Konehan pystyy käsittelemään nopeasti hirvittävän määrän tietoa ja tekemään analyyttisen päätöksen niiden perusteella. Lisäksi se pystyisi mittaamaan esim. hikoilua ja sydämen lyöntitiheyttä, pupillien laajenemista ym. joilla on merkityksensä silloin kun ihminen puhuu totta tai valehtelee. Psykologinkin työ koneelta saattaisi em. syystä onnistua, tutkijan työstä puhumattakaan. Koneälystähän varoitellaan jo Suomessakin niiden tahojen toimesta, jotka menevät tämän asian maailman kärkijoukossa ja ovat alan pioneereja.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:49"]
Yläkoulun ope olen. Enpä usko, että mua syrjäytetään, kyllä Stadissa nuoria piisaa ja en ole ensimmäisiä irtisanottavia, koska vähemmän aikaa virassa olleista aloitetaan ja sitä ennenkin lähtee määräaikaiset ja tuntiopet.
[/quote]
Kouluja kuitenkin lakkautetaan ja tuntimääriä vähennetään. Varmaan peruskouluihin tulee kohta sama ilmiö kuin amk:ssa, että itseopiskelu lisääntyy.
[/quote]Ammattikoulussa ja ala-asteella ollaan aika eri tasolla oppimiskyvyn suhteen. Pieni lapsi tarvitsee ohjausta ja valvontaa. Ammattikoululainen ei tarvitse valvontaa ja ohjausta huomattavasti vähemmän..
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:41"]
Ihmisten kohtaamiseen ja koulutukseen liittyvät alat tuskin automatisoituvat ja poistavat opettajien tarvetta. Aion siis tulvaisuudessakin työskennellä opettajana.
[/quote]
Olen tradenomi ja opiskelin jo 90-luvulla paitsi nauhoitettuja luentoja myös videoyhteyden avulla etäluentoja, joissa opettaja luennoi täydelle luentosalille kahdessa kaupungissa.
[/quote]
Näin. Mikään ei estä käyttämästä tätä mahdollisuutta lukiosta ylöspäin. Peruskouluissa tarvitaan edelleen opettaja lähinnä pitämässä kuria luokassa, mutta miksei koulunkäyntiavustaja voisi käydä laittamassa videon pyörimään ja jää puuttumaan järjestyshäiriöihin?
[/quote]
Hoh-hoh. Oppimiseen tarvitaan motivaatiota, innostamista, patistamista ja ohjaamista ainakin yläkoulun puolella. Se, että jokin video, vaikka sitten kuinka monipuolinen ja seikkaperäinen, pyörii jossakin, ei kyllä kummoisesti varmista oppimista. Se, että oppilas itsenäisesti kelailisisi pätkää edestakaisin tehtäviä tehdessään, vaatisi kovaa sisäistä motivaatiota, jota läheskään kaikilla yläkoululaisilla ei ole. Open pitää olla siellä tönimässä, patistamassa ja rohkaisemassa. Ilman opea yläkoulussa olisi myös äärimmäisen vaikea toteuttaa erilaisia opiskelumuotoja, kuten hallittua kiertopistetyöskentelyä, paritöitä, ryhmätöitä ja yhteistoiminnallisia projekteja. Yläkoululaisten ryhmäjuttuja pitää valvoa ja sen valvojan on eirittäin tarpeellista olla samalla myös perillä opittavasta asiasisällöstä. Ah kuulkaa sitä draaman määrää, mikä mahtuu luokalliseen ysejä! Kyllä ne vain opea kaipaa, mielellään useampaa samaan luokkaan.
Ja totta kai on ilmiselvää, että korkeamman asteen koulutuksessa voidaan hyödyntää videoteknologiaa ja tvt-materiaalein toteutettuja itsenäisesti opiskeltavia etäkursseja ja että näin myös todennäköisesti tulevaisuudessa tapahtuu enenevissä määrin. Mikään ei kuitenkaan voi korvata inhimillistä kohtaamista, ja mielestäni koulutus, josta ihmiskontaktit opettajien/proffien ja opiskelijoiden välillä puuttuvat, on huonoa koulutusta. Ei sillä. Rahakysymyksissä henkisiä arvoja ja laadukkuutta kulttuurisessa ja emotionaalisessa merkityksessä ei varmaankaan arvosteta ensimmäiseksi prioriteetiksi.
Terv. yläkoulun aineenope
[/quote]
Olin jo yläkoulussa innostunut ja kiinnostunut teknologiasta ja inhosin sitä motivaation ja luovan flown hävittävää patistamista ja ohjaamista sekä opettajan jatkuvaa pälätystä jo silloin. T. Naisimuotoilija 42 v.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:34"]
Miten niin siivous ei katoa? Taitaa olla yksi niistä ensimmäisistä palveluammateista, jotka katoavat.
[/quote]Siivous ei katoa mihinkään niin kauan kuin ihmiset liikkuu, koneet toimii ja pöly laskeutuu. Ainoa tapa jolla siivous katoaisi olisi se, että muut työntekijät joutuisivat siivoamaan jälkensä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:41"]
Ihmisten kohtaamiseen ja koulutukseen liittyvät alat tuskin automatisoituvat ja poistavat opettajien tarvetta. Aion siis tulvaisuudessakin työskennellä opettajana.
[/quote]
Olen tradenomi ja opiskelin jo 90-luvulla paitsi nauhoitettuja luentoja myös videoyhteyden avulla etäluentoja, joissa opettaja luennoi täydelle luentosalille kahdessa kaupungissa.
[/quote]
Toki teknologia tulee muuttamaan (ja on jo paljon muuttanutkin) opetusmetodeja, mutta kyllähän siellä silti oli vielä opettaja eli ihan oikea ihminen, ei mikään robotti, kertomassa miten asiat on.
[/quote]Yksi opettaja tekemään opetus"videoita" kaikille suomen koululaisille. Opetus joko kotona tai koulussa avustajan valvonnassa.
[/quote]Hah hah.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:46"]
Miten niin siivous ei katoa? Taitaa olla yksi niistä ensimmäisistä palveluammateista, jotka katoavat.
[/quote]Mihin se katoaa? Siivoavatko työntekijät itse omat sotkunsa, vai lähetetäänkö likaiset vessat,ikkunat ja lattiat Kiinaan? Työnantaja saattaa vaihtua, mutta ei kaikkia maahanmuuttajiakaan pistetä siivoojiksi.
Uusia kiinteistöjä rakennetaan vanhojen lisäksi ja kaikki ne siivotaan. Kotisiivous lisääntyy. Olen tältä alata saanut ensimmäisen vakityön, kun edellinen ei lamasta toipunut entiselleen.
[/quote]
Meinaat siis siivouksen olevan niin monimutkaista työtä, ettei siihen robotit pysty?
[/quote]Et ole selvästi tehnyt ko.työtä. Ensi kerralla, kun vierailet jossain kiinteistössä, mieti miten robotti sen hoitaisi. Vanhainkoti, uimahalli, lastentarha,kauppa...useimmat pieniin huoneisiin sijoitetuissa, ahtaissa ja vanhoissakin tiloissa. On kynnyksiä, raskaita ovia ym. Miten se robotti jonkin täyteenahdetun toimistopöydänkin pyyhkisi? Tyhjentäisi roskiksen? Vaihtaisi roskapussin uuteen? Pintamateriaaleillakin on eroa, jotka ihminen käsittää parhaiten.
Ei sitä ehkä tule ajatelleeksi, mutta kaikki paikat siivotaan, useat enemmän kuin kerran viikossa. Ala on kilpailtu mutta ihmistä ei voi kokonaan korvata millään.
[/quote]
Näkee kyllä, että erikoisalasi on siivous eikä robotiikka...
[/quote]Ja sinä et tiennyt että niitä siivousrobotteja on jo, ja työt eivät ole vähentyneet :):):)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:52"]
[/quote]Mihin se katoaa? Siivoavatko työntekijät itse omat sotkunsa, vai lähetetäänkö likaiset vessat,ikkunat ja lattiat Kiinaan? Työnantaja saattaa vaihtua, mutta ei kaikkia maahanmuuttajiakaan pistetä siivoojiksi.
Uusia kiinteistöjä rakennetaan vanhojen lisäksi ja kaikki ne siivotaan. Kotisiivous lisääntyy. Olen tältä alata saanut ensimmäisen vakityön, kun edellinen ei lamasta toipunut entiselleen.
[/quote]Onhan nyt jo olemassa itsestään puhdistuvia ikkunoita ja itsesiivoutuvia vessoja. Lattian hoidon hoitaa robotti-imuri ja -pesuri....
[/quote]Joo. Varmasti nämä kaikki vaihdetaan entisten tilalle... näkisinpä robotit vaikkapa ahtaissa koululuokissa ja rappusissa. Sellaiset, jotka ajattelevat itse, ei tarvittaisi ihmistä ohjaamaan... tiesittekö että koneilla putsataan paljon jo nyt, mutta ei ne yksinään mitään tee.
[/quote]
No tekniikka kehittyy. Jos 2020 isot autonvalmistajat tuo jo yleiseen myyntiin itsejavat autot niin eiköhän 20 vuodessa ole itse toimivia sliivoaja robotteja?
[/quote]Kuulostaa scifiltä. Esim.uimahallissa altaiden pohjat putsataan roboteilla jo nyt, mutta miten kone toimisi vaikkapa käytävällä ja portaissa- ne puhdistetaan ainakin kahdesti päivässä asiakkaiden läsnäollessa.Väkeä ravaa edestakaisin milloin mihinkin aikaan. Ihmisistä lähtevää likaa on kosteissa tiloissa monenlaista (eritteet, rasva,hiki jne). Se vaatii tarkkaa silmää,kun osa on rakosissa, suihkusermien saumoissa ynnä muissa.
[/quote]
Ei ehkä edes tarvita siivoajaa. On jo nyt kehitteillä likaa syövää bakteeristoa jonka ideana on että se poistaa siivouksen tarpeen.
On myös ihan tason puhdistajia eli jokaisella rappusella voi olla oma puhdistaja eikä siellä tarvitse ravata mikään robotti.
Tapoja on monia.
[/quote]Kuinka moni meistä haluaa uida noiden bakteerien joukossa?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:10"]
[/quote]
Meinaat siis siivouksen olevan niin monimutkaista työtä, ettei siihen robotit pysty?
[/quote]Et ole selvästi tehnyt ko.työtä. Ensi kerralla, kun vierailet jossain kiinteistössä, mieti miten robotti sen hoitaisi. Vanhainkoti, uimahalli, lastentarha,kauppa...useimmat pieniin huoneisiin sijoitetuissa, ahtaissa ja vanhoissakin tiloissa. On kynnyksiä, raskaita ovia ym. Miten se robotti jonkin täyteenahdetun toimistopöydänkin pyyhkisi? Tyhjentäisi roskiksen? Vaihtaisi roskapussin uuteen? Pintamateriaaleillakin on eroa, jotka ihminen käsittää parhaiten.
Ei sitä ehkä tule ajatelleeksi, mutta kaikki paikat siivotaan, useat enemmän kuin kerran viikossa. Ala on kilpailtu mutta ihmistä ei voi kokonaan korvata millään.
[/quote]
[/quote]Ja sinä et tiennyt että niitä siivousrobotteja on jo, ja työt eivät ole vähentyneet :):):)
[/quote]
No puhutaan kymmenen vuoden päästä uudestaan, katsotaan sitten muuttuuko ääni kellossa teillä optimisteillakin.
Toivon, että olette oikeassa! Itse en todellakaan haluaisi asua sellaisessa yhteiskunnassa, mihin nämä innokkaimmat visiot automaatiosta johtaisivat.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:34"]
[/quote]Onhan nyt jo olemassa itsestään puhdistuvia ikkunoita ja itsesiivoutuvia vessoja. Lattian hoidon hoitaa robotti-imuri ja -pesuri....
[/quote]Joo. Varmasti nämä kaikki vaihdetaan entisten tilalle... näkisinpä robotit vaikkapa ahtaissa koululuokissa ja rappusissa. Sellaiset, jotka ajattelevat itse, ei tarvittaisi ihmistä ohjaamaan... tiesittekö että koneilla putsataan paljon jo nyt, mutta ei ne yksinään mitään tee.
[/quote]
No tekniikka kehittyy. Jos 2020 isot autonvalmistajat tuo jo yleiseen myyntiin itsejavat autot niin eiköhän 20 vuodessa ole itse toimivia sliivoaja robotteja?
[/quote]Kuulostaa scifiltä. Esim.uimahallissa altaiden pohjat putsataan roboteilla jo nyt, mutta miten kone toimisi vaikkapa käytävällä ja portaissa- ne puhdistetaan ainakin kahdesti päivässä asiakkaiden läsnäollessa.Väkeä ravaa edestakaisin milloin mihinkin aikaan. Ihmisistä lähtevää likaa on kosteissa tiloissa monenlaista (eritteet, rasva,hiki jne). Se vaatii tarkkaa silmää,kun osa on rakosissa, suihkusermien saumoissa ynnä muissa.
[/quote]
Ei ehkä edes tarvita siivoajaa. On jo nyt kehitteillä likaa syövää bakteeristoa jonka ideana on että se poistaa siivouksen tarpeen.
On myös ihan tason puhdistajia eli jokaisella rappusella voi olla oma puhdistaja eikä siellä tarvitse ravata mikään robotti.
Tapoja on monia.
[/quote]Kuinka moni meistä haluaa uida noiden bakteerien joukossa?
[/quote]
Kuinka moni meistä juo Gefilus-mehua ja syö Asidofilus-jugurttia? Bakteereja nekin.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:23"]
[/quote]
[/quote]Mä en kyllä nää mitään syytä, miks se robotiikka ei toimisi käytävillä ja rappusissa jo nyt. Ja onhan kaiken maailman antureita jotka jo nyt tunnistaa erityiskohteita, kuten saumat ja rakoset. Mikrosirukin on aika uusi keksintö, eikä monikaan olisi osannut ajatella 20 vuotta sitten, mikä on älypuhelin.
[/quote]
Ja kuinka moni älypuhelin toimii moitteettomasti...
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No puhutaan kymmenen vuoden päästä uudestaan, katsotaan sitten muuttuuko ääni kellossa teillä optimisteillakin.
Toivon, että olette oikeassa! Itse en todellakaan haluaisi asua sellaisessa yhteiskunnassa, mihin nämä innokkaimmat visiot automaatiosta johtaisivat.
[/quote]Eipä muutu ei :)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:38"]
Esim mitkä kaikki alat häviää
[/quote]
Markettien kassat ovat ihan liipasimella. Itsepalvelukassat on olemassa odottavat lopullista läpilyöntiä.
[/quote]
Paljon on kiinni myös meistä asiakkaista. Itsepalvelukassoja on jo käytössä, ainakin Ikeassa ja joissain S-marketeissa. En koskaan, vaikka ihmismiehitetyllä kassalla olisi paljon jonoakin, valitse itsepalvelukassaa. Kassatyö elättää naisia ja opiskelijoita, haluan omalla käytökselläni tukea heidän työpaikkojensa säilymistä.
[/quote]
Minä valitsen aina itsepalvelukassan. Ruotsissa niitä on useimmissa marketeissa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:18"]Ja kuinka moni älypuhelin toimii moitteettomasti...
[/quote]
Aiheuttaako älypuhelin vaaratilanteita? Toimiiko ihmiset aina moiteettomasti?
Robotti voittaa ihmisen rutiinitöissä 6-1.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:23"] [quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:07"] [quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:58"] [quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:52"] [quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:46"] [quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:34"] Miten niin siivous ei katoa? Taitaa olla yksi niistä ensimmäisistä palveluammateista, jotka katoavat. [/quote]Mihin se katoaa? Siivoavatko työntekijät itse omat sotkunsa, vai lähetetäänkö likaiset vessat,ikkunat ja lattiat Kiinaan? Työnantaja saattaa vaihtua, mutta ei kaikkia maahanmuuttajiakaan pistetä siivoojiksi. Uusia kiinteistöjä rakennetaan vanhojen lisäksi ja kaikki ne siivotaan. Kotisiivous lisääntyy. Olen tältä alata saanut ensimmäisen vakityön, kun edellinen ei lamasta toipunut entiselleen. [/quote]Onhan nyt jo olemassa itsestään puhdistuvia ikkunoita ja itsesiivoutuvia vessoja. Lattian hoidon hoitaa robotti-imuri ja -pesuri.... [/quote]Joo. Varmasti nämä kaikki vaihdetaan entisten tilalle... näkisinpä robotit vaikkapa ahtaissa koululuokissa ja rappusissa. Sellaiset, jotka ajattelevat itse, ei tarvittaisi ihmistä ohjaamaan... tiesittekö että koneilla putsataan paljon jo nyt, mutta ei ne yksinään mitään tee. [/quote] No tekniikka kehittyy. Jos 2020 isot autonvalmistajat tuo jo yleiseen myyntiin itsejavat autot niin eiköhän 20 vuodessa ole itse toimivia sliivoaja robotteja? [/quote]Kuulostaa scifiltä. Esim.uimahallissa altaiden pohjat putsataan roboteilla jo nyt, mutta miten kone toimisi vaikkapa käytävällä ja portaissa- ne puhdistetaan ainakin kahdesti päivässä asiakkaiden läsnäollessa.Väkeä ravaa edestakaisin milloin mihinkin aikaan. Ihmisistä lähtevää likaa on kosteissa tiloissa monenlaista (eritteet, rasva,hiki jne). Se vaatii tarkkaa silmää,kun osa on rakosissa, suihkusermien saumoissa ynnä muissa. [/quote]Mä en kyllä nää mitään syytä, miks se robotiikka ei toimisi käytävillä ja rappusissa jo nyt. Ja onhan kaiken maailman antureita jotka jo nyt tunnistaa erityiskohteita, kuten saumat ja rakoset. Mikrosirukin on aika uusi keksintö, eikä monikaan olisi osannut ajatella 20 vuotta sitten, mikä on älypuhelin. [/quote] Ja kuinka moni älypuhelin toimii moitteettomasti...
[/quote]
Kuinka moni ihmissiivooja toimii moitteettomasti?-) Aika paljon on työn jäljessä eroa eri siivoojilla. Robotti tekee nurkumatta ja tylsistymättä joka kerta juuri sen, mitä on käsketty.
En usko että ammattini (bioanalyytikko) häviää, se vaan muuttuu paljon niinkuin se on muuttunut tähänkin asti. Voi olla että jo 10 vuoden päästä verinäytteetkin ottaa kone. Lasken sen varaan että meitä koulutetaan uusiin työmenetelmiin.
[/quote]
[/quote]
Tapoja on monia.
Noista autoista jotain...
[/quote]
[/quote]
[/quote]Kiitos. Osaan kyllä alani ja tiedän sen haasteet. Se on paljon paljon muuta kuin mopin kuljettamista- joka sekin täytyy osata tehdä oikein jo oman terveytensä nimissä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:39"]Korkeimpien oikeusasteiden tuomareita, syyttäjiä ja lakimiehiä ei ihan äkkiä korvaa robotti. Samoin ei psykologeja ja tutkijoita, kuten aiemmin jo mainittu.
[/quote]
Niinhän sinä luulet.