Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi riistät päiväkoti-ikäiseltä kaverit?

Vierailija
12.05.2015 |

Hirveän monet ottavat jopa 4-5-vuotiaat lapsensa pois päiväkodista, kun pikkusisarus syntyy. Näin siitä huolimatta, vaikka tuon ikäinen tarvitsee ikäistään seuraa sosiaalisia taitoja oppiakseen. Lapselta riistetään oikeus kavereihinsa vain siksi, ettei naapuri ala juoruilla jos lapsi saisikin jatkaa päiväkodissa!

Päivähoito ja varhaiskasvatus ovat kaksi eri asiaa. Päivähoito mahdollistaa vanhempien työssäkäynnin ja siihen ei ole kaikilla perheillä tarvetta. Varhaiskasvatukseen, eli kasvua, oppimista ja kehitystä tukevaan suunnitelmalliseen toimintaan, on kaikilla lapsilla oikeus! Molempia järjestetään päiväkodissa.

Miksi siis haluat, että lapsesi jää paitsi oppimisen ilosta kavereiden kanssa leikkien?? Itsekö muka järjestät lapsellesi vastaavaa toimintaa hoitaessasi vauvaa?

Kommentit (158)

Vierailija
141/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:51"] On niitä muitakin kerhoja kuin seurakunnan. Ainakin meidän lapsi on kunnan kerhossa. [/quote] Täällä on seurakunnan kerhoja (AMK-kirkkososionomit vetäjä) ja sitten on jotain epämääräisiä kerhoja, joiden ohjaajilla ei ole edes alan (=lastenhoito/opetus) koulutusta. Ei kiitos. [/quote] Olemme siis onnellisessa asemassa kun lastentarhanopettaja vetää meidän kerhoa. En ikipäivänä vaihtaisi tuota päiväkotiin.

[/quote]

Sellaiseen kerhoon minäkin laittaisin lapseni! Valitettavasti kerhojen taso on liian vaihtelevaa, että kerhoja voisi automaattisesti pitää parhaana vaihtoehtona.

Vierailija
142/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:59"]

Päiväkodissa työskentelevänä voin kertoa, että "laadukas varhaiskasvatus" on pitkälti myytti, joka elää vain paperilla. 

Suurin osa päivästä on sähellystä pukemisineen, vessakäynteineen ja ruokailuineen. "Laatu" näkyy lähinnä siinä, että parinkymmenen lapsen ryhmässä on hyvin vähän aikaa ottaa yksi lapsi huomioon. Asiat karjutaan kollektiivisesti ja kielellisen kehityksen tukeminen on näin ollen varmasti paljon huonommalla tolalla kuin asiallisessa kotihoidossa. 

Jos nyt joitain pumpulipalloja törkitään vessapaperirullaan jossain välissä, niin kaukana se on tavoitteista. 

Lapset helposti stressaantuvat ylisuurissa ryhmissä ja oireilevat kukin tavallaan. Aina on pärjääjiä, mutta monia käy vähän sääliksi. Kokopäivähoidossa pitäminen, kun itse on vauvavapaalla on minusta yksiselitteisesti lapsen edun vastainen. Mikään ei puolla edes osapäivähoitoa, jos koti on normaalin aktiivinen toimissaan. 

[/quote]

Päiväkotien taso vaihtelee "rikollisen paljon". Olen itse lastentarhanopettaja, tosin nyt äitiyslomalla. Opiskeluaikoina tein sijaisuuksia noin kymmenessä eri päiväkodissa samassa kaupungissa ja järkytyin, miten toiminta voi olla eri paikoissa niin erilaista!

Parhaissa päiväkodeissa opettajille on kiinteä suunnitteluaika, lasten hoputtamista ja ahdistamista pyritään välttämään kaikin keinoin ja omatoimisuuteen kannustetaan. Surkeissa paikoissa turhautuneet ja ylityöllistetyt hoitajat ja opettajat pukevat aina lapset antamatta lainkaan mahdollisuutta omatoimisuuteen. Syyksi sanotaan kiire, mikä on kyllä täysin itse aiheutettua!

Että puhu vain omasta puolestasi, ei kaikkialla ole noin toivotonta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:35"]

Eiköhän kasvatus kuulu pääasiassa vanhemmille?

[/quote]

Eiköhän, joten miksi annat lasten käydä koulua? Opettaisit peruskoulun oppisisällön kotona, kun kerran paremmin tiedät. Vai etkö arvosta päiväkodin henkilökunnan ammattitaitoa? Siellä työskentelevät opettajat ja hoitajat tietävät lasten kasvatuksesta, opetuksesta ja hoidosta keskivertovanhempia enemmän.

[/quote]

Päiväkodeissa ei mitään opetusta ehditä antamaan. Se on hoitopaikka.

Vierailija
144/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:33"]

Joo, itse. Ei se vavan hoito nyt sellaista rakettitiedettä ole etteikö siinä onnistuisi kyläilyt ja puistoilut ihan samalla. Belpompi sen esikoisenkin on keskittyä leikkeihin muutaman kaverin kanssa kerrallaan kuin isommassa joukossa.

hoidatko itse vauvasi niin että nökötät vain neljän seinän sisällä etkä ikinä tapaa ketään? 

[/quote]

Peruspäiväni alkaa sillä, että syömme koko perhe aamupalaa, mies lähtee töihin ja me kolme (minä, vauva ja 3,5-vuotias) lähdemme kävelemään kohti päiväkotia.

Esikoisen vietyämme poikkeamme vauvan kanssa kahvilassa tapaamassa toisia mammoja (kamalan paheksuttavaa, että oikein kahvilla on aikaa käydä!), jonka jälkeen/aikana syötän vauvan ja kävelen 5km lenkin kotiin. Raskauskilojakin ehdin siis sulatella!

Ennen puoltapäivää syön yleensä eilistä ruokaa ja esivalmistelen päivällistä (pilkon kasvikset jne.). Pesen myös pyykkiä ja siivoan tarpeen mukaan. Sitten onkin jo aika lähteä hakemaan esikoinen päiväkodista.

Aamupäivän aikana olen siis ehtinyt kahvitella, lenkkeillä ja siivota sillä aikaa kun esikoinen on saanut leikkiä kavereidensa kanssa ja harjoitella ryhmässä toimimista. Toki esikoinen voisi kulkea mukana kahvilassa ja pyöriä jaloissa kun pyykkään ja kokkaan, mutta ilman päiväkotiin viemistä kynnys lähteä joka päivä ulos on paljon pienempi.

Miksi tämä olisi väärin?

[/quote]

Ei välttämättä väärin, mutta ehkä esikoinenkin olisi mieluummin perheen mukana. Ja kotona oppisi arjen askareita siinä samalla äidin kanssa.

Vierailija
145/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Mulla ei ole mahdollisuutta kuskata lasta päiväkotiin, mies menee niin aikaisin töihin ettei pääse siinäkään kyydissä.
-Meillä nukutaan pitkään ja lapsetkin saa nauttia kiireettömistä aamuista ellei oo pakko mennä hoitoon/eskariin/kouluun.
-En ehdoin tahdoin halua kaikkea päiväkodissa kulkevaa kotiini (täit, kohomadot, syyhyt, vatsataudit yms yms).
-Kaverit ovat ihan yliarvostettu asia.
-Ei ole edes varaa maksaa päivähoidosta huvikseen.

Vierailija
146/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:47"] [quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:33"] Joo, itse. Ei se vavan hoito nyt sellaista rakettitiedettä ole etteikö siinä onnistuisi kyläilyt ja puistoilut ihan samalla. Belpompi sen esikoisenkin on keskittyä leikkeihin muutaman kaverin kanssa kerrallaan kuin isommassa joukossa. hoidatko itse vauvasi niin että nökötät vain neljän seinän sisällä etkä ikinä tapaa ketään?  [/quote] Peruspäiväni alkaa sillä, että syömme koko perhe aamupalaa, mies lähtee töihin ja me kolme (minä, vauva ja 3,5-vuotias) lähdemme kävelemään kohti päiväkotia. Esikoisen vietyämme poikkeamme vauvan kanssa kahvilassa tapaamassa toisia mammoja (kamalan paheksuttavaa, että oikein kahvilla on aikaa käydä!), jonka jälkeen/aikana syötän vauvan ja kävelen 5km lenkin kotiin. Raskauskilojakin ehdin siis sulatella! Ennen puoltapäivää syön yleensä eilistä ruokaa ja esivalmistelen päivällistä (pilkon kasvikset jne.). Pesen myös pyykkiä ja siivoan tarpeen mukaan. Sitten onkin jo aika lähteä hakemaan esikoinen päiväkodista. Aamupäivän aikana olen siis ehtinyt kahvitella, lenkkeillä ja siivota sillä aikaa kun esikoinen on saanut leikkiä kavereidensa kanssa ja harjoitella ryhmässä toimimista. Toki esikoinen voisi kulkea mukana kahvilassa ja pyöriä jaloissa kun pyykkään ja kokkaan, mutta ilman päiväkotiin viemistä kynnys lähteä joka päivä ulos on paljon pienempi. Miksi tämä olisi väärin? [/quote] Näin saat itsellesi ihanan vauva-ajan. Mutta entä esikoisesi? Jos käyttäisit tuon kahvitteluajan siihen että tapaat hänen kavereitaan ja heidän vanhempiaan, olisi molemmilla mukavaa. Tosin sinulle raskaampaa. Lenkkeily jäisi vähemmälle, mutta voisit ulkoilla oapsesi kanssa ja opettaa häntä pyöräilemään ja pelata pallolla jne [/quote] Voi kuule, pyöräilemme ja pelaamme palloa iltapäivisin ja viikonloppuisin. Lapseni saama varhaiskasvatus ei kumoa yhteistä aikaamme. [/quote] Monestako moneen lapsesi on päivähoidossa ja paljonko siihen mahtuu laadukasta varhaiskasvatusta?

[/quote]

8.30-12.30. Tietenkään varhaiskasvatusta ei voi täysin kellottaa, mutta ryhmän lto on paikalla aamupäiväpainotteisesti ja aamupalan jälkeen on aina toimintatuokio, jonka sisältö/painotusalue vaihtelee päivittäin. Lapseni haen lounaan jälkeen siten, että kokopäivähoidossa olevat lapset ovat menneet nukkariin ja lapseni + pari muuta leikkivät vapaasti. Lounas on yleensä 11.30.
[/quote]

Eli todennäköisesti sitä varhaiskasvatusta on korkeintaan tunti. Totuus lienee että läheskään jokapäivä ei ole näin paljoa. Sitten voi vaan miettiä paljonko se yksi lastentarhanopettaja ehtii juuri sinun lastasi kasvattaa. Kerhot + harrastukset + kotona yhdesdä tekeminen ovat omasta mielestäni paljon parempi ratkaisu laadukkaaseen varhaiskasvatukseen, mutta jokainen tekee ratkaisunsa omien resurssiensa mukaan. Harmittaa vain lapset jotka joutuvat turhaan kestämään isojen ryhmien kovaa hälinää kun muitakin vaihtoehtoja olisi

Vierailija
147/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:43"]

Peruspäiväni alkaa sillä, että syömme koko perhe aamupalaa, mies lähtee töihin ja me kolme (minä, vauva ja 3,5-vuotias) lähdemme kävelemään kohti päiväkotia.

Esikoisen vietyämme poikkeamme vauvan kanssa kahvilassa tapaamassa toisia mammoja (kamalan paheksuttavaa, että oikein kahvilla on aikaa käydä!), jonka jälkeen/aikana syötän vauvan ja kävelen 5km lenkin kotiin. Raskauskilojakin ehdin siis sulatella!

Ennen puoltapäivää syön yleensä eilistä ruokaa ja esivalmistelen päivällistä (pilkon kasvikset jne.). Pesen myös pyykkiä ja siivoan tarpeen mukaan. Sitten onkin jo aika lähteä hakemaan esikoinen päiväkodista.

Aamupäivän aikana olen siis ehtinyt kahvitella, lenkkeillä ja siivota sillä aikaa kun esikoinen on saanut leikkiä kavereidensa kanssa ja harjoitella ryhmässä toimimista. Toki esikoinen voisi kulkea mukana kahvilassa ja pyöriä jaloissa kun pyykkään ja kokkaan, mutta ilman päiväkotiin viemistä kynnys lähteä joka päivä ulos on paljon pienempi.

Miksi tämä olisi väärin?

[/quote]

Ei olisi ollenkaan väärin, jos maksaisit sen itse. Mielestäni virikkeiden tarjoaminen omalle lapselle ennen esikouluaikaa pitäisi kuulua vanhemmille, ei maksettavaksi verorahoista.

Vierailija
148/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:23"]

Hirveän monet ottavat jopa 4-5-vuotiaat lapsensa pois päiväkodista, kun pikkusisarus syntyy. Näin siitä huolimatta, vaikka tuon ikäinen tarvitsee ikäistään seuraa sosiaalisia taitoja oppiakseen. Lapselta riistetään oikeus kavereihinsa vain siksi, ettei naapuri ala juoruilla jos lapsi saisikin jatkaa päiväkodissa!

Päivähoito ja varhaiskasvatus ovat kaksi eri asiaa. Päivähoito mahdollistaa vanhempien työssäkäynnin ja siihen ei ole kaikilla perheillä tarvetta. Varhaiskasvatukseen, eli kasvua, oppimista ja kehitystä tukevaan suunnitelmalliseen toimintaan, on kaikilla lapsilla oikeus! Molempia järjestetään päiväkodissa.

Miksi siis haluat, että lapsesi jää paitsi oppimisen ilosta kavereiden kanssa leikkien?? Itsekö muka järjestät lapsellesi vastaavaa toimintaa hoitaessasi vauvaa?

[/quote] 

Päiväkodeissa on paljon kysenalaista porukkaa. Varuillaan kannattaa olla 

Vierailija
149/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:59"]

Päiväkodissa työskentelevänä voin kertoa, että "laadukas varhaiskasvatus" on pitkälti myytti, joka elää vain paperilla. 

Suurin osa päivästä on sähellystä pukemisineen, vessakäynteineen ja ruokailuineen. "Laatu" näkyy lähinnä siinä, että parinkymmenen lapsen ryhmässä on hyvin vähän aikaa ottaa yksi lapsi huomioon. Asiat karjutaan kollektiivisesti ja kielellisen kehityksen tukeminen on näin ollen varmasti paljon huonommalla tolalla kuin asiallisessa kotihoidossa. 

Jos nyt joitain pumpulipalloja törkitään vessapaperirullaan jossain välissä, niin kaukana se on tavoitteista. 

Lapset helposti stressaantuvat ylisuurissa ryhmissä ja oireilevat kukin tavallaan. Aina on pärjääjiä, mutta monia käy vähän sääliksi. Kokopäivähoidossa pitäminen, kun itse on vauvavapaalla on minusta yksiselitteisesti lapsen edun vastainen. Mikään ei puolla edes osapäivähoitoa, jos koti on normaalin aktiivinen toimissaan. 

[/quote]

Päiväkotien taso vaihtelee "rikollisen paljon". Olen itse lastentarhanopettaja, tosin nyt äitiyslomalla. Opiskeluaikoina tein sijaisuuksia noin kymmenessä eri päiväkodissa samassa kaupungissa ja järkytyin, miten toiminta voi olla eri paikoissa niin erilaista!

Parhaissa päiväkodeissa opettajille on kiinteä suunnitteluaika, lasten hoputtamista ja ahdistamista pyritään välttämään kaikin keinoin ja omatoimisuuteen kannustetaan. Surkeissa paikoissa turhautuneet ja ylityöllistetyt hoitajat ja opettajat pukevat aina lapset antamatta lainkaan mahdollisuutta omatoimisuuteen. Syyksi sanotaan kiire, mikä on kyllä täysin itse aiheutettua!

Että puhu vain omasta puolestasi, ei kaikkialla ole noin toivotonta!

[/quote]

Myönnän, että kärjistin. Minullakin on kokemusta useista päiväkodeista ympäri pääkaupunkiseutua. Kokonaiskuva on, että tämä "laadukas varhaiskasvatus" on tosiaankin sanahelinää. 

Usein ryhmässä on pari lasta, jotka vaativat oikeastaan kaiken ajan ongelmineen. Ne parikymmentä muuta jäävät paitsioon. Joskus ei vaihda ainuttakaan sanaa päivän aikana tietyn lapsen kanssa. Se ei voi hyvää vuorovaikutusta, jota tämän ikäinen tarvitsee. Ei lapsi osaa ajatella, että tädeillä on huono päivä ja ehkä huomenna minäkin saan huomiota. 

Mutta parhaamme yritetään. Päiväkotihenkilöstä on pääosin mielestäni motivoitunutta ja osaavaa. Järjestelmä on vain epätoimiva. Ryhmät ovat aivan liian suuria. Se on perusongelma. 

Vierailija
150/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman huolestuttavaa huomata, että moni pitää varhaiskasvatuksena tuota "pumpulipallojen törkkimistä vessapaperirullaan". Kyllä päiväkodin niitä parhaita puolia on kuitenkin se, että lapset opettelevat sosiaalisia taitoja ryhmässä arjen toimien ja leikkien kautta. Ne odotteluhetket pukeutumistilanteissakin opettavat joustavuutta, kärsivällisyyttä, muiden huomioon ottamista, ehkä jopa jonkun hitaamman auttamista ja hänelle kaverina olemista. 

Vierailija
151/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule asutaan täällä kaupungin vuokrakasarmissa ja kakruja riittää mihin kellonaikaan tahansa. Äidit saa kahvitella kun vauvat nukkuu ja 5veet leikkivät keskenään. Äsken tuli kutsu et Marjo paistaa lettuja klo 14 grillillä kun koululaiset pääsee, eli sinne siis. Ei tässä mitään päiväkoteja tarvita, säästetään ne niille jotka sitä tarvii.

Vierailija
152/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:51"]

On niitä muitakin kerhoja kuin seurakunnan. Ainakin meidän lapsi on kunnan kerhossa.

[/quote]

Tällä suunnalla ei ole muita kuin seurakunnan kerhoja. Jopa iltikset ovat srk:n järjestämiä.

Vastoin omaa vakaustani esikoinen oli silti srk:n  kerhossa koska ajattelin että lapsen on silti hyvä saada jonkinlainen perusta kristinuskosta (koulussa voi sitten mennä ET-tunnneille). Otin hänet pois kun kerhon vetäjä oli pelotellut helvetillä lapsia. 

Päiväkotiin en lasta vienyt koska tiesin että se neljässä tunnissa on aika vähän mitään varhaiskasvatusta jne. Joten esikoinen oli sitten kotona, jossa onnistuu erittäin hyvin ihan samat asiat kuin pk:ssa. 

Vierailija
153/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta näkee hyvin, ettei vanhemmilla ole mitään käsitystä siitä, mitä varhaiskasvatus ja etenkin opetus päiväkodissa on. Lapsia ei istuteta samalla tavalla kuin joskus 20 vuotta sitten ala-asteella tehtiin, vaan lapset oppivat leikin ja yhdessä toimimisen kautta.

Esimerkiksi matematiikan varhaisia taitoja opetetaan lapsille siten, etteivät lapset tai aina aikuisetkaan ajattele sen olevan matematiikan opetusta. Vaikka sitähän se on, lasten ikätasoon sopivalla tavalla toteutettua vain!

Vierailija
154/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 10:24"]

Tästä ketjusta näkee hyvin, ettei vanhemmilla ole mitään käsitystä siitä, mitä varhaiskasvatus ja etenkin opetus päiväkodissa on. Lapsia ei istuteta samalla tavalla kuin joskus 20 vuotta sitten ala-asteella tehtiin, vaan lapset oppivat leikin ja yhdessä toimimisen kautta.

Esimerkiksi matematiikan varhaisia taitoja opetetaan lapsille siten, etteivät lapset tai aina aikuisetkaan ajattele sen olevan matematiikan opetusta. Vaikka sitähän se on, lasten ikätasoon sopivalla tavalla toteutettua vain!

[/quote] 

Eikä sinulla ole mitään kuvaa siitä mitä elämä on kotonakaan 

Vierailija
155/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:23"]Hirveän monet ottavat jopa 4-5-vuotiaat lapsensa pois päiväkodista, kun pikkusisarus syntyy. Näin siitä huolimatta, vaikka tuon ikäinen tarvitsee ikäistään seuraa sosiaalisia taitoja oppiakseen. Lapselta riistetään oikeus kavereihinsa vain siksi, ettei naapuri ala juoruilla jos lapsi saisikin jatkaa päiväkodissa!

[/quote]

Mä olen varmaan hoitanut vauvani tosi huonosti kun ei ollut mikään ongelma samalla touhuta toisen lapsen kanssa tai jopa kutsua kavereita kylään ja "hoitaa" niitä siinä samalla

Vierailija
156/158 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:32"]Kymmenen vuoden päästä tälle ketjulle nauretaa: lasten varhaiskasvatusta vastustetaan samoin argumentin kuin oppivelvollisuutta aikoinaan: ihan turhaa joku oppiminen, kyllä perheen kanssa on parempi olla niin kasvaa kunnon kansalaiseksi!
[/quote]

Ei tässä varhaiskasvatusta vastusteta vaan ylimääräistä hoidossa roikkumista. Jos eskari-ikäiselle ja eka-tokaluokkalaisellekin varhaiskasvatukseksi riittää 4h/päivä, mihin nuorempi tarvitsee sitä 8h?
[/quote]
Kuka siitä on puhunut? Täällähän mammat vastustavat lasten 4h päiväkotipäiviä!

Vierailija
157/158 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 15:48"]

Joo, mekin maksamme sen hoidon täysin itse. Mutta koska en ole ollut kotona vuosikausia vaan työelämässä, olen säästänyt äitiyslomaa varten rahaa. Ekat 3 kk saan täyttä palkkaa + lomat päälle. Kyllä sillä sekä äitiysrahalla yhden vuoden kotona pärjää ja maksaa samalla myös päivähoitomaksun. Ja töitä on tehty aikuisiällä niin paljon sekä veroja makseltu, etten tunne huonoa omatuntoa, että perheemme käyttää verorahoja tähän yhteen ainoaan palveluun valtiolta noin vuoden.

[/quote]

Siis väitätkö, että itse maksat kaikki muut palvelut?

[/quote]

Hoitopaikka maksaa noin 1200 - 1500 eur/kk. Älä väitä, että maksat siitä sen verran. Verovarojen pitäisi riittää paljon tarpeellisempaankin kuin vauvaväen esikoisten virikehoidatukseen.

[/quote]

Mun lapsen päiväkodissa ei ole yhtään virikelasta. Jos molemmat vanhemmat eivät ole töissä tai koulussa, ei saa kuntalisää ja hoito maksaa silloin reilun tonnin. Normaali kuukausi maksu on 1250€, josta maksetaan se maksimimaksu kuin kunnallisesta hoidosta. Tuo 1250 € on varmaan aika lähellä sitä, mitä hoito maksaa kuntapuolellakin oikeesti.

Vierailija
158/158 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:23"]Hirveän monet ottavat jopa 4-5-vuotiaat lapsensa pois päiväkodista, kun pikkusisarus syntyy. Näin siitä huolimatta, vaikka tuon ikäinen tarvitsee ikäistään seuraa sosiaalisia taitoja oppiakseen. Lapselta riistetään oikeus kavereihinsa vain siksi, ettei naapuri ala juoruilla jos lapsi saisikin jatkaa päiväkodissa!

[/quote]Ei välttämättä ole rahaa silloin päiväkotimaksuihin. Kavereita voi käydä kylässä. Lapsi on hetken pieni ja kavereiden kanssa ehtii lennellä myöhemminkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi