Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun puhutaan "asiantuntijatyöstä", mutta ikinä ei kerrota, mitä se konkreettisesti on

Vierailija
16.01.2022 |

Sitten, jos kysyy niin vastaus on, että se vaihtelee alan sisälläkin. No toki vaihtelee, mutta ärsyttävää, kun annetaan aina noin epämääräisiä vastauksia.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat oman elämänsä parhaita asiantuntijoita, joten asiantuntijaksi pääsee kun kukaan muu firmassa ei tee ko. työtä.

On siivousalan asiantuntijaa, varastonhoitajan asiantuntijatyö, kirjastokoira kirjalaisen erikoisasiantuntijan työ ja sokerina pohjalla vaativa asiantuntijatyö tietokoneistettuna konttorirottana ja kahvinkeittäjänä.

Unohdit ne ulkopuoliset asiantuntijat, jotka palkataan á 120 euroa tunti kuuntelemaan ja selittämään organisaation omia ideoita heille itselleen. On ihan järkyttävää, miten kädettömiä organisaatiot osaavat joskus olla.

120 tunti? No nyt lähtee halvalla

Vierailija
22/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaikki työ ole asiantuntijan työtä?

😬😂😀

Hehhehehhhihihiiiii, olipas hyvä vitsi.

Sinä et ainakaan ole minkään alan asiantuntija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vain titteli. Kiinteistöuoltofirmalla voisi olla Lumentyönnön asiantuntija tai Porrassiivouksen asiantuntija.

Vierailija
24/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat nykyään olevinaan asiantuntijoita. Paskakuskikin on sellainen.

Vierailija
25/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateemisia asiantuntijoita ovat esim. Psykologit, lääkärit, sossut.

Mutta miksei sitten sanota, että on psykologi, lääkäri tai sossu? Nuo on kuitenkin ihan selkeitä, kaikille tutuja ammattinimikkeitä. En ole ap, mutta olen itsekin ihmetellyt mitä nämä asiantuntijatyöt ovat, mistä palstallakin aina puhutaan.

No monesti käytetäänkin. Mutta on tilanteita ja asiayhteyksiä, joissa yläkäsite on tarpeen. Netistä löydät useita esimerkkejä, kun googlaat asiantuntijatyö. Niissä ei puhuta pelkästään noista mainitsemistasi ammateista, vaan tietyn luonteisesta työstä.

Vierailija
26/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyö voi olla vaikkapa

ICT --> Tietoturva --> sellainen spesiaalihomma että niitä on kourallinen suomessa ja he tuntevat toisensa. Maailmanlaajuinen verkosto lasketaan joissakin tuhansissa.

Sairaanhoitomaailmassa voi verrata vaikkapa hoitsua (yleis-ICT) ja lääkäriä, ja sitä polviortopedia joka lennätetään hommiin kun jalkapallostara pitää saada kuntoon.

Kaikissa vaaditaan tietysti asiantuntijuutta, mutta oikeasti lasken vasta tuon ortopedin sellaiseksi. Ei millään pahalla hoitsuja kohtaan, tärkeää ja arvokasta työtä.

ICT on kyllä täynnä erilaista asiantuntijuutta. En oikein hahmota, mikä on mainitsemasi yleis-ICT.

Esimerkkinä. Pythonia ja javascriptiä hallitseva kokenut testiautomaatiokehittäjä. Tai sitten .NET:ä ja Azurea hallitseva backend-kehittäjä. Molemmat erilaisia asiantuntijoita, jotka eivät todennäköisesti pysty hoitamaan toistensa tehtäviä.

Vierailija
27/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin Valtion avoimia työpaikkoja juuri. Asianntuntijatöitä ovat sivuston mukaan mm.

- rikosylikonstaapeli

- rikosseuraamustyöntekijä

- hallitussihteeri Valtiovarainministeriössä

- taloussuunnitteliha, ELY-keskus

- lakimies

- konservaattori Museovirastolla

- Maahanmuuttoviraston taloussuunnittelija

- valiokuntaneuvos

- tutkimusavustaja Ilmatieteen laitokselle

- Verohallinnon ICT-järjestelmäasiantuntija

- johdon assistentti TE-toimistossa

- käräjätuomari

- lehtori

- hammaslääkäri vankiterveydenhuollossa

- Ilmatieteen laitoksen asianhallinnan suunnittelija

- psykologi

- ylilääkäri

Vierailija
28/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyössä et kysy esimieheltä mitä pitää tehdä, vaan sinun pitää tietää asia ihan itse..

Olen itse alkanut soveltaa tätä tehtävässäni, johon olen ylikoulutettu, ja itse asiassa myös pomooni nähden korkeammin koulutettu. Johdan itse itseäni niin paljon kuin mahdollista, toki loma-anomukset ym. on tehtävä niinkuin ohjeistetaan. Kehityskeskusteluun olisi pitänyt itse hakeutua jo vuosi-pari sitten mutta jätän väliin, pomolla ei olisi kuitenkaan mitään annettavaa mulle siinä suhteessa koska osaan itse analysoida ja kehittää omia työprosessejani korkeammasta koulutuksestani johtuen. Eteneminen organisaatiossa ei edes kiinnosta kun ylemmässä portaassa on tohvelieläimen älykkyydellä varustettua sakkia kyllikseen, jos koko sakki menisi vaihtoon niin saattaisin harkita. Keskityn kahmimaan arvostusta ja hiljaista vaikutusvaltaa ruohonjuuritasolla missä voin vaikuttaa käytännön asioihin mm. asiakastyön kannalta edullisesti ja samalla nakertaa ylemmän tason uskottavuutta suorittavan portaan silmissä hitaasti mutta varmasti. 

Vierailija
29/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ICT-asiantuntija esimerkiksi yksi  neuvoo henkilöstöä eli toimii käyttöjätukena, asentaa ohjelmistoja, selvittelee ongelmia ja ratkaisee ne kykynsä mukaan, ehkä toimii myös hankintvaastaavana kun uusia laitteita hankitaan tehden tarjouspyynnöt ja vertailut jne.

Mielestäni vastavalmistunut voi olla harvalla alalla asiantuntija ilman pitkää - tai ainakin enemmän pitää olla kuin pelkkä harjoittelu - työkokemusta. Asiantuntija tuntee sen asian, minkä parissa työskentelee, osaa ratkaista ongelmat ja myös neuvoa muita ongelmanratkaisussa.  

Vierailija
30/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valitettavasti tiedä rekrytoivat esimiehetkään mitä tämä asiantuntijatyö heillä on. Se voi olla mitä vaan rutiiniasiakaspalvelusta kehityspäällikön töihin.

Jos tiimissä on assistentti, asiantuntija ja päällikkö, asiantuntija tekee kaikkien töitä ja väsyy työn määrään ja vittuuntuu niihin sihteerinhommiin.

Vierailija
31/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativa asiantuntijatyö on yksi vaativimmista asiantuntijatyön osa-alueista. Onneksi palstalla on vahva edustus siitä.

Vierailija
32/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyössä et kysy esimieheltä mitä pitää tehdä, vaan sinun pitää tietää asia ihan itse..

Olen itse alkanut soveltaa tätä tehtävässäni, johon olen ylikoulutettu, ja itse asiassa myös pomooni nähden korkeammin koulutettu. Johdan itse itseäni niin paljon kuin mahdollista, toki loma-anomukset ym. on tehtävä niinkuin ohjeistetaan. Kehityskeskusteluun olisi pitänyt itse hakeutua jo vuosi-pari sitten mutta jätän väliin, pomolla ei olisi kuitenkaan mitään annettavaa mulle siinä suhteessa koska osaan itse analysoida ja kehittää omia työprosessejani korkeammasta koulutuksestani johtuen. Eteneminen organisaatiossa ei edes kiinnosta kun ylemmässä portaassa on tohvelieläimen älykkyydellä varustettua sakkia kyllikseen, jos koko sakki menisi vaihtoon niin saattaisin harkita. Keskityn kahmimaan arvostusta ja hiljaista vaikutusvaltaa ruohonjuuritasolla missä voin vaikuttaa käytännön asioihin mm. asiakastyön kannalta edullisesti ja samalla nakertaa ylemmän tason uskottavuutta suorittavan portaan silmissä hitaasti mutta varmasti. 

Asiantuntijatyössä voi hyvin olla niin, että koulutus on korkeampi kuin pomolla ja palkka myös.

Vaikket kerro yksityiskohtia, niin tekstistäsi päättelen, että pomosi on palkattu tekemään erilaista tehtävää kuin sinulla on. Ja päättelen myös, että sinulla ei ole pomon tehtävään vaadittavia ominaisuuksia. Asiantuntijana voit olla silti ihan hyvä.

Vierailija
33/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaativa asiantuntijatyö on yksi vaativimmista asiantuntijatyön osa-alueista. Onneksi palstalla on vahva edustus siitä.

Ehdottomasti näin. Palstalla ollaan kaikkien alojen asiantuntijoita. Yhtenä päivänä ollaan ilmastomuutoksen erityisasiantuntijoita, sitten seuraavaksi rokoteasiantuntijoita, ja siitä vähän ajan päästä politiikan vankkoja erityisasiantuntijoita.

Eikä koskaan kyseenalaisteta omia mielipiteitä, vaan ne kerrotaan 100% faktoina. Tällä palstalla kokoontuu Suomen parhaat asiantuntijat.

Vierailija
34/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativasta asiantuntijatyöstä tulee mieleen sukulaispoika, joka murkkuna ajatteli tulevaa työpaikkaansa freelancerina.

Kyselin mistä hommasta hän freelanceriksi siirtyy, mutta ei reppana osannut oikein vastata kysymykseen.

Sama näyttää koskevan myös "vaativat asiantuntijan" työtä tekeviä palstalaisia :-)

Vaativaa on ja asiantuntemusta tarvitaan, mutta työnkuva on salaisuus ettei kukaan pääsisi tunnistamaan firmaa jossa työskennellään.

Vierailija
35/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyö voi olla vaikkapa

ICT --> Tietoturva --> sellainen spesiaalihomma että niitä on kourallinen suomessa ja he tuntevat toisensa. Maailmanlaajuinen verkosto lasketaan joissakin tuhansissa.

Sairaanhoitomaailmassa voi verrata vaikkapa hoitsua (yleis-ICT) ja lääkäriä, ja sitä polviortopedia joka lennätetään hommiin kun jalkapallostara pitää saada kuntoon.

Kaikissa vaaditaan tietysti asiantuntijuutta, mutta oikeasti lasken vasta tuon ortopedin sellaiseksi. Ei millään pahalla hoitsuja kohtaan, tärkeää ja arvokasta työtä.

ICT on kyllä täynnä erilaista asiantuntijuutta. En oikein hahmota, mikä on mainitsemasi yleis-ICT.

Esimerkkinä. Pythonia ja javascriptiä hallitseva kokenut testiautomaatiokehittäjä. Tai sitten .NET:ä ja Azurea hallitseva backend-kehittäjä. Molemmat erilaisia asiantuntijoita, jotka eivät todennäköisesti pysty hoitamaan toistensa tehtäviä.

Yleis-ICT: tukifunktiot kuten sovellustuki, helpdesk jne.  Asennus ja sovelluskehitys on siitä jo eteenpäin ja se ja kiertää auditoimassa toisten koodia lienee sitten taas askeleen ylempänä...

Vierailija
36/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyössä voi hyvin olla niin, että koulutus on korkeampi kuin pomolla ja palkka myös.

Vaikket kerro yksityiskohtia, niin tekstistäsi päättelen, että pomosi on palkattu tekemään erilaista tehtävää kuin sinulla on. Ja päättelen myös, että sinulla ei ole pomon tehtävään vaadittavia ominaisuuksia. Asiantuntijana voit olla silti ihan hyvä.

Juu, paitsi tuo "nakertaa ylemmän tason uskottavuutta suorittavan portaan silmissä" ei kyllä tuo mitään hyvää tuohon organisaatioon. Jos ylemmällä tasolla on ongelmia, ne on tuotava avoimesti esiin, ei suhmuroimalla ja pahaa puhumalla selän takana.

Vierailija
37/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti näin. Palstalla ollaan kaikkien alojen asiantuntijoita. Yhtenä päivänä ollaan ilmastomuutoksen erityisasiantuntijoita, sitten seuraavaksi rokoteasiantuntijoita, ja siitä vähän ajan päästä politiikan vankkoja erityisasiantuntijoita.

Eikä koskaan kyseenalaisteta omia mielipiteitä, vaan ne kerrotaan 100% faktoina. Tällä palstalla kokoontuu Suomen parhaat asiantuntijat.

Virologian asiantuntemuksen määrä varsinkin on tällä palstalla hämmästyttävä. Varsinkin kun se on noussut esiin vasta kahden viime vuoden aikana, ja enne sitä nämä nykyiset virologian huippuasiantuntijat eivät edes tienneet mitä virologia on.

Vierailija
38/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatyöhön ei opita hetkessä. Jonkun duunaripaskahomman mallia kaupan kassa tai hyllyttäjä oppii keharikin viikossa. Asiantuntijatyössä perehtyminen voi kestää vuodenkin ja lisäksi vielä korkeakoulututkinto päälle. Asiantuntija myös vastaa pitkälti itse siitä, mitä tekee. Duunarille kerrotaan kyllä melko täsmällisesti työtehtävä. Asiantuntijalle voidaan antaa esimerkiksi tehtävä "suunnittele kerrostalo siten että se pysyy pystyssä ja on pystyssä vielä 30 vuodenkin kuluttua". 

Vierailija
39/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siivooja ole siivousalan asiantuntija, vaan suorittaja.

Ihan sama koskee koko suorittavaa porrasta. Omat työtehtävänsä tietää ja tuntee, mutta se ei tarkoita alan asiantuntijuutta.

Vierailija
40/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asiantuntija. En kysy esimieheltä vaan teen työni ilman muiden apua!

T. Asiantuntija-siivooja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi