Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mieheni itsekäs - vai olenko itse kohtuuton?

Vierailija
13.05.2015 |

On pää sen verran sekaisin nyt, etten osaa itse arvioida vedänkö turhasta herneet nenään. Joten näkemystänne pyytäisin.

Olen viimeisilläni raskaana, ja lapsella on riski syntyä ennenaikaisesti ja yritän siksi ottaa rauhallisesti varhennetulla äitiyslomalla. Mieheni rakastaa esikoista ja on periaatteessa hyvä isä, joka hassuttelee ja hellii lasta. Tosin aikaa hän viettää mielestäni aika vähän lapsen kanssa. Lähtee aamulla töihin ennen esikoisen aamutoimia ja hoitoon viemistä. Haen ja vien lapsen, koska se on ainoa, mitä voin tehdä, kun kerran joudun lapsen hoitoon viemään rasitusta välttääkseni ainakin seuraavat pari kriittistä viikkoa, jolloin lapsi ei saisi vielä syntyä. Mies tulee kotiin noin klo 18. Sen jälkeen vie koiran ulos. Koira on hänen ja ex-kumppaninsa yhteinen. Käytännössä heidän lisäkseen vain yksi ihminen on tarpeeksi vahva ja kykeneväinen käsittelemään koiraa. Ei siinä mitään, mutta koira käy pitkillä lenkeillä 3 kertaa päivässä, yhteensä 2-3 tuntia. Se tarkoittaa, että illalla miestä ei näy kotona kuin lenkkien välisen ajan, eli pari tuntia lapsen hereilläoloajasta,  jolloin hän toki haluaa rentoutua ja syödä rauhassa, lukea lehden jne.

Koira on virallisesti puolet ajasta meillä ja puolet miehen exällä. Tätä curlingia on harrastettu nyt koko suhteemme ajan, eli lähes 8 vuotta. Kun koira on meillä, olemme sidottuina kotona olemiseen, sillä vaikeasti hallittavalle koiralle on vaikea saada hoitajia. Aika usein miehen ex on se, joka ehtii ensin varata lomaoptionsa esim. juhlapyhinä. Mies ei pistä vastaan vaan taipuu. Nyt koira on ollut meillä puoli vuotta, kun ex on matkaillut maailmalla. Vannotin miehelle, että koiran pitää lähteä hyvissä ajoin, ennen kuin lapsi syntyy, sillä silloin 3 tunnin oma aika lenkeillä joka päivä on vaikeaa järjestää, varsinkin kun mies mieluiten vie koiran yksin ulos, koska lapsen kanssa se on hänestä stressaavampaa. Lisäksi synnyttämään saatetaan joutua lähtemään kiireessä (edellinen synnytys alkoi puun takaa ja kesti vain muutamia tunteja), jolloin lapsi pitää ensisijaisesti viedä hoitoon. Koiran kuskaaminen esim. tunnin matkan päähän on tähän päälle ihan liikaa. Mies lupasi jo talvella sopia asiat niin, että ex palaa takaisin hyvissä ajoin ennen synnytystä. Nyt kuulin, että hän palaakin mahdollisesi useita viikkoja synnytyksen jälkeen.

Synnytys on siis todennäköisesti muutaman viikon sisällä. Tänään mies alkoi sitten puhua, että näinä viikkoina, jolloin emme tosiaan tiedä milloin synnytys alkaa, hänen "pitäisi" viedä asiakkaitansa ulos syömään ja juomaan. Viimeisen kuukauden aikana miehen myös "piti" osallistua kahteen kertaan työpaikan iltamenoihin, joissa otettiinkin sitten reippaasti alkoa, eikä palattu alkuillasta, kuten mies lupaili. Lapsi kyseli kotona koko illan, että milloin isi tulee. Luulin, että sovitun mukaisesti klo 18, mutta lopulta mies tuli maistissa tunteja lapsen mentyä nukkumaan. Kommentoin asiakkaiden kestitysiltojen tulevan huonoon saumaan synnytyksen suhteen. Kerroin huoleni siitä, että synnytys alkaa kun mies on kestitsemässä vieraita ja mahdollisesti ajokunnoton, jolloin koko logistiikka (minun kuskaamiseni laitokselle, lapsen vieminen hoitoon, koiran vieminen) on todella haastavaa. Sanoin, että toivon, että mies laittaa asiat näinä viimeisinä viikkoina tärkeysjärjestykseen. Tästä mies kimpaantui täysin, ja sanoi, että minä olen kyvytön keskustelemaan asioista.

Päivisin lapsi on noin 5-6 tuntia hoidossa, jonka aikana hoidan pyykit, siivoan keittiön sotkut, yritän valmistella vauvaa varten, asioin postissa tai apteekissa jne. En siis laiskottele, mutta vointi on sellainen, että jaksan tehdä asioita vain hetken, sitten pakko levätä. Meillä on periaate, ettö molemmat tekevät kotitöitä. Mutta käytännössä mies harvoin esim. laittaa astiansa koneeseen, siivoaa jälkensä keittiössä. Lapsen vaipat hän heittää surutta lattioille, vessapaperin hylsyt eivät löydä tietään roskiin vaan vessan lattialle jne. Eli näitä sotkuja kävelen perässä siivoillen. Mies lupaa auliisti aina hoitaa tiettyjä kotihommia, mutta ne vaan jäävät: vessassa ei ollut valoa viikkoihin, huonekalut odottivat hakemista ja kokoamista useamman kuukauden kunnes äitini mies tuppaantui tänne hoitamaan kyseisiä asioita. Useita asioita pitäisi kotona järjestellä ennen kuopuksen tuloa, jotta emme joutui alkoittamaan elämää nelihenkisenä perheenä ihan kaaoksen keskellä. Kun mainitsen asioista ja vaadin miestä korjaamaan jälkensä, saan kuulla, että kaikki aikanaan. Vaan lapsiperheessä päivittäiset sotkut on ihan pakko siivota samana päivänä, jotta tuloksena ei ole täysi kaaos. Olen kuulemma hullu, ja minun pitäisi "vetää lääkkeeni", niin olisin vähemmän hullu. Äitiyslomani olen aina maksanut itse, eli palkastani ja säästöistäni siten, että maksan kotona ollessanikin tasan puolet yhteisistä kuluista. Mies ei siis elätä minua, jolloin ehkä voisikin olla perusteltua, että minä hoitaisin kodin ja hän pelkän työnsä. Lasten vaatteet ostan minä. Mies on ehkä kerran tai pari viimeisen neljän vuoden aikana ostanut yksittäisen vaatteen.

Äitienpäiväksi mies kertoi jo hyvissä ajoin suunnitelleensa tekevänsä ruokaa. Muistuttelin hyvissä ajoin viikolla, että äitirenpäivä on sunnuntaina, jotta mies voisi kenties loppuviikosta oman äitinsä luona vieraillessaan muistaa äitiään. Ei muistanut, joten äitienpäivänä mies päätti lähteä ex tempore ajamaan äitinsä luokse parin tunnin matkan päähän. Olimme sopineet vierailevamme äitini luona, mutta niin vain kävi, että lähes koko päivä meni siihen, että mies kävi äitinsä luona. Me menimme lapsen kanssa äidillemme julkisilla, ja ruoat jäivät tietysti tekemättä.

Ottaa päivittäin päähän, eikä vähiten se, että mies jatkuvasti tiuskii minulle. Tosin sitä teen itsekin, koska suoraan sanottuna vituttaa miehen käytös. Mutta mahtaako tunteeni olla pinnassa vain raskauden ja hormonien vuoksi. Loukkaannunko liian herkästä, vai onko miehen käytös itsekästä. Mietin jatkuvasti, että toinen lapsi miehen kanssa oli virhe, ja jos toista ei olisi tuloillaan, miettisin vakavasti, että kannattaako suhteessa jatkaa. Mies tietää tunteeni, mutta ei kommentoi kun kerron nämä asiat. On täysin turhaa puhua hänelle. Sanat kaikuvat tyhjille seinille.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä koiraa sais kotikonstein hengiltä niin, että näyttäis vanhuuteen kuolemiselta?

Vierailija
2/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin ihmettelen, miksi mies on noinkin paljon poissa kotoa, vaikka tilanne vaatisi aivan muuta. On koiran pitkiä lenkityksiä, spontaaneja reissuja sinne ja tänne, kestitsemisiä ties kenelle... Onko miehellä nyt puhtaat jauhot pussissa? En halua maalata piruja seinille, mutta hämmästelen suuresti miehen priorisointia. Etenkin, kun on riski ennenaikaiseen synnytykseen. Et todellakaan vaadi liikaa, jos vaadit mieheltä (edes!) ajokuntoa tällaisessa tilanteessa. 

Tuohon ehkä tiivistyy isoin ihmetykseni aihe. Tämän tekstin perusteella mies tuntuu olevan kaikkialla muualla paitsi kotona, ja luonnollisesti kotityöt ja muut kaatuu sinun harteillesi. Missä ihmeessä se mies oikein on? Ja miksi hän pillastuu ja alkaa sättiä, jos otat nuo ongelmat esiin? En välttämättä aivan tässä tilanteessa suosittele eroa (ainakaan ennen synnytystä), mutta... niin. Perhe-elämää on vaikeata pyörittää, jos toinen ei ole läsnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:43"]

Mikä ihmeen ongelma koira tässä on? Koira kuulostaa vanhalta, jos se on jo 8 vuotta ollut teidän suhteessa ja mies on ottanut sen aikoinaan exän kanssa. Mies voi vaikka ottaa lastenvaunut mukaan lenkille ja tehdä näitä tunnin lenkkejä, jos niin mustasukkainen olet koirasta. Vastaavasti jos haluat sitä omaa aikaa, opettele viemään koira lenkille, niin saat raitista ilmaa ja pääset tunniksi pois vauvakuvioista. Meillä on myös koiria ja mies lenkittää niitä tunnin kolme kertaa päivässä. En ole edes ymmärtänyt, että se aika on minulta ja 2-vuotiaalta lapseltamme pois.

[/quote]

Niin, lenkille vaan ison koiran kanssa, voi sitten synnyttää ennenaikaisesti vaikka johonkin puskaan siinä koiraa kusettaessa. Just näin!

Vierailija
4/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä loukkaannu herkästi, mutta ne työasioista nipottamiset hieman pompsahtaa. Tottakai mies saa viedä asiakkaitaan ulos eikä tarvitse sopia kotiintuloajoista sun kanssa.
Mä en tajua miksi olet maksanut saman verran kuin miehesi, vaikka et edes tienaa yhtä paljon kuin ennen. Perhe on yhteinen yritys.

Vierailija
5/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa se meillä on, miehet nyt on tollasia. Mielestäni miehesi ei nyt ota tilannetta tarpeeksi vakavasti.

Vierailija
6/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisee erolta.

Vierailija
7/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saatana. Sori ap, mutta tuo neljänneksi viimeinen lause on asian ydin. Exän koira menee oman perheen edelle? Siis täh. Miestä ei kiinnosta lainkaan että oma vaimo saattaa joutua hätäsynnytykseen hetkenä minä hyvänsä? Kai hän tietää etteo synnytys ole mitään sukkien vaihtoon verrattavaa touhua, vaan oikeasti iso ja vakava juttu? Onko toi tossu vätystellyt koko teidän suhteen ajan? Olen pahoillani. Miehesi on täydellinen kusipää. Mieti vielä suhdetta kunhan saat lapsen ja itsesi kuntoon synnytyksestä. Voimia sisko!

Vierailija
8/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoisin mielelläni, jos tiivistäisit tuon romaanin vaikkapa yhteen kappaleeseen, että sen jaksaisi lukea. Tosissaan, liian pitkä. Keskustelupalstoilla on tietyt normit ja tuo ylittää ne noin sadalla kilometrillä.

Vierailija
9/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta tiedä, enkä jaksa lukea järkyttävän pitkää sepostusta, mutta miksi ihmeessä tollanen koira!

Vierailija
10/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 18:59"]

Tottakai mies saa viedä asiakkaitaan ulos eikä tarvitse sopia kotiintuloajoista sun kanssa.

[/quote]

Mutta kyse onkin kunnioituksesta. Jos mies kertoo, että menee "viiteen, kuuteen" ja lapsen kysellessä koko illan vastaan, että isä tulee kohta, niin onhan tuo myös pettymys myös lapselle? Ja lapsi ottaa sen niin, että minä lupaan jotain, mutta en pidä sanaani. Eli että äiti on puhunut palturia, ei isä. Toki saa mennä ulos, mutta nuo tapahtumat eivät ole mitään pakollisia. Ja ne asiakkaat voi viedä ulos milloin tahansa. Yleensä on vienyt noin kerran vuodessa. Miksi vaan pitää viedä ne ulos juuri näinä kriittisinä viikkoina, jos ei juuri nyt ihan välttämätöntä? Miehen työ on joustava, ja hän pystyy itse päättämään tällaiset asiat.

Siinä olette oikeassa, ettei mies ota tilannetta tarpeeksi vakavissaan. Sama oli esikoisesta. Meinasimme lentää sairaalan perhehuoneestakin ulos, koska mies ei ollut paikalla tarpeeksi. Piti mennä kotiin pesemään vauvanvaatteita ja ostamaan tarvikkeita (lapsi tuli niin yllättäen, että kaikki oli tekemättä), mutta ei tosissaan pitänyt mitään kiirettä. Kun soittelin perään, niin hän oli syömässä ja katsomassa urheilumatsia, eikä edes tajunnut, että  minullakaan ei ole mahdollisuutta ottaa omaa aikaa vastasyntyneen keskosen kanssa.

Vierailija
11/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että miestä tympäisee naisen jatkuva höpöttäminen.

Vierailija
12/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi helvetissä sä menet tekemään lapsia lapsen kanssa?! Kysynpähän vaan... Kyllä meillä mies TÄYSIN vastaavassa tilanteessa kolmosen kohdalla onnistui kestitsemään asiakkaansa loistavasti ihan ajokuntoisena. Ja asiakkaatkin pitivät arvossa miestä, joka on mies ja ottaa isyytensä ja perheensä vakavasti. Solloin ottaa työnsäkin yleensä vakavasti.

Vierailija
13/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin sanoa mielipiteeni, mutta en jaksanut lukea tuota vuodatusta

Vierailija
14/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Nyt hiukan jäin ihmettelemään noita sumplimisianne. Jos äitisi asuu samassa kaupungissa, miksei hän hyppää taksiin ja tule hoitamaan esikoistanne kun sinulle tulee lähtö synnärille? Sanoit, että menitte julkisilla äidillesi, joten siitä on aika loogista päätellä, että asutten likellä, koska tuskin sinä - saikulle ja lepoon määrätty, viimeisilläsi oleva nainen - minnekään kauas lähdet bussilla köryyttelemään....

Sinä myös otat taksin ja lähdet synnärille, mies tulkoot perässä kun ehtii.

Hurtta on miehesi ongelma. Sinuna en piittaisi siitä. 

Miehesi kieltämättä kuulostaa itsekkäältä ja ajattelemattomalta, mutta anteeksi nyt: sinä taas kuulostat ihmeen järjestelyneurootikolta. Asioiden on pakko sujua tietyssä järjestyksessä tiettyyn aikaan, mutten sulta on päivä pilalla. Jos miehen ruuanlaitto ei onnistunut äitienpäivänä, mitä sitten - tehköön seuraavana! 

Kait myös itsekin tajuat, että nalkuttaminen ja tiuskiminen vain lisää nalkuttamista ja tiuskimisya. Jos toivot mieheltäsi huomaavaisuutta, se ei negatiivisessa ilmapiirissä tule toteutumaan. 

Hellitä ihmeessä ja opettele jättämään asioita tekemättä. Tulet muuten hulluksi ennen pitkää, kun vauva syntyy ja mahdollisesti valvottaa sinua.

Ja tosiaan: jos mies on parempituloinen, eikä osallistu kotihommiin, hän saa luvan palkata teille siivoojan vaikkapa pari kertaa kuussa. Tai ainakin kunnon robotti-imurin! Ehdotapa. Olisi vähän syytä kaivaa kuvetta, jos ei kotitöitä tee lainkaan (käytännössä).

Vierailija
15/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta äitienpäiväepisodista olisin itse vetänyt isot palot nenääni. Eli et ole kohtuuton siinä asiassa.

Vierailija
16/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:05"]

Kommentoisin mielelläni, jos tiivistäisit tuon romaanin vaikkapa yhteen kappaleeseen, että sen jaksaisi lukea. Tosissaan, liian pitkä. Keskustelupalstoilla on tietyt normit ja tuo ylittää ne noin sadalla kilometrillä.

[/quote]

Jos sinulla ei riitä aivokapasiteetti lukea kuin kolme lausetta kerrallaan, niin se on sinun ongelmasi. Keskustelupalstojen normeihin kuuluu myös, että jos ei osaa sanoa mitään rakentavaa, voipi olla kommentoimatta.

ohis

Vierailija
17/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä koiraa tarvis lähteä roudaamaan mihinkään sun synnytyksen ajaksi/takia? Eihän se koira sitä synnytystä häiritse, vaikka teillä kotona olisikin.

Vierailija
18/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ole pakko lukeajos ei jaksa. Tyhmää valittaa siitä täällä. Itse luin koska aihe kiinnosti. 

Vierailija
19/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 18:59"]

Tottakai mies saa viedä asiakkaitaan ulos eikä tarvitse sopia kotiintuloajoista sun kanssa.

[/quote]

Mutta kyse onkin kunnioituksesta. Jos mies kertoo, että menee "viiteen, kuuteen" ja lapsen kysellessä koko illan vastaan, että isä tulee kohta, niin onhan tuo myös pettymys myös lapselle? Ja lapsi ottaa sen niin, että minä lupaan jotain, mutta en pidä sanaani. Eli että äiti on puhunut palturia, ei isä. Toki saa mennä ulos, mutta nuo tapahtumat eivät ole mitään pakollisia. Ja ne asiakkaat voi viedä ulos milloin tahansa. Yleensä on vienyt noin kerran vuodessa. Miksi vaan pitää viedä ne ulos juuri näinä kriittisinä viikkoina, jos ei juuri nyt ihan välttämätöntä? Miehen työ on joustava, ja hän pystyy itse päättämään tällaiset asiat.

Siinä olette oikeassa, ettei mies ota tilannetta tarpeeksi vakavissaan. Sama oli esikoisesta. Meinasimme lentää sairaalan perhehuoneestakin ulos, koska mies ei ollut paikalla tarpeeksi. Piti mennä kotiin pesemään vauvanvaatteita ja ostamaan tarvikkeita (lapsi tuli niin yllättäen, että kaikki oli tekemättä), mutta ei tosissaan pitänyt mitään kiirettä. Kun soittelin perään, niin hän oli syömässä ja katsomassa urheilumatsia, eikä edes tajunnut, että  minullakaan ei ole mahdollisuutta ottaa omaa aikaa vastasyntyneen keskosen kanssa.

[/quote]Toinen lapsi on tämän 'kultakimpaleen' kanssa laitettu alulle syystä että...?

Vierailija
20/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:08"]

En muuta tiedä, enkä jaksa lukea järkyttävän pitkää sepostusta, mutta miksi ihmeessä tollanen koira!

[/quote]

No koira tuli siten, että tavatessamme miehellä oli koira ja minulla oli kaksi kissaa. Mies sanoi pitävänsä kissoista ja muutimme yhteen. Sitten mies olikin sitä mieltä, että kissani eivät "väliaikaisesti" muuton aikana saa kulkea kodissa vapaana. Käytännössä saivat asua vain yhdessä huoneessa. Mies alkoi saada migreenikohtauksia, ja ne johtuivat kuulemma kissoista. Lopulta minun ei auttanut muu kuin luopua kissoista, koska en jaksanut kuunnella miehen jatkuvaa raivoamista kissoille sekä puheita siitä, että miehen migreeni johtuu kissoista. (Ei muuten johtunut, migreenit jatkuvat. Tuppaavat iskemään yleensä sunnuntaisin, sattumoisin sen jälkeen kun pe- ja la-iltoina on tullut otettua vähän mallasta). Koirasta ei tietenkään samalla luovuttu. Veikkaan, että mies luopuu ennemmin minusta kuin koirasta. Mikä ei ehkä pian ole huonompi asia. Tulee ainakin se ero, sillä mieshän on ilmoittanut, että hän ei kyllä sitten lähde minnekään. Saan lähteä yksin. Ja ilman lasta.