Sossu ei suostu maksamaan lapsen ylioppilas pukua
Mulla ei ole varaa satasen pukuun pojalle. Tåytyy sitten vaan jättää juhlimatta.
Kommentit (254)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:16"]
No ap sanoi, että ei ole satasta laittaa. Vuokraus maksaa sen satasen. Mahtaa nuorta hävettää, kun äiti on tuollainen sossupummi. Jos ei kolmessa vuodessa saa satasta säästettyä niin.....
[/quote]
Tunnen tapauksen joka häpesi yh-äitinsä köyhyyttä niin paljon että eristäytyi omaan huoneeseensa ja teki myöhemmin itsemurhan...
Tuli jotenkin paha mieli viestistäsi ja halusin muistuttaa että köyhiä on olemassa.
[/quote]
Suomessa ei todellakaan ole kansalaista joka tienaisi alle 1600e kuukaudessa. Sosiaalipummeja ovat alle sen rajan. Sano minulle ammatti jossa tienaa alle 1600e kuussa. Jos näin on niin ymmärrän kyllä ettei ole varaa pukuun.
[/quote]
Freelancerit, yksityisyrittäjät ja muut itsensätyöllistäjät voivat hyvinkin tienata tuon alle.
[/quote]
Ja työttömät, opiskelijat. Mikä ei tarkoita automaattisesti sossupummia.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 12:43"]
Aivan epätasa-arvoiseksi ja epäoikeudenmukaiseksi on kyllä homma mennyt, jos ei maksa! Kyl maksoi ainakin vielä vuonna 1890 :)
[/quote]
Vuonna se puku oli lähinnä ainut asu mitä myytiin. Puku on todella vanhentunut laitos ja olisi soveliasta jo luopua typerästä pingviinin asusteesta. Nuorten juhla ja nuorten oma tyyli. Vapauttakaa ne lapsenne jo siitä hautajaiskuosista.
90 luvun alussa opiskeltiin, syötiin makaronia ja ketsuppia, käytiin iltaisin töissä myymässä lehtiä jotta saatiin vuokra maksettua. Valmistuttiin ja nyt maksetaan veroa lähes 50%. Nyt somali saa kaiken, TIEDÄN, kaiken ilmaiseksi. Suomalainen köyhä ei saa edes pukua. Nyt täytyy sanoa kirosana. Perkele.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:13"]Semmonen muuten, että jos perheessä on työttömyyttä ja sairautta ja köyhyyttä, niin oikeestiko nuori haluaa puvun ja juhlat? Itse en nuorena olisi halunnut. Tämän vuoksi en osallustunut vanhojen tansseihin. Eikä semmonen ole ikinä edes kaduttanut. Oli tiukkaa silloin. Ei ole enää. Elämä on valintoja. Jos äitini sairastaisi syöpää, niin mitkään juhlat ei tulisi kyllä kyseeseen.
[/quote]
Mun äiti sairastui syöpään mun abivuonna. En halunnut pitää juhlia vaikka rahallisesti se olisikin ollut hyvin mahdollista. En vain halunnut juhlia kun äiti oli sairaana sairaalassa.
kengät siihen päälle niin kyllä on kallista, vai lenkkareissako pitäisi mennä juhlimaan ja puku päällä? Sossun pitäisi joissain tapauksissa oikeasti auttaa perheitä, kun näyttäisi sille että se puku on pakollinen asuste juhliin ettei muut vanhemmat kivitä ja sylje päälle. Jos muut vanhemmat eivät niin nuoret kyllä telottavat eritavalla pukeutuvan myöhemmin tai ignooraavat hänet, koska ei pukeutunut kuten muut pukeutuvat.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:24"]
Jos sossu kustantaisi juhlavaatteet yhdelle niin sillä on velvollisuus kustantaa ne myös kaikille muille. Missä menee silloin raja? Pitääkö sossun maksaa vanhojentanssipuku ja kampaaja? Hääpuku ja sulhasen smokki? Lapsille uudet juhlavaatteet koulun juhliin? Vanhukselle permanentti, puku ja kermakakku 80-vuotispäiville?
[/quote]
Kustantaahan se jo yksille prinsessamekot vaik on juhlavaatteet...
[/quote] No se pitäisi lopettaa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:13"]Semmonen muuten, että jos perheessä on työttömyyttä ja sairautta ja köyhyyttä, niin oikeestiko nuori haluaa puvun ja juhlat? Itse en nuorena olisi halunnut. Tämän vuoksi en osallustunut vanhojen tansseihin. Eikä semmonen ole ikinä edes kaduttanut. Oli tiukkaa silloin. Ei ole enää. Elämä on valintoja. Jos äitini sairastaisi syöpää, niin mitkään juhlat ei tulisi kyllä kyseeseen. [/quote] Mun äiti sairastui syöpään mun abivuonna. En halunnut pitää juhlia vaikka rahallisesti se olisikin ollut hyvin mahdollista. En vain halunnut juhlia kun äiti oli sairaana sairaalassa.
[/quote] Ei minun poikakaan haluaisi, mutta itse toivon että voin edes pienet juhlat hänelle järjestää jotta jäisi sitten minusta kuitenkin hyvä muisto...vaikeuksienkin keskellä täytyisi kuitenkin yrittää katsella muutaki kuin omaa napaansa (siis tarkoitan itseäni) ja kun on nyt pitkään ollut vaikeaa niin haluan pojalle edes yhden päivän joka on muutakin kuin tätä samaa koko ajan.
Mutta koska ihmiset on näin kylmiä (mitä nyt monista haukkumisista oon voinut päätellä) niin olkoon. En tule enää tänne palstalle. Jostain minä sen puvun piojalle saan vielä. Sitäpaitsi MINÄ en edes pyytänyt pukua keltään vaan vastasin aloittajalle tarjoten poikani pieneksi jäänyttä pukua ja kerroin siinä samalla että meillä sama ongelma. Sitten pari vastaajaa sanoi että voisi heiltä saada ja kysyi kokoa johon minä sitten vastasin. PYYDÄN ANTEEKSI JOS JOKU NYT SITTEN OTTI TÄMÄ KERJÄYKSENÄ ja pahoitti siitä mielensä! (13)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:18"]
Farkut ja kauluspaita? Vai onko liian amis? Vai eikö näitäkään löydy?
[/quote] kuuluu olla tumma puku kun haetaan todistus ja yo lakki koululla tai kirkossa. Oon yh mutta meillä oli varaa vuokrata puku (ei kannata tässä vaiheessa ostaa uutta) ja autokoulunkin kävi viime vuoden puolella.
[/quote]
Minä olin töissä sen päivän, koska en halunnut tuhlata rahaa pukuun. Todistus tuli postitse.
Nuorelle suuri raha ja ihan turhaa tuhlausta käyttää satasia tai satasta yhden päivän takia.
Puku minulla nykyään on mutta en aina mahdu siihen hyvin. Pidän pukua epäkäytännöllisenä ja epämukavana asusteena jo värinkin puolesta. Äärimmäisen hiostava kesällä.
T: 11cm mies
[/quote]
Harva on noin älykäs nuorena että arvioi raha-asiansa noin. Älykästähän se olisi olla töissä ja tehdä voittoa noin.
Kierrätys, uff, ekotori, kirpparit.
Ajatella, jos ihmiset osaisivat vielä ompelun ja vaatteiden muuttamisen perustaidot, pojalle voisi ostaa vaikka kaksi numeroa liian ison ja huvittavan mallisen 80-luvun puvun kirppikseltä ja tehdä siitä koko yo-luokan muodikkaimman ja istuvimman kokonaisuuden.
Asioita voi ennakoida. Jos on tiedossa että kolmen vuoden päästä vietetään lakkiaisia, niin siihen voi ennakoida säästämällä vähän kerrallaan. Kyse on kuitenkin muutamasta sadasta, joten sen saa kolmessa vuodessa säästettyä vaikkapa karsimalla omasta tupakoinnista tai alkoholin käytöstä. Jos siis itsekuri riittää.
Äitini on rehtori, ja sitä kautta tietooni on kantautunut mitä omituisempia vanhempien kertomia selityksiä. Esimerkiksi jos vanhemmat sanovat silmät kirkkaina, että lapsi ei voi osallistua liikuntatunnille koska yhteiskunta ei kustanna urheiluvarusteita, niin onko vika mielestäsi a) vanhemmissa vai b) yhteiskunnan sosiaalitukien määrässä? Kouluilla on siis välinevarastoja olemassa tätä varten, ja verkkarit Budget Sportista maksavat pari kymppiä. Sosiaalituet eivät varmaankaan ole sitä varten, että niillä kustannetaan viimeisimmät merkkivälineet perheille, jotka katsovat rahankäytön vanhempiin tärkeämmäksi kuin lasten tarpeisiin.
Omat yo-juhlani olivat kyllä aika turhat. Kavereita ei ollut, sukulaiset tulivat tapansa mukaan reilusti myöhässä, hetkeä ennen kuin lähdin bilettämään luokkatovereiden kanssa. Baarissa oli tylsää ja seuraavana päivänä oli krapula. Puku oli valittu epäonnistuneesti äidin avustamana, ja sille ei ollut käyttöä sen jälkeen. Meillä olisi varmaan ollut parempaa käyttöä niillekin rahoille.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:40"]
Asioita voi ennakoida. Jos on tiedossa että kolmen vuoden päästä vietetään lakkiaisia, niin siihen voi ennakoida säästämällä vähän kerrallaan. Kyse on kuitenkin muutamasta sadasta, joten sen saa kolmessa vuodessa säästettyä vaikkapa karsimalla omasta tupakoinnista tai alkoholin käytöstä. Jos siis itsekuri riittää.
Äitini on rehtori, ja sitä kautta tietooni on kantautunut mitä omituisempia vanhempien kertomia selityksiä. Esimerkiksi jos vanhemmat sanovat silmät kirkkaina, että lapsi ei voi osallistua liikuntatunnille koska yhteiskunta ei kustanna urheiluvarusteita, niin onko vika mielestäsi a) vanhemmissa vai b) yhteiskunnan sosiaalitukien määrässä? Kouluilla on siis välinevarastoja olemassa tätä varten, ja verkkarit Budget Sportista maksavat pari kymppiä. Sosiaalituet eivät varmaankaan ole sitä varten, että niillä kustannetaan viimeisimmät merkkivälineet perheille, jotka katsovat rahankäytön vanhempiin tärkeämmäksi kuin lasten tarpeisiin.
[/quote]
Tämäkin homma järkeistyy varmaan kun toimeentulotukea aletaan hakea Kelasta, saa vain sen mikä kuuluu. Mielestäni taas liikuntatunnille pitäisi riittää että oppilas tulee omana itsenään ja koulussa on pallot ja mailat kuhunkin lajiin sopivat. Hiihto on ongelmallisin kalliiden välineiden vuoksi mutta eihän sitä pois saada listasta. Itse mainitsin sossuun menoina lapsen sukset mutta niitä ei huomioitu, käytettyihin olisi saanut harkinnanvaraista tukea, toivottavasti sääntö koskee kaikkia tasapuolisesti.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:32"]Kyllä suomalaisen yhteiskunnan täytyy auttaa suomalaista köyhää. Maksan veroja 49% ja haluan että tulonsiirtoina se ohjataan suomalaiselle köyhälle, ei somalille.
[/quote]
Ei tartte, riittää ruoka ja katto pään päälle. Muut pitää itse säästää
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:12"]Nro 13, missä päin Suomea asutte? Minkä kokoinen paidan pitäisi olla? Entä kenkien?
[/quote]
Up! Numero 13 tule takaisin kertomaan pojan paidan ja kenkien koot, haluan auttaa! Kravatti löytyy myös.
Ylioppilasjuhlat koittavatkin täysin yllättäen. Nuori ei suinkaan ole käynyt ko. kemuihin tähtäävää koulua kolmea vuotta, ei, juhlat tulevat vanhempien tietoon vasta toukokuun puolivälissä, pari-kolme viikkoa ennen h-hetkeä...
Nro 13:
Olisiko tällainen puku ok:
http://www.tori.fi/pirkanmaa/Miesten_musta_puku_kokoa_52_18996196.htm
Mä voin osallistua puvun hankintaan :)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 19:08"]
Oikeasti kuka nuori nykyään pukeutuu mihinkään pukuun?
Ehkä uskovaiset ja konservatiivit, mutta oikeesti???
[/quote]
Mitä niillä sitten siellä yo-juhlissa on? Farkut?
Melkein sopiva ? takki kokoa isompi ja housut isommalla vyötäröllä ja lyhyemmällä lahkeella( Annoit pari vaihtoehtoa) Linkki
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Musta_puku_19067826.htm?ca=19&w=3
Onko ap kertakaan 10 sivun aikana kertonut miksi ei etsi uffista tai pelastusarmeijasta pukua? Tai kertonut pojan kokoa jos joku täällä haluaa lahjoittaa?