Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästövinkkejä pienituloiselle?

Vierailija
16.01.2022 |

Laittakaa alle kaikki vinkit! Pitäisi pienituloisena saada säästettyä kesää varten 1000e.

Kommentit (402)

Vierailija
161/402 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei säästämisen maksimointi ole järkevää. Säästää ei voi määräänsä enempää. Keskity ennemmin tulojen kasvattamiseen.

Miten?

Esim sijoittamalla.  Tuloa tulee täysin ilman tekemättä sekuntiakaan lisää töitä.

Älä sijoita vähiä varojasi. Sitäpaitsi pörssikurssit ovat olleet punaisella jo pidemmän aikavälin.

Ei ole tainnut neuvoja sijoitella vähään aikaan tai sit haluaa et menettäisit kaikki.

Ai pidemmän aikavälin? Kirjoitat ihan potaskaa. Jos haluaa kassavirtaa niin sitten sijoittaa hyvää kasvavaa osinkoa maksaviin yhtiöihin.

t. 12 500€ osinkoa vuodessa saava nollasta aloittanut.

Vierailija
162/402 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaa aivoon IS:n köyhyyttä vääristelevä ja vähättelevä viikottainen "Näin perheesi syö 50 eurolla viikon" juttukin, jossa "päivittäinen syöminen" on yksi lämmin ateria ilman juomaa ja leipää.

Miten niin? Itse syön vain kerran vuorokaudessa. Juomana vesi, leipä ei kuulu ruokavaliooni lainkaan. Tiesitkö ettei maitoa kannata käyttää ruokajuomana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/402 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko vinkata jotain mistä saisi pientä tienestiä, lahjakortteja tms?

Maksetut kyselyt. Jonninjoutavia kyselyjä täyttämällä saa 10 e lahjakortteja moniin eri liikkeisiin. Olen testannut eivätkä ole huijausta. Liity useaan eri paneeliin ja sen kun näpyttelemään vastauksia. Kärsivällinen pitää olla, sillä rahaa tulee vain noin n. 50 c - 1 e/kysely.

Mitä iloa on lahjakorteista, kun haluaa säästöön nimenomaan rahaa?

Näillä voi ostaa jotakin sellaista mitä tulisi muutenkin ostettua, esim ruokaa jos saa vaikka s-ryhmän lahjakortin. Näin se ruokiin laitettavat rahat jäävät säästöön. Toki lahjakortit ovat johonkin ”turhaan” liikkeeseen niin ei saa tälläistä hyötyä.

No niilläkin voi ostaa vaikka lahjoja tms. Harva liike on niin täysin turha, ettei mitään hyödyllistä sais ostettua

Jos rahat on tiukassa niin kaikkein tyhmintä on käyttää rahaa jonkun muun lahjoihin.

Vierailija
164/402 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan perusasiat on kunnossa, niin sit pitää alkaa hifistellä. Käy lähialueen lidlit, k-kaupat ja s-marketit illalla läpi ja katso mitä missäkin on klo 9 jälkeen tarjouksessa. Sitten käyt kerran viikossa aina jokaisessa noista paikassa illalla kaupassa ja hankit sieltä ne tarvikkeet punalapuilla, mitä tarttet. Yhdestä paikasta lihat, toisesta leivät jne.

Lisäksi tee luo itsellesi pieniä tavotteita säästämisen suhteen ja aloita osakesijoittaminen pienillä summilla. Juhli myös onnistumista, kun on eka 100e, eka 1000e ensimmäinen 5000e säästetty.

Vierailija
165/402 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin tuollaisen aura-broilervuuan ohjeen, kun siitä nyt väännettiin. Toisissa versioissa oli banaania, toisissa ei. Oli sekä kiusausohjeita että pastaohjeita.

Kiloon menisi noin 200g kanaa, 500g perunasuikaleita, 50g auramuruja ja 2dl ruokakermaa; Yksi broilerinkoipi n. 1€, perunasipulipakaste 0,78€, aurapaketti 2,79€ (170g pala, eli jää yli yli 100g), ruokakerma 0,38€. Jää alle vitosen kilo vaikka laskin koko auran hinnan tuohon - sitä ei muuten kannata ostaa murusina, kilohinta on aika paljon isompi niin.

Pastaversioon menisi suurinpiirtein saman verran.

Jos tekisi vielä irtoperunoista suikaleet, niin säästäisi vähän lisää ;-) koska yleisperunaa saa 59senttiä/kilo.

Kanankoivesta laskin mukaan 200g, yksi koipi painaa jotain 300-350g, ja meillä siitä jää syömättä vain luut. Kätevä emäntä tai nuuka kokki tekisi tuollaisen ruuan yhdestä koivesta, kilosta irtoperunoita, paketillisesta edullista sinihomejuustoa ja ruokakermasta hintaan 3,49€. Koska broileri on marinoitua ja sinihomejuusto suolaista, niin kovin paljon mausteita ei tuohon uppoaisi, niin en niitä mukaan laske.

Kympin kilo ResQ vai alle vitosen kilo itsetehden?

Pienen hetken laskemisella saa helposti vertailukelpoista dataa - mitä kannattaa tehdä itse ja mitä ostaa. Joskus aika on rahaa, ja valmistuote on järkevämpi. Tällaisen ruuan kohdalla en menisi ostamaan valmista einestä, vaan tekisin itse.

Vierailija
166/402 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RESQ-ruoat. Ostan usein vaikka jonkun aura-broileripaistoksen tyyliin 1 kg 10 euroa ja siitä saa vaikka kuinka monta halpaa evästä töihin kun pakastaa valmiissa annoksissa.

Broilerin koipireisiä saa ainakin S kaupoista 3 e kg kotimainen merkillä  Porkkanat, peruna eivät paljoa maksa, halpaa ja terveellistä ruokaa

Koipireisissä on kova kilohinta, jos niitä ei hyödynnä kokonaan. Ravintolassa työskentelevänä näkee paljon sitä, että nahka ja iso osa lihasta jätetään syömättä. Kilohinnan voi tuplata, jos näin tekee. Nirppanokkien kannattaakin valita nahatonta ja luutonta. Samoin lohesta jää nahka aina syömättä, vaikka olisi paistettu rapsakaksi. Nirsoimmat kuorivat grillimakkaratkin.

Ravintolassa moni jättää syömättä aika paljon sellaista, minkä kotioloissa söisi ihan iloisin mielin. En ihan suoraan vetäisi yhtäsuuruusmerkkejä ravintolan ruokahävikin ja kotikeittiöiden hävikin väliin.

Itse olen niin nuuka, että syön kaiken syömäkelpoisen ravintola-annoksesta - siitä koko annoksestahan olen maksanut!

Vierailija
167/402 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetut kyselyt. Jonninjoutavia kyselyjä täyttämällä saa 10 e lahjakortteja moniin eri liikkeisiin. Olen testannut eivätkä ole huijausta. Liity useaan eri paneeliin ja sen kun näpyttelemään vastauksia. Kärsivällinen pitää olla, sillä rahaa tulee vain noin n. 50 c - 1 e/kysely.

Näillä voi ostaa jotakin sellaista mitä tulisi muutenkin ostettua, esim ruokaa jos saa vaikka s-ryhmän lahjakortin. Näin se ruokiin laitettavat rahat jäävät säästöön. Toki lahjakortit ovat johonkin ”turhaan” liikkeeseen niin ei saa tälläistä hyötyä.

No niilläkin voi ostaa vaikka lahjoja tms. Harva liike on niin täysin turha, ettei mitään hyödyllistä sais ostettua

Jos rahat on tiukassa niin kaikkein tyhmintä on käyttää rahaa jonkun muun lahjoihin.

Onhan tuo totta, mutta niin on sekin, että köyhäkin haluaa tuntea olevansa kuten muut, esim. niin, että voi antaa joskus lahjan. Useimmille ihmisille (muttei ehkä sinulle) on tärkeää tunne normaaliudesta, eikä ole väärin haluta jotain ekstraa edes joskus. Hyvätuloisen on helppo väittää, ettei köyhää haittaa, jos koskaan ei voi ostaa kaverille jäätelöä, koska "sillä rahalla saa kilon lanttua". 

Vierailija
168/402 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim kun olin köyhä, ystäväni meni naimisiin.

Olin painanut koivunlehtiä lakanakankaaseen ja tein itselleni pöytäliinan.

Ystäväni mo ta krt kehui sitä.

Kun sain kutsun, kysyin haluaisiko hän samanlaisen. Kävin heillä kotona, kysyin mittoja, näytin omaani, olisiko harvemmassa painatuksia jne.

Omista häistä oli liinoja jäljellä. Ompelin oikean kokoisen, painelin kuvioita, tein suojauksen ja paketoin sellofaaniin.

Muutama vuosi sitten kysyi jos voisin tehdä joululiinan. Värjäsin kankaan ja tein punaisia kuvioita. Toiveiden mukaan.

Lahjat ovat maksaneet minulle vain työn vaivan, koska nämä materiaalit löytyi kotoa.

Olen vuosien varrella antanut satoja lahjoja, jotka eivät ole maksaneet muuta, kuin tekemisen vaivan.

Suosituin on kranssit.

Kerään käpyjä, pesen ne ja kuivuvat ulkona, saunan lattialla jne.

Dippaan niitä maaliin, porakoneella poraan reiän sivuttain.

Roskiin menossa paperia kastan, laitan kranssimuottiin. Puuhun naputellut nauloja.

Otan pois ja saa kuivuta.

Kuivan päällystän kankaalla, kierrätysjeskuksen ilmaisosastolta.

Tämän ympärille laitan käpyjä ja käpyihin kiinnitän joulukoristeita. Näitä saa kierrätyskeskuksista ilmaiseksi ennen joulua.

Olin sinut tilanteestani ja kehtaan kysyä tarvitaanko sukkia, huivia jne

Vierailija
169/402 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei säästämisen maksimointi ole järkevää. Säästää ei voi määräänsä enempää. Keskity ennemmin tulojen kasvattamiseen.

Miten?

Esim sijoittamalla.  Tuloa tulee täysin ilman tekemättä sekuntiakaan lisää töitä.

Älä sijoita vähiä varojasi. Sitäpaitsi pörssikurssit ovat olleet punaisella jo pidemmän aikavälin.

Ei ole tainnut neuvoja sijoitella vähään aikaan tai sit haluaa et menettäisit kaikki.

Ai pidemmän aikavälin? Kirjoitat ihan potaskaa. Jos haluaa kassavirtaa niin sitten sijoittaa hyvää kasvavaa osinkoa maksaviin yhtiöihin.

Vaikka sijoittaminen onkin tuottoisaa, niin ei se ole köyhälle järkevää. Osakkeita pitää ostaa kerralla aika isolla summalla, vähintään satasilla, että kaupankäyntikulut eivät syö tuottoja. Jos parhaistakin osakkeista saa 6% osinkoa, niin satasella saisi 6€ - verot. Jos rahat riittäisivät vuodessa viidenkympin sijoitukseen, niin ei sillä herkkupöydät notku. Pulloja keräämällä saa paremmat massit, eikä vaikuta toimeentulotukeen.

Vierailija
170/402 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä ei kannata syödä ravintolassa. Ruokaa edes sillon tällön itse laittamalla voi säästää satoja euroja kuussa.

Loma-asunnon voi laittaa vuokralle osaksi aikaa vuodesta jos on varma ettei sitä itse tarvitse.

Vierailija
171/402 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienistä puroista syntyy järvi. Toisin sanoen sinun pitää siis säästää aivan kaikessa.

Älä osta sitä mitä haluat vaan sitä mitä oikeasti tarvitset.

Ajattele millä kaikilla käytännön tavoilla ja asioilla voit säästää.

Kirjoita ruutuvihkoon kaikki menot ja tulot vuositasolla. Näet mihin rahaa kuluu.

Säästämisestä muutamia käytännön esimerkkejä:

Säästä leipäpussit eväitä ja leivonnaisia varten.

Keittäessäsi perunoita laita ensin levy suurimmalle ja sitten ku kiehuu niin väännät nollille. Noin tunnissa perunat ovat valmiita.

Tee ruokaa kerralla enemmän ja pakasta.

Valot päällä vain siellä missä kulloinkin tarvitset niitä.

Vertaile kaupoissa hintoja. Voit säästää kuitit ja seurata mistä kannattaa ostaa.

Hammastahnatuubit voi leikata auki ja kaapia loputkin tahnan rippeet pois. Sama pätee shampoo, ketsuppi jne.

Leivo kaikki mitä ehdit ja jaksat.

Käytä kotona kotivaatteita. Muista, että aina ei tarvitse pestä koko vaatetta vaan voi vaikkapa tuulettaa ulkona ja pestä pelkän tahran kohdan.

Vierailija
172/402 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma palsta. Järkeviinkin vinkkeihin tule kymmeniä alapeukkua. Mutta juuri siksi valtaosa pysyykin köyhinä kun ei tajuta hyvien neuvojen perään. Vastaavasti mennään näihin "osta kallista ruokaa pienellä alennuksella" tyyppisiin säästövihjeisiin..

Ne alapeukut tuli ehkä siksi että neuvotaan pienituloista joka kertoi jo laittaneensa  menot minimiin laittamaan perunoita ja makaroonia päivälliseksi, keräämään marjoja metsästä (huomasiko kukaan että on TAMMIKUU!) tai muuttamaan suit sait kimppakämppään jonkun kaverin kanssa - haloo, ap sanoi että hänellä on lapsia, eikä muuttaminen ole ihan yksinkertainen juttu kenellekään. Tai lopettamaan alkon lipityksen. Juu, siihenhän ne ap:n rahat varmaan meneekin joka kuukausi. Eli jotkut alapeukut oli ihan ansaittuja.

Kyllä se pienituloinen osaa itsekin laittaa jo edullista ruokaa. Pakkohan se on koska muuten ei rahat riitä mihinkään. Luulen että hän etsi jotain hiukan mullistavampaa keinoa hankkia lisää rahaa kuin makaroonin tai kaurapuuron syöminen tai vanhojen vaatteiden myyminen kirpparilla. No, ainoa tehokas keino on ikävä kyllä hankkia lisätienestejä. Suosittelen että ap yrittää saada lapsenvahtikeikkoja vaikka parina iltana viikossa, ja tietysti niin että hoitolapset tuodaan hänen kotiinsa, koska itsellä on lapsia. Jos pari iltaa viikossa vahtii muksuja niin voi mahdollisesti saadakin parisataa eukkua kuussa kokoon. Jos sattuu olemaan jotain muuta ammatillista osaamista, voi tietysti etsiä jotain kotona tehtävää keikkatyötä, vaikka alihankkijana tilitoimistolle.

Vierailija
173/402 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakon sanelemaa kirjoitti:

Leipäjono (ruoka-apu), sinne vaan jonoon, niin rahaa säästyy rutkasti. Tosin siinä ottaa pikkuriskin, kun joutuu syömään sitä, mitä varakkaammat ei käyttöönsä enää huoli ja olisivat valmiit heittämään moiset sapuskat roskiin. Leipäkin välillä jo homealulla, muuta aina niitä homekohtia voi kiertää. Kala haisee oudolle, lihasta leijuu epämääräinen löyhkä, kanavaihtoehdot aika limanuljaskoja, mutta kunnon huuhtelu auttaa vähäsen, ja ei kun pannulle mitä sattuu olemaan ja sitten syömään. Makaroni on halpa lisäke.

Tosin itse käyn pakon sanelemana ruoka-avussa, kun muuta vaihtoehtoa ei ole tarjolla, mutta vatsa toimii ja hyvin toimiikin. Mietin just koska oon viimeksi syönyt vihanneksia, mutta en saanut kaivettua muistin lokeroista sitä esiin, on siitä niin pitkä aika.

Katto pään päällä ja seinät ympärillä, joten ei valittamista, kohtaloni on elää köyhänä ja siihen on tyytyminen. Asumiseen (vuokra, sähkö, sähkönsiirto, vesi) liittyvien kulujen jälkeen jää n 250e/kk, siitä sitten kotivakuutus, netti ja puhelin maksettava. Siinäpä sitä meikäläisen laskut sitten onkin ja loppurahoilla saa sitten kahvipaketin, kahvimaidon, bussilipun ja jotain pientä ja halpaa 30%-60% tarjousjuttua, esim leikkeitä ja vaikka makkaraa, jossa päiväys viheltää viimeistä päivää.

Joten säästöä kertyy jos ei ihan samassa tilanteessa satu elämään kun minä elän.

Sun kuuluisi saada toimeentulotukea. Etkö ole hakenut?

Vierailija
174/402 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Juu ei ole tullut tällä viikolla vielä sijoitettua, eli on jo hetki. Viime viikolla siis sijoitin viimeksi. Viime viikolla kasvatin tämän vuoden nettotulojani 100 eurolla. Eihän toi hirveästi ole mutta kun tarpeeksi useasti tekee niin kyllä se kumuloituu.

Vierailija
175/402 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta mitään.

Vierailija
176/402 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kilpailuta vakuutukset, tarkista ovatko kaikki pakollisia, esim. Onko matkavakuutus jo liiton kautta.

-mieti perheenne vaatetilanne, tarvitsetteko säästötavoitteen aikana uusia?

-käy läpi omaisuutesi ja kaikki myyntiin mikä on ylimääräistä.

-pitäkää huoli tavaroista ettei mikään hajoa, tarkista liittyvät ja vaihda edullisempiin jos mahdollista.

-ruuassa säästämisessä on jo monta hyvää vinkkiä.

Vierailija
177/402 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Vaikka sijoittaminen onkin tuottoisaa, niin ei se ole köyhälle järkevää. Osakkeita pitää ostaa kerralla aika isolla summalla, vähintään satasilla, että kaupankäyntikulut eivät syö tuottoja. Jos parhaistakin osakkeista saa 6% osinkoa, niin satasella saisi 6€ - verot. Jos rahat riittäisivät vuodessa viidenkympin sijoitukseen, niin ei sillä herkkupöydät notku. Pulloja keräämällä saa paremmat massit, eikä vaikuta toimeentulotukeen.

sijoittamalla voi varmistaa ettei edes koskaan JOUDU turvautumaan toimeentulotukeen. Ja vaikka 6 euroa on sinusta vähän, niin silti se on 6 euroa ENEMMÄN tuloa kuin aikaisemmin. Ja kun tuon 100 euroa  tarpeeksi monta kertaa sijoittaa niin se 6 euroa kertautuu.

Minä saan jo kymppitonneja vuodessa osinkoja ja sijoittamisen olen aloittanut pienituloisena. Yhä edelleen iloitsen jokaisesta lisäeurosta pääomatuloja, jonka saan oletusarvoisesti tästä päivästä ikuisuuteen.

Vierailija
178/402 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse säästän kaikessa mahdollisessa. Nettiransiot on kuukaudessa 1200 euroa, josta asumiseen menee 500 euroa. Kuljen kaikki matkat jalan tai polkupyörällä. Joskus pääsen naapurin kyydissä esim. automarkettiin. Luen lehdet kirjastossa, käyn kerran vuodessa kampaajalla, en meikkaa, enkä osta uusia vaatteita tai kenkiä kuin hätätapauksessa. Syön halpaa alennusruokaa ja juon vettä. Omenat saan sukulaisilta ilmaiseksi ja osaan nykyään jopa tehdä omenaviiniä. Marjat poimin metsästä ja laitan pakkaseen talvea varten. Lihaa syön max kerran viikossa. Oma siirtolapuutarha tuottaa mukavasti jo perunat, porkkanat ja herukat. Elämiseen mulla menee noin 300 euroa kuukaudessa. Varsinkin nyt korona-aikana menot ovat entisestään laskeneet, kun ei voi käydä missään. Olen luopunut kaikesta ylimääräisestä enkä käy enää esim. jalkahoidossa vaikka se olisi ihan hyvä käydä, kun on jalkojen päällä päivät pitkät

Mitä siirtolapuutarhan ylläpito maksaa vuodessa?

Vierailija
179/402 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

myy toinen mersu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme