Olen yläkoulun ope ja lomailen koko 11 viikkoa
Opetan yläkoulussa kieliä. Työkokemusta 10 vuotta. Voin sanoa rehellisesti, etten tee yhtään mitään ensi lukuvuoteen liittyvää koulutyön kesäkeskeytyksen aikana ennen kuin koulu alkaa vesolla 17.8. Kaikki matskut valmiina ja sitten katsotaan mitä tehdään.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:33"]
Opetan yläkoulussa kieliä. Työkokemusta 10 vuotta. Voin sanoa rehellisesti, etten tee yhtään mitään ensi lukuvuoteen liittyvää koulutyön kesäkeskeytyksen aikana ennen kuin koulu alkaa vesolla 17.8. Kaikki matskut valmiina ja sitten katsotaan mitä tehdään.
[/quote]
Tiedän, appi - kieltenope lukiossa- toimi ihan samoin. Kaikkihan sen tietää, että suurin osa opettajista on leipäpappeja, jotka lomailee tasan tarkkaan sen "opetuksettoman ajan", josta OAJ:n johto aina runoilee. Poikkeuksenkin tunnen. Meidän lasten alakoulun ope vietti koko kesänsä Unkarissa tutustuen paikallisiin matikanopetusmenetelmiin ja teki lapsia varten siellä oppimateriaalinkin. Hän oli aivan mahtava tyyppi.
Ystäväni on yläasteen ope ja lomailee kyllä koko koulun loma-ajan. Päivää tai paria ennen koulun alkua palaa töihin. Asiasta on puhuttukin monesti.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:54"]Provo! Ei tuo ole mahdollista. Minä olen yläkoulun kieltenope ja kyllä minulta menee se 7 viikkoa ihan täysipäiväisesti seuraavan syksyn oppituntien valmistelemiseen, 4 viikkoa pidän sitten lomaa. Kaikilla tuntemillani kollegoillakin on näin. Eihän niitä tunteja muuten pystyisi vetämään jos ei ole valmistellut huolella. [/quote] Eikö voi käyttää edellisen vuoden materiaalia?
[/quote]Käytän sitä pohjana, mutta totta kai se pitää päivittää aikaa vastaavaksi. Olen ruotsinopettaja, ja kielethän kehittyvät koko ajan, samoin opetusmenetelmät kehittyvät ja kirjasarjoistakin tulee uusia painoksia.
[/quote]:DDD
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:57"]Ap ei ole kyllä ope. En minä ainakaan tuollaisia lomia vietä, vaan väistämättä eka lomaviikko menee järjestämiseen ja taas vikana suunnittelen seuraavaa lukuvuotta. Enkä tod. mene tv:n katselulla tässä vaiheessa. Koko kesän kerään materiaalia, kun sopivaa osuu käsiin.
Yläkoulun ope minäkin.
[/quote]
Kyllä perkele ap vaan on ope. Ysien kanssa kokeet juuri pidetty ja kirja käyty loppuun. Oppilaiden taso on tiedossa, juuri tänään naputin päättöarvosanat. Nyt me tosiaan chillaillaan katsomalla filmejä. Ei niillä motivaatio enää korkealla oo, kun tietävät kokeiden olevan takana. Tähän asti painettu hommia, nyt voi löysätä.
Neljä- viispäivää ennen syyslukukauden alkua koululle vähän katteleen riittää hyvin.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:15"]Peppiä ysien kanssa? ;-D
[/quote]
Joskus sitäkin. Fucking Åmål tai Jalla Jalla useimmiten.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:15"]
Peppiä ysien kanssa? ;-D
[/quote]
Olen melkein 40v ja voisin katsoa Peppiä koska tahansa.
Miehet jotka vihaavat naisia on ehkä merkittävin sveduleffa 2000-luvulla, mutta vähän raju.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:55"]Luuletko, että joku oikeasti muka uskoo opettajien tekevän töitä (yli)pitkien kesälomiensa aikana?
[/quote]
Haluisitko, että lapset olisivat enemmän sitten koulussa.
Opettajille pitäisi laittaa kesäajaksi kuuden viikon työvelvoite opettaa esimerkiksi kansalaisopiston kursseilla tai vaikka maahanmuuttajien kotoutumisohjelmassa. Tai opet voisivat työskennellä nuorisotaloilla tai vanhusten parissa. Hyvinvointiyhteiskunnasta joudutaan lähitulevaisuudessa supistamaan niin rajusti, että on ihan epäinhimillistä että yksi ammattiryhmä saa maata uuninpankolla 2,5 kk hyvällä palkalla.
Noinhan se menee. Vallankin just kielten opettajilla ja suurimmalla osalla. Ainut poikkeus voisi olla biologian opettaja, joka ehkä keräilee näytteitä yms. Ja tietty sellaiset opettajat, jotka haluavat opiskella jotain vaikkapa avoimessa yliopistossa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:54"]
Provo! Ei tuo ole mahdollista.
Minä olen yläkoulun kieltenope ja kyllä minulta menee se 7 viikkoa ihan täysipäiväisesti seuraavan syksyn oppituntien valmistelemiseen, 4 viikkoa pidän sitten lomaa. Kaikilla tuntemillani kollegoillakin on näin. Eihän niitä tunteja muuten pystyisi vetämään jos ei ole valmistellut huolella.
[/quote]
Et ole tosissasi. Mitä valmistelemista niissä tunneissa voi olla, samat materiaalit suunnilleen joka vuosi.
Ai niin, se unohtui mainita, että vain muutaman ryhmän kanssa opiskellaan enää kirjan kanssa. Nyt alkoi filmien katselu, mikä periaatteessa on osa kieltenopiskelua ja kulttuuritaitoa. Peppi Pitkätossu on ruotsalaisen kulttuurin klassikkoja samoin Fucking Åmål.
ap
Mitä teet lomalla? käytkö mökillä vai siirrytkö ulkomaille lomailemaan esim. Nizzaan?
Provo! Ei tuo ole mahdollista.
Minä olen yläkoulun kieltenope ja kyllä minulta menee se 7 viikkoa ihan täysipäiväisesti seuraavan syksyn oppituntien valmistelemiseen, 4 viikkoa pidän sitten lomaa. Kaikilla tuntemillani kollegoillakin on näin. Eihän niitä tunteja muuten pystyisi vetämään jos ei ole valmistellut huolella.
Luuletko, että joku oikeasti muka uskoo opettajien tekevän töitä (yli)pitkien kesälomiensa aikana?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 22:55"]Luuletko, että joku oikeasti muka uskoo opettajien tekevän töitä (yli)pitkien kesälomiensa aikana?
[/quote]
Huoh, oliko tämä trolli? Vai meinasitko oikeasti että me ei tehtäisi töitä lomilla? Voin sanoa että töitä tehdään lomillakin, ja veikkaan että paljon enemmän kuin sinä.
Toisaalta, sinunlaiset elämäm_kolu työttömät nyt valittavat aina miten työssäkäyvillä on niin helppoa..