Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

20 vuodessa katoaa 40% nykyisistä työtehtävistä

Vierailija
14.05.2015 |

On arvioitu, että seuraavan 20 vuoden aikana katoaa 40% nykyisistä työtehtävistä mikä todennäköisesti pitää hyvinkin paikkansa. Automaatio ja robotiikka tulee korvaamaan ja helpottamaan monen työntekoa. Mitäs ajattelit tulevaisuudessa työksesi tehdä ja miten? Aiotko työskennellä täyspäiväisesti ja miten arvioit tulevasi toimeen jos työsi loppuvat tai muuttuvat osa-aikaisiksi? Oletko miettinyt asiaa aiemmin ja oletko varautunut siihen mitenkään?

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen 20 vuoden päästä eläkkeellä, ellen ole jo kuollut.

Ammatteja, joissa tarvitaan kanssakäymistä ihmisten kanssa tai vähääkään luovuutta, ei kyllä voida automatisoida. Mutta jo nyt on niin, että osa ihmistä ei mitenkään voi olla pysyvästi työelämässä, joku pieni kansalaispalkaa pitää tulla. Maksetaanhan kaiken maailman tukia jo nyt, kansalaispalkalla byrokratiaa voitaisiin vähentää.

Vierailija
22/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:05"]

Tähän on varauduttava joko jakamalla jäljelle jäävät työt useammalle ihmiselle, tai vain hyväksyä, etteivät kaikki käy töissä.

[/quote]

Entäs toimeentulo? Mistä tulee jatkossa ja oletteko varautuneet? Itse olen varautunut sijoittamalla teknologia- ja IT-yrityksiin sekä niitä käyttäviin yrityksiin ja sijoitan tuottoa jatkossakin. Saanpahan sitten aikanaan ainakin osinkotuloja. Olen nimittäin ajatellut että olen tulevaisuudessa osa-aikainen työntekijä jakaen työtä jonkun toisen osa-aikaisen kanssa kun ihmisen tekemä työ vähenee. Uskon että rahoitus on yksi tulevaisuuden aloja, siellähän on kaikki kaupankäynti ja muu jo pitkälti automatisoitu joten jäljellä on vain ammatit ja tehtävät jotka ovat tärkeitä.

[/quote]

Nykyisenkaltainen osakekauppa ja ylipäänsä talousjärjestelmä tulee tiensä päähän samalla kun köyhät alkavat mellakoimaan työttömyyden lisääntyessä sietämättömälle tasolle. Tämä voitaisiin välttää ottamalla käyttöön perustulo, mutta sitä tullaan vetkuttelemaan viimeiseen asti, joten lopulta osa ihmisistä tulee menehtymään siirtymävaiheen levottomuuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:24"]

Tulevaisuudessa ajattelin kehittää teknologiaa eteenpäin työkseni.

[/quote]Kehitä sitten se robotti, joka siivoaa vaikka vanhan ihmisen täyteenahdetun kodin.

[/quote]

Ok :)

[/quote]Opeta se myös keskustelemaan säästä ja nauttimaan pullakahvit, kun niistä ei sovi kieltäytyä vaikka olisi mikä kiire -entisenä kotisiivoojana tiedän... :) Oikeastaan sen saisi lähettää niiden sosiaalitapausten luokse, joiden kämpässä on hepatiittiriski jo ovella.

[/quote]

Yksi siivousrobotin eduista - sen työnantajan/omistajan kannalta - on se, ettei se pysähdy keskustelemaan säästä ja pidä kahvitaukoja.

Tehokkuus ennen kaikkea. Minusta tämä on vastenmielinen periaate, mutta ihan oikeasti, ihminen ei useimmilla aloilla pärjää tehokkuudessa roboteille ollenkaan.

Vierailija
24/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:34"]

Miten niin siivous ei katoa? Taitaa olla yksi niistä ensimmäisistä palveluammateista, jotka katoavat.

[/quote]Mihin se katoaa? Siivoavatko työntekijät itse omat sotkunsa, vai lähetetäänkö likaiset vessat,ikkunat ja lattiat Kiinaan? Työnantaja saattaa vaihtua, mutta ei kaikkia maahanmuuttajiakaan pistetä siivoojiksi.

Uusia kiinteistöjä rakennetaan vanhojen lisäksi ja kaikki ne siivotaan. Kotisiivous lisääntyy. Olen tältä alata saanut ensimmäisen vakityön, kun edellinen ei lamasta toipunut entiselleen.

[/quote]

Meillä sanottiin siivooja irti ja kyllä, siivoamme ihan itse. Nyt on paljon siistimpää ja homma toimii. Minulla on päävastuu ja muut pitävät huolen omista pöydistää ja hyllyistään, keittiön pöydän siivoaa se, joka viimeisenä sieltä nousee. Nyt  on tullut jo tavaksi, että moni putsailee keittiön pintoja ohimennen taukojen jälkeen, mukavaa vaihtelua istumatyölle. Minä mm. luuttuan lattiat ja pyyhin pölyt yleisistä tiloista. Mutta aika paljon muutkin osallistuvat. Pieni porukka meitä on, joten se toimii. Isommissa firmoissa ei ehkä toimisi.  

[/quote]Hyvä juttu. Mutta miten aiotte järkätä ikkunanpesun, lattian hoidon jne? Kyllä perussiivouksia täytyy tehdä ja siihen tarvitaan siivousfirma koneineen ja aineineen. Ja siivoojineen.

Vierailija
25/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa voidaan huoletta makailla kaikessa rauhassa. Antaa robottien hoitaa työnteko.

Vierailija
26/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt 47-vuotias, eli 20 vuoden päästä luultavasti eläkkeellä. Työelämän murros on ollut hurja, ja oma työni varmasti tulee muuttumaan muttei katoamaan. Murros synnyttää myös uusia työpaikkoja ja niitä pitäisi rohkeasti etsiä ja kokeilla.

Vierailija
27/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:08"]

Tähän on varauduttava joko jakamalla jäljelle jäävät työt useammalle ihmiselle, tai vain hyväksyä, etteivät kaikki käy töissä.

[/quote]

Entäs toimeentulo? Mistä tulee jatkossa ja oletteko varautuneet? Itse olen varautunut sijoittamalla teknologia- ja IT-yrityksiin sekä niitä käyttäviin yrityksiin ja sijoitan tuottoa jatkossakin. Saanpahan sitten aikanaan ainakin osinkotuloja. Olen nimittäin ajatellut että olen tulevaisuudessa osa-aikainen työntekijä jakaen työtä jonkun toisen osa-aikaisen kanssa kun ihmisen tekemä työ vähenee. Uskon että rahoitus on yksi tulevaisuuden aloja, siellähän on kaikki kaupankäynti ja muu jo pitkälti automatisoitu joten jäljellä on vain ammatit ja tehtävät jotka ovat tärkeitä.

[/quote]

Nykyisenkaltainen osakekauppa ja ylipäänsä talousjärjestelmä tulee tiensä päähän samalla kun köyhät alkavat mellakoimaan työttömyyden lisääntyessä sietämättömälle tasolle. Tämä voitaisiin välttää ottamalla käyttöön perustulo, mutta sitä tullaan vetkuttelemaan viimeiseen asti, joten lopulta osa ihmisistä tulee menehtymään siirtymävaiheen levottomuuksissa.

[/quote]

Muualla näin varmasti tapahtuu mutta ei Suomessa. Enemmistö suomalaisista syö helposti vaikka ruohoa loppuelämänsä ennemmin kuin alkaa minkäänlaiseen protestiin. Muutama vihainen kiakkoviaras on pelkkä kuriositeetti.

Vierailija
28/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologin ammatti lienee pysyvää laatua ja tulevaisuuden ala. Sitten kun kaikki mahdollinen automatisoidaan, ihminen vieraantuu toisesta, ahdistuu ja masentuu, tuntee itsensä hyödyttömäksi vailla työtä.

Vierailija
29/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:25"]

Psykologin ammatti lienee pysyvää laatua ja tulevaisuuden ala. Sitten kun kaikki mahdollinen automatisoidaan, ihminen vieraantuu toisesta, ahdistuu ja masentuu, tuntee itsensä hyödyttömäksi vailla työtä.

[/quote]

Vaan kukapa niiden masentuneiden työttömien psykologi- ja psykiatrikäynnyt maksaa?

Vierailija
30/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeimpien oikeusasteiden tuomareita, syyttäjiä ja lakimiehiä ei ihan äkkiä korvaa robotti. Samoin ei psykologeja ja tutkijoita, kuten aiemmin jo mainittu.

Vierailija
31/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:38"]

Esim mitkä kaikki alat häviää

[/quote]

Alat ei kai häviä vaan työtehtävät, uusiakin tulee tilalle. Esimerkiksi on esitetty varsin luotettavia arvioita, että viidentoista vuoden kuluttua autoja ei ihmiset enää ohjaa vaan ovat itseohjautuvia. Autonkuljettajat tekevät sitten ajon aikana työhönsä kuuluvia paperitöitä ja pysähdyksillä sitten lastaavat tai purkavat automaatiolla. Junat ja metrothan jo kulkevatkin automaattisesti ja lentokonettakin lentäjä lentää kai varttitunnin tai puolen tunnin verran nousussa ja laskussa. Satama-ahtaajien työthän on pitkälle ja automatisoitu samoin talous- ja henkilöstöahallinto, rahoituksessa osakekaupankäynti, prosessiteollisuuden ja maanviljelyksen työt on automatisoitu tai niihin on automaatiota saatavissa, esim. lypsyrobotit.

[/quote]

Melkoisen pelottava ajatus itseohjautuvista autoista, varsinkin, jos käyttöjärjestelmä on windows....

[/quote]

Turvallisempiahan nuo on jo nyt, kuin ihmiskuskit. Isoin ongelma robottiautojen suunnittelussa on se, että tuolla teillä vielä ajelee niitä ihmistenkin ajamia autoja, joiden toilailujen ennustaminen on paljon vaikeampaa kuin muiden robottiautojen. Tekniikka olisi jo olemassa, jolla pystyttäisiin moninkertaistamaan tieverkoston kapasiteetti ja vähentämään onnettomuudet murto-osaan, mutta se vaatisi sitä, että ihmisiltä kiellettäisiin autoilu - eli ei tule toteutumaan, niin kauan kuin joku audi-Kiesi kokee saavansa pari tuumaa lisää alakertaan aina kun istuu autonsa rattiin.

Vierailija
32/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:24"]

Tulevaisuudessa ajattelin kehittää teknologiaa eteenpäin työkseni.

[/quote]Kehitä sitten se robotti, joka siivoaa vaikka vanhan ihmisen täyteenahdetun kodin.

[/quote]

Ok :)

[/quote]Opeta se myös keskustelemaan säästä ja nauttimaan pullakahvit, kun niistä ei sovi kieltäytyä vaikka olisi mikä kiire -entisenä kotisiivoojana tiedän... :) Oikeastaan sen saisi lähettää niiden sosiaalitapausten luokse, joiden kämpässä on hepatiittiriski jo ovella.

[/quote]

Yksi siivousrobotin eduista - sen työnantajan/omistajan kannalta - on se, ettei se pysähdy keskustelemaan säästä ja pidä kahvitaukoja.

Tehokkuus ennen kaikkea. Minusta tämä on vastenmielinen periaate, mutta ihan oikeasti, ihminen ei useimmilla aloilla pärjää tehokkuudessa roboteille ollenkaan.

[/quote]Eihän mekään yleensä pysähdytty. Sille pomollekin robotti olisi sopinut alaiseksi paljon paremmin.

Oikeasti kiire ja (kotona siivouksen aikaan olevat) vanhukset on toimimaton yhtälö. Tehokkuutta voi harrastaa kun ei ole ketään paikalla, juttelu puolestaan lisää energiaa ja sitä kautta tehoa.

Vierailija
33/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:39"]Korkeimpien oikeusasteiden tuomareita, syyttäjiä ja lakimiehiä ei ihan äkkiä korvaa robotti. Samoin ei psykologeja ja tutkijoita, kuten aiemmin jo mainittu.
[/quote]

Mieleen tuli vielä pappi (vaikka näiden määrä varmasti väheneekin ihan muista syistä).

Myöskin yrityksen ylin johto, joka on vastuussa strategiasta ja liiketoiminnan kehittämisestä, on toistaiseksi hyvin vaikea korvata automaatiolla.

Vierailija
34/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:41"]

Ihmisten kohtaamiseen ja koulutukseen liittyvät alat tuskin automatisoituvat ja poistavat opettajien tarvetta. Aion siis tulvaisuudessakin työskennellä opettajana.

[/quote]

Olen tradenomi ja opiskelin jo 90-luvulla paitsi nauhoitettuja luentoja myös videoyhteyden avulla etäluentoja, joissa opettaja luennoi täydelle luentosalille kahdessa kaupungissa.

[/quote]

Näin. Mikään ei estä käyttämästä tätä mahdollisuutta lukiosta ylöspäin. Peruskouluissa tarvitaan edelleen opettaja lähinnä pitämässä kuria luokassa, mutta miksei koulunkäyntiavustaja voisi käydä laittamassa videon pyörimään ja jää puuttumaan järjestyshäiriöihin?

[/quote]

Tämä kommentti kertoo ennemminkin siitä, kuinka vähän ihmiset ymmärtävät, mitä opettaja työssään tekee.

Vierailija
35/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:38"]

Esim mitkä kaikki alat häviää

[/quote]

Markettien kassat ovat ihan liipasimella. Itsepalvelukassat on olemassa odottavat lopullista läpilyöntiä.

[/quote]

Paljon on kiinni myös meistä asiakkaista. Itsepalvelukassoja on jo käytössä, ainakin Ikeassa ja joissain S-marketeissa. En koskaan, vaikka ihmismiehitetyllä kassalla olisi paljon jonoakin, valitse itsepalvelukassaa. Kassatyö elättää naisia ja opiskelijoita, haluan omalla käytökselläni tukea heidän työpaikkojensa säilymistä.

Vierailija
36/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:21"]

Mä olen nyt 47-vuotias, eli 20 vuoden päästä luultavasti eläkkeellä. Työelämän murros on ollut hurja, ja oma työni varmasti tulee muuttumaan muttei katoamaan. Murros synnyttää myös uusia työpaikkoja ja niitä pitäisi rohkeasti etsiä ja kokeilla.

[/quote]

Todennäköiseti et ole vielä eläkkeellä 20 vuoden kuluttua. Nykyinen 65 vuoden eläkeikä pätee 1962 synteneisiin, sitä nuoremmille ehditään vielä märätä uudet iläkeiät.

Vierailija
37/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:56"]

Mulla alkaa eläkeikä 21 vuoden päästä. Olen lastenhoitaja, enkä usko että alani työpaikat katoavat. Tosin voi olla, että siinä vaiheessa 70% varhaiskasvatuksesta tapahtuu yksityisissä yksiköissä ja loput kunnallisissa. Kunnallista perhepäivähoitoa tuskin enää on 20 vuoden päästä. Päiväkotien koot ovat kasvaneet ja opetuksella on niissäkin yhä suurempi rooli.

[/quote]

Aika vahvasti ja kovaa täältä jo automatisoidulta ja IT:tä käyttävältä puolelta ollaan sillä asenteella, että lapset hoidetaan itse ja käytetään vaikka muutaman tunnin päivässä puolipäivähoidossa, jolloin käydään esimerkiksi asiakastapaamisissa tai työpaikalla. Työskennellään sekä kotona etänä että työpaikalla ja asiakkaan luona ja siinä vaiheessa kun lapset ovat pieniä niin ainakin jompi kumpi vanhemmista hellittää vähän. Voi olla että jos tämä tapa leviää muidenkin alojen yrityksiin niin päivähoitopaikkojen tarve tulee putoamaan nopeasti. Hyvä jos alalla olevalla on se näkemys, että päiväkodit yksityistetään kahdessakymmenessä vuodessa.

Vierailija
38/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:08"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja hah. Rikkaat tulevat lisääntymään kun Suomi länsimaistuu ja rikkailla on varaa tehdä osapäiväduunia, köyhät tekevät kokopäiväduunia tullakseen toimeen. Koneet tekevät kuitenkin suurimman osan molempien duunista.

Vierailija
39/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:25"]

[/quote]

Kunhan kuvittelet vaan kun olet psykologi ja näet niin paljon tuonkaltaisia ihmisiä. Me muuthan ei niitä juurikaan nähdä. Sitä paitsi nykypolvet osaavat kehittää vapaa-ajalleen mielekästä tekemistä, ei ole enää niin kuin vanhemmilla sukupolvilla että arvotus tulee työnteon, jopa turhan työnteon kautta kunhan vaan on sen näköinen että tekee työtä.

Vierailija
40/141 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:41"]

Ihmisten kohtaamiseen ja koulutukseen liittyvät alat tuskin automatisoituvat ja poistavat opettajien tarvetta. Aion siis tulvaisuudessakin työskennellä opettajana.

[/quote]

Olen tradenomi ja opiskelin jo 90-luvulla paitsi nauhoitettuja luentoja myös videoyhteyden avulla etäluentoja, joissa opettaja luennoi täydelle luentosalille kahdessa kaupungissa.

[/quote]

Näin. Mikään ei estä käyttämästä tätä mahdollisuutta lukiosta ylöspäin. Peruskouluissa tarvitaan edelleen opettaja lähinnä pitämässä kuria luokassa, mutta miksei koulunkäyntiavustaja voisi käydä laittamassa videon pyörimään ja jää puuttumaan järjestyshäiriöihin?

[/quote]

Hoh-hoh. Oppimiseen tarvitaan motivaatiota, innostamista, patistamista ja ohjaamista ainakin yläkoulun puolella. Se, että jokin video, vaikka sitten kuinka monipuolinen ja seikkaperäinen, pyörii jossakin, ei kyllä kummoisesti varmista oppimista. Se, että oppilas itsenäisesti kelailisisi pätkää edestakaisin tehtäviä tehdessään, vaatisi kovaa sisäistä motivaatiota, jota läheskään kaikilla yläkoululaisilla ei ole. Open pitää olla siellä tönimässä, patistamassa ja rohkaisemassa. Ilman opea yläkoulussa olisi myös äärimmäisen vaikea toteuttaa erilaisia opiskelumuotoja, kuten hallittua kiertopistetyöskentelyä, paritöitä, ryhmätöitä ja yhteistoiminnallisia projekteja. Yläkoululaisten ryhmäjuttuja pitää valvoa ja sen valvojan on eirittäin tarpeellista olla samalla myös perillä opittavasta asiasisällöstä. Ah kuulkaa sitä draaman määrää, mikä mahtuu luokalliseen ysejä! Kyllä ne vain opea kaipaa, mielellään useampaa samaan luokkaan.

Ja totta kai on ilmiselvää, että korkeamman asteen koulutuksessa voidaan hyödyntää videoteknologiaa ja tvt-materiaalein toteutettuja itsenäisesti opiskeltavia etäkursseja ja että näin myös todennäköisesti tulevaisuudessa tapahtuu enenevissä määrin. Mikään ei kuitenkaan voi korvata inhimillistä kohtaamista, ja mielestäni koulutus, josta ihmiskontaktit opettajien/proffien ja opiskelijoiden välillä puuttuvat, on huonoa koulutusta. Ei sillä. Rahakysymyksissä henkisiä arvoja ja laadukkuutta kulttuurisessa ja emotionaalisessa merkityksessä ei varmaankaan arvosteta ensimmäiseksi prioriteetiksi. 

Terv. yläkoulun aineenope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan