Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi riistät päiväkoti-ikäiseltä kaverit?

Vierailija
12.05.2015 |

Hirveän monet ottavat jopa 4-5-vuotiaat lapsensa pois päiväkodista, kun pikkusisarus syntyy. Näin siitä huolimatta, vaikka tuon ikäinen tarvitsee ikäistään seuraa sosiaalisia taitoja oppiakseen. Lapselta riistetään oikeus kavereihinsa vain siksi, ettei naapuri ala juoruilla jos lapsi saisikin jatkaa päiväkodissa!

Päivähoito ja varhaiskasvatus ovat kaksi eri asiaa. Päivähoito mahdollistaa vanhempien työssäkäynnin ja siihen ei ole kaikilla perheillä tarvetta. Varhaiskasvatukseen, eli kasvua, oppimista ja kehitystä tukevaan suunnitelmalliseen toimintaan, on kaikilla lapsilla oikeus! Molempia järjestetään päiväkodissa.

Miksi siis haluat, että lapsesi jää paitsi oppimisen ilosta kavereiden kanssa leikkien?? Itsekö muka järjestät lapsellesi vastaavaa toimintaa hoitaessasi vauvaa?

Kommentit (158)

Vierailija
121/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa päiväkodissa lapset kiusaa toisiaan. Jollekin päiväkodin jättö voi olla pelastus 

Vierailija
122/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Helsingissä on lukuisia mahdollisuuksia lapsen olla vertaisryhmässä ilman päiväkotihoitoa. On leikkipuistojen ja seurakuntien kerhot ja vaikka mitkä harrastusmahdollisuudet. 

Ei lasta tarvitse sosiaalistaa yhdeksään tuntia päivässä. Muutaman tunnin kerhot riittävät vallan hyvin. Ja ainakin tuttavapiirissäni sen lisäksi kyläillään päivittäin muissa lapsiperheissä jne. 

Päivähoito on aika massiivinen ja kallis ratkaisu lapsen sosiaalistamiselle -- vähempi riittää. Usein niitä päiväkotiin jääneitä kavereita nähdään kuitenkin pihaleikeissä ja kyläilyjen merkeissä. Ei kukaan mitään kavereita varmastikaan "riistä". Joku tietysti voi tippua pois, mutta niinhän käy elämässä koko ajan, että piirit vaihtuvat. 

Ei neli-viisivuotias sillä tavalla ole kiintynyt vielä kavereihin, että jäisi suremaan, elleivät muut voivottele aktiivisesti tilannetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kasvatus kuulu pääasiassa vanhemmille?

Vierailija
124/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:31"]

Koska olet laiska ja huono äiti, jos haluat lapsellesi kehittävää toimintaa vauvan itkun kuuntelemisen sijaan!

Onneksi asun ulkomailla maassa, jossa pakollinen "koulu" alkaa 4-vuotiaana. Ei se mitään pulpetissa istumista ole vaan päiväkotimaista toimintaa, mutta ei siis puhettakaan, että 4-5-vuotias olisi vain kaiket päivät kotona!

[/quote]

Taas tällaista älytöntä vastakkainasettelua. Aivan varmasti valtaosa kotona olevista vanhemmista tekee päivittäin paljon kaikkea kivaa ja sosiaalista lastensa kanssa. 

Ihan kuin päiväkotihoidon ainoa vaihtoehto olisi nyhjöttäminen aamusta iltaan asunnon nurkassa. 

Vierailija
125/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:31"]

Vauvat myös nukkuvat aika paljon. Ja on mahdollista tehdä vanhemman kanssa juttuja samalla kun vauva on esim sylissä

[/quote]

Tämäkö ei ole mahdollista esim. 4h päiväkotipäivän jälkeen?
[/quote]

Lähinnä vastaus siihen että sitä ohjelmaa kyllä pystyy järjestämään vaikka se vauva siinä olisikin.

Te ketkä viette lapsen neljäksi tunniksi päiväkotiin, niin monestako moneen lapsi siellä on?

Meidän päiväkodin rytmi:

Aamulla oleskelua
Aamupala klo 8-8.30
9-9.30/10 varhaiskasvatusta tai leikkiä
10-11 ulkoilu
11-11.30 ruokailu
11.30-12 siirtymistä päivälevolle
12-12.45 pakollinen lepoaika/sadun kuuntelu
Sen jälkeen leikkiä tai unta.
14 välipala
Leikkiä
Ulos

Missä on laadukas 4h varhaiskasvatus? Aikataulusta myös puuttuu siirtymät ja odottelu että saadaan kaikki vessaan ja ulkovaatteet päälle jne

Vierailija
126/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:33"]

Joo, itse. Ei se vavan hoito nyt sellaista rakettitiedettä ole etteikö siinä onnistuisi kyläilyt ja puistoilut ihan samalla. Belpompi sen esikoisenkin on keskittyä leikkeihin muutaman kaverin kanssa kerrallaan kuin isommassa joukossa.

hoidatko itse vauvasi niin että nökötät vain neljän seinän sisällä etkä ikinä tapaa ketään? 

[/quote]

Peruspäiväni alkaa sillä, että syömme koko perhe aamupalaa, mies lähtee töihin ja me kolme (minä, vauva ja 3,5-vuotias) lähdemme kävelemään kohti päiväkotia.

Esikoisen vietyämme poikkeamme vauvan kanssa kahvilassa tapaamassa toisia mammoja (kamalan paheksuttavaa, että oikein kahvilla on aikaa käydä!), jonka jälkeen/aikana syötän vauvan ja kävelen 5km lenkin kotiin. Raskauskilojakin ehdin siis sulatella!

Ennen puoltapäivää syön yleensä eilistä ruokaa ja esivalmistelen päivällistä (pilkon kasvikset jne.). Pesen myös pyykkiä ja siivoan tarpeen mukaan. Sitten onkin jo aika lähteä hakemaan esikoinen päiväkodista.

Aamupäivän aikana olen siis ehtinyt kahvitella, lenkkeillä ja siivota sillä aikaa kun esikoinen on saanut leikkiä kavereidensa kanssa ja harjoitella ryhmässä toimimista. Toki esikoinen voisi kulkea mukana kahvilassa ja pyöriä jaloissa kun pyykkään ja kokkaan, mutta ilman päiväkotiin viemistä kynnys lähteä joka päivä ulos on paljon pienempi.

Miksi tämä olisi väärin?

Vierailija
127/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:35"]

Eiköhän kasvatus kuulu pääasiassa vanhemmille?

[/quote]

Eiköhän, joten miksi annat lasten käydä koulua? Opettaisit peruskoulun oppisisällön kotona, kun kerran paremmin tiedät. Vai etkö arvosta päiväkodin henkilökunnan ammattitaitoa? Siellä työskentelevät opettajat ja hoitajat tietävät lasten kasvatuksesta, opetuksesta ja hoidosta keskivertovanhempia enemmän.

Vierailija
128/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:33"]

Joo, itse. Ei se vavan hoito nyt sellaista rakettitiedettä ole etteikö siinä onnistuisi kyläilyt ja puistoilut ihan samalla. Belpompi sen esikoisenkin on keskittyä leikkeihin muutaman kaverin kanssa kerrallaan kuin isommassa joukossa.

hoidatko itse vauvasi niin että nökötät vain neljän seinän sisällä etkä ikinä tapaa ketään? 

[/quote]

Peruspäiväni alkaa sillä, että syömme koko perhe aamupalaa, mies lähtee töihin ja me kolme (minä, vauva ja 3,5-vuotias) lähdemme kävelemään kohti päiväkotia.

Esikoisen vietyämme poikkeamme vauvan kanssa kahvilassa tapaamassa toisia mammoja (kamalan paheksuttavaa, että oikein kahvilla on aikaa käydä!), jonka jälkeen/aikana syötän vauvan ja kävelen 5km lenkin kotiin. Raskauskilojakin ehdin siis sulatella!

Ennen puoltapäivää syön yleensä eilistä ruokaa ja esivalmistelen päivällistä (pilkon kasvikset jne.). Pesen myös pyykkiä ja siivoan tarpeen mukaan. Sitten onkin jo aika lähteä hakemaan esikoinen päiväkodista.

Aamupäivän aikana olen siis ehtinyt kahvitella, lenkkeillä ja siivota sillä aikaa kun esikoinen on saanut leikkiä kavereidensa kanssa ja harjoitella ryhmässä toimimista. Toki esikoinen voisi kulkea mukana kahvilassa ja pyöriä jaloissa kun pyykkään ja kokkaan, mutta ilman päiväkotiin viemistä kynnys lähteä joka päivä ulos on paljon pienempi.

Miksi tämä olisi väärin?
[/quote]

Näin saat itsellesi ihanan vauva-ajan. Mutta entä esikoisesi?
Jos käyttäisit tuon kahvitteluajan siihen että tapaat hänen kavereitaan ja heidän vanhempiaan, olisi molemmilla mukavaa. Tosin sinulle raskaampaa. Lenkkeily jäisi vähemmälle, mutta voisit ulkoilla oapsesi kanssa ja opettaa häntä pyöräilemään ja pelata pallolla jne

Vierailija
129/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:35"]

Ainakin täällä Helsingissä on lukuisia mahdollisuuksia lapsen olla vertaisryhmässä ilman päiväkotihoitoa. On leikkipuistojen ja seurakuntien kerhot ja vaikka mitkä harrastusmahdollisuudet. 

Ei lasta tarvitse sosiaalistaa yhdeksään tuntia päivässä. Muutaman tunnin kerhot riittävät vallan hyvin. Ja ainakin tuttavapiirissäni sen lisäksi kyläillään päivittäin muissa lapsiperheissä jne. 

Päivähoito on aika massiivinen ja kallis ratkaisu lapsen sosiaalistamiselle -- vähempi riittää. Usein niitä päiväkotiin jääneitä kavereita nähdään kuitenkin pihaleikeissä ja kyläilyjen merkeissä. Ei kukaan mitään kavereita varmastikaan "riistä". Joku tietysti voi tippua pois, mutta niinhän käy elämässä koko ajan, että piirit vaihtuvat. 

Ei neli-viisivuotias sillä tavalla ole kiintynyt vielä kavereihin, että jäisi suremaan, elleivät muut voivottele aktiivisesti tilannetta. 

[/quote]

Kaikki eivät halua lapsiaan seurakunnan kerhoihin. Monissa kerhoissa on päivän päätteeksi rukoushetkiä, mikä ei sovi esim. uskonnottomille perheille.

Ja kuka on mistään yhdeksästä tunnista päivässä puhunut? Useinhan lapset ovat päiväkodissa esim. aamupäivästä nelisen tuntia, vanhemmat hakevat heidät ennen lepohetkeä.

Vierailija
130/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:33"] Joo, itse. Ei se vavan hoito nyt sellaista rakettitiedettä ole etteikö siinä onnistuisi kyläilyt ja puistoilut ihan samalla. Belpompi sen esikoisenkin on keskittyä leikkeihin muutaman kaverin kanssa kerrallaan kuin isommassa joukossa. hoidatko itse vauvasi niin että nökötät vain neljän seinän sisällä etkä ikinä tapaa ketään?  [/quote] Peruspäiväni alkaa sillä, että syömme koko perhe aamupalaa, mies lähtee töihin ja me kolme (minä, vauva ja 3,5-vuotias) lähdemme kävelemään kohti päiväkotia. Esikoisen vietyämme poikkeamme vauvan kanssa kahvilassa tapaamassa toisia mammoja (kamalan paheksuttavaa, että oikein kahvilla on aikaa käydä!), jonka jälkeen/aikana syötän vauvan ja kävelen 5km lenkin kotiin. Raskauskilojakin ehdin siis sulatella! Ennen puoltapäivää syön yleensä eilistä ruokaa ja esivalmistelen päivällistä (pilkon kasvikset jne.). Pesen myös pyykkiä ja siivoan tarpeen mukaan. Sitten onkin jo aika lähteä hakemaan esikoinen päiväkodista. Aamupäivän aikana olen siis ehtinyt kahvitella, lenkkeillä ja siivota sillä aikaa kun esikoinen on saanut leikkiä kavereidensa kanssa ja harjoitella ryhmässä toimimista. Toki esikoinen voisi kulkea mukana kahvilassa ja pyöriä jaloissa kun pyykkään ja kokkaan, mutta ilman päiväkotiin viemistä kynnys lähteä joka päivä ulos on paljon pienempi. Miksi tämä olisi väärin? [/quote] Näin saat itsellesi ihanan vauva-ajan. Mutta entä esikoisesi? Jos käyttäisit tuon kahvitteluajan siihen että tapaat hänen kavereitaan ja heidän vanhempiaan, olisi molemmilla mukavaa. Tosin sinulle raskaampaa. Lenkkeily jäisi vähemmälle, mutta voisit ulkoilla oapsesi kanssa ja opettaa häntä pyöräilemään ja pelata pallolla jne

[/quote]

Voi kuule, pyöräilemme ja pelaamme palloa iltapäivisin ja viikonloppuisin. Lapseni saama varhaiskasvatus ei kumoa yhteistä aikaamme.

Vierailija
131/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä muitakin kerhoja kuin seurakunnan. Ainakin meidän lapsi on kunnan kerhossa.

Vierailija
132/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:33"] Joo, itse. Ei se vavan hoito nyt sellaista rakettitiedettä ole etteikö siinä onnistuisi kyläilyt ja puistoilut ihan samalla. Belpompi sen esikoisenkin on keskittyä leikkeihin muutaman kaverin kanssa kerrallaan kuin isommassa joukossa. hoidatko itse vauvasi niin että nökötät vain neljän seinän sisällä etkä ikinä tapaa ketään?  [/quote] Peruspäiväni alkaa sillä, että syömme koko perhe aamupalaa, mies lähtee töihin ja me kolme (minä, vauva ja 3,5-vuotias) lähdemme kävelemään kohti päiväkotia. Esikoisen vietyämme poikkeamme vauvan kanssa kahvilassa tapaamassa toisia mammoja (kamalan paheksuttavaa, että oikein kahvilla on aikaa käydä!), jonka jälkeen/aikana syötän vauvan ja kävelen 5km lenkin kotiin. Raskauskilojakin ehdin siis sulatella! Ennen puoltapäivää syön yleensä eilistä ruokaa ja esivalmistelen päivällistä (pilkon kasvikset jne.). Pesen myös pyykkiä ja siivoan tarpeen mukaan. Sitten onkin jo aika lähteä hakemaan esikoinen päiväkodista. Aamupäivän aikana olen siis ehtinyt kahvitella, lenkkeillä ja siivota sillä aikaa kun esikoinen on saanut leikkiä kavereidensa kanssa ja harjoitella ryhmässä toimimista. Toki esikoinen voisi kulkea mukana kahvilassa ja pyöriä jaloissa kun pyykkään ja kokkaan, mutta ilman päiväkotiin viemistä kynnys lähteä joka päivä ulos on paljon pienempi. Miksi tämä olisi väärin? [/quote] Näin saat itsellesi ihanan vauva-ajan. Mutta entä esikoisesi? Jos käyttäisit tuon kahvitteluajan siihen että tapaat hänen kavereitaan ja heidän vanhempiaan, olisi molemmilla mukavaa. Tosin sinulle raskaampaa. Lenkkeily jäisi vähemmälle, mutta voisit ulkoilla oapsesi kanssa ja opettaa häntä pyöräilemään ja pelata pallolla jne

[/quote]

Voi kuule, pyöräilemme ja pelaamme palloa iltapäivisin ja viikonloppuisin. Lapseni saama varhaiskasvatus ei kumoa yhteistä aikaamme.

[/quote]

No eihän vauva-ajan kuulu olla ihanaa! Kurjaa ja kamalaa se olla pitää, muuten ei ole Aito Äiti.

Vierailija
133/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:47"]

[/quote]

[/quote]

Monestako moneen lapsesi on päivähoidossa ja paljonko siihen mahtuu laadukasta varhaiskasvatusta?

Vierailija
134/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:43"]

[/quote]

Miksi tämä olisi väärin?

[/quote]

Päiväkodit ovat alun perin suunniteltu lastenhoidon tarpeeseen siksi aikaa, kun vanhemmat ovat töissä tai opiskelevat. 

Niitä EI ole suunniteltu siksi, että vanhemmat pääsisivät kahvilaan rauhassa. Näitä tarpeita varten vanhemmat voivat käyttää lähipiiriään tai itse maksaa lasten hoidosta. Kolmivuotiaan kustannukset yhteiskunnalle päiväkodissa ovat yli kymppitonnin luokkaa vuodessa. 

Näin vaikka lapsi olisi ylimmässä maksuluokassa. Vanhemmat maksavat siis vain n. 10 prosentti todellisista kuluista. 

Mutta totta kai sinänsä teet juridisesti oikein, kun tämä mahdollisuus on lakiin kirjattu. Moraalinen oikeutus on sitten toinen juttu. Monilla paikkakunnilla on pulaa päiväkotipaikoista työtä tekevien vanhempien lapsille. 

Vierailija
135/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:51"]

On niitä muitakin kerhoja kuin seurakunnan. Ainakin meidän lapsi on kunnan kerhossa.

[/quote]

Täällä on seurakunnan kerhoja (AMK-kirkkososionomit vetäjä) ja sitten on jotain epämääräisiä kerhoja, joiden ohjaajilla ei ole edes alan (=lastenhoito/opetus) koulutusta. Ei kiitos.

Vierailija
136/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:51"]

[/quote]

Täällä on seurakunnan kerhoja (AMK-kirkkososionomit vetäjä) ja sitten on jotain epämääräisiä kerhoja, joiden ohjaajilla ei ole edes alan (=lastenhoito/opetus) koulutusta. Ei kiitos.
[/quote]

Olemme siis onnellisessa asemassa kun lastentarhanopettaja vetää meidän kerhoa. En ikipäivänä vaihtaisi tuota päiväkotiin.

Vierailija
137/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:43"]

[/quote]

Miksi tämä olisi väärin?

[/quote]

en ole sanonut että se olisi väärin, ihmettelin vaan että etkö oikeasti keksi miten esikoiselle voi itse tarjota virikkeitä. Minä teen kaikkea tuota samaa kuin sinäkin sillä erolla että lapset ovat kotihoidossa. Tapaamme kahvilassaniitä lapsenkin kavereita, ja poikkeamme leikkipuistoissa, kirjastossa, uimahallilla, leikkitoimintakrskuksissa, yms mitä nyt vaan keksitään.

mielestäni tämä ryhmässä toimimisen harjoittelu ei ole hyvä syy jättää lasta pois päivästämme. Lapsissahan se mukava juttu että he oppivat ilman sen erityisempää opettamista. olet vaan läsnä äitinä, vastaat kysymyksiin ja huomioit lastasi niin hyvin se menee. Kyllä sitä ryhmässä toimimista oppii harrastusryhmissä ja sitten koulussakin.

Vierailija
138/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu meidän kaupungissa ainakin just tälläset neli tuntiset on täyttäneet päiväkodit ja kun itselle tuli päiväkotipaikka tarve niin eihän sitä irronnut kun on tarhat täynnä.Järjestelin sit työni iltaan.Kiitos hienot äidit jotka "varhaiskasvatte" lastanne päiväkodisssa.

Vierailija
139/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:47"] [quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:33"] Joo, itse. Ei se vavan hoito nyt sellaista rakettitiedettä ole etteikö siinä onnistuisi kyläilyt ja puistoilut ihan samalla. Belpompi sen esikoisenkin on keskittyä leikkeihin muutaman kaverin kanssa kerrallaan kuin isommassa joukossa. hoidatko itse vauvasi niin että nökötät vain neljän seinän sisällä etkä ikinä tapaa ketään?  [/quote] Peruspäiväni alkaa sillä, että syömme koko perhe aamupalaa, mies lähtee töihin ja me kolme (minä, vauva ja 3,5-vuotias) lähdemme kävelemään kohti päiväkotia. Esikoisen vietyämme poikkeamme vauvan kanssa kahvilassa tapaamassa toisia mammoja (kamalan paheksuttavaa, että oikein kahvilla on aikaa käydä!), jonka jälkeen/aikana syötän vauvan ja kävelen 5km lenkin kotiin. Raskauskilojakin ehdin siis sulatella! Ennen puoltapäivää syön yleensä eilistä ruokaa ja esivalmistelen päivällistä (pilkon kasvikset jne.). Pesen myös pyykkiä ja siivoan tarpeen mukaan. Sitten onkin jo aika lähteä hakemaan esikoinen päiväkodista. Aamupäivän aikana olen siis ehtinyt kahvitella, lenkkeillä ja siivota sillä aikaa kun esikoinen on saanut leikkiä kavereidensa kanssa ja harjoitella ryhmässä toimimista. Toki esikoinen voisi kulkea mukana kahvilassa ja pyöriä jaloissa kun pyykkään ja kokkaan, mutta ilman päiväkotiin viemistä kynnys lähteä joka päivä ulos on paljon pienempi. Miksi tämä olisi väärin? [/quote] Näin saat itsellesi ihanan vauva-ajan. Mutta entä esikoisesi? Jos käyttäisit tuon kahvitteluajan siihen että tapaat hänen kavereitaan ja heidän vanhempiaan, olisi molemmilla mukavaa. Tosin sinulle raskaampaa. Lenkkeily jäisi vähemmälle, mutta voisit ulkoilla oapsesi kanssa ja opettaa häntä pyöräilemään ja pelata pallolla jne [/quote] Voi kuule, pyöräilemme ja pelaamme palloa iltapäivisin ja viikonloppuisin. Lapseni saama varhaiskasvatus ei kumoa yhteistä aikaamme. [/quote] Monestako moneen lapsesi on päivähoidossa ja paljonko siihen mahtuu laadukasta varhaiskasvatusta?

[/quote]

8.30-12.30. Tietenkään varhaiskasvatusta ei voi täysin kellottaa, mutta ryhmän lto on paikalla aamupäiväpainotteisesti ja aamupalan jälkeen on aina toimintatuokio, jonka sisältö/painotusalue vaihtelee päivittäin. Lapseni haen lounaan jälkeen siten, että kokopäivähoidossa olevat lapset ovat menneet nukkariin ja lapseni + pari muuta leikkivät vapaasti. Lounas on yleensä 11.30.

Vierailija
140/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa työskentelevänä voin kertoa, että "laadukas varhaiskasvatus" on pitkälti myytti, joka elää vain paperilla. 

Suurin osa päivästä on sähellystä pukemisineen, vessakäynteineen ja ruokailuineen. "Laatu" näkyy lähinnä siinä, että parinkymmenen lapsen ryhmässä on hyvin vähän aikaa ottaa yksi lapsi huomioon. Asiat karjutaan kollektiivisesti ja kielellisen kehityksen tukeminen on näin ollen varmasti paljon huonommalla tolalla kuin asiallisessa kotihoidossa. 

Jos nyt joitain pumpulipalloja törkitään vessapaperirullaan jossain välissä, niin kaukana se on tavoitteista. 

Lapset helposti stressaantuvat ylisuurissa ryhmissä ja oireilevat kukin tavallaan. Aina on pärjääjiä, mutta monia käy vähän sääliksi. Kokopäivähoidossa pitäminen, kun itse on vauvavapaalla on minusta yksiselitteisesti lapsen edun vastainen. Mikään ei puolla edes osapäivähoitoa, jos koti on normaalin aktiivinen toimissaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi