Miksi riistät päiväkoti-ikäiseltä kaverit?
Hirveän monet ottavat jopa 4-5-vuotiaat lapsensa pois päiväkodista, kun pikkusisarus syntyy. Näin siitä huolimatta, vaikka tuon ikäinen tarvitsee ikäistään seuraa sosiaalisia taitoja oppiakseen. Lapselta riistetään oikeus kavereihinsa vain siksi, ettei naapuri ala juoruilla jos lapsi saisikin jatkaa päiväkodissa!
Päivähoito ja varhaiskasvatus ovat kaksi eri asiaa. Päivähoito mahdollistaa vanhempien työssäkäynnin ja siihen ei ole kaikilla perheillä tarvetta. Varhaiskasvatukseen, eli kasvua, oppimista ja kehitystä tukevaan suunnitelmalliseen toimintaan, on kaikilla lapsilla oikeus! Molempia järjestetään päiväkodissa.
Miksi siis haluat, että lapsesi jää paitsi oppimisen ilosta kavereiden kanssa leikkien?? Itsekö muka järjestät lapsellesi vastaavaa toimintaa hoitaessasi vauvaa?
Kommentit (158)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 14:31"]
Mua kiinnostaisi tilastot siitä, kuinka yleistä/harvinaista on pitää vanhempi lapsi hoidossa nuoremman vauva-aikana?
Tietäisi onko suunnittelemani ratkaisu sitten kuitenkaan niin harvinainen vai sekoittaako vaan muutamat kärkkäät mielipiteet av:lla ajatukset. Onko tietoa tällaisista tilastoista? Kun meidän perhepäivähoidossa on neljä lasta, joista kolmella pikkusisarukset. Kaikki ovat päätyneet ratkaisuun pitää lapsen 3-4 päivänä viikossa hoidossa, myös äidin äitiysloman aikana. Iät sisarusten syntyessä 3-5 vuotta. Ei haisuakaan onko tämä yleinen tapa vai jostain syystä sattumaa. Meidän lapsellamme ei siis vielä ole sisarusta.
[/quote]
Espoossa oli muutama vuosi sitten reilu 15% hoidossa olevista sellaisia, joilla oli ainakin jompikumpi vanhemmista vauvavapailla himassa. Nykyisin puhutaan nelinumeroisesta lapsimäärästä. Jos sitä havainnollistaa, niin aatelkaas että se täyttää yli 15 60-paikkaista päiväkotia.
[/quote]
Muistaakseni tuo 15% oli kokopäivähoidossa kun toinen on jollain lapsenhoitovapaalla. Osa-aikahoitolaisten määrä on varmasti suurempi. Meillä on tällä hetkellä pienessä päiväkodissa yksi 3v kokopäivähokdossa ja äiti vauvan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:33"]
Joo, itse. Ei se vavan hoito nyt sellaista rakettitiedettä ole etteikö siinä onnistuisi kyläilyt ja puistoilut ihan samalla. Belpompi sen esikoisenkin on keskittyä leikkeihin muutaman kaverin kanssa kerrallaan kuin isommassa joukossa.
hoidatko itse vauvasi niin että nökötät vain neljän seinän sisällä etkä ikinä tapaa ketään?
[/quote]
Peruspäiväni alkaa sillä, että syömme koko perhe aamupalaa, mies lähtee töihin ja me kolme (minä, vauva ja 3,5-vuotias) lähdemme kävelemään kohti päiväkotia.
Esikoisen vietyämme poikkeamme vauvan kanssa kahvilassa tapaamassa toisia mammoja (kamalan paheksuttavaa, että oikein kahvilla on aikaa käydä!), jonka jälkeen/aikana syötän vauvan ja kävelen 5km lenkin kotiin. Raskauskilojakin ehdin siis sulatella!
Ennen puoltapäivää syön yleensä eilistä ruokaa ja esivalmistelen päivällistä (pilkon kasvikset jne.). Pesen myös pyykkiä ja siivoan tarpeen mukaan. Sitten onkin jo aika lähteä hakemaan esikoinen päiväkodista.
Aamupäivän aikana olen siis ehtinyt kahvitella, lenkkeillä ja siivota sillä aikaa kun esikoinen on saanut leikkiä kavereidensa kanssa ja harjoitella ryhmässä toimimista. Toki esikoinen voisi kulkea mukana kahvilassa ja pyöriä jaloissa kun pyykkään ja kokkaan, mutta ilman päiväkotiin viemistä kynnys lähteä joka päivä ulos on paljon pienempi.
Miksi tämä olisi väärin?
[/quote]
Tuo toimii vain oienen hetken, kun vauva on niin pieni, että nukkuu paljon, eikä vielä halua leikkiä, ulkoilla gai osallistua puuhiisi tai vaadi seurusrelia. Onko systeemisi sinusta oikein vauvaa kohtaan?
Meillä lapsilla on inäreoa 2 v 8 kk. Pienempi on aina seurannut hyvin innoissaan isomman leikkejä ja nyt puolitoistavuotiaana kyselee ikövissään isomman perään, kun tämä on kolme tuntia kerhossa. Isompi tapaa kavereitan päivittäin joko omassa kerhossaan kahdesti viikossa, perhekerhossa, muskarissa, leikkipuistossa tai leikkitreffeillä sisällä. Minäkin viihdyn paljon paremmin pienen kanssa kotona, kun isomman myötä päivässä on selkeä rytmi, seuraa ja enemmän ohjelmaa.
Minua ainakin harmitti lapsena, kun pikkusiskon syntymän vuoksi jouduin jäämään pois päiväkodista. Olin melkein 5-vuotias, ja kaikki kaverini jatkoivat normaalisti hoidossa.
Koulussa olin sitten ulkopuolinen: näimme kovin harvoin vanhojen kavereiden kanssa ennen ekaluokkaa ja kotonaoloaikanani muut kaverit olivat muodostuneet kiinteäksi kaveriporukaksi. Olin ulkopuolinen koko ala-asteen ajan... Oli minulla nuorempia kavereita (joiden kanssa vietin aikaa 5-6-vuotiaana) mutta se ei paljoa lohduttanut yksin koulussa.
Että kannattaisi miettiä lapsen kannalta asiaa!
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:32"]Kymmenen vuoden päästä tälle ketjulle nauretaa: lasten varhaiskasvatusta vastustetaan samoin argumentin kuin oppivelvollisuutta aikoinaan: ihan turhaa joku oppiminen, kyllä perheen kanssa on parempi olla niin kasvaa kunnon kansalaiseksi!
[/quote]
Ei tässä varhaiskasvatusta vastusteta vaan ylimääräistä hoidossa roikkumista. Jos eskari-ikäiselle ja eka-tokaluokkalaisellekin varhaiskasvatukseksi riittää 4h/päivä, mihin nuorempi tarvitsee sitä 8h?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:41"]
Minua ainakin harmitti lapsena, kun pikkusiskon syntymän vuoksi jouduin jäämään pois päiväkodista. Olin melkein 5-vuotias, ja kaikki kaverini jatkoivat normaalisti hoidossa. Koulussa olin sitten ulkopuolinen: näimme kovin harvoin vanhojen kavereiden kanssa ennen ekaluokkaa ja kotonaoloaikanani muut kaverit olivat muodostuneet kiinteäksi kaveriporukaksi. Olin ulkopuolinen koko ala-asteen ajan... Oli minulla nuorempia kavereita (joiden kanssa vietin aikaa 5-6-vuotiaana) mutta se ei paljoa lohduttanut yksin koulussa. Että kannattaisi miettiä lapsen kannalta asiaa!
[/quote]
"Mutta eihän tuossa iässä kaverit ole tärkeitä!"
Monet vanhemmat ovat näköjään unohtaneet oman lapsuutensa. Minä en, ja minullakin oli vastaava kokemus: Olin kotona, kun kaikki naapuruston omanikäiset (4-6v) lapset saivat olla päiväkodissa. Näin heitä vain viikonloppuisin ja olin ulkopuolinen, koska en ollut päiväkodissa. Vielä koulussakin sain kuulla kuittailua siitä, mitä päiväkodissa tapahtui mutta ai niin - enhän minä ollut siellä. Naurut päälle :(
Parasta varmaan olisi, jos olisi erikseen "3-5v leikkikouluja" tai jotain vastaavia varhaiskasvatusta kaikille lapsille antavia paikkoja. Koulutetut opettajat sinne ja päivän pituudeksi n. 4h niin kuin eskarissa.
Päivähoito olisi sitten vain niille, jotka sitä tarvitsevat vanhempien työssäkäynnin/opiskelun vuoksi. Kaikki ovat tyytyväisiä?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:41"]
Parasta varmaan olisi, jos olisi erikseen "3-5v leikkikouluja" tai jotain vastaavia varhaiskasvatusta kaikille lapsille antavia paikkoja. Koulutetut opettajat sinne ja päivän pituudeksi n. 4h niin kuin eskarissa.
Päivähoito olisi sitten vain niille, jotka sitä tarvitsevat vanhempien työssäkäynnin/opiskelun vuoksi. Kaikki ovat tyytyväisiä?
[/quote]
No tuskin kukaan muu vastustaisi kuin joku persuli, jonka suosio on sidoksissa kansalaisten matalaan koulutukseen. Varhaiskasvatus kaikille pienentäisi tätä väestönosaa, koska oppimisvaikeuksiin yms. puututaan parhaiten jo varhaislapsuudessa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:46"]
[/quote]
No tuskin kukaan muu vastustaisi kuin joku persuli, jonka suosio on sidoksissa kansalaisten matalaan koulutukseen. Varhaiskasvatus kaikille pienentäisi tätä väestönosaa, koska oppimisvaikeuksiin yms. puututaan parhaiten jo varhaislapsuudessa.
[/quote]
Kristilliset myös, koska seurakunnan kerhojen käyttöaste eli siten myös uskovaiseksi aivopestyjen lasten määrä laskisi!
[/quote]
Ja nämähän voisi sitten olla vaikka kahdessa vuorossa, että tulisi täysi työpäivä opeille. Näin myös päiväkotien puolipäiväiset lapset eivät olisi viemässä tilaa kokopäivähoitoa tarvitsevilta.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:35"]
Ainakin täällä Helsingissä on lukuisia mahdollisuuksia lapsen olla vertaisryhmässä ilman päiväkotihoitoa. On leikkipuistojen ja seurakuntien kerhot ja vaikka mitkä harrastusmahdollisuudet.
Ei lasta tarvitse sosiaalistaa yhdeksään tuntia päivässä. Muutaman tunnin kerhot riittävät vallan hyvin. Ja ainakin tuttavapiirissäni sen lisäksi kyläillään päivittäin muissa lapsiperheissä jne.
Päivähoito on aika massiivinen ja kallis ratkaisu lapsen sosiaalistamiselle -- vähempi riittää. Usein niitä päiväkotiin jääneitä kavereita nähdään kuitenkin pihaleikeissä ja kyläilyjen merkeissä. Ei kukaan mitään kavereita varmastikaan "riistä". Joku tietysti voi tippua pois, mutta niinhän käy elämässä koko ajan, että piirit vaihtuvat.
Ei neli-viisivuotias sillä tavalla ole kiintynyt vielä kavereihin, että jäisi suremaan, elleivät muut voivottele aktiivisesti tilannetta.
[/quote]
Mä ajattelin ennen näin. Meille syntyi toinen kun esikoinen oli reilu 5v. Esikoinen oli ollut sosiaalisesti arka ja aloitti pk:n 3-vuotiaana ja sinne sopeutuminen oli todella vaikeaa MUTTA kun sopeutui, niin hänen itsetuntonsa ja sosiaaliset taitonsa kohosivat selvästi. Mutta tässä oli yhtenä todella tärkeänä tekijänä se, että päiväkodissa oli tarjolla aina sama ryhmä, samat hoitajat (meillä oli onnea, eivät juuri vaihtuneet), samat rutiinit.
Esikoinen on herkkä, arka ja sosiaalisesti varautunut temperamentiltaan. Jos olisin laittanut hänet vauvan synnyttyä pari kertaa viikossa kerhoon uusien, tuntemattomien lasten kanssa muutamaksi tunniksi, niin hänen sosiaalinen kehityksensä olisi kärsinyt. Ja puistoissa ei päivisin ole yli 3-vuotiaita (hädin tuskin niitä 3-vuotiaitakaan). Meillä on paljon lapsiperheellisiä kavereita, mutta kun toinen lapsemme syntyi niin ei ketään, joka olisi ollut kotona lasten kanssa. Eli tässä tapauksessa pk:ssa jatkaminen oli ehdottomasti paras ratkaisu esikoisellemme. Totta kai pidimme päivät lyhyinä, ja sitten alkoikin esikoulu, missä hän viihtyy loistavasti.
Ennen lapsia ajattelin, että sitä parempi mitä pitempään lapset saavat olla kotona, piste. Ja että kerhot riittävät sosiaalisen kehityksen takaajiksi. Mutta nyt olen täysin toista mieltä, ainakin jos puhutaan 4+ ikäisistä.
[/quote]
Aivan, ja halvemmaksi tulisi yhteiskunnalle ei ainoastaan varhaiskasvatuskuluissa vaan säästettäisi myös kaikenlaisissa tukitoimenpiteissä lapsille ja perheille jossa vanhemmus ja lapsen kehitys takuillut pitkien "turhien" ylipitkien päiväkotihoitopäivien johdosta!
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:41"]Parasta varmaan olisi, jos olisi erikseen "3-5v leikkikouluja" tai jotain vastaavia varhaiskasvatusta kaikille lapsille antavia paikkoja. Koulutetut opettajat sinne ja päivän pituudeksi n. 4h niin kuin eskarissa.
[/quote]
Itse olin tällaisessa leikkikoulussa iät 3-6v ja se oli tosi kivaa. En vaihtaisi kokemusta päiväkotiin, mitta en myöskään siihen että olisin ollut kokonaan kotona. En kannata "turhaa" päiväkodissa käyntiä, koska nämä hoitoa tarvitsemattomat lapset kuormittavat järjestelmää ja hoitopäivät on suunniteltu kokopäiväperiaatteella, jolloin päivässä on paljon kaikkea muutakin kuin lapsen varhaiskasvatuksen kannalta hyödyllistä asiaa. Lapsille tekisi hyvää olla enemmän kotona. (Ketjussa on käsittääkseni ilmoittautunut vasta yksi jonka lapsi on päiväkodissa 4h) Kerhoissa/leikkikouluissa toiminta olisi suunniteltu tuon 3 tai 4h perusteella, jolloin toiminta olisi varmasti laadukkaampaa.
Jo otsikko on täysin naurettava. Päiväkoti-ikäiselle PERHE on moninverroin tärkeämpi asia kuin KAVERIT. Luulisi olevan sanomattakin selvää. Mielummin voisi kysyä; miksi riistätte päiväkoti-ikäiseltä perheen?
Ei ole varaa maksaa hoitomaksua kun en ole töissä :/ muuten voisi kyllä jatkaa. Kerho huomattavasti halvempi.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 11:07"]
Jo otsikko on täysin naurettava. Päiväkoti-ikäiselle PERHE on moninverroin tärkeämpi asia kuin KAVERIT. Luulisi olevan sanomattakin selvää. Mielummin voisi kysyä; miksi riistätte päiväkoti-ikäiseltä perheen?
[/quote]
Ai perhettä ei näe, jos on 4h päiväkodissa? Ok.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 11:07"]
[/qu
Lapseni aloittaa päiväkodin kun menen töihin, ja mielestäsi riistän häneltä perheen?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 10:41"]Parasta varmaan olisi, jos olisi erikseen "3-5v leikkikouluja" tai jotain vastaavia varhaiskasvatusta kaikille lapsille antavia paikkoja. Koulutetut opettajat sinne ja päivän pituudeksi n. 4h niin kuin eskarissa. Päivähoito olisi sitten vain niille, jotka sitä tarvitsevat vanhempien työssäkäynnin/opiskelun vuoksi. Kaikki ovat tyytyväisiä? [/quote] Itse olin tällaisessa leikkikoulussa iät 3-6v ja se oli tosi kivaa. En vaihtaisi kokemusta päiväkotiin, mitta en myöskään siihen että olisin ollut kokonaan kotona. En kannata "turhaa" päiväkodissa käyntiä, koska nämä hoitoa tarvitsemattomat lapset kuormittavat järjestelmää ja hoitopäivät on suunniteltu kokopäiväperiaatteella, jolloin päivässä on paljon kaikkea muutakin kuin lapsen varhaiskasvatuksen kannalta hyödyllistä asiaa. Lapsille tekisi hyvää olla enemmän kotona. (Ketjussa on käsittääkseni ilmoittautunut vasta yksi jonka lapsi on päiväkodissa 4h) Kerhoissa/leikkikouluissa toiminta olisi suunniteltu tuon 3 tai 4h perusteella, jolloin toiminta olisi varmasti laadukkaampaa.
[/quote]
Tämä tuntuu niin loogiselta. Voisiko joku kertoa miksi ihmeessä ltot eivät aja tätä linjaa? Ltot ovat ymmärtääkseni muutenkin keskittyneitä hoitamaan pedagogisen varhaiskasvatuksen eivätkä niinkään kiinnostuneita vaipanvaihdosta eikä alle kouluikäisen "korvike vanhempana" toimimisesta päiväkotihoidossa. Varhaiskasvatuskoulut antaisivat heille mahdollisuuden siis tehdä sitä mitä haluavat. Päiväkodeissa varhaiskasvatus olisi sitten vain osa lton työtehtävää mutta sen toteuttaminen olisi huomattavasti helpompaa kun suuri osa lapsista olisi näissä osapäiväisissä varhaiskasvatuskouluissa.
Opiskelen lastentarhanopettajaksi ja yliopistolla professorit ovat väläytelleet kaikille ilmaista varhaiskasvatusta n. 4h/päivässä. Ehkäisisi syrjäytymistä, mikä pitkällä tähtäimellä näkyisi valtion taloudessa säästyneinä rahoina.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 11:07"]
[/quote]
Ai perhettä ei näe, jos on 4h päiväkodissa? Ok.
[/quote]
Jotkut lapset joutuvat olemaan 8 h, vaikka vanhempi olisi kotona...
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 14:31"]
Mua kiinnostaisi tilastot siitä, kuinka yleistä/harvinaista on pitää vanhempi lapsi hoidossa nuoremman vauva-aikana?
Tietäisi onko suunnittelemani ratkaisu sitten kuitenkaan niin harvinainen vai sekoittaako vaan muutamat kärkkäät mielipiteet av:lla ajatukset. Onko tietoa tällaisista tilastoista? Kun meidän perhepäivähoidossa on neljä lasta, joista kolmella pikkusisarukset. Kaikki ovat päätyneet ratkaisuun pitää lapsen 3-4 päivänä viikossa hoidossa, myös äidin äitiysloman aikana. Iät sisarusten syntyessä 3-5 vuotta. Ei haisuakaan onko tämä yleinen tapa vai jostain syystä sattumaa. Meidän lapsellamme ei siis vielä ole sisarusta.
[/quote]
Espoossa oli muutama vuosi sitten reilu 15% hoidossa olevista sellaisia, joilla oli ainakin jompikumpi vanhemmista vauvavapailla himassa. Nykyisin puhutaan nelinumeroisesta lapsimäärästä. Jos sitä havainnollistaa, niin aatelkaas että se täyttää yli 15 60-paikkaista päiväkotia.