Säästövinkkejä pienituloiselle?
Laittakaa alle kaikki vinkit! Pitäisi pienituloisena saada säästettyä kesää varten 1000e.
Kommentit (402)
Pilkille lasten kanssa ja saaliista kalapullia itse tehden. YouTube on täynnä ohjeita niin jäälle, kuin keittiöönkin. Pulliin teet leipäjono/tarjousleivästä korppujauhot itse ja nesteeksi käy vähän vanhakin maito, tai kalaliemi. Näin sitä ennenkin elettiin. Viilin, jogurtin, smetanan ym voi helposti tehdä itse ja tietysti leipomalla säästää. Mukulat voi opettaa keittämään kaakaon itse kaakaojauheesta ja samalla siitä tuleekin jo mannaryynien kanssa suklaapuuro. Salaatit keräkaalista, ei kalliista ruukkusalaatista. Ituja on helppo idättää itse ja herneenversoja ym. Jos alkoholia tarvitset, niin viiniäkin voi tehdä itse ja olutta. Limut voi vaihtaa simaan jne. Mikä parasta, kun alkaa tekemään, apatia häviää, mieli virkistyy ja elämä paranee. Kohta on tonnin sijaan kolme, etkä edes kaipaa sitä minkä takia aloit edes säästämään.
Köyhä saa kotivakuutuksen ja sähkön toimeentulotukena
Koirien ulkoilutusta, muiden eläinten hoitoa / ruokintaa esim matkan aikana, ikkunoiden pesua ym siivouspalvelua, lasten ulkoiluttamista tai lyhyen ajan hoitoa omien ohella? Muuta seuralaispalvelua lapsille? Esim käyttää maksusta hoplopissa tai leffassa tms jos omat vanhemmat ei ehdi, eikä lapsi vielä ole tarpeeksi vanha menemään kavereiden seurassa? Paras toki olisi hakeutua parempipalkkaiselle alalle töihin, mikäli palkka on huono, mutta toki jos on työaikarajoitteita, se on hankalaa. Ja ehdottomasti KAIKKI ylimääräinen rahan arvoinen tavara myyntiin. Kirppikset ja nettikirppikset toimii hyvin.
Matsmart, fiksuruoka ym hävikkikaupat kannattaa tseksta. Ehdottomasti kauppojen -30% ja varsinkin ilta-alet kannattaa käyttää hyväksi. Paikalle on mentävä vähintään puoli tuntia ennen ilta-alen alkua, muuten kaikki järkevä on mennyt. Tavarat koriin ja kun kello on tarpeeksi, sitten kassalle. Pakastimeen odottamaan käyttöä. Suunnittele koko viikon ruoat kerralla jos et käytä alea hyödyksi, käy kerran viikossa kaupassa ja osta vain listan tarvikkeet. Näin vähenee mahdollisten heräteostosten riski kauppareissulla.
Teet ensin listan kuluista paljonmenee kk aikana.
Sitten siitä alat merkkaamaan missä voisi nipistää?
Puhelinlasku? Ruoka? Netflix/Spotify vastaava suoratoistopalvelu.. Varmasti yleisimmät.
Helpoin on lopettaa kaikki suoratoistopalvelut vaikka syksyyn asti säästyy ainakin se 10e/kk
Suosittelen ehdottomasti ihan vain säästötilin avaamista sellainen josta voit koska tahansa nostaa rahaa, sillä sijoittaminen ja rahastot ovat pitkän aikavälin juttuja ja rahastot ottavat hoitokuluja joka kk.
Laita automaattinen maksu joka kuukausi 170e niin sinulla on haluamasi 1000e säästössä kesällä.
Jos et halua käyttää verkkokauppoja (kuten fiksuruoka jne).
Niin kaupassa kannattaa keskittyä olennaiseen esim:
tonnikala, kana/jauheliha
nuudelit, perunat, riisi
puurot, myslit
banaanit, appelsiinit, iso pussi pakaste mansikoita jne
osta jätti pakkauksina wc ja talouspaperi
sitten toki aina otat sen halvimmat leipä/maito/juusto/rasva (joka mielestäsi on syötävää)
Itse olen niin tottunut ottamaan tiettyjen valmistajien mehut/maidot/leivät että menee automaatiolla ja eivät ole halvimmasta päästä, halvemmallakin saisi.
Kulje kännykän laskurin kanssa kaupassa, jos tekee mieli heräteostoksia eli karkkeja, hiusväri, mikä tahansa ei tarpeellinen niin pysyy budjetissa.
Muuta en oikeastaan keksi, ellet pysty hyödyntämään vanhempiasi, kerrot rehellisesti että taloudellisesti todella tiukkaa ja haluaisit käydä heillä syömässä joka viikonloppu (esimerkiksi). Tällä saisi ruoka laskua alemmas.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
T. Köyhä työtön joka maksoi juuri ihan itse 400e sähkölaskun.
Vierailija kirjoitti:
Niin kaupassa kannattaa keskittyä olennaiseen esim:
tonnikala, kana/jauheliha
nuudelit, perunat, riisi
puurot, myslit
banaanit, appelsiinit, iso pussi pakaste mansikoita jne
osta jätti pakkauksina wc ja talouspaperi
sitten toki aina otat sen halvimmat leipä/maito/juusto/rasva (joka mielestäsi on syötävää)
Itse olen niin tottunut ottamaan tiettyjen valmistajien mehut/maidot/leivät että menee automaatiolla ja eivät ole halvimmasta päästä, halvemmallakin saisi.
Kulje kännykän laskurin kanssa kaupassa, jos tekee mieli heräteostoksia eli karkkeja, hiusväri, mikä tahansa ei tarpeellinen niin pysyy budjetissa.
Tuosta listasta kannattaa pudottaa heti kättelyssä pois tonnikala, purkillinen on joo reilun euron, mutta se on vaan se purkillinen. Samalla hinnalla saa 400g kanasuikaleita tai kilon broilerinkoipia alennuksesta...
Nuudelit pois (ellei kyse ole pussinuudelista, joka on 1 ateria; mutta se silloin tosiaan ON se 1 ateria).
Mysli pois.
Pakastemansikat pois - vaikka mansikat ovat terveellisiä ja hyviä, niiden kilohinta ei puolusta niiden paikkaa ostoslistalla jos tarkoituksena on vetää vyötä todella kireälle. Niiden tilalle hedelmiä. Pakastevihannekset kuitenkin ovat edullisia, kun muistaa verrata hintoja.
Jos päässälasku ei onnistu, niin laskin (puhelimesta löytyy) on ihan hyvä vinkki.
Liha on kyllä kallista ja kaikille ei ole oikein vaihtoehto halvempien ruhonosien hyödyntäminen, jos ei taidot riitä niistä mitään syömäkelpoista valmistamaan.
Jos aloittaja ei ole perehtynyt kasvisruuan saloihin, niin alkaisin perehtyä. Esim. linssikeitto on kelvannut hyvin lapsillekin ja sitä voi muutella vaikka miten sen mukaan, mitä halvalla pataan saa.
Soijarouhetta jos ei ole tottunut käyttämään, niin makaronilaatikossa tai lasagnessa tms. ei juurikaan huomaa eroa jauhelihaan.
Soijarouheen ja muiden prosessoitujen kuivien kasvisproteiinien kanssa olen huomannut, että parempaa tulee, kun ruskistaa niitä hetken öljyssä, ja sitten lisää vasta nesteen turvottamaan sitä. Olen tehnyt pitkään pakkauksen ohjeen mukaan (turvottanut kuumassa vedessä) ja siitä tulee mössöä, joka katoaa siihen ruokaan. Mutta tuon ruskistamisen jälkeen se rouhe pysyy kuitenkin rakenteellisesti olemassa siinä ruuassa.
Ostoslistan kanssa kauppaan eikä sitten niitä kalliita valmistuotteita vaan raaka-aineita kuten makaroonia ja jauhelihaa ja tietenkin perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Tulojen kasvatusvinkit otetaan vastaan.
Itse ajattelen että olen hieman pattitilanteessa, en pysty tekemään enempää töitä, elämäntilanteen vuoksi ei ole mahdollista. Toki joku lisätyö etänä jota voisi tehdä muutaman tunnin päivässä olisi kiva, mutta ei sellaista taida olla.
-ap
Millä alalla olet töissä ja missä tuloluokassa liikutaan?
Mene mukaan taloyhtiön hallitukseen tai politiikkaan. Aina sitä joku lautakuntapaikka irtoaa, josta saa muutaman satasen kuussa.
Pyydä omalla työpaikalla palkankorotusta tai ilmoita halukkuudesta edetä 'parempiin' tehtäviin. (Vaikka mitään korotusta ei tulisikaan, niin se osoittaa kiinnostusta ja jos joskus myöhemmin piakkoja tulee, niin itse kiinnostusta osoittaneet ovat etusijalla)
Myyt muutaman sun sijoitusasunnoistasi, joskus myös voi vaihtaa Samppanjan hyvään Cavaan tai Proseccoon.
Vierailija kirjoitti:
Köyhän kannattaa miettiä vakavissaan kotivakuutuksen lopettamista. Jos ei omista mitään arvokasta tavaraa niin miksi vakuuttaa omaisuuttaan? Ei vanhoilla vaatteilla ja ikääntyneellä kodin elektroniikalla ole vakuutusyhtiön mielestä mitään arvoa.
Kyllähän se on ruoka ja kaikki ei-pakollinen, mistä pitää nipistää. Mulla on ihan kelvolliset tulot, mutta kaikki on tupannut tähän saakka menemään. Olen nyt pari vuotta säästänyt, kun ei ole työmatkakulujakaan etätöissä, en tarvitse työvaatteita, ei kallista työpaikkalounasta eikä makkarin ja työhuoneen välillä eli työmatkan varrella ole "kiva kahvila, juonpa kupin tuolla".....mutta olen ottanut muutenkin aktiivisemman asenteen rahankulutukseni seurantaan. Poikakin muutti kotoa, ja mun tavoitteeni on säästää tonni kuussa. Alan olla sen ikäinen, että pitää olla eläkepäiville joku varakassa. Eläkkeeni ei tule olemaan iso, koska tein parikyt vuotta pienipalkkaista työtä ja aikuisopiskelin, ja pääsin kunnon palkoille vasta n. 10 vuotta sitten.
Tuolla sait hyviä vinkkejä jo.
Jätä ne limsat pääsääntöisesti kauppaan. Jos joskus tekee limsaa mieli, niin osta sitä halvinta euron kamaa, jota myyvät Lidlit, Tokmannit jne. Halvimmat jätskit mitä löydät. 2-4 eurolla saa jo suun makeaksi ja herkkupäivä yhtenä päivänä viikossa tai harvemmin. Popcornit itse kattilassa tehden on paljon halvempia kuin micropopparit.
Vierasvara: Pulla ei ole kovin halpaa itse tehden. Pirkan 14 kappaleen pakastepullapussi on halvempi.....
Käy, jos mahdollista, pyörällä/kävellen kaupassa edes kerran viikossa. Bensa on nyt tosi kallista.
Älä käy kaupassa joka päivä. Perjantaisin voi käydä autolla ja tuoda viikon lastin, ja tiistaisin hakea täydennystä (varsinkin joissain tuoretavaroissa se viikko on liikaa) ja aina vain kauppalistan mukaan.
Jos jotain hajosi, kuten vaikka fillari, yritä ensin korjata se itse. Youtubekin on täynnä ohjeita. Autoa, pienkoneita ym. voi korjuuttaa monella ammattikoululla ja halvalla. . Meillä korjattiin paikallisella amiksella kahvipaketin hinnalla raivaussaha, kun ei siihen tarvinnut kuin hajonnut pieni osa ostaa.
Jatka ruokia. Lihapulliin voi upottaa monenlaista, niinkuin pyttipannuun ja munakkaaseen. Älä heitä tähteitä pois, vaan uusiokäytä ne. Jos joku uhkaa hapata jääkaapissa, käytä se tai hoida pakastuskuntoon. Pakastin on hyvä rahaa säästävä kapistus, jos sellainen on olemassa. Heittelen sinne punalaputetut, juustoraasteen jämät, tähteet joita en ehdi just silloin käyttää....
Kannattaa olla hintatietoinen ja seurata tarkkaan myös tarjoukset.
Pikaliimalla ja neulalla ja langalla korjaa monta juttua ja jeesusteippi myös. Mun auton takaluukun kahvan kumi alkoi kesähelteillä repsottaa, pistin siihen lasikuituteipin ja kiinni on pysynyt.
Tee itsellesi viikkobudjetti ja pysy siinä.
Kirjaa ylös kaikki laskusi ja missä kuussa tulee mikin lasku. Mä käytän vanhanaikaisesti almanakkaa. Olen tehnyt 12 kk ruudukon, jonka vasempaan laitaan kirjoitan sähkölasku 50 euroa ja rastin joka kuukaudelle, jolloin se tulee. Sitten lasken tammikuun, helmikuun jne alle, paljonko on laskuja tulossa kussakin kuussa. Paljonko voin laittaa säästöön. Ruokabudjetti on 150 euroa/viikko+ 30 euroa bensaan ja yllätyksiin. Sillä pitää elää. (Luopuisin muuten rahaa nielevästä autosta, mutta mulla on vanha äiti, jota pitää käyttää asioilla ym. pakollisia autotarpeita)
Onnea matkaan.
N52v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän kannattaa miettiä vakavissaan kotivakuutuksen lopettamista. Jos ei omista mitään arvokasta tavaraa niin miksi vakuuttaa omaisuuttaan? Ei vanhoilla vaatteilla ja ikääntyneellä kodin elektroniikalla ole vakuutusyhtiön mielestä mitään arvoa.
Tämä on tosi huono neuvo. Vakuuttamisessa ei ole kyse pelkästään omista tavaroistasi. Kotivakuutukseen sisältyy oikeusturvavakuutus (jos sinut haastetaan oikeuteen, esim. huoltajuusriidat, sinun väitetään tehneen jotain - no tottakai voit saada ilmaisen oikeusavustajan, vaan saatko hyvän?) ja vakuutus sen varalta, että vahingossa aiheutat naapurillesi sellaisen vahingon, josta joudut korvausvastuuseen. Jos jotain tapahtuu, eikä sinulla ole kotivakuutusta, niin sinulta menee ulosottoon hyvät rahat.
Jos vaikka astianpesukone keittiössä pettää ja vedet valuu naapurin asuntoon, niin korvausvastuu on sillä, jonka kone petti. Syttyy sinun asunnossasi vaikka kynttilästä tulipalo, ja naapurin asunto palaa myös...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, että köyhällä ei ole sellaista tavaraa minkä takia kannattaa maksaa vakuutusta. Kaikki rahareiät vaan tukkoon niin vähenee edes vähän se köyhyys.
Aikaa on niin vähän, että nähdäkseni ainoa toimiva konsti on palkkapäivänä siirtää 200 euroa automaattisiirtona toiselle tilille. Sellaiselle, jota ei käytä ja jonne ei ole pankkikorttia. Ihminen on sopeutuvainen olento ja kulutus useimmilla mukautuu kuin itsestään siihen rahamäärään mitä on käytettävissä.
Tämän lisäksi voit tietysti hankkia lisätöitä, vaikka tuota kotisiivousta tai avustajan töitä. Ne olisivat siinäkin mielessä kiinnostavia, että niistä voi saada pitemmäksi ajaksi lisää rahaa jopa säästöön ja sijoituksiin eikä elämä olisi yhtä kituuttamista ja säästökohteiden miettimistä. Raha tuo turvaa.
Budjetti: mitkä on ihan pakollisia kuluja seuraavien kuukausien aikana, mistä pystyy tinkimään. Kuinka paljon sinun pitää tinkiä ja mistä kaikesta, että pääset tavoitteeseesi. Kaikki ylimääräinen pois, esim. yhtään uutta vaatetta, astiaa tai kodin sisustustavaraa et varmasti tarvitse. Tuskin tarvitset uusia siivousvälineitäkään juuri nyt, vaikka ne muka olisivat tärkeitä. Älä osta mitään, mikä ei ole aivan välttämätöntä! Onko kampaaja välttämätön nyt esim. työsi takia? Jos todella on, niin venytä väliä mahdollisimman pitkälle. Voitko kävellä/pyöräillä jonnekin ja säästää kolmen euron bussilipun?
Kirjaa jokainen kulu ylös ja seuraa päivittäin tai vähintään viikoittain, miten pysyt budjetissa. Pidemmän päälle tiukka säästökuri on raskasta, mutta jos sinulla on tarkka tavoite ja rajattu aika, niin pystyt kyllä tinkimään kaikesta ei-välttämättömästä. Tarkka budjetti auttaa sinua myös näkemään, jos sinulle jääkin muutama euro johonkin sinulle tärkeään "huvitukseen".
Ruoka: tästä sinun on myös tingittävä ja tässä myös saat näkyvää säästöä. Kaupan omat merkit käyttöön ja kaikessa edullisempi vaihtoehto. Seuraa tarjouksia ja yleistä hintatasoa. Hae Lidlistä tarjoukset ja Prismasta ne tuotteet, jotka siellä ovat edullisempia. Älä osta mitään mielitekoja. Muista myös kanta-asiakaskortit: muutama euro bonusta ja maksutapaetua välttämättömistä ostoksista on sekin kotiin päin. Kasvisproteiinit lihan tilalle tai jatkeeksi: linssit, pavut, soijarouhe. Esim. jauhelihakastiketta saa hyvin jatkettua soijarouheella. Itse tehty hernekeitto, linssikeitto, kasvissosekeitto, laatikot, padat. Ei valmisruokia. Jääkaappisämpylät on halpa ja helppo tapa tehdä itse leipää. Herkutteluun kotitekoiset popcornit ja esim. Lidlin superhalvat jäätelötuutit.
Päivittäistavarat: näissäkin kaupan omat merkit käyttöön ja esim. saippua isossa kanisterissa, Lidlin voiteet ja meikit, jos käytät (huom! ostat vain loppuneen tilalle, ei kivaa uutta voidetta tai ripsiväriä huvin vuoksi, vaan ainoastaan silloin, kun vanha on loppumassa).
Suunnitelmallisuus on kaiken A ja O.
Kuten edellä neuvottiin, ruokaostokset voi suunnitella helposti etukäteen. Edullisistakin raaka-aineista voi saada todella hyviä ruokia, joten kurjuutta ei tarvitse harrastaa. Muissa hankinnoissa, kuten vaatteissa, kannattaa suosia käytettyä. Samalla kannattaa laittaa tarpeettomiksi käyneet vaatteet ja tavarat myyntiin.
Joitain palveluja ei tarvitse ostaa ulkoa. Esimerkiksi auton renkaanvaihto käy keneltä tahansa perusterveeltä. Matkoja varten voi tehdä eväät mukaan.
Paljon voi säästää ihan vain olemalla fiksu ilman että pitää tehdä elämästään yhtään kurjempaa.
Mitään akuuttia rahapulaa ap:lla ei ole, vaan krooninen, koska taitaa olla pienipalkkainen.
Huhuu ap, tule nyt kertomaan mihin tarvitset tuon 1.000 €.