Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Himohamstraajia paikalla? ov

Vierailija
12.05.2015 |

Onko tilasi parempaan vai huonompaan? Vinkkejä, ajatusleikkejä tavaran suhteen?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Helsingissä. Enpä nyt tiedä, minne vertaistukiryhmiä perustellaan ja ennen kaikkea pelkään, etten jaksaisi olla kovin aktiivinen. Olen vähän saamaton kaikessa. En siis haluaisi tuottaa kellekään pettymystä asian suhteen, vaikken nyt periaatteessa ideaa ole lyttäämässä.

4

Vierailija
42/58 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin ahdistunut geopoliittisista uhkista, että olen vähentänyt hamstraamista; ajattelen ettei minulla kohta kuitenkaan ole edes tätä kotia, saati tavaroita, niin miksi turhaan enää tuhlaamaan viimeisiä rahoja. Toisaalta taas ostaminen tuo hyvää mieltä ahdistukseen.

Mutta en (toivottavasti) kai vielä ihan himohamstraajaksi luokiteltava ole :) Syytän saitaa narsisti-äitiäni tästä hamsteriluonteestani, jos olisi joskus ostanut minulle jotain (ainakin ilman huonon omatunnon tuottamista ensin minulle), en varmaan olisi tällainen (eli että kaikki on saatava, koska sitten joskus tulee varmasti aika jolloin en enää saa mitään).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, vinkki: Siivouspäivä 23.5., yritän itse vihdoin skarpata ja mennä myymään sinne.

Ja hyväntekeväisyyteen antaminen tekee aina niin huippuhyvän olon, ettei mikään muu :) Illalla just oli Ajankohtaisessa kakkosessa juttu Ukrainaan lähetetyistä vaatteista ja petivaatteista, niin taas löytyi yksi kohde jossa kaikelle minulta löytyvälle olisi varmasti käyttöä.

Vierailija
44/58 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tavaroita te hamstraatte? Vaatteita? Kirjoja? Astioita? Kosmetiikkaa? Itse ostan kaikkea noita paljon mutta en raaski käyttää niitä kuitenkaan.

Vierailija
45/58 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
46/58 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

24: Minä en hamstraa mitään sellaista, että sitä voisi myydä eteenpäin ja saada rahaa. En siis myöskään juuri mitään tähän "harrastukseen" ole kuluttanutkana. Lähinnä säilytän vanhoja (sanoma)lehtiä, tavaroiden pakkauksia ym. roskaa.

Vierailija
47/58 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 23:06"]

Äitini on toisen polven hamstraaja... kuulisin mielelläni vinkkejä mitä voi tehdä että tuosta pääsisi eroon, olen vähän vihjaillut terapiantarpeesta mutta ei ota ikinä mitään kuuleviin korviinsa. Kertokaa ihmeessä jos joku asia/läheisen tekeminen/ajatusmuutos on auttanut lieventämään tai lopettamaan hamstraamisen.

[/quote]

Olin ennen ikisinkku ja hamstraaja ja kun tapasin ensimmäisen kerran ihmisen, jonka kanssa saatoin rakentaa rakastavan parisuhteen, niin hamstrausintoni loppui kuin seinään. Sen jälkeen millään tavaralla ei oikeastaan enää ollut merkitystä. Ilmeisesti ainakin itse olin kompensoinut rakkauden- ja läheisyydenpuutetta sekä epävarmuuden tunnetta tavaralla.

Vierailija
48/58 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 23:18"]

14: Tämä voi olla sinulle itsestäänselvyys, mutta kaikille ei, joten laitan tähän: Kyse ei useinkaan ole siitä, etteikö ihminen osaisi siivota. Tätä ei oikeasti moni tajua vaan tarjoaa vaan jotain siivousvinkkejä. Kyse on siitä, että hamstraaja luo tunnesiteen jokaiseen tavaraan. Siksi niistä ei voi luopua, vaikka olisivat roskaa. Näin ollen ei auta, vaikka loisit millaiset taulukot päivittäisestä siivoamisesta.

Siihen, miten tunnesiteestä pääsee eroon, en osaa auttaa. Terapia voi olla hyvä, mutta ei Suomesta taida kovin helpolla löytää terapeuttia, joka olisi hamstraukseen perehtynyt. Sitä on vaikeampi ymmärtää kuin näitä perinteisiä terapiatarpeita, kuten rakkaussuruja, ongelmia työpaikalla jne.

Yksi pieni apu voi olla tavaroiden valokuvaaminen. Kun on edes kuva muistona, niin luopuminen voi olla helpompaa.

4

[/quote]

Mulla tosiaan hamstrausta aiheutti ihmissuhteen ja rakkauden puute. Toisaalta romuntäyteinen kämppä "suojeli" uusilta ihmissuhteilta, sillä en kehdannut pyytää kotiini ketään kylään. Kun aloin seurustella viimein oikeasti rakastavan ihmisen kanssa, niin pääsin täysin kivuttomasti eroon hamstrauksen tarpeesta. Enää jollain roinalla ei ollut väliä, kun sain sen rakkauden ihmiseltä.

Aiemmin ne tavarat (jopa karkkipapereita myöten) muistuttivat jostain kivasta asiasta ja minulla oli joitain pakkomielteitä, kuten se, että yritin opetella niitä viivakoodin ohessa olevia numerosarjoja ulkoa (tai ainakin luin ne kaikki läpi) ennen kuin pystyin heittämään niitä pois. Olin myös melkeinpä pakkomielteinen kierrätyksen suhteen. Nykyään em. pakkomielteet ovat historiaa.

Tosin avioliittoni on tällä hetkellä onneton ja ajoittain tulee taas pientä käärepapereiden tms. säilyttämisen vimmaa. Mutta mietin aina, että tavaraan kulutettu aika ja vaivannäkö on pois läheisistä ihmissuhteista ja muusta tärkeästä.

Vierailija
49/58 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni säästää kaiken lapsuudenkodistaan tulleen tavaran ajatuksella, että eipä enää koskaan tarvitse ostaa maljakoita, pöytäliinoja, lakanoita, verhoja, astioita, työkaluja yms ja perustelee tätä säästämistä sillä, että.tulevaisuudessa ei tartte mitään koskaan ostaa enää. On nyt työtönkin vielä ja saa asenteelleen lisäpotkua. Tavara on halvinta laatua. Tarjouksista tai käytettynä ostettua.
.
Tämä on kamala ongelma. Kaunis piharakennuksemme, joka oli tarkoitettu lastemme oleskeluun kavereidensa kanssa ja vierasmajaksi on aivan röykkiöittäin täynnä.
.
Mieheni peri hamstraajaisänsä ja talossa on vielä tavaraa jäljelläkin, kun se ei ole.mennyt kaupaksi.

Vierailija
50/58 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:45"]Minun mieheni säästää kaiken lapsuudenkodistaan tulleen tavaran ajatuksella, että eipä enää koskaan tarvitse ostaa maljakoita, pöytäliinoja, lakanoita, verhoja, astioita, työkaluja yms ja perustelee tätä säästämistä sillä, että.tulevaisuudessa ei tartte mitään koskaan ostaa enää. On nyt työtönkin vielä ja saa asenteelleen lisäpotkua. Tavara on halvinta laatua. Tarjouksista tai käytettynä ostettua.
.
Tämä on kamala ongelma. Kaunis piharakennuksemme, joka oli tarkoitettu lastemme oleskeluun kavereidensa kanssa ja vierasmajaksi on aivan röykkiöittäin täynnä.
.
Mieheni peri hamstraajaisänsä ja talossa on vielä tavaraa jäljelläkin, kun se ei ole.mennyt kaupaksi.
[/quote]
Voi luoja! Otan osaa. :(
T: hamstraajan vaimo

Vierailija
51/58 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:51"]Mun ystävä ei koskaan tule käymään. Sitten ihmettelee miksi en kutsu. Sanoin sille miten voin kutsua kaaoksen ja sotkun keskelle ( ja vielä yöksi)?

[/quote] Iso motivaattori tällä hetkellä on se, että lapsen kaverit on ruvennut pyöriin nurkissa. Pitää olla tilaa leikkiä (plus onhan röykkiöt noloja).

Saatikka, että kasvattaisin neljännen polven hamstereita. Ap

Vierailija
52/58 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:45"]50 kiitos. Miten perustelisin miehelleni sen, että hänen pitää heittää lähes kaikki perimänsä romppeet pois ja sitten osta tarvittaessa uutta? Mies kokee säästävänsä rahaa nyt näin, kun on työtönkin.
.
Haluaisin itse olla valitsemassa pussilakanoita yms kotiimme, en toisten halpisvanhoja. Ja meillä on jo kaikkea tarpeeksi. (Ymmärrän toki, jos jotain muiston takia haluaa säästää.)
[/quote]

jostain tarttui lause "tavara on halpaa, neliöt kalliita". Sympatiani teille puolisoille ja sukulaisille, karmeeta, jos hamstraaja ei edes näe mitään ongelmaa. Kiitos kaikille vastanneille, josko nyt löytyisi puhti aloittaa raju karsinta. ap

Vierailija
53/58 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
54/58 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 21:50"]Yksi pieni kysymys, jos ei pysty heittämään pois niin eikö ne voisi pitää kuitenkin järjestyksessä? Vaikka hankkia kaappeja joka seinälle katosta lattiaan ja laittaa tavarat ovien taakse ettei kämppä ole kaamea läävä joka on täynnä sotkua ja pölyä ja hiirenpaskaa?
[/quote]

Johtunee siitä ahdistuksesta, joka seuraa sinänsä tarmolla aloitettua projektia. Loppuunvieminen on ongelma ja helposti tulee ajatus, että kyllä tämä jo kelpaa. Ap.

Vierailija
55/58 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain muuten kaapin raivattua vauvan vaatteille! Tavarat tosin siirtyivät vain vaatehuoneeseen, eli todellista edistymistä ei ehkä tullut... :(
-se äitinsä vanhoja esineitä hilloava

Vierailija
56/58 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:37"]Sain muuten kaapin raivattua vauvan vaatteille! Tavarat tosin siirtyivät vain vaatehuoneeseen, eli todellista edistymistä ei ehkä tullut... :(
[/quote] miten puoliso suhtautuu sinun ongelmaasi? Ap

Vierailija
57/58 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:37"]Sain muuten kaapin raivattua vauvan vaatteille! Tavarat tosin siirtyivät vain vaatehuoneeseen, eli todellista edistymistä ei ehkä tullut... :(
[/quote] miten puoliso suhtautuu sinun ongelmaasi? Ap
[/quote]
hänellä on omat heikot kohtansa (työkalujen hamstraus). Usein sanonkin, että olisi mielenkiintoista nähdä, jos KaAIKKI omistamamme vietäisiin ulos eri pinoon (kuten siinä yhdessä sisustus/hamstraus ohjelmassa) niin kummallakohan olisi isommat kasat.
Oikeasti meillä ei ole kovin paljon tavaraa, mutta eipä ole säilytystilaakaan. Olen sitä mieltä, että kaikki tila mikä on, täyttyy kyllä. Siksi pyrin tosi vähään tavaraan, mutta tunnesiteen omaavista tavaroista se on minulle vähän liian hankalaa.

Vierailija
58/58 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 kiitos. Miten perustelisin miehelleni sen, että hänen pitää heittää lähes kaikki perimänsä romppeet pois ja sitten osta tarvittaessa uutta? Mies kokee säästävänsä rahaa nyt näin, kun on työtönkin.
.
Haluaisin itse olla valitsemassa pussilakanoita yms kotiimme, en toisten halpisvanhoja. Ja meillä on jo kaikkea tarpeeksi. (Ymmärrän toki, jos jotain muiston takia haluaa säästää.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme