Verenpaine alas ruokavalion avulla, neuvoja!
Kovat on paineet (kirjaimellisesti!), mutta jotain on vielä aikaa tehdä ennen lääkitystä.
Syön tyylillä hyväkarppi, suosin viljoista lähinnä täysjyväkauraa ja toisinaan syön ruista. Välttelen vehnää ja puhdasta sokeria. Olen vahtinut suolankäyttöäni, mutta sorrun välillä salmiakkiin.
Kaipaan neuvoja ja kokemuksia verenpaineen laskemisesta ruokavalion avulla.
Kommentit (29)
Säännölliset ruokailuajat, syö paljon kasviksia ja juo vettä. Jätä just kkki sokerit, makeutusaineet ja vehnä vähemmälle ja alkoholi myös. Välillä voi tietty herkutella mut pelkästään näillä vinkeillä verenpaine laskee huomattavasti jo 1-2kk aikana. Tsemppiä! :)
Huomio myös leikkeleisiin, juustoihin, nakkeihin, kalavalmisteisiin. Näissä on todella paljon suolaa ns piilossa.
Suola, salmiakki, laku ja kahvi kokonaan pois. Laihduta ja lopeta tupakka jos tarvis. Ala liikkumaan aerobisesto useamman kerran viikossa.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:53"]Säännölliset ruokailuajat, syö paljon kasviksia ja juo vettä. Jätä just kkki sokerit, makeutusaineet ja vehnä vähemmälle ja alkoholi myös. Välillä voi tietty herkutella mut pelkästään näillä vinkeillä verenpaine laskee huomattavasti jo 1-2kk aikana. Tsemppiä! :)
[/quote]
Ei noilla sokereilla jne ole mitään paineiden kanssa tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:53"]Säännölliset ruokailuajat, syö paljon kasviksia ja juo vettä. Jätä just kkki sokerit, makeutusaineet ja vehnä vähemmälle ja alkoholi myös. Välillä voi tietty herkutella mut pelkästään näillä vinkeillä verenpaine laskee huomattavasti jo 1-2kk aikana. Tsemppiä! :)
[/quote]
Tällä on mennyt verenpaine diabeteksen kanssa sekaisin. ;-)
Kyllä muuten on! Jätin itse ihan tietoisesti valkoisen sokerin lähes kokonaan pois ruokavaliosta, muita muutoksia en tehnyt. Mittasin kahden viikon ajan paineet aamuisin ja iltaisin ja kummasti vaan tulokset parani kokoajan :)
Kumma juttu kun ette usko! Kannattaisi varmaan itse kokeilla ;) Vai onko noin vaikeeta olla erossa sokerista.. Mulla se ainakin toimi ja tulokset on tällä hetkellä todella hyvät!
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:02"]Kyllä muuten on! Jätin itse ihan tietoisesti valkoisen sokerin lähes kokonaan pois ruokavaliosta, muita muutoksia en tehnyt. Mittasin kahden viikon ajan paineet aamuisin ja iltaisin ja kummasti vaan tulokset parani kokoajan :)
[/quote]
No teeppä vielä sama suolan ja kofeiinin kanssa jne niin tulet vielä paremmaksi.
Kalaa ja kalanmaksaöljyä, pähkinöitä, avokadoja, mustikat.
No ei se aina ole ruokavaliosta ja elintavoista kiinni. Mullakin on lääkitys, vaikka urheilen, syön terveellisesti, en tupakoi, olen hoikka. .. geeneille en mitään voi :P
No ei se aina ole ruokavaliosta ja elintavoista kiinni. Mullakin on lääkitys, vaikka urheilen, syön terveellisesti, en tupakoi, olen hoikka. .. geeneille en mitään voi :P
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:05"]No ei se aina ole ruokavaliosta ja elintavoista kiinni. Mullakin on lääkitys, vaikka urheilen, syön terveellisesti, en tupakoi, olen hoikka. .. geeneille en mitään voi :P
[/quote]
Ei tietenkään. Mutta noista on hyvä aloittaa jos haluaa kokeilla mitä vaikutusta elämäntapojen muuttamisella on.
Kaikki suolat (+piilosuolat), sekä sokeri pois. Stressi pois. Juo vettä, lisää reipasta liikuntaa. Huolehdi aineenvaihdunta kuntoon. Muista normaali vuorokausirytmi. Nuku ja lepää tarpeeksi.
Prosessoitu liha pois ja kaikki einekset. Kiinnitä erityisesti kaliumin ja magnesiumin saantiin, kalium toimii natriumin vastavaikuttajana ja ei imeydy ilman magnesiumia. Katso esim finelistä, miten saat helposti lisää kaliumia ruokavalioon ilman että natriumin kokonaismäärä nousee. Monet vihannekset, hedelmät ja pähkinät sisältävät todella runsaasti kaliumia.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:21"]
Prosessoitu liha pois ja kaikki einekset. Kiinnitä erityisesti kaliumin ja magnesiumin saantiin, kalium toimii natriumin vastavaikuttajana ja ei imeydy ilman magnesiumia. Katso esim finelistä, miten saat helposti lisää kaliumia ruokavalioon ilman että natriumin kokonaismäärä nousee. Monet vihannekset, hedelmät ja pähkinät sisältävät todella runsaasti kaliumia.
[/quote]
Unohtui vielä lisätä, että myös sokeri nostaa verenpainetta. Eli herkuttelut minimiin.
http://yle.fi/uutiset/tutkimus_sokerin_ahmiminen_voi_nostaa_verenpainetta_ja_kolesterolia/7277472
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:08"]
Kaikki suolat (+piilosuolat), sekä sokeri pois. Stressi pois. Juo vettä, lisää reipasta liikuntaa. Huolehdi aineenvaihdunta kuntoon. Muista normaali vuorokausirytmi. Nuku ja lepää tarpeeksi.
[/quote]
Älä tuollaista neuvo, suolaa kyllä tarvitaan.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:08"]
[/quote]
Älä tuollaista neuvo, suolaa kyllä tarvitaan.
[/quote]
Sitä saa ihan riittävästi ravinnosta vaikkei koskaan lisäisi mihinkään suolaa. Etenkin verenpainetautinen saa jopa enemmän kuin riittävästi. Kaikkia piilosuoloja ei myöskään kukaan saa pois.
Jätä liha pois. Paineet laskenu itellä 134/90 -> 105/60.
nosto