Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajien osaamisgallup

Vierailija
14.05.2015 |

Te, joilla on sosiaali- ja terveysalalta vain lähihoitajan tutkinto, osaisitteko tehdä seuraavat asiat kylmiltään:

1) nenä-mahaletkun laittaminen

2) insuliinin annosteleminen

3) katetrin laittaminen

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kaikki. Olen erikoistunut sairaanhoitoon ja huolenpitoon ja työskentelen tällä hetkellä yliopistollisessa keskussairaalassa, tosin sijaisena.

Vierailija
2/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todennäköisesti osaa tehdä enää mitään noista ja olen ollut lähihoitajan hommissa 14 vuotta. Kaikki eivät ole töissä vanhuspuolella tai somaattisessa sairaalassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
4/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:05"]

En todennäköisesti osaa tehdä enää mitään noista ja olen ollut lähihoitajan hommissa 14 vuotta. Kaikki eivät ole töissä vanhuspuolella tai somaattisessa sairaalassa. 

[/quote]

Lisäys: no insuliinin annostus sentään onnistunee vieläkin.

Vierailija
5/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisi 2 ja 3. Terveyskeskuksen vuodeosastolla joskus ollut töissä. Erikoistuin muihin juttuihin, joten eipä tule tehtyä mitään noista enää. Silti 2 ja 3 onnistuisi ihan helposti, nenämahaletkua en oo koskaan laittanut.

Vierailija
6/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut vuoden lähihoitajaksi enkä osaisi tehdä mitään noista. Koulussa jokaisen asian opettamiseen käytettiin 5-15 min ja se oli siinä. Kerran sai kokeilla.

Vierailija
7/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sairaanhoitajatkaan ei osaa!

Vierailija
8/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:09"]Olen opiskellut vuoden lähihoitajaksi enkä osaisi tehdä mitään noista. Koulussa jokaisen asian opettamiseen käytettiin 5-15 min ja se oli siinä. Kerran sai kokeilla.
[/quote]

Tätä varten harjoittelua tapahtuu myös työssäoppimisen aikaan.

Vierailija
9/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ensimmäinen vuosi opiskeluja takana, ja kakkosta ja kolmosta ollaan kyllä harjoiteltu. Mutta en voi sanoa että osaisin ne itse tehdä kun koulussa käytiin ne asiat niin nopeasti eikä ollut kunnolla aikaa harjoitella...

Vierailija
10/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:12"]

Mulla ensimmäinen vuosi opiskeluja takana, ja kakkosta ja kolmosta ollaan kyllä harjoiteltu. Mutta en voi sanoa että osaisin ne itse tehdä kun koulussa käytiin ne asiat niin nopeasti eikä ollut kunnolla aikaa harjoitella...

[/quote]

Odotahan kun pääset harjoitteluun ja joku elämäänsä kyllästynyt akka räksyttää taustalla, että "pitäisi tämä jo osata" :D 

Vierailija
11/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:10"]Kaikki sairaanhoitajatkaan ei osaa!
[/quote]
Nyt on kahdessa harjoittelussa nähty kun sh:t ovat aika hukassa kun pitäisi laittaa nokkaletkua jollekin. Joillain osastoilla ehkä enemmän mutta ei joka paikassa laiteta kovin usein.
/shopiskelija

Vierailija
12/24 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:09"]Olen opiskellut vuoden lähihoitajaksi enkä osaisi tehdä mitään noista. Koulussa jokaisen asian opettamiseen käytettiin 5-15 min ja se oli siinä. Kerran sai kokeilla. [/quote] Tätä varten harjoittelua tapahtuu myös työssäoppimisen aikaan.

[/quote]

Kaikissa paikoissa ei silti kaikkea pääse tekemään. Hoidon ja huolenpidon jaksollani olin ryhmäkodissa, jossa oli 7 melko hyväkuntoista ihmistä.

Vierailija
13/24 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:05"]

[/quote]

"Vanhuspuolella" nenämahaletkujen käyttö käytännössä loppui 1980-luvun puolivälissä (ei pakkosyöttöä, ei pillipullojakaan) ja kestokatetrien käyttöä vähennettiin huomattavasti saman vuosikymmenen lopulla, kun teippivaipat tulivat käyttöön. Kertakatetrointikaan ei ole enää niin yleistä, koska virtsanäytteet pyritään saamaan ensin muilla keinoin.

Olin toistakymmentä vuotta työssä tk-sairaalassa (ent. vuodeosasto) ja urani alussa 1985 em. toimenpiteet kuuluivat/oli sallittu vain sairaanhoitajille. Myöhemmin tein katetrointeja ja lääkehoitoja, mutten kertaakaan nenämahaletkun laittoa, vaikka sen teoriassa osasinkin.

Vierailija
14/24 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:10"]Kaikki sairaanhoitajatkaan ei osaa!
[/quote]
Sh-koulutuksessa näitä kyllä käytännössä harjoitellaan koulussa, joten kyllä pitäisi osata!

Vierailija
15/24 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaisi laittaa nenämahaletkua. Olen ollut alalla kymmenen vuotta eri paikoissa lähinnä vanhuspuolella enkä ole kertaakaan moiseen törmännyt. Peg-letkuja sentään on tullut vastaan useampia. Insuliinit osaan kyllä annostella, ihan jokapäiväistä hommaa tällä hetkellä. Katetrointeja pyritään nykyään myös välttämään viimeiseen asti, joten enpä usko että osaisin katetroidakaan enää ihan tuosta vaan. Tulee niin harvoin vastaan enää sitäkään.

Vierailija
16/24 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliinin annostelu? Valmiiksi määrätty s.c pistos vai hh laskenta ja sen mukaan annostelu? Eli onnistuuko myös insuliinannoksen säätäminen? Ja ei, se ei ole lääkärin homma vaan ainakin terveydenhoitajien osaamista.

Vierailija
17/24 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:10"]Kaikki sairaanhoitajatkaan ei osaa!
[/quote]
Sh-koulutuksessa näitä kyllä käytännössä harjoitellaan koulussa, joten kyllä pitäisi osata!
[/quote]
En kyllä menisi laittamaan nenämahaletkua vaikka sen teoriassa osaisin. Opinnoista on yli 20 vuotta ja käytännössä en sellaista koskaan ole laittanut. Katetrin laittokin olisi siinä ja siinä kun useampi vuosi on jo kulunut senkin laittamisesta käytännössä.

Vierailija
18/24 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

18. jatkaa/korjaa... sairaanhoitajan opinnoista siis yli 20 vuotta.

Vierailija
19/24 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toka ja kolmas onnistuu vaikka heti, mutta ekaa en edes yrittäis päivittämättä tietojani. Jokainen asiakas ansaitsee parasta ja siitä syystä en lähtis kylmiltään laittamaan vaikka mulla on siihen koulutus. 

Vierailija
20/24 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:37"]

Te, joilla on sosiaali- ja terveysalalta vain lähihoitajan tutkinto, osaisitteko tehdä seuraavat asiat kylmiltään:

1) nenä-mahaletkun laittaminen

2) insuliinin annosteleminen

3) katetrin laittaminen

[/quote]

Kyllä osaan. Osaan myös pistää lihakseen, ottaa suoniverinäytteen, ottaa sydänfilmin, hoitaa pussidialyysin, vaihtaa peg-napin + tietenkin hoitaa em. ruokinnan muutenkin. Esim. noita osaan. En tiedä miksi kysyt yksittäisiä osaamisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi