Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

20 vuodessa katoaa 40% nykyisistä työtehtävistä

Vierailija
14.05.2015 |

On arvioitu, että seuraavan 20 vuoden aikana katoaa 40% nykyisistä työtehtävistä mikä todennäköisesti pitää hyvinkin paikkansa. Automaatio ja robotiikka tulee korvaamaan ja helpottamaan monen työntekoa. Mitäs ajattelit tulevaisuudessa työksesi tehdä ja miten? Aiotko työskennellä täyspäiväisesti ja miten arvioit tulevasi toimeen jos työsi loppuvat tai muuttuvat osa-aikaisiksi? Oletko miettinyt asiaa aiemmin ja oletko varautunut siihen mitenkään?

Kommentit (141)

Vierailija
141/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:34"]

Miten niin siivous ei katoa? Taitaa olla yksi niistä ensimmäisistä palveluammateista, jotka katoavat.

[/quote]Mihin se katoaa? Siivoavatko työntekijät itse omat sotkunsa, vai lähetetäänkö likaiset vessat,ikkunat ja lattiat Kiinaan? Työnantaja saattaa vaihtua, mutta ei kaikkia maahanmuuttajiakaan pistetä siivoojiksi.

Uusia kiinteistöjä rakennetaan vanhojen lisäksi ja kaikki ne siivotaan. Kotisiivous lisääntyy. Olen tältä alata saanut ensimmäisen vakityön, kun edellinen ei lamasta toipunut entiselleen.

[/quote]Onhan nyt jo olemassa itsestään puhdistuvia ikkunoita ja itsesiivoutuvia vessoja. Lattian hoidon hoitaa robotti-imuri ja -pesuri....

[/quote]Joo. Varmasti nämä kaikki vaihdetaan entisten tilalle... näkisinpä robotit vaikkapa ahtaissa koululuokissa ja rappusissa. Sellaiset, jotka ajattelevat itse, ei tarvittaisi ihmistä ohjaamaan... tiesittekö että koneilla putsataan paljon jo nyt, mutta ei ne yksinään mitään tee.

[/quote]

No tekniikka kehittyy. Jos 2020 isot autonvalmistajat tuo jo yleiseen myyntiin itsejavat autot niin eiköhän 20 vuodessa ole itse toimivia sliivoaja robotteja?

[/quote]Kuulostaa scifiltä. Esim.uimahallissa altaiden pohjat putsataan roboteilla jo nyt, mutta miten kone toimisi vaikkapa käytävällä ja portaissa- ne puhdistetaan ainakin kahdesti päivässä asiakkaiden läsnäollessa.Väkeä ravaa edestakaisin milloin mihinkin aikaan. Ihmisistä lähtevää likaa on kosteissa tiloissa monenlaista (eritteet, rasva,hiki jne). Se vaatii tarkkaa silmää,kun osa on rakosissa, suihkusermien saumoissa ynnä muissa.

[/quote]Mä en kyllä nää mitään syytä, miks se robotiikka ei toimisi käytävillä ja rappusissa jo nyt. Ja onhan kaiken maailman antureita jotka jo nyt tunnistaa erityiskohteita, kuten saumat ja rakoset. Mikrosirukin on aika uusi keksintö, eikä monikaan olisi osannut ajatella 20 vuotta sitten, mikä on älypuhelin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän