EI ERITYISLAPSIA uimahalliin???
Jos nykyihmisten asenne on noinkin sairas mitä tuossa toisessa ketjussa on tullut ilmi, niin sittenhän yksinhuoltajaisän teinityttärellä ei ole nykyään mitään asiaa uimahalliin!
Miettikääs vähän, jos yh-isä haluaa viedä 15-vuotiaan tyttärensä (joka on huolehtimista vaativa erityislapsi, mutta fyysisesti täysin normaali) uimahalliin. Se on vissiin ihan kauhun paikka, että tuon ikäinen näyttää jo nuorelta naiselta ja tulee isän mukana miestenpuolelle. Uimahallin säännöissä sanotaan, että ennen uintia pitää peseytyä ja saunassa ollaan ilman uima-asua eli kyllä siellä tissit vilkkuvat (voi kauheaa).
Se on vissiin niiiin trendikästä olla niiiin kansainvälinen, että viaton alastomuus on (muka pahasta), mutta silti seksitulva jyllää joka paikassa. Ja on ihan törkeää pitää muita (itsehän sitä on tietysti viaton) ties minä pervoina.
Eli nyt sitä pipoa löysälle ja tilaa erityislapsille.
Kommentit (45)
Ihmettelisin isää, joka vie 15-vuotiaan alasti miesten puolelle tuijotettavaksi. Olisiko se sille tytölle kiva, että aikuiset äijät näkee alastomana?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:46"]
Kyllä minä ajattelisin suojelevani sitä 15-vuotiasta, kun sanon että hänelle olisi hyvä löytyä lähipiiristä tai vaikka ihan palkkaamalla tukihenkilö, joka veisi uimahallissa naisten puolelle.
[/quote]
Ja entä kun ei ole tuttua eikä rahaa moiseen? Kyllähän silti pitää olla oikeus päästä uimaanl
Erityislasten perheillä on yleensä mahdollisuus käyttää uimahallissa yksityissaunaa halvemmalla hinnalla. Juuri siksi, että vanhemmat voivat avustaa aikuista lastaan kenenkään sitä paheksumatta.
Vammaisperheen äiti
Naispuolinen avustaja. Ei oo niin vaikeaa.
Pitää hakea avustaja uimahallikäynteihin, naispuolinen juuri alastomuuden takia. Koska mieluummin olisi niin päin että tämä isä menisi naisten puolelle tytön kanssa, onko hän valmis siihen. Tytön ehdoilla mennään.
Sitä toista ketjua ollenkaan lukematta: eikö olisi tytönkin kannalta mukavampi päästä naisten puolelle jonkun avustajan kanssa (tuttu perheestä tai ystävistä tai sitten ihan palkattu avustaja)? Jos ei muuten tarvitse avustajaa, noin voihan sen palkata vain uintireissujen pukuhuone"kaveriksi", varmasti tällaisille keikoille moni avustaja lähtisi. Jos on täysin autettavissa, saa noihin avustajiin vielä varmasti rahallista tukeakin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:48"]
Kyllä minä ajattelisin suojelevani sitä 15-vuotiasta, kun sanon että hänelle olisi hyvä löytyä lähipiiristä tai vaikka ihan palkkaamalla tukihenkilö, joka veisi uimahallissa naisten puolelle.
[/quote]
Ja entä kun ei ole tuttua eikä rahaa moiseen? Kyllähän silti pitää olla oikeus päästä uimaanl
[/quote]
Onko uiminen joku perusoikeus?
Meidän uimahallissa käsittääkseni tuossa tilanteessa saisi käyttää pienryhmien pukuhuonetta
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:50"]
Sitä toista ketjua ollenkaan lukematta: eikö olisi tytönkin kannalta mukavampi päästä naisten puolelle jonkun avustajan kanssa (tuttu perheestä tai ystävistä tai sitten ihan palkattu avustaja)? Jos ei muuten tarvitse avustajaa, noin voihan sen palkata vain uintireissujen pukuhuone"kaveriksi", varmasti tällaisille keikoille moni avustaja lähtisi. Jos on täysin autettavissa, saa noihin avustajiin vielä varmasti rahallista tukeakin.
[/quote]
Vammaisen vapaa-ajan avustajan saa vain, jos vammainen osaa itse sellaista itselleen pyytää. Näin se menee, vaikka hän olisi puhumaton/ puhevammainen. Moni vammaisperheen vanhempi ei edes tiedä näistä koukeroista, mistä hakea ja miten "kiertää" hankalia pykäliä. Nykyisin kaiketi tulkitaan "pyynnöksi" se, että puhevammainen osaa käyttää edes korvaavaa kommunikointimenetelmää ja osoittaa vaikka kuvasymbolilla mihin hän haluaa avustamista. "Uimahalli". "Karkkiostos". "Keilaharrastus".
Joku tuolla tokaisi "ei se voi niin vaikeaa olla". Itse asiassa on, sillä tietoa on erittäin vaikea monessa kunnassa saada ja vielä useampi omainen on äärettömän väsynyt lukemaan vammaispalvelulakia ja etsimään oikeita lomakkeita, joilla voi hakea niin tukikengät kuin hoiva-avunkin.
Vammaisperheen äiti
15-vuotias katsotaan jo teini-ikäiseksi ja riippuen avuntarpeesta hänellä on mahdollisuus saada avustaja, joka on samaa sukupuolta. Ei ole oikein viedä nuorta naista miesten puolelle, oli erityinen tai ei. Toivottavasti et tee näin ap. Terv. pyörätuolissa istuva nainen, jolla uimahallissa avustaja.
[/quote]
[/quote]
No sitten etsii sellaisen tutun, ei voi olla vaikeaa!
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lähtisitkö itse avustamaan?
Uimahallissa on myös varmasti henkilökuntaa, joka voi avustaa pukuhuoneessa. Tai ainakin katsoa perään. Eri asia on tietysti, jos on täysin avustettava tai vaikeasti vammainen. Itse ajattelen asiaa nimenomaan sen tytön/pojan kannalta. Hänelläkin on oikeus intimiteettisuojaan, ihan niinkuin meillä terveilläkin.
Uimahallissa on myös varmasti henkilökuntaa, joka voi avustaa pukuhuoneessa. Tai ainakin katsoa perään. Eri asia on tietysti, jos on täysin avustettava tai vaikeasti vammainen. Itse ajattelen asiaa nimenomaan sen tytön/pojan kannalta. Hänelläkin on oikeus intimiteettisuojaan, ihan niinkuin meillä terveilläkin.
Jopa muuten kehareita pyritään tukemaan ikätasoiseen itsenäisyyteen ja itsenäistymiseen vanhemmista.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:00"]
Jopa muuten kehareita pyritään tukemaan ikätasoiseen itsenäisyyteen ja itsenäistymiseen vanhemmista.
[/quote]
Ja se ikätaso voi kehitysvamman syvyydestä riippuen olla pikkulapsen taso.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lähtisitkö itse avustamaan?
[/quote]
Naapuria, tai kaverin kaveria ... kyllä! Käymme uimahallissa lähes viikottain ja omat lapseni alkavat olla sen verran isoja, että pärjäävät ilman jatkuvaa ohjaamista. En näe asiassa ongelmaa.
Ja korjaan, että tällaisen tutun etsiminen voi olla vaikeaa mutta ei mahdotonta. Oma asennekin ratkaisee paljon. Jos kunta ei tule vastaan, on asiaan etsittävä sitten ratkaisu ihan itse tai jättää asia sikseen.
Vierailija kirjoitti:
Pitää hakea avustaja uimahallikäynteihin, naispuolinen juuri alastomuuden takia. Koska mieluummin olisi niin päin että tämä isä menisi naisten puolelle tytön kanssa, onko hän valmis siihen. Tytön ehdoilla mennään.
Miten se naispuolinen avustaja siellä miesten saunassa tätä asiaa mitenkään helpottaa?
No ei sinne miesten puolelle mene 15-vuotias tyttö vaikka mikä olisi. Ei kukaan haluais 15-vuotiasta poikaakaan naisten puolelle, vaikka kuinka olisi hieman jälkeenjäänyt. Ei ole kyse vain heistä vaan kaikista jotka uimahallissa ovat. Enemmistöä haittaa joten..