20 vuodessa katoaa 40% nykyisistä työtehtävistä
On arvioitu, että seuraavan 20 vuoden aikana katoaa 40% nykyisistä työtehtävistä mikä todennäköisesti pitää hyvinkin paikkansa. Automaatio ja robotiikka tulee korvaamaan ja helpottamaan monen työntekoa. Mitäs ajattelit tulevaisuudessa työksesi tehdä ja miten? Aiotko työskennellä täyspäiväisesti ja miten arvioit tulevasi toimeen jos työsi loppuvat tai muuttuvat osa-aikaisiksi? Oletko miettinyt asiaa aiemmin ja oletko varautunut siihen mitenkään?
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:41"]
Ihmisten kohtaamiseen ja koulutukseen liittyvät alat tuskin automatisoituvat ja poistavat opettajien tarvetta. Aion siis tulvaisuudessakin työskennellä opettajana.
[/quote]
Olen tradenomi ja opiskelin jo 90-luvulla paitsi nauhoitettuja luentoja myös videoyhteyden avulla etäluentoja, joissa opettaja luennoi täydelle luentosalille kahdessa kaupungissa.
[/quote]
Näin. Mikään ei estä käyttämästä tätä mahdollisuutta lukiosta ylöspäin. Peruskouluissa tarvitaan edelleen opettaja lähinnä pitämässä kuria luokassa, mutta miksei koulunkäyntiavustaja voisi käydä laittamassa videon pyörimään ja jää puuttumaan järjestyshäiriöihin?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:41"]
Ihmisten kohtaamiseen ja koulutukseen liittyvät alat tuskin automatisoituvat ja poistavat opettajien tarvetta. Aion siis tulvaisuudessakin työskennellä opettajana.
[/quote]
Työskentelet mikäli kunnilla on varaa maksaa sinulle palkkaa. Hyvinvointivaltio voi 20 vuoden päästä olla vain historiaa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:05"]
Tähän on varauduttava joko jakamalla jäljelle jäävät työt useammalle ihmiselle, tai vain hyväksyä, etteivät kaikki käy töissä.
[/quote]
Entäs toimeentulo? Mistä tulee jatkossa ja oletteko varautuneet? Itse olen varautunut sijoittamalla teknologia- ja IT-yrityksiin sekä niitä käyttäviin yrityksiin ja sijoitan tuottoa jatkossakin. Saanpahan sitten aikanaan ainakin osinkotuloja. Olen nimittäin ajatellut että olen tulevaisuudessa osa-aikainen työntekijä jakaen työtä jonkun toisen osa-aikaisen kanssa kun ihmisen tekemä työ vähenee. Uskon että rahoitus on yksi tulevaisuuden aloja, siellähän on kaikki kaupankäynti ja muu jo pitkälti automatisoitu joten jäljellä on vain ammatit ja tehtävät jotka ovat tärkeitä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:38"]
Esim mitkä kaikki alat häviää
[/quote]
Alat ei kai häviä vaan työtehtävät, uusiakin tulee tilalle. Esimerkiksi on esitetty varsin luotettavia arvioita, että viidentoista vuoden kuluttua autoja ei ihmiset enää ohjaa vaan ovat itseohjautuvia. Autonkuljettajat tekevät sitten ajon aikana työhönsä kuuluvia paperitöitä ja pysähdyksillä sitten lastaavat tai purkavat automaatiolla. Junat ja metrothan jo kulkevatkin automaattisesti ja lentokonettakin lentäjä lentää kai varttitunnin tai puolen tunnin verran nousussa ja laskussa. Satama-ahtaajien työthän on pitkälle ja automatisoitu samoin talous- ja henkilöstöahallinto, rahoituksessa osakekaupankäynti, prosessiteollisuuden ja maanviljelyksen työt on automatisoitu tai niihin on automaatiota saatavissa, esim. lypsyrobotit.
[/quote]
Mitä ihmeen PAPERItöitä?
[/quote]
Sori. Sähköisiä ilmoituksia ja viestejä.
Rikastun lisää ilman täitä, siis teitä. T. Nalle
Teen varmaan edelleen sitä, mitä teen nytkin. Eli asennan sitä automatiikkaa. :D
Robottien sekä tietokoneohjelmien tekemää työtä voidaan verottaa samoin kuin ihmistenkin. Keskiluokka on kyllä kaikkein orjamielisin ja viranomaisuskoisin luokka koskaan. Se on antanut kapitalisten tuhota hyvinvointivaltion ja sanella talouden säännöt.
Jo nyt työllistän itse itseni taidepainotteisella alalla ja asiakaskuntani on netissä...toisinsanoen koko maailma, jota tuskin robotit tulevaisuudessa valtaavat.
Mulla alkaa eläkeikä 21 vuoden päästä. Olen lastenhoitaja, enkä usko että alani työpaikat katoavat. Tosin voi olla, että siinä vaiheessa 70% varhaiskasvatuksesta tapahtuu yksityisissä yksiköissä ja loput kunnallisissa. Kunnallista perhepäivähoitoa tuskin enää on 20 vuoden päästä. Päiväkotien koot ovat kasvaneet ja opetuksella on niissäkin yhä suurempi rooli.
Ja uusiakin aloja ja ammatteja syntyy samaan aikaan. Tänäpäivänäkin on valtavasti ammatteja ja työtehtäviä, joita ei osattu kuvitellakaan parikymmentä vuotta sitten.
Mä olen nyt vihertöissä hautausmaalla. Tätä hommaa ei kyllä voi kokonaan koneistaa. Robottiruohonleikkureita on, mutta on edelleen paljon töitä jotka on pakko tehdä käsityönä tai sit jätetään tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:03"]
jätetään tekemättä.
[/quote]
Miten olisi tämä?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:20"]Teen varmaan edelleen sitä, mitä teen nytkin. Eli asennan sitä automatiikkaa. :D
[/quote]
Kyllä se robotti varmaan oppii asentamaankin.
Eipä sairaanhoitajankaan työtä ole mahdollista kovin paljoa teknistää. Tai paljonkin, mutta koneita valvomaan ja niiden parissa työskentelyyn tarvitaan aina ihminen. Onhan nytkin valtavasti uutta teknologiaa hoitotyössä ja hyödynnämme sitä monin eri tavoin. Itse työtä ja työn sisältöä se ei paljoa ole silti muuttanut. Riippuvuus ja huolenpito ovat kaikkia kansalaisia koskettavia asioita, kukaan ei voi selvitä omillaan. Siksi en ole kovin negatiivinen sairaanhoitajan tutkinnon tulevaisuudennäkymistä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:20"]Teen varmaan edelleen sitä, mitä teen nytkin. Eli asennan sitä automatiikkaa. :D [/quote] Kyllä se robotti varmaan oppii asentamaankin.
[/quote]
Ei opi. Automaatio on tulevaisuutta ja sillä alalla esim. asentajille riittää töitä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:20"]Teen varmaan edelleen sitä, mitä teen nytkin. Eli asennan sitä automatiikkaa. :D [/quote] Kyllä se robotti varmaan oppii asentamaankin.
[/quote]
Ei opi. Automaatio on tulevaisuutta ja sillä alalla esim. asentajille riittää töitä.
[/quote]
Asentajat tulee olemaan virolaisia tai puolalaisia kuten nytkin.
Niin, säälikää meitä, en edes uskalla haaveilla jostain tietystä ammatista kun eihän sitä välttämättä kohta enää ole! T 18v
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:36"]
On arvioitu, että seuraavan 20 vuoden aikana katoaa 40% nykyisistä työtehtävistä mikä todennäköisesti pitää hyvinkin paikkansa. Automaatio ja robotiikka tulee korvaamaan ja helpottamaan monen työntekoa. Mitäs ajattelit tulevaisuudessa työksesi tehdä ja miten? Aiotko työskennellä täyspäiväisesti ja miten arvioit tulevasi toimeen jos työsi loppuvat tai muuttuvat osa-aikaisiksi? Oletko miettinyt asiaa aiemmin ja oletko varautunut siihen mitenkään?
[/quote]
Kaikki muutkin työllisyyttä koskevat valtiovallan ennusteet pitkällä tähtäimellä on menneet väärin. On väitetty, että tulee opettajapula ym., mikä ei ole pitänyt lainkaan paikkaansa. Toisinkin päin todennäköisesti epäonnistuu.
Työskentelen itse konttorihommissa, joissa myös koko ajan vähennetään väkeä, kun meidät kuulemma korvaa tekniikka. Eipä vain ole korvannut. Jokainen uusi järjestelmä on osoittautunut vielä työläämmäksi käyttää kuin entinen. Nyt tilanne onkin sitten se, että työt lisääntyy, väki vähenee, ylimmät pomot eivät vaan asiaa tajua.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:07"]
[/quote]
[/quote]
Asentajat tulee olemaan virolaisia tai puolalaisia kuten nytkin.
[/quote]
Automaatioasentajissa on virolaisia ja puolalaisia tosi vähän. Enemmän on sähköasentajia, laatoittajia, kirvesmiehiä yms.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:38"]
Esim mitkä kaikki alat häviää
[/quote]
Alat ei kai häviä vaan työtehtävät, uusiakin tulee tilalle. Esimerkiksi on esitetty varsin luotettavia arvioita, että viidentoista vuoden kuluttua autoja ei ihmiset enää ohjaa vaan ovat itseohjautuvia. Autonkuljettajat tekevät sitten ajon aikana työhönsä kuuluvia paperitöitä ja pysähdyksillä sitten lastaavat tai purkavat automaatiolla. Junat ja metrothan jo kulkevatkin automaattisesti ja lentokonettakin lentäjä lentää kai varttitunnin tai puolen tunnin verran nousussa ja laskussa. Satama-ahtaajien työthän on pitkälle ja automatisoitu samoin talous- ja henkilöstöahallinto, rahoituksessa osakekaupankäynti, prosessiteollisuuden ja maanviljelyksen työt on automatisoitu tai niihin on automaatiota saatavissa, esim. lypsyrobotit.
[/quote]
Ainakin bemareihin on jo saatavissa tosi paljon automatiikkaa kuten valoautomatiikka, tuulilasinpyyhinautomatiikka, hirvi- ja jalankulkijatunnistin, törmäyksenestotunnistin, vakionopeuden säädin... Oikeastaan enää ei puutu kuin se ohjausautomatiikka, jota piilaaksossa jo sovelletaan ja Oulussahan vetävät jo 5G laajakaistaa, se kai on se mitä nämä itseohjautuvat autot käyttävät.