Aivan loppu naisvaltaiseen alaan ja työkavereihin
Eli olen työssa naisvaltaisella as.pa alalla. Sen lisäksi että palkka on aivan paska niin olen aivan loppu tähän naisryhmään. Kieroilua, vittuilua, kitinaa, itkua ja teinimäistä käytöstä. Olen päättänyt että alanvaihto on edessä, mutta mihin? Tykkään ihan työstäni mutta haluaisin tehdä paljon kaikkea muutakin. Tällä hetkellä vaan tuntuu että miesvaltainen ala olisi minua varten. :D amk tai yliopisto olisi suunnitelmissa, mutta alasta ei mitään tietoa. Mitä te olette tehneet vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (54)
Opetusalaa olen miettinyt ja nykyisen alani opettajuutta, mutta onko sekin samanlaista känätystä?
Naisvaltainen ala..
http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4500092/annika_o_ja_tapaus_kaksoisolento/sivu/1
Tuo ketju, aihe ja koko juttu kuvaa niin hyvin naisvaltaisten alojen ongelmia..
Ota yhteyttä esimieheen ja kerro tilanteesta. Hänen pitäisi puuttua, jos tilanne on jo niin paha että joku miettii alan vaihtoa.
Minä olen ollut täällä AMK:ssa hetken töissä. Kamalin työpaikka ikinä, ja sen teki muutama tyyppi, ei sukupuolesta kiinni. Yhdessä valtion virastossa, missä oli noin 40 työntekijää ja 5 miestä, oli taas hyvä yhteishenki. Pari räksyttäjää, joista toinen oli mies, sinnekin mahtui, mutta ei heitä kukaan noteerannut. Annettiin räksyttää vaan ja mennä toisesta korvasta ulos. Se oli vähän kuin joku pikkukoira haukkuu, siihen verrattavissa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:35"]
Minä olen ollut täällä AMK:ssa hetken töissä. Kamalin työpaikka ikinä, ja sen teki muutama tyyppi, ei sukupuolesta kiinni. Yhdessä valtion virastossa, missä oli noin 40 työntekijää ja 5 miestä, oli taas hyvä yhteishenki. Pari räksyttäjää, joista toinen oli mies, sinnekin mahtui, mutta ei heitä kukaan noteerannut. Annettiin räksyttää vaan ja mennä toisesta korvasta ulos. Se oli vähän kuin joku pikkukoira haukkuu, siihen verrattavissa.
[/quote]
40 työntekijää, joista 5 miestä, piti kirjoittaa
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:54"]
Eli olen työssa naisvaltaisella as.pa alalla. Sen lisäksi että palkka on aivan paska niin olen aivan loppu tähän naisryhmään. Kieroilua, vittuilua, kitinaa, itkua ja teinimäistä käytöstä. Olen päättänyt että alanvaihto on edessä, mutta mihin? Tykkään ihan työstäni mutta haluaisin tehdä paljon kaikkea muutakin. Tällä hetkellä vaan tuntuu että miesvaltainen ala olisi minua varten. :D amk tai yliopisto olisi suunnitelmissa, mutta alasta ei mitään tietoa. Mitä te olette tehneet vastaavassa tilanteessa?
[/quote]
Sama ongelma. Oon yrittänyt hakea muualta töitä, muttei ole löytynyt. Oon kompensoinu aina harrastamalla urheilua seurassa, missä on myös miehiä. Auttaa mielenterveyteen, kun saa olla reilujen ja mukavien miesten kanssa.
[/quote]
Ihmisillä on tapana käyttäytyä eri tavalla töissä ja harrastustensa parissa. Ei se ole sukupuolesta kiinni.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:14"]
Vaikka opetusala on naisvaltaista, niin se on silti niin itsenäistä etten ole kokenut naisvaltaisuutta ongelmaksi. Lisäksi korkea koulutustaso näkyy tiettynä sivistyksenä johon kuuluu myös käytöstavat. Huuli pyöreänä olen joskus luokassa istuessa kuunnellut koulun siivoojien keskustelua jossa kokeneempi kyykyttää toista ja puhuu kuin idiootille. Samoin itse kesätöissä toimiessani sairaalassa oli ikävä huomata millainen hierarkia siellä vallitsee ja aiheuttaa jatkuvaa nokkimista toisia kohtaan.
[/quote]
Apteekissa on myös naisvaltaista, mutta se auttaa, ettei olla ihan amispohjalla tosiaan. Ainakin ne apteekit, joihin olen osunut ovat olleet kaikesta huolimatta ihan siedettäviä työpaikkoja. Enemmän itsellä hankaa se, että kaipaisin ehkä vielä pikkuisen fiksumpaa ympäristöä, mutta en ole voinut tiettyjen vaikeuksien takia itse kouluttautua sellaiseen. Itse en haluaisi miesvaltaiselle alalle. Tiedän, ettei ne miehet minua kuitenkaan tasaveroisena ja mukaansa ottaisi. Olisin pätevä vain jos olisin helkkarin pätevä, enkä mä sellaista jaksa esittää enkä olla.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:04"]
8 lisää, että kun ollut yli 20 vuotta miesvaltaisella alalla, on ne ruusunpunaiset lasit karisseet aika hyvin. Ei ne miehet ole aina kivoja, miehet juoruilee, miehet puhuvat paskaa muista ihmisistä yms.
[/quote]
Meillä naisvaltaisella alalla pahin työpaikkakiusaaja on mies.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:28"]Ota yhteyttä esimieheen ja kerro tilanteesta. Hänen pitäisi puuttua, jos tilanne on jo niin paha että joku miettii alan vaihtoa.
[/quote]
Kyllä pomo tietää tästä jatkuvasta negatiivisesta suhtautumisesta ja seläntakana puhumisesta, mutta mitä hän voi asialle tehdä? Sanoa että olkaas kaikki innokkaita ja positiivisia? Enkä todellakaan sano hänelle että mietin vaihtavani työpaikkaa ennen kuin olen oikeasti lähdössä. -ap
Ei se sukupuoli välttämättä ole määrittävä tekijä, vaan työyhteisön älylisyys. Alemmin koulutetut tuppaavat olemaan melkoisen rasittavaa sakkia niin nais- kuin miesvaltaisilla aloilla, voin kertoa kokemuksesta. Esimerkiksi miesten amis-tason ammateissa jauhetaan melko paljon epä-älyllistä junttipaskaa, jota ei kuuntele pirukaan. Naiset vastaavasti jankuttavat omaa sontaansa, mikä ei sekään varsinaisesti ole työviihtyvyyttä parantavaa. Joukkoon mahtuu toki aina muutama oikeasti fiksukin tyyppi, mutta nämä ovat aina vähän etäämmällä ja tekevät omia juttujaan. Korkeammin koulutetuilla on sen sijaan edes alkeet hallita omaa käytöstään ja tajuta laajempia kokonaisuuksia, mikä helpottaa työyhteisön toimintaa. Tämäkään ei toki ole mikää tae mistään, sillä joukkoon mahtuu aina jokunen luonnevikainen.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:28"]Ota yhteyttä esimieheen ja kerro tilanteesta. Hänen pitäisi puuttua, jos tilanne on jo niin paha että joku miettii alan vaihtoa.
[/quote]
Kyllä pomo tietää tästä jatkuvasta negatiivisesta suhtautumisesta ja seläntakana puhumisesta, mutta mitä hän voi asialle tehdä? Sanoa että olkaas kaikki innokkaita ja positiivisia? Enkä todellakaan sano hänelle että mietin vaihtavani työpaikkaa ennen kuin olen oikeasti lähdössä. -ap
[/quote]
Juuri niin. Mitä sitä mainostamaan, lähdet kun lähdet
Vaikka opetusala on naisvaltaista, niin se on silti niin itsenäistä etten ole kokenut naisvaltaisuutta ongelmaksi. Lisäksi korkea koulutustaso näkyy tiettynä sivistyksenä johon kuuluu myös käytöstavat. Huuli pyöreänä olen joskus luokassa istuessa kuunnellut koulun siivoojien keskustelua jossa kokeneempi kyykyttää toista ja puhuu kuin idiootille. Samoin itse kesätöissä toimiessani sairaalassa oli ikävä huomata millainen hierarkia siellä vallitsee ja aiheuttaa jatkuvaa nokkimista toisia kohtaan.
[/quote]
Kyllä täälläkin on klikkejä, juoruilua, ja mustamaalausta, mutta työ on tosiaan kuitenkin niin itsenäistä väkinäisistä työpareista ja ryhmistä huolimatta, että epäsosiaalinen introverttikin pärjää. Juoruihin en ota osaa, enkä niitä kuuntele. Jos joku puhuu musta p*skaa, ihan sama, kunhan ei tule sanomaan päin naamaa tai kantele rehtorille. Pian tulee uusi aihe länkyttää.
t. teflon
Liiketalous hyvä ala. Opiskelijat 50/50 naisia ja miehiä eikä opinnot määritä toimialaa tai nais-/miesvaltaista alaa mitenkään sillä kaikissa yrityksissä ja kaikilla toimialoilla tarvitaan liiketalousosaamista (talous- ja henkilöstöhallinto, myynti- ja markkinointi, viestintä, rahoitus ja noiden kaikkien alojen johtaminen).
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:14"]
[/quote]
Niin eikös opetusala ole siitä jännä ala, että naisvaltaisena alana siellä kuitenkin johtoasemissa on pääosin mies? Jokos on hommat muuttuneet vai vieläkö rehtorin ja apulaisrehtorin valinnassa huomioidaan jalkovälin roikkumisaste?
Noniin, nyt musta taisi tulla siivooja. :(
[/quote] jalkovälin roikkumisaste huomioidaan edelleen :) mutta kyllä tuo rehtoriasia on monisyisempi kuin mies-nais-asia. Tietysti moni nainen edelleen haluaa pomoksi miehen, ettei tarvitsisi ottaa toiselta naiselta käskyjä, mutta kyllä naisrehtorikin alkaa olla yleinen näky ja ihan varmasti moni naisopettaja kokee että naisrehtoriin saa hyvä ellei jopa paremman suhteen luotua kuin miesrehtoriin.
Mä siirryin miesvaltaiselta alalta naisvaltaiselle ja on tämä masentavaa! Miesvaltaisella alalla ne naisetkin oli mukavia ja rentoja. Nyt olen sellaisen akkamyrskyn keskellä. Esimiehet käyttäytyy täysin asiattomasti, haukutaan, nokitellaan ja välillä kikatetaan bestiksinä. En halua työpaikalta tuollaisia tunnemyrskyjä. Jos esimiehellä on jotain sanottavaa mulle tai työkaverille, se hoidetaan kahden kesken ja asiallisesti. Sen sijaan tuolla esimies veettuilee julkisesti ja haukkuu alaisiaan selän takana kaikkien kuullen. En tykkää mennä töihin, kun ei koskaan tiedä, mistä tänään tulee. Yritän pysyä riidoista erossa ja harmittaa kuunnella niitä jatkuvia haukkumisia selän takana, kun joku on taas sanonut jotain tai ei ole tehnyt. Irvistellään ja näytetään keskaria työkaverille, kun seisoo selin jne. Tervehtimättömyys ja mulkoilu on myös yleistä, kun on joku riitatilanne päällä.
Ja vielä olen opetusalalla, jossa porukka on koulutettua ja pitäisi opettaa lapsille käytöstapoja.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:15"]
Mä siirryin miesvaltaiselta alalta naisvaltaiselle ja on tämä masentavaa! Miesvaltaisella alalla ne naisetkin oli mukavia ja rentoja. Nyt olen sellaisen akkamyrskyn keskellä. Esimiehet käyttäytyy täysin asiattomasti, haukutaan, nokitellaan ja välillä kikatetaan bestiksinä. En halua työpaikalta tuollaisia tunnemyrskyjä. Jos esimiehellä on jotain sanottavaa mulle tai työkaverille, se hoidetaan kahden kesken ja asiallisesti. Sen sijaan tuolla esimies veettuilee julkisesti ja haukkuu alaisiaan selän takana kaikkien kuullen. En tykkää mennä töihin, kun ei koskaan tiedä, mistä tänään tulee. Yritän pysyä riidoista erossa ja harmittaa kuunnella niitä jatkuvia haukkumisia selän takana, kun joku on taas sanonut jotain tai ei ole tehnyt. Irvistellään ja näytetään keskaria työkaverille, kun seisoo selin jne. Tervehtimättömyys ja mulkoilu on myös yleistä, kun on joku riitatilanne päällä.
Ja vielä olen opetusalalla, jossa porukka on koulutettua ja pitäisi opettaa lapsille käytöstapoja.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, tarkentaisitko tuota opetusalaa, oletko siis luokanopettaja vai jotain muuta?
Voi 36, meillä on samanlaista vaikka eri ala. Mietin nytkin vapaapäivänä, miten pitäisi olla ja käyttäytyä että voisi pysytellä erossa näistä draamoista ja saisi tehdä työnsä rauhassa. Kokonaan en haluaisi eristäytyä, eikä pystykään kun on pieni työyhteisö ja esim. kahvilla käydään yhdessä ja tehdään paljon yhteistyötä muutenkin. En ole lähtenyt erään henkilön mustamaalaamiseen mukaan ja sitten saan hänen vihamiehensä vihat myös itselleni, se on käsin kosketeltavaa.
Mitä palsta on muuten siitä mieltä että vaihtaa täysin alaa ja opiskelee esimerkiksi jonkun alan insinööriksi? Joku miespuoleinen kaverini sanoi joskus että esimerkiksi prosessi- tai metsäteollisuuden insinööriksi ei kannata opiskella ellei ole saman alan amista tai työpaikkaa alla? Oliko tässä vain perus kateellisuutta että minulla saattaisi alanvaihtajana olla mahdollisuuksia opiskella nyt vaikka insinööriksi kun hänellä ei vai pitääkö paikkansa etten voi olla hyvä jos vaihdan vaan alalta toiselle ja ns suoraan "esimiestehtävään"
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:15"]Mä siirryin miesvaltaiselta alalta naisvaltaiselle ja on tämä masentavaa! Miesvaltaisella alalla ne naisetkin oli mukavia ja rentoja. Nyt olen sellaisen akkamyrskyn keskellä. Esimiehet käyttäytyy täysin asiattomasti, haukutaan, nokitellaan ja välillä kikatetaan bestiksinä. En halua työpaikalta tuollaisia tunnemyrskyjä. Jos esimiehellä on jotain sanottavaa mulle tai työkaverille, se hoidetaan kahden kesken ja asiallisesti. Sen sijaan tuolla esimies veettuilee julkisesti ja haukkuu alaisiaan selän takana kaikkien kuullen. En tykkää mennä töihin, kun ei koskaan tiedä, mistä tänään tulee. Yritän pysyä riidoista erossa ja harmittaa kuunnella niitä jatkuvia haukkumisia selän takana, kun joku on taas sanonut jotain tai ei ole tehnyt. Irvistellään ja näytetään keskaria työkaverille, kun seisoo selin jne. Tervehtimättömyys ja mulkoilu on myös yleistä, kun on joku riitatilanne päällä.
[/quote]
Kuulostaa ihan meidän työpaikalta! -ap
[/quote]
Niin eikös opetusala ole siitä jännä ala, että naisvaltaisena alana siellä kuitenkin johtoasemissa on pääosin mies? Jokos on hommat muuttuneet vai vieläkö rehtorin ja apulaisrehtorin valinnassa huomioidaan jalkovälin roikkumisaste?
Noniin, nyt musta taisi tulla siivooja. :(