Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun puhutaan "asiantuntijatyöstä", mutta ikinä ei kerrota, mitä se konkreettisesti on

Vierailija
16.01.2022 |

Sitten, jos kysyy niin vastaus on, että se vaihtelee alan sisälläkin. No toki vaihtelee, mutta ärsyttävää, kun annetaan aina noin epämääräisiä vastauksia.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein hassuin ammattinimike on "akateemiset asiantuntijat" joita ylihoitajat käyttää itsestään. Kaikki hoito-alalla työskentelevät tietävät että tämä on se kaikkein turhin porukka sairaalassa josta ei ole yhtään mitään hyötyä. Eivät osaa oikeita hoitajien työtä ja kaiken lähiesimiestyön ovat delegoineet osastonhoitajille.   Nämä vaan patsastelevat ympäriinsä  ja kalisuttelevat helmiään. Nauttivat korkeaa palkkaa ja ovat veemäisiä omille alaisilleen.  Tämä on yksi syy alalla viihtymättömyyteen, kun ylihoitajat ovat pääasiassa vain pilaamassa ilmapiiriä.  Toivottavasti tulevilla hyvinvoinitalueilla ymmärretään että tätä porukkaa ei tarvita mihinkään. Palkataan tavallisia hoitajia  sen sijaan vähän enemmän.

Vierailija
2/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat oman elämänsä parhaita asiantuntijoita, joten asiantuntijaksi pääsee kun kukaan muu firmassa ei tee ko. työtä.

On siivousalan asiantuntijaa, varastonhoitajan asiantuntijatyö, kirjastokoira kirjalaisen erikoisasiantuntijan työ ja sokerina pohjalla vaativa asiantuntijatyö tietokoneistettuna konttorirottana ja kahvinkeittäjänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisia asiantuntijoita ovat esim. Psykologit, lääkärit, sossut.

Vierailija
4/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein hassuin ammattinimike on "akateemiset asiantuntijat" joita ylihoitajat käyttää itsestään. Kaikki hoito-alalla työskentelevät tietävät että tämä on se kaikkein turhin porukka sairaalassa josta ei ole yhtään mitään hyötyä. Eivät osaa oikeita hoitajien työtä ja kaiken lähiesimiestyön ovat delegoineet osastonhoitajille.   Nämä vaan patsastelevat ympäriinsä  ja kalisuttelevat helmiään. Nauttivat korkeaa palkkaa ja ovat veemäisiä omille alaisilleen.  Tämä on yksi syy alalla viihtymättömyyteen, kun ylihoitajat ovat pääasiassa vain pilaamassa ilmapiiriä.  Toivottavasti tulevilla hyvinvoinitalueilla ymmärretään että tätä porukkaa ei tarvita mihinkään. Palkataan tavallisia hoitajia  sen sijaan vähän enemmän.

En ole terveydenhuollon työntekijä. Opiskelen yliopistossa oman alani asiantuntijatyötä. Olen tehnyt oman alani käytännön työtä yli 20 vuotta, joten enköhän sen jo osaa.

Vierailija
5/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Khöm, hoitotyön kliininen asiantuntija on ns. suunnittelijaa vastaava tehtävä, osastonhoitaja ja ylihoitaja ovat sitten taas suoraan potilastyötä tekevien hoitajien pomoja. Eivät tee kliinistä hoitotyötä mutta koska vaatii TtM-koulutuksen joka taas edellyttää hoitoalan AMK-tutkintoa (mm. sh:t) niin ovat siis hoitajataustaisia kaikki. Oh:t ovat niin ylityöllistettyjä pelkästään työvuorolistojen, kehityskeskustelujen ym. suoran alaisjohtamisen päivittäisrumban kanssa ettei heistä ole mitään kehittämispuolen juttuja pyörittämään.

Vierailija
6/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkeasti erotellen asiantuntijatyö tulee myös kotiin mukaan. Tuttu sosiaalityöntekijä kertoi, että kun sairaanhoitaja jättää raportin seuraavalle työvuorolle hän voi luottaa siihen, että pallo on nyt heillä. Sosiaalityöntekijälle jää kotiinkin vietäväksi huoli asiakkaiden pärjäämisestä.

"Asiantuntijan mieli ei tunnistanut työn ja vapaa-ajan rajaa, joten työasiat saattoivat kantautua kotiin. Mieli toimi tauotta, ja loistavat ideat saattoivat syntyä vaikkapa aamuyöllä."

https://www.tsr.fi/tiedon-silta/asiantuntijatyossa-tarvitaan-yhteista-a…

Vierailija
7/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ymmärrän tuollaisten vastausten tulevan ihmisiltä joilla en sen verran spesifi työ, että jo kuvauksesta voi suunnilleen päätellä firman tai tunnistaa kollegansa. Itsekään en kertoisi omaa työkuvaani, kun saman erikoistumistason firmoja on vain kolme koko maassa ja samaa tekeviä vain kourallinen. "Asiantuntijatyö raksa-alalla" on sopivan lavea, kuvailee että kyseessä on rakennusmaailma, mutta myös sen että en ole itse muurauslapio kädessä huitelemassa, vaan toisella puolen prosessia.

Vierailija
8/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaikki työ ole asiantuntijan työtä?

😬😂😀

Vierailija
9/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs palstan yleisin ammatti, vaativan alan asiantuntija?

Vierailija
10/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii pitkän kouluttautumisen ja perustuu tietoon. Liksa yleensä hyvä.

Vierailija
11/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän on vaikka minkälaista. Kun on korkeasti koulutettu ja vankka työkokemus, voi tulla alan asiantuntijaksi.

Vierailija
12/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatyössä et kysy esimieheltä mitä pitää tehdä, vaan sinun pitää tietää asia ihan itse..

Vierailija
13/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä olen asianajaja ja varmaan voisi luokitella asiantuntijatyöksi, mutta en sitä nimitystä käytä. Olen asianajaja. Piste.

F

Vierailija
14/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion kouluttautua etätyöhön.

Vierailija
15/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat oman elämänsä parhaita asiantuntijoita, joten asiantuntijaksi pääsee kun kukaan muu firmassa ei tee ko. työtä.

On siivousalan asiantuntijaa, varastonhoitajan asiantuntijatyö, kirjastokoira kirjalaisen erikoisasiantuntijan työ ja sokerina pohjalla vaativa asiantuntijatyö tietokoneistettuna konttorirottana ja kahvinkeittäjänä.

Unohdit ne ulkopuoliset asiantuntijat, jotka palkataan á 120 euroa tunti kuuntelemaan ja selittämään organisaation omia ideoita heille itselleen. On ihan järkyttävää, miten kädettömiä organisaatiot osaavat joskus olla.

Vierailija
16/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatyö voi olla vaikkapa

ICT --> Tietoturva --> sellainen spesiaalihomma että niitä on kourallinen suomessa ja he tuntevat toisensa. Maailmanlaajuinen verkosto lasketaan joissakin tuhansissa.

Sairaanhoitomaailmassa voi verrata vaikkapa hoitsua (yleis-ICT) ja lääkäriä, ja sitä polviortopedia joka lennätetään hommiin kun jalkapallostara pitää saada kuntoon.

Kaikissa vaaditaan tietysti asiantuntijuutta, mutta oikeasti lasken vasta tuon ortopedin sellaiseksi. Ei millään pahalla hoitsuja kohtaan, tärkeää ja arvokasta työtä.

Vierailija
17/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemisia asiantuntijoita ovat esim. Psykologit, lääkärit, sossut.

Mutta miksei sitten sanota, että on psykologi, lääkäri tai sossu? Nuo on kuitenkin ihan selkeitä, kaikille tutuja ammattinimikkeitä. En ole ap, mutta olen itsekin ihmetellyt mitä nämä asiantuntijatyöt ovat, mistä palstallakin aina puhutaan.

Vierailija
18/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyössä et kysy esimieheltä mitä pitää tehdä, vaan sinun pitää tietää asia ihan itse..

Lisäksi tulee ratkaistavaksi uusia ongelmia, joihin ei ole vastausta esimiehillä tai kollegoilla ja uuden suunnittelua.

Vierailija
19/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotyö korkeassa asemassa, enemmän vastuuta

Vierailija
20/53 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi ajatella niin, että kampaaja on työnsä asiantuntija jne. Termillä asiantuntijatyö tavataan kuitenkin tarkoittaa korkeaa koulutusta vaativaa tietotyötä, jossa työntekijä itse soveltaa tietoa ja ratkaisee ongelmia. Asiantuntija yleensä vastaa itse pitkälle työnsä suunnittelusta ja ajankäytöstä. Asiantuntija ei voi vain saapua työpaikalle ja alkaa tehdä, mitä on käsketty vaan pitää ihan itse miettiä, miten tavoitteeseen päästään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi