Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

työnantaja kielsi hajusteet

Vierailija
12.05.2015 |

Onko työnantajalla oikeus kieltää hajusteiden käyttö?
Eräs työyhteisön jäsen kärsii hajusteyliherkkyydestä ja esimiehemme päätyi kieltämään hajusteet. Ymmärtää että kaikkea ei voi kieltää, mutta mistä voin tietää mitkä luokitellaan voimakkaiksi hajusteiksi? Joku saa päänsärkyä jo huuhteluaineesta, toinen hiuslakasta, hajuvedestä puhumattakaan. Mistä tiedän onko jokin uusi tuote voimakastuoksuinen käytettäessä vai ei :( joudunko vaihtamaan kaikki tuotteet hajusteettomiin? Joku saa oireita jo suihkugeelin tuoksustakin. En halua aiheuttaa kärsimystä kenellekään omilla toimillani.

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:33"]

No jopas on taas vastaukset sitä luokkaa, että tietää, ettei ole paljon allergioiden kanssa eletty! 

Hajusteallergikolle on yhtä helvettiä olla tilassa, jossa joku tuoksuu voimakkaalle.

Ja se hajusteeton tarkoittaa siis sitä, että ei partavesiä, hajuvesiä, voimakkaalle tuoksuvia dödöjä ja hiuslakkoja. Pesuaineet ovat aivan kamalia, Ariel ja Omo haisevat kaupassakin kilometrin päähän. Huuhteluaineet eivät tuoksu hajusteallergikolle vaan ovat myrkkyä. Käytännössä kaikki missä lukee perfume ovat kiellettyjen listalla. Jopa jotkut kauheasti meikkiä käyttävät tuoksuvat voimakkaasti meikeille.

Hajusteita voi käyttää sitten vapaa-ajalla. Ei sairaalassakaan työntekijät saa haista.. Eikä kokki keittiössä saa pitää minihametta.. Joten työelämä on työelämä!

[/quote]

Se partabalsamimies täällä. Olen herkkäihoinen ja allerginen mm. huuhteluaineille ja saan jonkinlaisen allergisen kosketusreaktion jos käytän esimerkiksi hajustetuilla pesuaineille pestyjä tai huuhdeltuja vaatteita. En anafylaktista shokkia tai mitään sellaista vaan kovaa kutinaa, ihon hilseilyä, jne. Siitä huolimatta käytän mm. partabalsamia ja joitain hajuvesiä (esim. paria Miller Harrisia) ilman ongelmia - itse asiassa parran ajaminen ilman partabalsamia (joka on emulsio eikä alkoholipohjainen "kirkas" kuten varsinaiset partavedet) on kammottavaa.

En ole ikinä tavannut pahasti hajusteallergista ihmistä, ainoastaan joitain kohtalotovereita pesuainepuolella. Millaisen allergisen reaktion hajusteet aiheuttavat aidosti allergisessa ihmisessä? Täällä puhutaan vuotavista silmistä yms. mutta millaisen allergisen reaktion hajusteet voivat pahimmillaan aiheuttaa? Ruoka-aineallergioihin voi jopa kuolla, mutta miten hajusteallergioissa? Ja aiheuttavatko reaktioita ainoastaan keinotekoiset hajusteet vai samaten vaikka kukat, puut, lehmänpaska, jne.?

Kysyn ihan tosissani.

[/quote]

Hajusteyliherkkyydestä ja hajuallergioista en tiedä. Olen eläin- ja siitepölyallergikko, sekä astmaatikko. Toisinaan voimakkaat hajusteet aiheuttavat nenän kutinaa, toisinaan ne laukaisevat noin vuorokauden nenän täydellisen tukkoon menemisen ja samalla jatkuvan rään vuodon nenästä. Tämä reaktio pistää myös väsymään kovasti.

Vierailija
42/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:12"]

No eiköhän kielletä ihan direktiivillä kaikki hajusteet. Antaa paskan ja hien lemuta oikein luomusti.

[/quote]

Pesullako ei voi käydä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:12"]

No eiköhän kielletä ihan direktiivillä kaikki hajusteet. Antaa paskan ja hien lemuta oikein luomusti.

[/quote]

Tämä vahvisti käsitystäni siitä, että hajusteilla lotraavat ovat oikeasti vaan epähygieenisiä ja yrittävät peitellä hajujaan lemuvesillä. 

Vierailija
44/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:18"] Ei voi kieltää, ei ole oikein pakottaa yhden ihmisen takia hajusteettomuuteen. Kaikki shampoot ja pesuaineet menis vaihtoon, kenen piikkiin? Vaadi nähdä sen piinaajaan lääkärintodistus ja ole tarkkana oikeuksistasi. [/quote] Työnantaja voi valita ihan vapaasti, kumman haluaa pitää töissä. Ap.n vai hajusteyliherkän. Joten ap, pidä pintasi ja vie vaikka työsuojelupiiriin kiusaamistapauksena, jos työnantaja vaatii, että et saa suihkauttaa lempihajuvettäsi aamulla. Siihen on jokaisella oikeus. [/quote] onko ihan oikeasti näin?

[/quote]

On.Nämä tyhjän lässyttäjät ja muka-allergiset voi työnantaja potkia ihan rauhassa pois. Keneltäkään ei voi kieltää lempihajuveden käyttöä ja rajata käyttämään hajusteettomia huuhteluaineita. Tämän voi viedä työsuojelupiiriin ja kas, kohta on allerginen saanut potkut ja muiden elämä helpottuu taas.
[/quote]
Kyllä voi. Kannattaa todellakin viedä asia eteenpäin työsuojelupiiriin niin sen jälkeen ei tarvitse enää koskaan asiasta keskustella koska sen jälkeen kaikille on niin selvä asia se että niitä työnantajan ohjeita tulee todellakin noudattaa tai vaihtaa työpaikkaa.
Hajusteettomuudella taataan että hajusteallerginen pysyy työelämässä ja kantaa kortensa kekoon yhteiseksi ja myös omaksi hyväksi. Hajusteettomana työpaikalla olo ei tee pahaa kenellekään. Joka muuta väittää niin toivon että itse saatte hajustevaivan ja kohtaatte itse samaa ymmärtämättömyyttä.

Vierailija
45/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työnantaja voi kieltää hajusteiden käytön työpaikalla. Oikeastaan niin pitäisikin tehdä kaikissa työpaikoissa.

Vierailija
46/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:26"] [quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:18"] Ei voi kieltää, ei ole oikein pakottaa yhden ihmisen takia hajusteettomuuteen. Kaikki shampoot ja pesuaineet menis vaihtoon, kenen piikkiin? Vaadi nähdä sen piinaajaan lääkärintodistus ja ole tarkkana oikeuksistasi. [/quote] Työnantaja voi valita ihan vapaasti, kumman haluaa pitää töissä. Ap.n vai hajusteyliherkän. Joten ap, pidä pintasi ja vie vaikka työsuojelupiiriin kiusaamistapauksena, jos työnantaja vaatii, että et saa suihkauttaa lempihajuvettäsi aamulla. Siihen on jokaisella oikeus. [/quote] onko ihan oikeasti näin? [/quote] On.Nämä tyhjän lässyttäjät ja muka-allergiset voi työnantaja potkia ihan rauhassa pois. Keneltäkään ei voi kieltää lempihajuveden käyttöä ja rajata käyttämään hajusteettomia huuhteluaineita. Tämän voi viedä työsuojelupiiriin ja kas, kohta on allerginen saanut potkut ja muiden elämä helpottuu taas. [/quote] Kyllä voi. Kannattaa todellakin viedä asia eteenpäin työsuojelupiiriin niin sen jälkeen ei tarvitse enää koskaan asiasta keskustella koska sen jälkeen kaikille on niin selvä asia se että niitä työnantajan ohjeita tulee todellakin noudattaa tai vaihtaa työpaikkaa. Hajusteettomuudella taataan että hajusteallerginen pysyy työelämässä ja kantaa kortensa kekoon yhteiseksi ja myös omaksi hyväksi. Hajusteettomana työpaikalla olo ei tee pahaa kenellekään. Joka muuta väittää niin toivon että itse saatte hajustevaivan ja kohtaatte itse samaa ymmärtämättömyyttä.

[/quote]

Mitä sitten tehdään kun samaan paikkaan sattuu yksi hajusteyliherkkä joka ei siedä tuoksuja ja yksi partabalsamimies joka ei voi ajaa partaansa au naturel?

Vierailija
47/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan välittäisi tuollaisestä hölynpölystä Jos ei kestä hajuja niin sitten pitää vaihtaa sen nipottajan työpaikkaa eikä kaikkien muiden hajusteitaan.

Vierailija
48/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun edellisessä työpaikassa pyydettiin nätisti että ei käytettäis voimakkaita hajusteita juuri yhden yliherkän takia. Se koski siis oikeastaan vain hajuvesiä ja muita voimakkaita tuoksuja. Ihan normaalisti tuoksuvaa dödöä, kosteusvoidetta jne pystyi käyttämään ihan kuten ennenkin.

Vierailija
49/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:33"]

No jopas on taas vastaukset sitä luokkaa, että tietää, ettei ole paljon allergioiden kanssa eletty! 

Hajusteallergikolle on yhtä helvettiä olla tilassa, jossa joku tuoksuu voimakkaalle.

Ja se hajusteeton tarkoittaa siis sitä, että ei partavesiä, hajuvesiä, voimakkaalle tuoksuvia dödöjä ja hiuslakkoja. Pesuaineet ovat aivan kamalia, Ariel ja Omo haisevat kaupassakin kilometrin päähän. Huuhteluaineet eivät tuoksu hajusteallergikolle vaan ovat myrkkyä. Käytännössä kaikki missä lukee perfume ovat kiellettyjen listalla. Jopa jotkut kauheasti meikkiä käyttävät tuoksuvat voimakkaasti meikeille.

Hajusteita voi käyttää sitten vapaa-ajalla. Ei sairaalassakaan työntekijät saa haista.. Eikä kokki keittiössä saa pitää minihametta.. Joten työelämä on työelämä!

[/quote]

Se partabalsamimies täällä. Olen herkkäihoinen ja allerginen mm. huuhteluaineille ja saan jonkinlaisen allergisen kosketusreaktion jos käytän esimerkiksi hajustetuilla pesuaineille pestyjä tai huuhdeltuja vaatteita. En anafylaktista shokkia tai mitään sellaista vaan kovaa kutinaa, ihon hilseilyä, jne. Siitä huolimatta käytän mm. partabalsamia ja joitain hajuvesiä (esim. paria Miller Harrisia) ilman ongelmia - itse asiassa parran ajaminen ilman partabalsamia (joka on emulsio eikä alkoholipohjainen "kirkas" kuten varsinaiset partavedet) on kammottavaa.

En ole ikinä tavannut pahasti hajusteallergista ihmistä, ainoastaan joitain kohtalotovereita pesuainepuolella. Millaisen allergisen reaktion hajusteet aiheuttavat aidosti allergisessa ihmisessä? Täällä puhutaan vuotavista silmistä yms. mutta millaisen allergisen reaktion hajusteet voivat pahimmillaan aiheuttaa? Ruoka-aineallergioihin voi jopa kuolla, mutta miten hajusteallergioissa? Ja aiheuttavatko reaktioita ainoastaan keinotekoiset hajusteet vai samaten vaikka kukat, puut, lehmänpaska, jne.?

Kysyn ihan tosissani.

[/quote]

Olen hajusteallergikko. Silmät vuotava, hengitys vaikeutuu, kädet ja kasvot alkavat kutista - itse hajusteita käyttäessäni jopa vuotaa märkää visvaa.

Vierailija
50/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku epähygieeninen lemuvesilasse käynyt alapeukuttamassa kaikkien allergisten ja astmaatikkojen viestit. Huoh. Hanki elämä!

Vierailija
51/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa aloittaisit siitä ettet laita hajuvettä töihin lähtiessä. Miksi pitää tehdä kauhea ongelma?

Vierailija
52/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:21"]

Minä en ainakaan välittäisi tuollaisestä hölynpölystä Jos ei kestä hajuja niin sitten pitää vaihtaa sen nipottajan työpaikkaa eikä kaikkien muiden hajusteitaan.

[/quote]

Miksi et tajua, että hajuste = hajuvesi, ja osaa luopua siitä? Kukaan muu kuin sinä itse ei kaipaa eikä tarvitse sitä sinulle.

Vierailija
53/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:28"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:24"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:18"]Mikä ongelma? Meillä on hajusteeton työpaikka potilaiden takia. Ei siis hajuvesiä työaikana, eikä voimakastuoksuisia hiuslakkoja. Asian saa vaikeaksi, jos haluaa. Mutta normaali ihminen kyllä ymmärtää, mikä lasketaan voimakkaaksi hajusteeksi. Jos asia on noin vaikea, voit hakea jonnekin muualle töihin, missä saa lotrata arielilla ja kaataa päälle uusinta muotituoksua puoli litraa. [/quote] Olisivatpa potilaatkin hajusteettomia! Kyllä silmiä välillä kirvelee ja päätä särkee, kun pienin väliajoin lähietäisyydelle saapuu aina uudella eksoottisella tuoksulla tai partavedellä vastahajustettu henkilö. Uhhhh, tämä pitäisi lisätä potilasohjeisiin. Samoin sairaalaan vierailulle saapuvat voisivat miettiä, miten vahvat hajut vaikuttavat sairaaseen ja lääkittyyn potilaaseen.

[/quote]

Kyllä potilaamme ovat hajusteettomia, koska kärsivät keuhkosairauksista. Vieraita ohjeistetään jättämään ennen vierailua voimakastuoksuiset hajusteet laittamatta. Kukaan ei ole vaatimassa hajusteettomia hiustenpesuaineita tms. mutta voimakkaat parfyymit ja partavedet toivotaan jätettävän pois ennen vierailua.

[/quote]

Teillä on selkeä peruste ohjeelle. Meillä on toinen erikoisala, mutta mielestäni tästä voisi puhua enemmän julkisuudessa. Saivartelijoita aina riittää, kuten tässäkin ketjussa, mutta ehkä useampi oikeasti alkaisi ajatella asiaa.

Vierailija
54/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:29"]

Joku epähygieeninen lemuvesilasse käynyt alapeukuttamassa kaikkien allergisten ja astmaatikkojen viestit. Huoh. Hanki elämä!

[/quote]

Voi ei! Mun viesti on alapeukutettu. Kannattaako enään edes yrittää elää!

Vierailija
55/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole mikään hajusteyliherkkä, mutta liian voimakkaat tuoksupommit kyllä etovat. On vaikea ymmärtää ihmisiä, joille tuntuu olevan kynnyskysymys se puolipulloa lakkaa ja purkillinen hajuvettä. Ei se niin vaikeaa luulisi olevan jättää moiset työpaikalta pois.

Vierailija
56/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa. Itse laittaisin normaaliin tapaan suihkauksen tuoksua aamuisin, enkä välittäisi tuollaisista säännöistä. Menee jo aivan liian pitkälle ihmisten yksityisasioiden puolelle, että toisten dödöjäkin aletaan kyttäillä!

Vierailija
57/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te hajusteyliherkät pystytte mm. matkustamaan? Hirvittävän riskialtista jos oireet tosiaankin ovat noin voimakkaat. Kuulostaisi että oireet ovat samankaltaisia mutta vaihtelevat voimakkuudeltaan ihmisestä riippuen. Onko niille joku yleinen lääketieteellinen selitys (vaikka joku histamiinijuttu tai vastaava hengitysoireille) ja voiko niitä oireita jotenkin lääkitä? Jos luonnolliset tuoksut/hajut eivät niitä aiheuta niin kai niille luulisi jonkun yhteisen tekijän olevan.

Vierailija
58/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmin lemuaa hajustettujen pesu- ja huuhteluaineiden käyttäjät. En edes ole hajusteherkkä, mutta nuo hajuhirviöt ovat kamalia ympäristön saastuttajia.

Itse eivät tietysti haista vaatteitaan, mutta eikö ne tajua, ettei niitten releet tuoksu millekään kevätkukalle ( joka sekin olisi tarpeeksi kauheaa), vaan tunkkaiselle kemikaalille. Tuollainen käryvaate yhdistettynä ihmisestä päivän mittaan irtoavaan omaan hajuun on suorastaan ällöttävän tympeä. 

Vierailija
59/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:44"]

Miten te hajusteyliherkät pystytte mm. matkustamaan? Hirvittävän riskialtista jos oireet tosiaankin ovat noin voimakkaat. Kuulostaisi että oireet ovat samankaltaisia mutta vaihtelevat voimakkuudeltaan ihmisestä riippuen. Onko niille joku yleinen lääketieteellinen selitys (vaikka joku histamiinijuttu tai vastaava hengitysoireille) ja voiko niitä oireita jotenkin lääkitä? Jos luonnolliset tuoksut/hajut eivät niitä aiheuta niin kai niille luulisi jonkun yhteisen tekijän olevan.

[/quote]

Samaa sarjaa kuin sähköallergia. Saa nähdä, milloin työpaikoilla kielletään sähkö...

Vierailija
60/113 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:01"]Minä saan voimakkaista hajusteista astmakohtauksen. Eli keuhkoputket menee tukkoon, hengitys vinkuu ja rohisee, yskittää, kohtauslääke ei vie kaikkia oireita pois ja huono olo voi jatkua parikin päivää. En saa mitään samanlaista oiretta esim hien- tai paskanhajusta, vaikka molemmat oksettavia hajuja ovatkin.

Myös tupakansavu laukaisee minulla astmakohtauksen, jos joudun hetkenkin hengittelemään. Siksi menenkin mielummin bussipysäkeillä yms paikoilla sateeseen seisomaan ja kastumaan tupakansavun hengittelyn sijaan, terveys on minulle kuivana pysymistä tärkeämpää. Tupakoitsijaa on useimmiten turha pyytää menemään itse sateeseen, heillä kun on omasta mielestään oikeus myrkyttää muidenkin hengitysilma. En tiedä johtuuko tupakoitsijoiden asenneongelmat siitä, että he ovat keskimääräistä vähemmän koulutettuja, vaikuttaako se sitten kykyyn ajatella asioita muidenkin kannalta? 
[/quote]

Ethän yleistä, kiitos. Olen tupakoitsija, mutta koskaan en polta bussipysäkillä tai ahtaissa ihmismassoissa kaupungilla yms. Siirryn kauemmas jos joku tulee lähelle seisomaan ja sateella seison polttamassa tupakkani ja kastun. Tupakointi on oma valintani, enkä halua sen takia pakottaa muita seisomaan sateessa. Laitan myös tumpit roskikseen ensin sammutettuani sen. Eli ei kiitos yleistyksiä, varsinkaan ihmisten älyllisestä kapasiteetista. Tupakointi ei ole viisasta, mutta teinivuosien kokeiluista jäi riippuvaiseksi ja eroon on yritetty päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi