Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäriksi vähän jo vanhempana

Vierailija
14.05.2015 |

Haaveenani on aina ollut lääkärin ammatti. Silloin junnuna se kuitenkin tuntui niin ylitsepääsemättämältä, se opiskeluaika ja suoritin toisen yliopistotutkinnon. Nyt, 35 vuotta jo ikää, ja vanha haave nostaa päätään. Nykyinen ammatti ei motivoi, vaikka mukavan toimeentulon siitä saankin. Olisiko aivan hullua vielä tässä vaiheessa niitä opintoja lähteä tekemään? Realiteetit tiedän, pitkä opiskeluaika, tulotaso romahtaa, ... äh, en pääse haavestani irti, ja kaduttaa että nuorena en itseeni tarpeeksi uskonut.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 08:45"]

Kiitos tsempistä. Taidan nyt ensi vuotta ajatellen haalia ainakin kirjat. Melkein vuosi aikaa seuraavaan yhteishakuun, joten ehtii hyvin vielä ajatusta lukiessa kypsytellä. Ap

[/quote]

Kannattaa hakea jos kiinnnostaa. Melko todennäköistä että et pääse sisään vakka haluat ja yrität. Ainahan sen voi myös heittää kesken jos ei jostain syystä enää kiinnosta. Eihän sulla ole mitään menetettävää, suurin haaste on opiskeluajan talous.

Vierailija
22/33 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se erikoistuminen ole pakollista. Itse en välttämättä lähde erikoistumaan huonomman palkan ja päivystysvaatimusten vuoksi. Uskon viihtyväni perusterveydenhuollossa ja siinä riittää ihan LL.
T. 7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:01"]Kuule sinne vaan! Mä olen nyt 44, sain potkut kun olin äitiyslomalla 39-vuotiaana kun koko työpaikka kaatu konkurssiin. Hain yliopistoon opiskelemaan kauppatieteitä vaikka en koskaan nuorempana uskonut että musta olis yliopisto-opiskeluun, huonot todistukset jne. Nyt valmistelen väitöskirjaa ja mulla on kokonaan uusi työpaikka! Lääketieteeseen verrattuna kauppatieteet on tietty ihan piece of cake mut koitan nyt vaan sanoa sitä, että vanhempana opinnot sujuu paremmin ja nopeammin, kun on oppinu priorisoimaan asioita. Myös motivaatio on ihan toista luokkaa kun alkaa toteuttaa nuoruuden haaveitaan. Gogogogogogo!!
[/quote]
Vaikea uskoa, että kukaan tekee tuolla kirjoitustaidolla väitöskirjaa. No, ehkä se onkin sellainen "palstamammaväikkäri"...

Vierailija
24/33 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:12"]Ei se erikoistuminen ole pakollista. Itse en välttämättä lähde erikoistumaan huonomman palkan ja päivystysvaatimusten vuoksi. Uskon viihtyväni perusterveydenhuollossa ja siinä riittää ihan LL.
T. 7
[/quote]
Tätä minäkin olin tulossa sanomaan. Aina missä keskusteluissa joku jaksaa muistuttaa että siihen kuuteen vuoteen tulee päälle ne erkoistumiset mutta kyllä sen kuuden vuoden jälkeen on valmis lääkäri kuitenkin.

Vierailija
25/33 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa elää tätä ainoaa elämäänsä niin, ettei vanhempana mieti miksi aina hissutteli käsijarru päällä eikä edes katsonut mihin omat rahkeet riittää. :)

Minä valmistu 37-vuotiaana uuteen ammattiin, ja olen nauttinut opiskeluajasta. Opinnot tuntuvat helpolta, sujuvat ripeästi ja niistä saa irti aivan eri tavalla kuin nuorempana. 

Monet asiat ovat suhteellisia, ja yleisesti vaikeinakin pidetyt asiat yleensä vaativat vain harjoitusta, opastusta ja kykyä kestää pettymyksiä ennen kuin on päässyt sille tasolle mihin pyrki. Kaikkeen tähän ikä auttaa, koska koko elämä on enemmän tai vähemmän oppimista, jos ottaa sen asenteen. 

Vierailija
26/33 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhde 47-vuotiaana opinnot aloittaneen. Jäi eläkkeelle 72-vuotiaana pari vuotta sitten. Ennen oli sairaanhoitaja.

Vierailija
27/33 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:17"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:12"]Ei se erikoistuminen ole pakollista. Itse en välttämättä lähde erikoistumaan huonomman palkan ja päivystysvaatimusten vuoksi. Uskon viihtyväni perusterveydenhuollossa ja siinä riittää ihan LL.
T. 7
[/quote]
Tätä minäkin olin tulossa sanomaan. Aina missä keskusteluissa joku jaksaa muistuttaa että siihen kuuteen vuoteen tulee päälle ne erkoistumiset mutta kyllä sen kuuden vuoden jälkeen on valmis lääkäri kuitenkin.
[/quote]
Lisäksi lääkärin töitä voi jatkaa melko iäkkäänä. Kaksikymmentä vuotta ehtii kuitenkin tehdä töitä ihan hyvin ennen eläkeikää.

Vierailija
28/33 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti hakea! Mutta jotta asia ei tulisi yllätyksenä ensi syksynä/talvena, niin ihan vain tiedoksi: seuraavassa haussa kaikki lääketieteelliset tiedekunnat ovat tämänhetkisen tiedon mukaan varaamassa ensikertalaisille 65% kiintiön aloituspaikoista. Ensikertalainen on siis henkilö, jolla ei ole aikaisempaa korkeakoulututkintoa, tai joka ei ole vuoden 2014 (tai 2013, en muista tarkasti) jälkeen ottanut opiskelupaikkaa vastaan. En tosin usko että tämä koituu kohdallasi ongelmaksi, jos fysiikka ja biologia ovat jo tuttuja. :)

Vierailija
29/33 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:01"]Kuule sinne vaan! Mä olen nyt 44, sain potkut kun olin äitiyslomalla 39-vuotiaana kun koko työpaikka kaatu konkurssiin. Hain yliopistoon opiskelemaan kauppatieteitä vaikka en koskaan nuorempana uskonut että musta olis yliopisto-opiskeluun, huonot todistukset jne. Nyt valmistelen väitöskirjaa ja mulla on kokonaan uusi työpaikka! Lääketieteeseen verrattuna kauppatieteet on tietty ihan piece of cake mut koitan nyt vaan sanoa sitä, että vanhempana opinnot sujuu paremmin ja nopeammin, kun on oppinu priorisoimaan asioita. Myös motivaatio on ihan toista luokkaa kun alkaa toteuttaa nuoruuden haaveitaan. Gogogogogogo!!
[/quote]
Vaikea uskoa, että kukaan tekee tuolla kirjoitustaidolla väitöskirjaa. No, ehkä se onkin sellainen "palstamammaväikkäri"...
[/quote]
Näinpä juuri. Lisäksi väikkäriin vaaditaan työvuosia sekä julkaisuja, se ei ole pelkkä yksi kirjoitustyö. Eli jos 39-vuotiaana on hakenut sisälle, niin 44-vuotiaana ei kyllä väikkäriä tee.

Vierailija
30/33 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä LL ei saa  yleensä virkaa, ellei sitten asu jossain ihan perähikiällä. Vähänkään isommissa paikoissa tarvii terkkarivirkaakin varten olla yleislääketieteen erikoistuminen. Se nyt toisaalta ei ole ihmeellinen homma hankkia.

Vierailija
31/33 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:01"]Kuule sinne vaan! Mä olen nyt 44, sain potkut kun olin äitiyslomalla 39-vuotiaana kun koko työpaikka kaatu konkurssiin. Hain yliopistoon opiskelemaan kauppatieteitä vaikka en koskaan nuorempana uskonut että musta olis yliopisto-opiskeluun, huonot todistukset jne. Nyt valmistelen väitöskirjaa ja mulla on kokonaan uusi työpaikka! Lääketieteeseen verrattuna kauppatieteet on tietty ihan piece of cake mut koitan nyt vaan sanoa sitä, että vanhempana opinnot sujuu paremmin ja nopeammin, kun on oppinu priorisoimaan asioita. Myös motivaatio on ihan toista luokkaa kun alkaa toteuttaa nuoruuden haaveitaan. Gogogogogogo!! [/quote] Vaikea uskoa, että kukaan tekee tuolla kirjoitustaidolla väitöskirjaa. No, ehkä se onkin sellainen "palstamammaväikkäri"... [/quote] Näinpä juuri. Lisäksi väikkäriin vaaditaan työvuosia sekä julkaisuja, se ei ole pelkkä yksi kirjoitustyö. Eli jos 39-vuotiaana on hakenut sisälle, niin 44-vuotiaana ei kyllä väikkäriä tee.

[/quote]taitaa riippua alasta, mun täti meni 48-vuotiaana yliopistoon ja teki alemman tutkinnon kahdessa vuodessa, sen jälkeen maisteriohjelmaan jonka selvitti reilussa vuodessa ja meni assariksi oman tieteenalansa laitokselle ja pääsi tohtoriohjelmaan, valmistelee väikkäriä ja väitöstilaisuus on ens marraskuussa, kaikki tää viidessä vuodessa, ala kauppatieteet ja täti väittelee johtamisesta

Vierailija
32/33 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkiksessä opiskelu on sitten todella koulumaista verrattuna muuhun yliopistoon, mikä voi aikuiselle olla vähän kulttuurishokki. Paljon pakollista läsnäoloa jne. Jos ei haittaa, anna mennä vaan :)

Vierailija
33/33 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain ja pääsin lääkikseen 34-vuotiaana, nyt viides vuosi menossa. On muutamia minua vanhempiakin ja hyvin pärjätään. Taloudellisesti on ollut rankkaa, mutta koen, että on vaivan arvoista. Toi on ihan totta, mitä 33 sanoo, eli mitään akateemista vapautta täällä ei juurikaan voi sanoa olevan. Varsinkin ekat vuodet mennään tiukasti lukkarin mukaisesti.