Oletko ajatellut Suomesta pakenemista?
Olen huolissani Suomen tulevaisuudesta ja mm. siitä,että koulutetut ihmiset liukenevat töihin toisaalle.Tällainen kehitys on mielestäni aistittavissa,vaikka mekin tarvitsisimme heitä tulevaisuudessa.
Itse olen valmistumassa maisteriksi lähitulevaisuudessa ja kaikenlaista käy mielessä...harkitsen nyt kuitenkin vielä jatko-opintoja Suomessa,mutta enpä tiedä.On tullut myös kannustettua nuorempia harkitsemaan koko tutkinnon tekemistä muualla,kuin Suomessa.
Koska tämä tällaiseksi meni?Mitä ajatuksia teillä on tästä teemasta?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:16"]
Olen. Jos verot eivät laske ja mamutus jatkuu, menen mielummin maahan jossa voin hyötyä koulutuksestani. Nykyisellä menolla Koulutetut "pakenevat" maasta ja tilalle tulee roskaväkeä.
[/quote]Enpä tiedä montaa Euroopan maata mihin tulisi vähemmän pakolaisia tai muita maahanmuuttajia kuin Suomeen.
[/quote]Verotus on se ydinasia tässä. En halua, että rahoillani kustannetaan kenenkään loisiminen. Ihonväristä tai kulttuurista riippumatta. Nykyinen verotuksemme ei houkuttele Suomeen koulutettua väkeä, pummeja kylläkin.
Kyyläys ja kaiken kivan kieltäminen houkuttelee muille maille.
Palasin Suomeen 5 vuotta sitten 10 ulkomaanvuoden jälkeen.Lähden taas ulkomaille n.5 vuoden sisällä kun lapseni on vanhempi.Suomessa on hyvä olla kun lapsi on pieni mutta kouluun haluan hänet muualle ja antaa paremmat mahdollisuudet kuin täällä olisi.Uskon että Suomi tulee kurjistumaan tästä.Nyt kannattaa opiskella vieraita kieliä ja ammatti jolla voi elättää itsensä ja lapsensa ulkomaillakin.Ja oikeasti lähteminen on helppoa! Monissa maissa Euroopassa asunnotkin vuokrataan kalustettuina.Itselläni ei ole eikä tule omistusasuntoa Suomesta, asun kaupungin halvassa vuokra- asunnossa.Kesäpaikan Suomesta hankin sitten joskus kun asetun ulkomaille asumasn niin saa molemmista ne " hyvät" puolet:)