Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun puhutaan "asiantuntijatyöstä", mutta ikinä ei kerrota, mitä se konkreettisesti on

Vierailija
16.01.2022 |

Sitten, jos kysyy niin vastaus on, että se vaihtelee alan sisälläkin. No toki vaihtelee, mutta ärsyttävää, kun annetaan aina noin epämääräisiä vastauksia.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työ on myös asiantuntijatyötä.

Vierailija
42/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyöhön ei opita hetkessä. Jonkun duunaripaskahomman mallia kaupan kassa tai hyllyttäjä oppii keharikin viikossa. Asiantuntijatyössä perehtyminen voi kestää vuodenkin ja lisäksi vielä korkeakoulututkinto päälle. Asiantuntija myös vastaa pitkälti itse siitä, mitä tekee. Duunarille kerrotaan kyllä melko täsmällisesti työtehtävä. Asiantuntijalle voidaan antaa esimerkiksi tehtävä "suunnittele kerrostalo siten että se pysyy pystyssä ja on pystyssä vielä 30 vuodenkin kuluttua". 

Höpöhöpö. Arkkitehdit ja insinöörit nämä suunnittelee yhteistyössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaikki työ ole asiantuntijan työtä?

😬😂😀

Hehhehehhhihihiiiii, olipas hyvä vitsi.

Sinä et ainakaan ole minkään alan asiantuntija.

Sinä olet hihitys-asiantuntija😀

Vierailija
44/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateemisia asiantuntijoita ovat esim. Psykologit, lääkärit, sossut.

Mutta miksei sitten sanota, että on psykologi, lääkäri tai sossu? Nuo on kuitenkin ihan selkeitä, kaikille tutuja ammattinimikkeitä. En ole ap, mutta olen itsekin ihmetellyt mitä nämä asiantuntijatyöt ovat, mistä palstallakin aina puhutaan.

Asiantuntijatyö on yleisnimike, joka kattaa nuo kaikki. Ei jokainen ole halukas kertomaan tarkemmin mitä tekee. Esimerkiksi lääkärit on sellainen porukka, että jos menee paljastamaan olevansa lääkäri, voi joutua kuuntelemaan vastaantulijoiden kolotuksia, vaivoja ja reseptien kerjuuta työajan ulkopuolellakin. Sossuna taas kuuntelemaan valitusta tai haukkuja.

Vierailija
45/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaativa asiantuntijatyö on yksi vaativimmista asiantuntijatyön osa-alueista. Onneksi palstalla on vahva edustus siitä.

Diplomi-erityisasiantuntijan asiantuntijan työ …

Vierailija
46/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyöhön ei opita hetkessä. Jonkun duunaripaskahomman mallia kaupan kassa tai hyllyttäjä oppii keharikin viikossa. Asiantuntijatyössä perehtyminen voi kestää vuodenkin ja lisäksi vielä korkeakoulututkinto päälle. Asiantuntija myös vastaa pitkälti itse siitä, mitä tekee. Duunarille kerrotaan kyllä melko täsmällisesti työtehtävä. Asiantuntijalle voidaan antaa esimerkiksi tehtävä "suunnittele kerrostalo siten että se pysyy pystyssä ja on pystyssä vielä 30 vuodenkin kuluttua". 

Höpöhöpö. Arkkitehdit ja insinöörit nämä suunnittelee yhteistyössä.

Arkkitehti määrittelee torpan ulkonäön ja tilat, mutta ainakaa Suomessa arkkitehdeillä ei ole teknisestä puolesta mitään hajua. Usein joutuu perustelemaan herra arkkitehdille että miksi tämä ratkaisu ei onnistu teknisessä mielessä.

t: suunnittelija

Vierailija
47/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisella paskaduunilla on monta nimeä 😂

Vierailija
48/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaikki tittelit on törkeitä suomalaisille. Muualla Pohjoismaissa tittelit eivät ole niin tärkeitä.

Johtuu varmaan siitä kun Suomi on ollut muiden vallan alla…

Vierailija
49/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemisella paskaduunilla on monta nimeä 😂

😂😂

Vierailija
50/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saa hienon tittelin niin tyytyy pienempään palkkaan

Vierailija
51/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se tarkoittaa sitä, että kyseessä on sen verran pieni ja erityisalue, ettei sitä halua tarkentaa tunnistumisvaaran vuoksi. Minua ammatillisesti vastaavia ihmisiä on Suomessa ehkä n. 50 kpl.

Vierailija
52/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijalla on alaltaan perusteellinen, struktuoitu osaaminen, joten tämä kykenee ratkaisemaan aihealueen ongelmia. Asiantuntija on jatkuva oppija ja kykenee erottamaan oleellisen epäoleellisesta.

Esimerkiksi minä olen IT-arkitehtuurin asiantuntija ja osaan ratkaista, miten liiketoiminnan tarpeista kehitetään niihin vastaavia sovelluksia. Kanssaihmisille tämä ehkä miellettäisiin vain koodaamiseksi, mutta asiantuntijana tiedän, mitä asioita pitää päättää ja ratkaista ja tehdä ennen kuin yhtäkään riviä koodia kirjoitetaan.

Vierailija
53/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyössä et kysy esimieheltä mitä pitää tehdä, vaan sinun pitää tietää asia ihan itse..

Olen itse alkanut soveltaa tätä tehtävässäni, johon olen ylikoulutettu, ja itse asiassa myös pomooni nähden korkeammin koulutettu. Johdan itse itseäni niin paljon kuin mahdollista, toki loma-anomukset ym. on tehtävä niinkuin ohjeistetaan. Kehityskeskusteluun olisi pitänyt itse hakeutua jo vuosi-pari sitten mutta jätän väliin, pomolla ei olisi kuitenkaan mitään annettavaa mulle siinä suhteessa koska osaan itse analysoida ja kehittää omia työprosessejani korkeammasta koulutuksestani johtuen. Eteneminen organisaatiossa ei edes kiinnosta kun ylemmässä portaassa on tohvelieläimen älykkyydellä varustettua sakkia kyllikseen, jos koko sakki menisi vaihtoon niin saattaisin harkita. Keskityn kahmimaan arvostusta ja hiljaista vaikutusvaltaa ruohonjuuritasolla missä voin vaikuttaa käytännön asioihin mm. asiakastyön kannalta edullisesti ja samalla nakertaa ylemmän tason uskottavuutta suorittavan portaan silmissä hitaasti mutta varmasti. 

Asiantuntijatyössä voi hyvin olla niin, että koulutus on korkeampi kuin pomolla ja palkka myös.

Vaikket kerro yksityiskohtia, niin tekstistäsi päättelen, että pomosi on palkattu tekemään erilaista tehtävää kuin sinulla on. Ja päättelen myös, että sinulla ei ole pomon tehtävään vaadittavia ominaisuuksia. Asiantuntijana voit olla silti ihan hyvä.

Siinä olet oikeassa ettei minusta ole pomoksi mikäli se tarkoittaa piiripienipyörii-leikkiä, heikkoja viestintätaitoja (etenkin alaisten suuntaan) ja pelkoa/kykenemättömyyttä ottaa puheeksi ja puuttua aktiivisella otteella työyhteisössä muhiviin ongelmiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän