Olen järkyttynyt, japanilaisen kirjekaverini työpäivät
Tekee yleensä 15-20 tuntisia työpäiviä. Miten tuo on mahdollista?! En ole vielä saanut vastausta häneltä, mutta en voi vieläkään käsittää miten 20 tunnin työpäivät toimivat käytännössä.
Aloin siis kirjoittelemaan tämän pojan (tai miehen nykyään) kanssa kun olimme molemmat 15-vuotiaita. Nyt olemme molemmat parikymppisiä ja tuntuu hullulta että toinen tekee tuollaisia työpäiviä, kun itse saan raavittua kasaan sen 8 tuntia/vrk.. Pitää minua varmaan laiskana. :D
Kommentit (25)
Ei tarvitse lähteä Japaniin asti, tervetuloa kuljetusalalle!
Eikös ne isompien projektien aikaan nuku siellä työpaikoilla?
Ja nuoret sinkkumiehet nyt varmasti ovat töissä melkein 24/7, kun ei ole perhettä jota pitäisi huomioida.
Myös Japanilainen osaa valehdella ja liioitella. Lakatkaa olemasta hyväuskoisia. Ihmiset eivät ole maailmalla eikä edes Suomessa rehellisiä.
Vaikka toi kuulostaakin paljolta niin jengi kyllä oikeasti raataa täällä duunissa ihan yhtä paljon kuin mitä kerrotaan. Tai siis työpäivä on pitkä, mutta siellä saatetaan siis tosiaan nukkua välissä jos on joku isompi prokkis meneillään. Oon ite yliopistovaihdossa ja täällä ihan pelkät opiskelupäivät on pitkiä, just tulin koululta tässä seitsemän aikaan ja luokkakaverit jäi vielä noihin kerhoihinsa (siis urheilu yms) tai vääntään jotain projektiansa.
Japanissa työelämän tehokkuus on paljon alhaisempi kuin Suomessa. Työajalla todellakin otetaan torkkuja, tuijotetaan tyhjällä katseella ruutua, istutaan tuntikausia kokouksissa torkkuen jne. 12 tunnissa saadaan aikaan yhtä paljon kuin Suomessa 8:ssa tunnissa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:03"]Myös Japanilainen osaa valehdella ja liioitella. Lakatkaa olemasta hyväuskoisia. Ihmiset eivät ole maailmalla eikä edes Suomessa rehellisiä.
[/quote]
Näistä Japsien työtunneista on uutisoitu ympäri maailmaa, ovat todellakin lähes ympärivuorokautisia. Näiden seurauksena on paljon loppuunpalamisia ja itsemurhia. Totuus on joskus tarua ihmeellisempi.
Joo, olen kanssa kuullut tuosta nokkaunien ottamisesta keskellä päivää. Monellako suomalaisella työpaikalla se onnistuu?
japanilaiset viettää vapaa-aikaa työpaikalla
Ja silti Japani on köyhempi maa kuin Suomi. Tehotonta porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:22"]
[/quote]
Tässä on osa totta. Japanissa mm. pidetään työttömyys kurissa palkkaamaala ihmisiä oven avaajiksi ym. täysin tuottamattomiin töihin. Mutta onpahan kaikki sitten "mukana yhteiskunnassa".
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:15"]Joo, olen kanssa kuullut tuosta nokkaunien ottamisesta keskellä päivää. Monellako suomalaisella työpaikalla se onnistuu?
[/quote]
nukahtaminen työpaikalla on kuulemma jopa arvostettua, osoittaa sitoutumista kun on ollut töissä niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:24"]
[/quote]
Tässä on osa totta. Japanissa mm. pidetään työttömyys kurissa palkkaamaala ihmisiä oven avaajiksi ym. täysin tuottamattomiin töihin. Mutta onpahan kaikki sitten "mukana yhteiskunnassa".
[/quote]
Miksi muuten Suomessa ei ikinä ehdoteta työttömille tämmöisiä kevyitä sisätöitä, kuten oven avausta ja kahvin keittoa? Aina vaaditaan jotain risusavottaa ja vessojen siivousta.
Siellä on myös yleensä vaimot kotona, jos sitä vaimoa nyt yleensä on ollenkaan. Mies voi kirjaimellisesti asua työpaikalla. Eri asia sitten on, onko tuottavuudelle tai onnellisuudelle tai yhtään millekään järkevää, että toinen tekee väsyneenä 16 tunnin työpäivää, jonka seurauksena toinen ei voi mennä ollenkaan töihin, kun muuten se töissä käyvä ei saa puhtaita vaatteita, ruokaa ja lapsetkaan ei tulisi hoidettua. Vai olisiko sittenkin järkevämpää, että kaksi ihmistä käy 8 tuntia tekemässä tehokkaasti ja jokseenkin virkeinä töitä ja hoitavat nuo kotona olevan työt vapaa-ajallaan. Olen valmis lyömään vetoa, että Suomen systeemi on tehokkaampi, myös yrityksille. Jos se olisi vain työpäivien pituudesta kiinni, Japanin talouden pitäisi olla huippuiskussa, mutta siellä on vielä isompia ongelmia kuin meillä.
Eikö Japanissa ollut niitä torkkumiskahviloita?
Eli pitkällä ruokkiksella voi mennä sellaiseen päiväunipaikkaan, maksaa itselleen sellaisen munakopin jossa voi vetää puolentunnin-tunnin päiväunet. :D
Ei ihme että tulee työpäivälle mittaa.
Japanissa ei kannata opiskella kunnolla vaan ottaa joku hanttihomma niin on aikaa muuhunkin kuin työpaikalla istuskeluun.
Minun mes oli täällä suomessa työssä Japanilaisessa yrityksessä ja se on totta että emoyhtiössä oltiin aina töissä. Yhtenä arkipäivänä oli pakko lähteä viideltä kotiin.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:26"]
[/quote]
[/quote]
Miksi muuten Suomessa ei ikinä ehdoteta työttömille tämmöisiä kevyitä sisätöitä, kuten oven avausta ja kahvin keittoa? Aina vaaditaan jotain risusavottaa ja vessojen siivousta.
[/quote]
Kun olin ekaa kertaa Bangkokissa, luulin että ne siellä skytrainin asemilla olevat portsarit on tuollaisia tekotyöllistettyjä, kun ei niillä ollut siellä mitään hommaa. Tokalla kerralla huomasin, että ne organisoi jonoja ja katsoo ettei juniin mene liikaa jengiä. Mutta hiljaisempina aikoina ne vaan hengaa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
"Täytyyhän huonoja ihmisiä jotenkin rangaista."
Useampien kulttuurien kanssa tekemisissä ollessani ja parissa muussakin maassa asuneena olen huomannut eron siinä arvostetaanko työssä läsnäolemista ja työn tuloksia. Tämä lähtee jo koulumaailmasta: Suomessa ei pidetä suurena ongelmana, jos lapsi on vaikka vanhempiensa kanssa lomalla, kunhan oppii sillä välin käsiteltävät asiat. Yliopistossa monilla luennoilla ei ole läsnäolopakkoa tai niitä ei edes seurata mitenkään, jos se ei ole aidosti asialle merkityksellistä. Vain osaamista mitataan: Jos asiat oppii, proffia ei kiinnosta miten ja missä sen tekee. (Tästä tulee myös epäsuoraa palautetta kurssin pitäjille: Jos opiskelijat kokevat, ettei luennoilla ole oppimisen kannalta merkitystä, niille ei tulla. Tämä voi kertoa joko luennoitsijan huonoudesta tai vaihtoehtoisesti siitä, että etäopiskelumateriaalit ovat erityisen hyviä.)
Monissa muissa maissa taas läsnäoloa pidetään paljon tärkeämpänä, mutta ei keskitytä pohtimaan ovatko ne oppimiselle ja varsinkin erilaisille oppijoille paras tapa. Sama asenne näkyy työelämässä: Suomessa ei monessa paikassa työn tuloksiin keskitytään, ei siihen ensisijaisesti mihin aikaan tuli ja lähti toimistolta.
Kyllä suomalaiset ovat laiskoja. Tulevaisuus on aasialaisten.