Sodoma ja Gomorra eivät tuhontuneet syntien tähden
Raamatussa kerrotaan Sodoman ja Gomorran kaupungeista, jotka Jumala tuhosi tulella ja tulikivellä. Tutkijat uskovat nyt löytäneensä tuon noin 3600 vuotta sitten asteroidin tuhoaman kaupungin. Sellaisen kosmisen kiven uskotaan iskeneen myös Siperian erämaahan vuonna 1908 ja se tunnetaan nimellä Tunguskan tapahtuma.
https://areena.yle.fi/audio/1-50953343
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008342916.html
Tutkijoiden mukaan Kuolleenmeren alueella räjähti 3 600 vuotta sitten meteoriitti, joka jätti jälkeensä 2 000 celsiusasteen tulimeren. Tutkimuksissa on löydetty yhtäläisyyksiä Raamatun kertomukseen Sodomasta ja Gomorrasta. Scientific reports -julkaisusarjassa julkaistun tuoreen tutkimuksen mukaan Sodoman ja Gomorran tuholle saattaa olla tieteellistä perää. Tutkimuksen mukaan Kuolleenmeren alueelle iski vuonna 1650 eaa. jättimäinen meteoriitti, joka tuhosi nykyisin Tall el-Hammamina tunnetun kaupungin.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Entäs se tönkkösuolattu Lootin vaimo?
1 mooses 19
19:15 Aamun sarastaessa enkelit kiirehtivät Lootia sanoen: "Nouse, ota vaimosi ja molemmat tyttäresi, jotka ovat luonasi, ettet hukkuisi kaupungin syntivelan tähden."
19:16 Ja kun hän vielä vitkasteli, tarttuivat miehet hänen käteensä sekä hänen vaimonsa ja molempien tyttäriensä käteen, sillä Herra tahtoi säästää hänet, ja veivät hänet ulos ja jättivät hänet ulkopuolelle kaupunkia.
19:17 Ja viedessään heitä ulos sanoi mies: "Pakene henkesi tähden, älä katso taaksesi äläkä pysähdy mihinkään lakeudella. Pakene vuorille, ettet hukkuisi."
19:18 Mutta Loot sanoi heille: "Oi herrani, ei niin!
19:19 Katso, palvelijasi on saanut armon sinun silmiesi edessä, ja suuri on sinun laupeutesi, jota olet minulle osoittanut pelastaaksesi henkeni, mutta minä en voi päästä pakoon vuorille; pelkään, että onnettomuus saavuttaa minut ja minä kuolen.
19:20 Katso, tuolla on kaupunki lähellä, vähän matkan päässä, paetakseni sinne; salli minun pelastua sinne - onhan se vähän matkan päässä - jäädäkseni eloon."
19:21 Ja hän sanoi hänelle: "Katso, minä teen sinulle mieliksi tässäkin kohden; en hävitä kaupunkia, josta puhut.
19:22 Pakene nopeasti sinne, sillä minä en voi tehdä mitään, ennenkuin olet sinne saapunut." Siitä kaupunki sai nimekseen Sooar.
19:23 Aurinko oli noussut, kun Loot saapui Sooariin.
19:24 Ja Herra antoi sataa Sodoman ja Gomorran päälle tulikiveä ja tulta, Herran tyköä taivaasta,
19:25 ja hävitti nämä kaupungit ynnä koko lakeuden sekä kaikki niiden kaupunkien asukkaat ja maan kasvullisuuden.
19:26 Ja Lootin vaimo, joka tuli hänen jäljessään, katsoi taaksensa, ja niin hän muuttui suolapatsaaksi.
19:27 Aabraham nousi varhain aamulla ja meni siihen paikkaan, jossa hän oli seisonut Herran edessä,
19:28 katseli Sodomaan ja Gomorraan päin ja yli koko lakeuden, ja katso, maasta nousi savu niinkuin pätsin savu.
19:29 Kun Jumala tuhosi sen lakeuden kaupungit, muisti Jumala Aabrahamia ja johdatti Lootin pois hävityksen keskeltä, hävittäessään ne kaupungit, joissa Loot oli asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdat, että Jumala hallitsee meteoriittejäkin.
Se on aivan ihana jumala kun hallitsee meteoriittejakin mutta ei ei sormeaan nosta kun Ukrainassa rai skataan pikkulapsia, kidutetaan ja silvotaan ja tapetaan. Eikä pelkästään siellä vaan monessa muussa paikassa maapallolla.
Istuu ja napostelee popcornia ja nauttii ohjelmasta.
Sama jumala vihaa omia luotujaan ja heittelee heitä helvetin tuleen jos nämä eivät ylistä lakkaamatta ja tottele sokeasti. Jos nämä uskaltavat nauttia elämästään. Hirvittävä sadisti ja psykopaatti koko otus. Syntiä syntiä! Rankaisen tukikivellä.
Näitä voisi luetella sivukaupalla mutta tässä pari esimerkkiä. Minä en edes ku se tuollaisen hirviön suuntaan, ei ole sitäkään ansainnut. Hypätkööt itse kärventymään omaan helvettiinsä.
Mites se kuumemman paikan "herra"? mitäs jos sillä on "jotain osaa" lapsien kidutuksissa ja silpomisissa?
Ei ole, Jumalan luomuksia sekin ja toteuttaa vain ja ainoastaan Jumalan tahtoa.
Kyllä sää nyt haluat vaan keskittyä tuohon Jumalan ja Jeesuksen pilkkaan. Mikä susta on noin katkeran tehny? Kerropas mitä pahaa esim Jesse teki? Kyllä siinä taisi valitettavasti hyvä tyyppi kärsiä ihmisten pahuuden takia ja jos oletetaan että Jesse oli Jumalan poika niin mitä hyvää ihmisissä oli jotka kiduttivat hänet? Ja jos Jesse kuoli ihmisten syntien takia niin minkä takia Jesseä pitää pilkata? Kyllä tässä pitäisi ihmisten ensin tutkia että oma tontti on puhdas ennen kun aletaan pilkkaamaan Jesseä joka oli pelkkää hyvyyttä. Sitä kun ei tiedä mistä se pahuus tänne on tullu mutta jos Jesse oli Jumalan poika niin kyllä se hyvyys mikä täällä on tulee Jumalasta ja Jessestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu on kyllä siitä mielenkiintoinen että se sisältää niin paljon ihan oikeaa historiaa: tämä meteori-isku, vedenpaisumus, israelin kansan vaiheet, ufo-havainnot jne.
Mielenkiintoinen nähdä, onko tosiaan lopputulossa ennen 1945 (israelin valtion perustaminen) syntyneiden lähtöä, kuten sanotaan.
Kuulostaapa mielenkiintoiselta, saisinko tietää tuon Raamatunkohdan? Kaipaan iltalukemista
markuksen evankeliumi 13
28Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: Kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. 29Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
30Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat. 31Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. 32
Viikunapuu on yksi Israelin vertaus Raamatussa. Israelin valtio täyttää kohta 80v, se on sukupolven mitta.
Viikunapuu on viikunapuu. Israelin valtio on Israelin valtio. Tuollainen sonta ei ole ennustusta nähnytkään.
Tiedätkö että suomen kansallispuu on kuusi. kukka on kielo ,lintu on joutsen.
Pitää vaihtaa oikeaan kansalispuuhumme,rauduskoivu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu on kyllä siitä mielenkiintoinen että se sisältää niin paljon ihan oikeaa historiaa: tämä meteori-isku, vedenpaisumus, israelin kansan vaiheet, ufo-havainnot jne.
Mielenkiintoinen nähdä, onko tosiaan lopputulossa ennen 1945 (israelin valtion perustaminen) syntyneiden lähtöä, kuten sanotaan.
Kuulostaapa mielenkiintoiselta, saisinko tietää tuon Raamatunkohdan? Kaipaan iltalukemista
markuksen evankeliumi 13
28Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: Kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. 29Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
30Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat. 31Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. 32
Viikunapuu on yksi Israelin vertaus Raamatussa. Israelin valtio täyttää kohta 80v, se on sukupolven mitta.
Viikunapuu on viikunapuu. Israelin valtio on Israelin valtio. Tuollainen sonta ei ole ennustusta nähnytkään.
Ja Israelin kansallispuu on oliivipuu. Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa kuinka hirmu syntisiä niitten dinosaurusten on pitäny olla että tappoi ne kaikki.
Dinosaurukset ovat vain teoria, näiden olemassaolosta ei ole kiistattomasti todisteita, monet merkittävät tiedemiehet kyseenalaistavat että näitä olisi ollut olemassa.
Eikä dinosaurukset sovi raamatussa määriteltyyn maapallon ikään joka on 6026 vuotta.
jobin kirjassa on silminnäkijähavaintoja dinosauruksista.
Ei ole.
Sulla ei ole silminnäkijähavaintoa Jobin kirjasta,
Mitä minä sellaisella tekisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdat, että Jumala hallitsee meteoriittejäkin.
Se on aivan ihana jumala kun hallitsee meteoriittejakin mutta ei ei sormeaan nosta kun Ukrainassa rai skataan pikkulapsia, kidutetaan ja silvotaan ja tapetaan. Eikä pelkästään siellä vaan monessa muussa paikassa maapallolla.
Istuu ja napostelee popcornia ja nauttii ohjelmasta.
Sama jumala vihaa omia luotujaan ja heittelee heitä helvetin tuleen jos nämä eivät ylistä lakkaamatta ja tottele sokeasti. Jos nämä uskaltavat nauttia elämästään. Hirvittävä sadisti ja psykopaatti koko otus. Syntiä syntiä! Rankaisen tukikivellä.
Näitä voisi luetella sivukaupalla mutta tässä pari esimerkkiä. Minä en edes ku se tuollaisen hirviön suuntaan, ei ole sitäkään ansainnut. Hypätkööt itse kärventymään omaan helvettiinsä.
Mites se kuumemman paikan "herra"? mitäs jos sillä on "jotain osaa" lapsien kidutuksissa ja silpomisissa?
Ei ole, Jumalan luomuksia sekin ja toteuttaa vain ja ainoastaan Jumalan tahtoa.
Kyllä sää nyt haluat vaan keskittyä tuohon Jumalan ja Jeesuksen pilkkaan. Mikä susta on noin katkeran tehny? Kerropas mitä pahaa esim Jesse teki? .
Minun on täysin mahdotonta sanoa onko mitään Jeesusta ollut koskaan edes olemassa, puhumattakaan siitä mitä sellainen olisi sitten tehnyt tai ollut tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
markuksen evankeliumi 13
Raamatussa israelia verrataan viinipuuhun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa kuinka hirmu syntisiä niitten dinosaurusten on pitäny olla että tappoi ne kaikki.
Dinosaurukset ovat vain teoria, näiden olemassaolosta ei ole kiistattomasti todisteita, monet merkittävät tiedemiehet kyseenalaistavat että näitä olisi ollut olemassa.
Eikä dinosaurukset sovi raamatussa määriteltyyn maapallon ikään joka on 6026 vuotta.
Ei ole.
Ei kannata kommentoida jos ei edes tiedä mistä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
markuksen evankeliumi 13
Aivan sama vaikka verrattaisiin kakkosneloseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Ei kannata kommentoida jos ei edes tiedä mistä on kysymys.
No miksi sitten kommentoit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
markuksen evankeliumi 13
Raamatussa Israelia verrataan viinipuuhun, viikunapuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten osuit oikeaan, mutta Raamatussa ei puhuta ufo-havainnoista. Sen vedit omasta päästäsi.
Hesekiel kertoo kirjassaan hyvin seikkaperäisesti lentävän laitteen laskeutumisesta ja sen sisällä istuvista olennoista, sekä omasta kauhunsekaisesta matkastaan laitteen kyydissä. Kyllä tuo kirjoitus on hyvin uskottavan kuuloinen kuvaus 3. asteen kohtaamisesta, toki oman aikansa ymmärryksen ja kirjoitustyylin mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä Sodomassa ja Gomorrassa oikein tehtiin? Yritettiin siis raiskata ne jotkut Jumalan sanansaattajat vähän ennen tuota rangaistusta, mutta onko mainintaa mitä muuta siellä oli tekeillä vai oliko tuo ainoa syy rangaistukseen?
siellä tehtiin kaikkea mitä voit kuvitella olevan väärin. en voi kirjoittaa tähän koska se on sääntöjen vastaista mutta varastettiin. tapettii, raisk---- tiin kaikkea siis kirjaimellisesti kaikkea.
sanansaattajat olivat olivat enkeleitä
Raphael, Michael ja Gabriel, Michael oli se joka sanoi Abrahamin saavan lapsia mutta ei mennyt sodomaan ja gomorraan.
lisäksi Abraham neuvotteli että jumala ei tuhoa niitä jos sieltä löytyy vähintään kymmenen synnitöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs se tönkkösuolattu Lootin vaimo?
1 mooses 19
19:15 Aamun sarastaessa enkelit kiirehtivät Lootia sanoen: "Nouse, ota vaimosi ja molemmat tyttäresi, jotka ovat luonasi, ettet hukkuisi kaupungin syntivelan tähden."
19:16 Ja kun hän vielä vitkasteli, tarttuivat miehet hänen käteensä sekä hänen vaimonsa ja molempien tyttäriensä käteen, sillä Herra tahtoi säästää hänet, ja veivät hänet ulos ja jättivät hänet ulkopuolelle kaupunkia.
19:17 Ja viedessään heitä ulos sanoi mies: "Pakene henkesi tähden, älä katso taaksesi äläkä pysähdy mihinkään lakeudella. Pakene vuorille, ettet hukkuisi."
19:18 Mutta Loot sanoi heille: "Oi herrani, ei niin!
19:19 Katso, palvelijasi on saanut armon sinun silmiesi edessä, ja suuri on sinun laupeutesi, jota olet minulle osoittanut pelastaaksesi henkeni, mutta minä en voi päästä pakoon vuorille; pelkään, että onnettomuus saavuttaa minut ja minä kuolen.
19:20 Katso, tuolla on kaupunki lähellä, vähän matkan päässä, paetakseni sinne; salli minun pelastua sinne - onhan se vähän matkan päässä - jäädäkseni eloon."
19:21 Ja hän sanoi hänelle: "Katso, minä teen sinulle mieliksi tässäkin kohden; en hävitä kaupunkia, josta puhut.
19:22 Pakene nopeasti sinne, sillä minä en voi tehdä mitään, ennenkuin olet sinne saapunut." Siitä kaupunki sai nimekseen Sooar.
19:23 Aurinko oli noussut, kun Loot saapui Sooariin.
19:24 Ja Herra antoi sataa Sodoman ja Gomorran päälle tulikiveä ja tulta, Herran tyköä taivaasta,
19:25 ja hävitti nämä kaupungit ynnä koko lakeuden sekä kaikki niiden kaupunkien asukkaat ja maan kasvullisuuden.
19:26 Ja Lootin vaimo, joka tuli hänen jäljessään, katsoi taaksensa, ja niin hän muuttui suolapatsaaksi.
19:27 Aabraham nousi varhain aamulla ja meni siihen paikkaan, jossa hän oli seisonut Herran edessä,
19:28 katseli Sodomaan ja Gomorraan päin ja yli koko lakeuden, ja katso, maasta nousi savu niinkuin pätsin savu.
19:29 Kun Jumala tuhosi sen lakeuden kaupungit, muisti Jumala Aabrahamia ja johdatti Lootin pois hävityksen keskeltä, hävittäessään ne kaupungit, joissa Loot oli asunut.
Sodoman ja Gomorran tarina opettaa, että ne, jotka ovat hylänneet Jumalansa ja jotka eivät enää voi pelastaa sieluaan, ovat "itsessään" saaneet väistämättömän palkkion virheestään. (Room. 1:27) Lause "älä katso taaksesi" kehottaa ihmisiä siirtymään eteenpäin, muuttamaan mielensä ja hylkäämään menneisyyden. Jos ei siihen pysty, se osoittaa, että kivettyneestä mielestä, joka seisoo suolapatsaana, on tullut eloton hahmo.