Aivan loppu naisvaltaiseen alaan ja työkavereihin
Eli olen työssa naisvaltaisella as.pa alalla. Sen lisäksi että palkka on aivan paska niin olen aivan loppu tähän naisryhmään. Kieroilua, vittuilua, kitinaa, itkua ja teinimäistä käytöstä. Olen päättänyt että alanvaihto on edessä, mutta mihin? Tykkään ihan työstäni mutta haluaisin tehdä paljon kaikkea muutakin. Tällä hetkellä vaan tuntuu että miesvaltainen ala olisi minua varten. :D amk tai yliopisto olisi suunnitelmissa, mutta alasta ei mitään tietoa. Mitä te olette tehneet vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (54)
Kaikkein pahin paikka on päiväkoti. Lastentarhanopettajana olen harkinnut alan vaihtoa ihan vaan aikuisten takia. Johtajana on usein nainen, jolla ei ole mitään johtamisen koulutusta. Kauheita työyhteisöjä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:35"]Naisvaltaisilla työapaikoillaa voi olla ihan hyvä meininki, jos olet korkeasti palkattu ja työkaverisi ovat korkeasti palkattuja. Pahimipia ovat matalapalkkaiset alat, ja samoihin ongelmiin tulisit päätymään jos valitsisit matalapalkkaisen miesvoittoisen alan. Sen lisäksi saisit kuunnella itsesi vähättelyä, koska olet nainen. Eli valitse tuleva ala palkan mukaan, mitä korkemapi palkka, sen vähemmän ihmisillä on tarvetta kyräillä keskenään.
[/quote]
Lääkikseen tai oikikseen ei ihan rahkeeni riitä eli mikäs muu olisi hyvä? :D
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:27"]
Voi 36, meillä on samanlaista vaikka eri ala. Mietin nytkin vapaapäivänä, miten pitäisi olla ja käyttäytyä että voisi pysytellä erossa näistä draamoista ja saisi tehdä työnsä rauhassa. Kokonaan en haluaisi eristäytyä, eikä pystykään kun on pieni työyhteisö ja esim. kahvilla käydään yhdessä ja tehdään paljon yhteistyötä muutenkin. En ole lähtenyt erään henkilön mustamaalaamiseen mukaan ja sitten saan hänen vihamiehensä vihat myös itselleni, se on käsin kosketeltavaa.
[/quote]
Arvostan sinua, koska et ole osallistunut mustamaalaamiseen ja otat samalla riskin. Vaikeita tilanteita. Itse olen samaa maata. Nykyään kukaan ei edes yritä puhua minulle negatiivisia asioita toisista, koska tietävät että olen tilanteen ulkopuolella. Tai ehkäpä olen sellaisen yläpuolella. Pahimmatkin idiootit yllättävää kyllä osaavat säädellä käytöstään, varsinkin kahden kesken.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:15"]
Mä siirryin miesvaltaiselta alalta naisvaltaiselle ja on tämä masentavaa! Miesvaltaisella alalla ne naisetkin oli mukavia ja rentoja. Nyt olen sellaisen akkamyrskyn keskellä. Esimiehet käyttäytyy täysin asiattomasti, haukutaan, nokitellaan ja välillä kikatetaan bestiksinä. En halua työpaikalta tuollaisia tunnemyrskyjä. Jos esimiehellä on jotain sanottavaa mulle tai työkaverille, se hoidetaan kahden kesken ja asiallisesti. Sen sijaan tuolla esimies veettuilee julkisesti ja haukkuu alaisiaan selän takana kaikkien kuullen. En tykkää mennä töihin, kun ei koskaan tiedä, mistä tänään tulee. Yritän pysyä riidoista erossa ja harmittaa kuunnella niitä jatkuvia haukkumisia selän takana, kun joku on taas sanonut jotain tai ei ole tehnyt. Irvistellään ja näytetään keskaria työkaverille, kun seisoo selin jne. Tervehtimättömyys ja mulkoilu on myös yleistä, kun on joku riitatilanne päällä.
Ja vielä olen opetusalalla, jossa porukka on koulutettua ja pitäisi opettaa lapsille käytöstapoja.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, tarkentaisitko tuota opetusalaa, oletko siis luokanopettaja vai jotain muuta?
[/quote]
Luokanope. Pienehkö koulu, jossa vain seitsemän opettajaa. Ei yhtään miestä. Olin aiemmin isossa yläkoulussa ja se oli helpompaa, kun siellä oli enemmän miehiä ja paine yhtenäiskulttuuriin pienempi. Alakoulukin varmaan menisi isossa työyhteisössä, jossa voi surffata pois riitapukareiden porukasta, etsiä hengenheimolaisia tai olla omissa oloissaan kiinnittämättä huomiota. Pienessä porukassa et pääse karkuun noita pahimpia mihinkään ja eristäytyminen herättää huomiota liikaa. Toinen ongelma on se, että luokanopet on kaikki samasta putkesta ja se näkyy tietynlaisena kapea-alaisuutena. Moninaisempi tausta rikastaisi työympäristöä. Aineenopettajissa on sentään kaikkea humanisteista matemaatikkoihin. Jotenkin ruokitaan toistensa lukkiutuneita näkemyksiä, ei hyväksytä poikkeavia ajatuksia (en ole uskaltanut edes haastaa) ja ollaan jotenkin hirveän kyvyttömiä muuttumaan. Mutta tämä jälkimmäinen ihan tuollaisena yleisenä huomiona, eikä liity alan sukupuolittuneisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:14"]
Vaikka opetusala on naisvaltaista, niin se on silti niin itsenäistä etten ole kokenut naisvaltaisuutta ongelmaksi. Lisäksi korkea koulutustaso näkyy tiettynä sivistyksenä johon kuuluu myös käytöstavat. Huuli pyöreänä olen joskus luokassa istuessa kuunnellut koulun siivoojien keskustelua jossa kokeneempi kyykyttää toista ja puhuu kuin idiootille. Samoin itse kesätöissä toimiessani sairaalassa oli ikävä huomata millainen hierarkia siellä vallitsee ja aiheuttaa jatkuvaa nokkimista toisia kohtaan.
[/quote]
Niin eikös opetusala ole siitä jännä ala, että naisvaltaisena alana siellä kuitenkin johtoasemissa on pääosin mies? Jokos on hommat muuttuneet vai vieläkö rehtorin ja apulaisrehtorin valinnassa huomioidaan jalkovälin roikkumisaste?
Noniin, nyt musta taisi tulla siivooja. :(
[/quote]
Suosittelen. Itsenäistä hommaa. Terv: Siivooja
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:36"]Kaikkein pahin paikka on päiväkoti. Lastentarhanopettajana olen harkinnut alan vaihtoa ihan vaan aikuisten takia. Johtajana on usein nainen, jolla ei ole mitään johtamisen koulutusta. Kauheita työyhteisöjä.
[/quote]
Totta joka sana!
LTO
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:35"]Naisvaltaisilla työapaikoillaa voi olla ihan hyvä meininki, jos olet korkeasti palkattu ja työkaverisi ovat korkeasti palkattuja. Pahimipia ovat matalapalkkaiset alat, ja samoihin ongelmiin tulisit päätymään jos valitsisit matalapalkkaisen miesvoittoisen alan. Sen lisäksi saisit kuunnella itsesi vähättelyä, koska olet nainen. Eli valitse tuleva ala palkan mukaan, mitä korkemapi palkka, sen vähemmän ihmisillä on tarvetta kyräillä keskenään.
[/quote]
Lääkikseen tai oikikseen ei ihan rahkeeni riitä eli mikäs muu olisi hyvä? :D
[/quote]
Ai terveydenhuollossa ei tota ongelmaa ole? LOL
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:01"]En tiedä onko minullakaan. Joku tehdastyö ei välttämättä ole unelmieni täyttymys, mutta se mielikuva minkä olen saanut miesten työpaikkojen yhteishengestä on jotain upeaa. Kemia, matikka ja fysiikka eivät todellakaan ole vahvuuksiani ja kaikki mielenkiinnon kohteetkin tuntuvat sijoittuvan tavalla tai toisella naisvaltaisille aloille, mutta en kestä sitä enää. -ap
[/quote]
Sekä on totta. Olen ollut puualalla töissä ja työkaverit oli miehiä ja ne oli ihan mahtavia. Oon ollu sen jälkeen töissä naisvsltaisilla aloilla ja vastaavaa en pääse sanomaan...
oma kokemukseni on, että silloin kun ihmisillä on riittävästi itsenäisyyttä tehdä omaa työtään kuten itse haluavat, silloin naisvaltaisuus (tai miesvaltaisuus) ei ole ongelma.
Opiskelen ammattiopistossa aikuispuolella. Suurin osa meistä on 25 - 50 -vuotiaita naisia. En ole aiemmin töissä tajunnut tätä naisten kanalaumamaista käyttäytymistä.
Luulisi, että keski-iässä jokainen on tullut opiskelemaan vapaaehtoisesti ja nimenomaan opiskelemaan itseään varten ja eikä kyräilemään ja muodostamaan kanalaumoja. Olinpa väärässä. Tauoilla supistaan ja sipistään muista opiskelijoista jatkuvasti tyyliin "se punapää, joka on aina äänessä", "se, joka aina esittelee osaamistaan", "taas sen yhden piti päästä viisastelemaan opettajalle", "nyt en tykkää yhtän". Opettajien ja muiden opiskelijoiden luonnetta ja käyttäytymistä tulkitaan eleiden, ilmeiden, äänensävyjen ja sanavalintojen perusteella.
Jos kyselet tunneilla opettajilta jotain, kerrot omista kokemuksistasi työelämässä ja osallistut muutenkin kuin istumalla hiljaa, niin olet siis automaattisesti väärin käyttäytyvä ja jotenkin outo. Aikuiset ihmiset, huoh.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:17"]
Opiskelen ammattiopistossa aikuispuolella. Suurin osa meistä on 25 - 50 -vuotiaita naisia. En ole aiemmin töissä tajunnut tätä naisten kanalaumamaista käyttäytymistä.
Luulisi, että keski-iässä jokainen on tullut opiskelemaan vapaaehtoisesti ja nimenomaan opiskelemaan itseään varten ja eikä kyräilemään ja muodostamaan kanalaumoja. Olinpa väärässä. Tauoilla supistaan ja sipistään muista opiskelijoista jatkuvasti tyyliin "se punapää, joka on aina äänessä", "se, joka aina esittelee osaamistaan", "taas sen yhden piti päästä viisastelemaan opettajalle", "nyt en tykkää yhtän". Opettajien ja muiden opiskelijoiden luonnetta ja käyttäytymistä tulkitaan eleiden, ilmeiden, äänensävyjen ja sanavalintojen perusteella.
Jos kyselet tunneilla opettajilta jotain, kerrot omista kokemuksistasi työelämässä ja osallistut muutenkin kuin istumalla hiljaa, niin olet siis automaattisesti väärin käyttäytyvä ja jotenkin outo. Aikuiset ihmiset, huoh.
[/quote]
Opiskeletko kenties lähihoitajaksi?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 15:17"]Opiskelen ammattiopistossa aikuispuolella. Suurin osa meistä on 25 - 50 -vuotiaita naisia. En ole aiemmin töissä tajunnut tätä naisten kanalaumamaista käyttäytymistä.
[/quote]
Meilläkin ne pahimmat kanat ja valittajat sijoittuvat ikäluokkaan 35-50v.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:04"]
8 lisää, että kun ollut yli 20 vuotta miesvaltaisella alalla, on ne ruusunpunaiset lasit karisseet aika hyvin. Ei ne miehet ole aina kivoja, miehet juoruilee, miehet puhuvat paskaa muista ihmisistä yms.
[/quote]
Täysin samaa mieltä, ollessani ainut nainen miesten joukossa olo oli todella yksinäinen. Sain osakseni myös jonkinlaista sukupuolista syrjintää, tähän päädyin. Minua ei pyydetty kahville ja mukaville juttuhetkille, ruokikselle jne. Oli kuin naiseuteni olisi vienyt kaikki ne hyvät omainaisuudet minusta, joita minulla on. Ja ihan oikeasti olen huumorintajuinen, nauravainen, ystävällinen, ymmärrän ronskiakin huumoria, älykäs ja en rumakaan. Vaikka ulkonäönhän ei pitäisi vaikuttaa hyväksytyksi tulemiseen. Onneksi iso oranisaatiomuutos sekoitti porukat ja nyt on miehiä ja naisia tasan.
Naisvaltaisilla työapaikoillaa voi olla ihan hyvä meininki, jos olet korkeasti palkattu ja työkaverisi ovat korkeasti palkattuja. Pahimipia ovat matalapalkkaiset alat, ja samoihin ongelmiin tulisit päätymään jos valitsisit matalapalkkaisen miesvoittoisen alan. Sen lisäksi saisit kuunnella itsesi vähättelyä, koska olet nainen. Eli valitse tuleva ala palkan mukaan, mitä korkemapi palkka, sen vähemmän ihmisillä on tarvetta kyräillä keskenään.