työnantaja kielsi hajusteet
Onko työnantajalla oikeus kieltää hajusteiden käyttö?
Eräs työyhteisön jäsen kärsii hajusteyliherkkyydestä ja esimiehemme päätyi kieltämään hajusteet. Ymmärtää että kaikkea ei voi kieltää, mutta mistä voin tietää mitkä luokitellaan voimakkaiksi hajusteiksi? Joku saa päänsärkyä jo huuhteluaineesta, toinen hiuslakasta, hajuvedestä puhumattakaan. Mistä tiedän onko jokin uusi tuote voimakastuoksuinen käytettäessä vai ei :( joudunko vaihtamaan kaikki tuotteet hajusteettomiin? Joku saa oireita jo suihkugeelin tuoksustakin. En halua aiheuttaa kärsimystä kenellekään omilla toimillani.
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:18"]
Hieno teko! Ei se hajuttomuus ole vaikeaa tai kallista. Eikä liioin hajusteyliherkkyys leikkiä eikä siihen sairastuneen oma tahto.
[/quote]
Tuota, hajuttomuus lienee, ei ainoastaan vaikea, vaan suorastaan mahdoton saavuttaa.
Kaverini antoi meille muutamia vaatteita lapsille. Mutta ne haisee
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:18"] Ei voi kieltää, ei ole oikein pakottaa yhden ihmisen takia hajusteettomuuteen. Kaikki shampoot ja pesuaineet menis vaihtoon, kenen piikkiin? Vaadi nähdä sen piinaajaan lääkärintodistus ja ole tarkkana oikeuksistasi. [/quote] Työnantaja voi valita ihan vapaasti, kumman haluaa pitää töissä. Ap.n vai hajusteyliherkän. Joten ap, pidä pintasi ja vie vaikka työsuojelupiiriin kiusaamistapauksena, jos työnantaja vaatii, että et saa suihkauttaa lempihajuvettäsi aamulla. Siihen on jokaisella oikeus. [/quote] onko ihan oikeasti näin?
[/quote]
On.Nämä tyhjän lässyttäjät ja muka-allergiset voi työnantaja potkia ihan rauhassa pois. Keneltäkään ei voi kieltää lempihajuveden käyttöä ja rajata käyttämään hajusteettomia huuhteluaineita. Tämän voi viedä työsuojelupiiriin ja kas, kohta on allerginen saanut potkut ja muiden elämä helpottuu taas.
[/quote]
Kyllä voi. Kannattaa todellakin viedä asia eteenpäin työsuojelupiiriin niin sen jälkeen ei tarvitse enää koskaan asiasta keskustella koska sen jälkeen kaikille on niin selvä asia se että niitä työnantajan ohjeita tulee todellakin noudattaa tai vaihtaa työpaikkaa.
Hajusteettomuudella taataan että hajusteallerginen pysyy työelämässä ja kantaa kortensa kekoon yhteiseksi ja myös omaksi hyväksi. Hajusteettomana työpaikalla olo ei tee pahaa kenellekään. Joka muuta väittää niin toivon että itse saatte hajustevaivan ja kohtaatte itse samaa ymmärtämättömyyttä.
[/quote]
Eli kaikkien ihmisten pitäisi vaihtaa shampoot, hoitoaineet, rasvat, meikit, pyykinpesuaiheet jne. tuoksuttomiin?? Lienee joku syy, miksi noita tuoksutettuja menee tuoksuttomia enemmän...ihmiset yleensä nauttivat tuoksuista elämässään...Lisäksi en keksi millä pykälällä voidaan määrätä esim. ihmisten kotona käyttämät saippuat...mitäs muuta rajataan ja kielletään...
[/quote]
Te käytätte helvetille haisevia hiuslakkoja ja pesuaineita ja Surfeja ja Omoja.
Ensinnäkin huuhteluaineet ovat tarpeettomia.
Toisekseen jotkut käyttävät liikaa pyykki-ym.
aineita ja haju on järkyttävä!
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:54"]
Kyllä työnantaja voi kieltää voimakkaiden hajusteiden (siis hajuvesien) käytön työaikana. Ihan siinä missä työnantaja voi kieltää työaikana esimerkiksi tupakoinnin, oman kännykän käytön, korut, kynsilakan, omien vaatteiden käytön jne.
[/quote]
Tupakointi ja känykän käyttö voidaan kieltää ihan työaikalainsäädännön takia; korut jms. hygieniasyistä ja työhön voi kuulua työvaate. Kynsilakasta tai hajusteesta en keksi, mikä kiellon peruste olisi?
[/quote]
Kynsilakan voi kieltää myös hygieniasyihin vedoten (esim. puhdastilassa). Hajusteiden käytön voi kieltää mikäli jonkun terveys sitä vaatii. Tässä on kuitenkin otettava huomioon mitä kielto koskee. Käytännössä aina kielto rajoittuu hajuvesiin, partavesiin ja mahdollisesti voimakkaan hajuisiin hiuslakkoihin. Valitettavasti asia vain on niin, että terveys ajaa ohi halusta käyttää hajusteita.
Valitettavasti tässä on tänä päivänä sama ilmiö kuin mm. gluteenittoman/laktoosittoman ym. ruokavalioiden kanssa, eli liian moni kitisee ilman että todellista ongelmaa/haittaa on. Ollaan vaan niin tosi "special snowflake", että enemmistön pitäisi pokkuroida yksittäisen ihmisen vaatimusten/mielen mukaan... Samalla nämä turhasta itkevät tekevät elämästä paljon hankalampaa niille joille ks. asia on oikeasti ja lääketieteellisesti ongelma.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:54"] Kyllä työnantaja voi kieltää voimakkaiden hajusteiden (siis hajuvesien) käytön työaikana. Ihan siinä missä työnantaja voi kieltää työaikana esimerkiksi tupakoinnin, oman kännykän käytön, korut, kynsilakan, omien vaatteiden käytön jne. [/quote] Tupakointi ja känykän käyttö voidaan kieltää ihan työaikalainsäädännön takia; korut jms. hygieniasyistä ja työhön voi kuulua työvaate. Kynsilakasta tai hajusteesta en keksi, mikä kiellon peruste olisi? [/quote] Kynsilakan voi kieltää myös hygieniasyihin vedoten (esim. puhdastilassa). Hajusteiden käytön voi kieltää mikäli jonkun terveys sitä vaatii. Tässä on kuitenkin otettava huomioon mitä kielto koskee. Käytännössä aina kielto rajoittuu hajuvesiin, partavesiin ja mahdollisesti voimakkaan hajuisiin hiuslakkoihin. Valitettavasti asia vain on niin, että terveys ajaa ohi halusta käyttää hajusteita.
[/quote]
Onko tästä tehty ennakkopäätös? Entäpä, jos astmaatikko reagoi eläimen karvoihin työkaverin vaatteissa? Tai homeenhajuun/-itiöihin? Epäilenpä, että hajusteet voidaan kieltää vain todella erityisestä syystä esim. terveydenhuollossa potilastyön vaatiessa, ei työtovereiden tarpeiden mukaan (koska haiseminen/tuoksuminen on aika intiimi asia eikä sitä kovin helposti voida edes todentaa).
"Ei voi kieltää, ei ole oikein pakottaa yhden ihmisen takia hajusteettomuuteen. Kaikki shampoot ja pesuaineet menis vaihtoon, kenen piikkiin? Vaadi nähdä sen piinaajaan lääkärintodistus ja ole tarkkana oikeuksistasi.
[/quote]
Työnantaja voi valita ihan vapaasti, kumman haluaa pitää töissä. Ap.n vai hajusteyliherkän. Joten ap, pidä pintasi ja vie vaikka työsuojelupiiriin kiusaamistapauksena, jos työnantaja vaatii, että et saa suihkauttaa lempihajuvettäsi aamulla. Siihen on jokaisella oikeus."
Kyllä työnantaja voi kieltää hajusteiden ja meikkien käytön ja näin on jo monessa työpaikoissa,jo useamman vuoden, eikä pelkästään työtekijöiden allergioiden vuoksi, vaan mahdollisti asiakkaiden.
Ei ne kissan ja koirankarvat leijaile samalla tavalla työpaikan huoneilmassa kuin hajusteet. Karvat ja pölyt pysyvät kiinni vaatteissa, tosin herkkä saa niistäkin oireita.
Olen itse astmaatikko ja hajusteyliherkkä. Ja olen Oulu-Hki lennollakin joutunut vaihtamaan paikkaa kun sain kauhean kohtauksen vieressä istuvan henkilön partavedestä. Vapaaehtoisia paikanvaihtajia ilmaantui useampia, kun luulivat varmaan minun muuten kuolevan.
Esim. lentokoneessa laitan ilmastointisuuttimet suurimmalle asennolle. Aloitan allergialääkityksen monta päivää ennen ja vähintää tuplaan astmalääkityksen.
Meidän työpaikalla kaikki ovat kyllä vähentäneet hajuveden ja partaveden käyttöä ja vaihtaneet tuoksuttomiin, kun ovat nähneet kohtaukseni. Dödö tai saippua ei haitttaa, koska niiden haju ei leviä huoneilmaan samalla tavalla. Olen itse ostanut työpaikan vessaan hajuttoman hiuslakan ja hajusteetonta kosteusvoidetta.
Naapuriosastolla on nainen, joka käyttää todella voimakkaita hajuvesiä. Moni ns. terve kollega on välttelee kävelemästä sitä käytävää, jolla hän työskentelee, koska hajusteet aiheuttavat oireita ihan terveillekin. Yksi kollega oli myös joutunut vaihtamaan paikkaa joogatunnilla, kun vieressä olevan vaatteet olivat haisseet niin huuhteluaineelle. Ja hänkään ei ole allerginen vaan perusterve ihminen.
En ole tehnyt asiasta mitään suurempaa ongelmaa työpaikalla. Muutaman kerran olen joutunut lähtemään kotiin kesken päivän, kun jollain vieraalla tai asiakkaalla on ollut voimakasta hajustetta. Mielestäni on kuitenkin hyvä, että hajusteiden käyttöä on vähennetty. Ostetaan meille töihin gluteenittomia, pähkinättömiä, maidottomia, katkaravuttomia jne. kokoustarjoiluajakin päivittäin. Allergiastani ei edes aiheudu työntajalle erinäisiä kustannuksia, kuten em. ruoka-aineallergioista.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:37"]
Valitettavasti tässä on tänä päivänä sama ilmiö kuin mm. gluteenittoman/laktoosittoman ym. ruokavalioiden kanssa, eli liian moni kitisee ilman että todellista ongelmaa/haittaa on.
[/quote]Ja sinä tiedät mitkä kyseisen ihmisen syyt ko. ruokavalioon ovat? Samoin kuin sinäkin kerrot kaikki pienimmät ja henkilökohtaisimmat terveyteesi liittyvät yksityiskohdat kaikille?
Entä jos sähköyliherkkä työskentelee toimistotyössä ja saa atk-laittteista jms. oireita? Istuvatko kaikki siitä lähtien pimeässä ja tietotekniikkavapaassa toimistossa vetämässä lonkkaa?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:41"]
Naurettavaa. Itse laittaisin normaaliin tapaan suihkauksen tuoksua aamuisin, enkä välittäisi tuollaisista säännöistä. Menee jo aivan liian pitkälle ihmisten yksityisasioiden puolelle, että toisten dödöjäkin aletaan kyttäillä!
[/quote]
Miksi olet noin tyhmän ymmärtämätön? Onko hajuvesi viesti ylellisestä elämäntyylistä ja olisi noloa alentua tavisten kastiin?
[/quote]
Ei, vaan pidän sen tuoksusta ja minulle tulee raikas ja hyvä fiilis. Tämä teidän sairaus on sellainen, jota ei edes voi objektiivisesti todeta. En sellaisen takia ala luopumaan lempparituoksustani. Kyllä minuakin ärsyttää moni asia muissa, mutta en silti vaadi kaikkea mahdollista kiellettävän.
[/quote]
Kyllä voi objektiivisesti todeta. Kysymys ei ole todellakaan ärsytyksestä, vaan oikeasta vakavasta ongelmasta.
Menee ehkä vähän sivuraiteille, mutta: Työskentelen kemian alalla, missä valtaosa kollegoista omaa kattavan taustan erisorttisten kemiakaalien käsittystä. Voin olla väärässä, mutta aivan kuin hajuhajusteyliherkkyys alkaisi olemaan jo ammattitauti ko. sektorilla. Meidän osastolla alkaa olla jo puolilla oireita! Sietäisi ehkä jonkun vääntää gradu aiheesta. "Laboratorion kemikaalit hajusteallergian ja -yliherkkyyden aiheuttajina". Itse jättäisin myös voimakkaasti tuoksuvat kotiin, mutta norm. Rexonaa ja miedosti hajustettua muotovaahtoa käyttäisin ha toivoisin, että kuulen palautetta jos vieläkin aiheutan astmaa ympärilläni. Myös itse kärsin voimakkaista parfyymeistä ja löytyy diagnoosi hajusteallergiasta. Allergiasairaalasta muuten kerrottiin, että usein luonnon kosmetiikka saattaa olla vielä pahempi hajusteallergikolle, kuin vastaava tavallinen hajustettu. Siedätystä ei suositeltu tuolloin, mutta olisiko tässä aika muuttanut suositusta..? Itse yritän siedättyä vapaa-ajalla esim. hajuvettä käyttäen. Joskus jipa hajustettua huulirasvaa. Jälkimmäinen oireilee (ihottuma) talvella, kesällä harvemmin. Kesä on muutenkin aina iho-ongelmaisille parempaa aikaa.
Samalla huomioit muita ja myös itseäsi, kun vähennät hajusteita. Varsinkin meillä päiväkodissa on laitettava erään lapsen varavaatereppu ja ulkovaatteet joskus ulos, kun en pysty olemaan eteisessä. En tiedä mitä ihmeen pesuainetta käyttävät tai sitten annostelevat liikaa. Sen haistaa kun ohi menee.
Itse olen herkkä ja saan jostain dove-saippuasta ja juuri pyykinpesuaineista ärsytystä. Koskaan en shampoosta tai dödöstä.