Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joutuuko hoitajaharjoittelija pesemään yksin potilaita ?

Vierailija
11.05.2015 |

Vai onko aina vanhempi hoitaja toimenpiteissä läsnä ?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:26"]Tietenkin on yksin pärjättävä kun on opetettu ensin. Jos harjoittelija ei tee mitään yksin vaan roikkuu häntänä perässä on hän laiska, huono oppimaan tai liian arka.
[/quote]

On opetettu ja osaan mutta silti en saa tehdä yksin mitään. En edes valvoa nukkarissa tai lukea kirjaa lapsille :D

Vierailija
22/38 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 21:16"]

Jos ei ole kahden hoidettava potilas niin yksin siellä ollaan. Itse opiskeluaikana olin saunotusvuorossa, saunotin 6 asiakasta, muut hoitajat toivat ja veivät asiakkaat. Jos on lavettipesu niin toinen on kääntelemässä. En antaisi kiitettävää opiskelijalle joka ei perus suihkutusta saa tehtyä. Opiskelijat ovat ohjaajien vastuulla, mutta kyllä se numerossa näkyy jos opiskelija siirtää oppimisvastuun ohjaajalle eikä itse kykene tekemään mitään. Itse sain parhaat arvosanat juuri niistä paikoista missä ensimmäisten viikkojen aikana sisäistin tehtäväni ja lopun aikaa toimin ihan täytenä työvoimana.

[/quote]

saunotuksissahan on aina kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:14"]

Kaipa sitä saa, mutta itse harvemmin harjoitteluissa teen yksinäni mitään pesuja. Oma mielipiteeni on, että miten asioita voidaan oppia, jos ei tehdä yhdessä. Esimerkkinä kerran ohjaajani olisi laittanut minut jo yksin, olin tietenkin imarreltu tästä mutten tule työpaikallenne ilmaiseksi työvoimaksi vaan oppimaan ja olemaan työssäni parempi sekä oikeutettu saamaan minulle kuuluvan ohjauksen. Olen inhottava ohjattava mikäli koen ettei ohjaajani kiinnosta, mutta helppo niille ohjaajille ketkä ovat kultaakin arvokkaampia ja hyviä hoitajia.

[/quote]

Yksin tekiessä oppii oikein hyvin. Ei heti ensimäisellä kerralla. Mutta toistot tehdään yksin ja samalla opitaan työ. Luultavasti sinulla ei ole kovin hyvin opiskelussa mennyt

Vierailija
24/38 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 08:37"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 21:16"]

Jos ei ole kahden hoidettava potilas niin yksin siellä ollaan. Itse opiskeluaikana olin saunotusvuorossa, saunotin 6 asiakasta, muut hoitajat toivat ja veivät asiakkaat. Jos on lavettipesu niin toinen on kääntelemässä. En antaisi kiitettävää opiskelijalle joka ei perus suihkutusta saa tehtyä. Opiskelijat ovat ohjaajien vastuulla, mutta kyllä se numerossa näkyy jos opiskelija siirtää oppimisvastuun ohjaajalle eikä itse kykene tekemään mitään. Itse sain parhaat arvosanat juuri niistä paikoista missä ensimmäisten viikkojen aikana sisäistin tehtäväni ja lopun aikaa toimin ihan täytenä työvoimana.

[/quote]

saunotuksissahan on aina kaksi.

[/quote]

Teillä ehkä. Tässä pesut yksin ja toiset tuo, vie, pukee ym.

Alalla on lukuisia toimintatapoja

Vierailija
25/38 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työharjottelussa on tarkoitus oppia myös itsenäistä työntekoa. Eli jossain vaiheessa opiskelua suurimman osan hommista alkaa tehdä yksin ja ohjaaja toimii tukena ja työparina sellaisissa tilanteissa kun tarvitsee kahta hoitajaa ja tietysti tarkistaa luvanvaraisissa töissä kuten lääkehoidossa.

Vierailija
26/38 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelija ei osaa, ensin näytetään. Seuraavalla kerralla tehdään itse. Pesuissa ei yleensä ole mitään sellaista missä voisi tehdä kauheita virheitä. Tietenkin potilaan pitää olla sellainen että ei tarvitse kahden hoitajan apua. Hoitotyössä on usein kiire, joten ohjaaja ei voi keskittyä vain ohjaamiseen. Etusijalla on se työ, mistä palkkaakin maksetaan, ja potilasturvallisuus. Työt on saatava tehtyä, potilaiden on saatava lääkkeensä ja hoitotoimenpiteet, joiden takia he sairaalassa ovat. Sen vuoksi opiskelijan on kyettävä myös itsenäiseen toimintaan. Koulussa on opetettu perusasiat, joita sitten harjoittelussa harjoitellaan. Pesut kuuluvat näihin asioihin.Opiskelija voi oikein hyvin selvitä yksin potilaan pesemisestä.

Vierailija
27/38 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:14"]

Kaipa sitä saa, mutta itse harvemmin harjoitteluissa teen yksinäni mitään pesuja. Oma mielipiteeni on, että miten asioita voidaan oppia, jos ei tehdä yhdessä. Esimerkkinä kerran ohjaajani olisi laittanut minut jo yksin, olin tietenkin imarreltu tästä mutten tule työpaikallenne ilmaiseksi työvoimaksi vaan oppimaan ja olemaan työssäni parempi sekä oikeutettu saamaan minulle kuuluvan ohjauksen. Olen inhottava ohjattava mikäli koen ettei ohjaajani kiinnosta, mutta helppo niille ohjaajille ketkä ovat kultaakin arvokkaampia ja hyviä hoitajia.

[/quote]

Opiskelijan on tarkoitus oppia myös itsenäistä työskentelyä. Opiskelijalla on vastuu omasta oppimisestaan. Asenteessasi on korjaamisen varaa.

Vierailija
28/38 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

25, toki opiskelijalla on vastuu omasta oppimisestaan, mutta on jo harjoittelupaikankin puolelta röyhkeää, että laitettaisiin heti ensimmäisenä päivänä tekemään täytenä työvoimana hommia, kyllä siinä täytyy perusperehdytykset hoitaa kuitenkin pois alta. Fakta on se, että opiskelija ei saisi olla työvoimaa, useissa paikoissa kuitenkin näin on. Toki jossain vaiheessa harjoittelua opiskelijan on kyettävä toimimaan yksinkin, mutta pääpaino kuitenkin siinä, että hän on opiskelija.

Vierailija
29/38 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:10"]

25, toki opiskelijalla on vastuu omasta oppimisestaan, mutta on jo harjoittelupaikankin puolelta röyhkeää, että laitettaisiin heti ensimmäisenä päivänä tekemään täytenä työvoimana hommia, kyllä siinä täytyy perusperehdytykset hoitaa kuitenkin pois alta. Fakta on se, että opiskelija ei saisi olla työvoimaa, useissa paikoissa kuitenkin näin on. Toki jossain vaiheessa harjoittelua opiskelijan on kyettävä toimimaan yksinkin, mutta pääpaino kuitenkin siinä, että hän on opiskelija.

[/quote]

Kirjoittaja antoi ehkä epähuomiossa kuvan, että hän ei suostu missään vaiheessa harjoittelua tekemään mitään yksin. Opiskelijalla on oikeus ohjaamiseen, mutta käytännössä ohjaaminen on kuitenkin toissijaista potilastyöhön nähden. Ohjaaminen on aika iso panostus, ja minä odotan opiskelijalta nopeaa oppimista ja itsenäisyyteen pyrkimistä. Tietenkin on asioita kuten vaativa lääkehoito, mitä ei saakaan tehdä koskaan yksin, vaikka osaisikin. Opiskelija ei ole työvoimaa, mutta se ei tarkoita sitä, että hän olisi vain katsomassa ja kuuntelemassa. Kyllä opiskelija tarttuu työhön ja tekee myös yksin. Vain sillä tavalla saa kokemuksia vastuun otosta ja oman työn organisoimisesta. Tehty työ sitten tarkistetaan, että meni oikein, ja ohjaaja on tietenkin aina saatavilla.

Vierailija
30/38 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu opiskelijasta ja siitä kuinka paljon harjoitteluja on jo takana. Alkuun tehdään asiat yhdessä ja sitten kun osaamista ja varmuutta löytyy saa tehdä itsekin mutta toki ohjaaja on lähistöllä/käytettävissä jos kysyttävää tulee. Ei ne pesut nyt niin monimutkainen juttu ole että siellä pitää olla vieressä kyyläämässä joka liikettä. Tietenkin on paljon potilaita mitkä on helpompi hoitaa kahdestaan sekä potilaan että hoitajien kannalta ja sitten on niitä kenen kanssa pärjää yksin. Myös itsenäisen työskentelyn pitää oppia. Kaikki mikä oppilas tekee on kuitenkin ohjaajan vastuulla joten ohjaajan pitää pystyä arvioimaan kuinka itsenäisesti oppilas pystyy työskentelemään.

Ps: mistä joku on saanut päähänsä että eri sukupuolta olevaa potilasta hoitaa aina kaksi hoitajaa??? Naurettava väite

T: ohjaaja/näytön vastaanottaja

Vierailija
31/38 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:14"]

[/quote]

Yksin tekiessä oppii oikein hyvin. Ei heti ensimäisellä kerralla. Mutta toistot tehdään yksin ja samalla opitaan työ. Luultavasti sinulla ei ole kovin hyvin opiskelussa mennyt
[/quote]

Hah. Valmistuin lähihoitajaksi keskiarvolla k3 ja nyt opiskelen sairaanhoitajaksi keskiarvolla 4-5, joten kiitos epälyistäsi menestyn oikein hyvin ja harjoittelutkin menevät mallikkaasti. Kyse tässä kirjoituksessani oli lähinnä yrittää kertoa ettei opiskelija ole työvoimaa ja liian monta ohjaajaa on tullut vastaan, joita ei yksinkertaisesti kiinnosta opiskelijan olemassaolo. Esimerkiksi käsketään vain mennä tekemään jokin asia, ei keskustella/kysellä että miten meni tai jäikö mikään mietityttämään. Silloin minusta tuntuu ettei harjoittelu palvele oppimistavoitteitani parhaalla mahdollisella tavalla, harjoitteluviikkoja on kuitenkin rajallinen määrä. Teen kyllä itsenäisestikin hoitotyötä harjoitteluissa, mutta mielestäni se ei ole päätavoitteeni.

Vierailija
32/38 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pesu on niiiiiiin simppeli asia, että kyllä itse ohjaajana ainakin odotan harjoittelijan selviyvän alun jälkeen siitä omatoimisesti. Siinähän sitä mitataan maalaisjärkeä : osaat pestä itsesi niin kai osaat pestä jonkun toisenkin? Ja vuorovaikutustaitoja tuossa tilanteessa kysytään...

Tietenkään en laittaisi harjoittelijaa vähänkin arvaamattoman potilaan kanssa kaksin. Tai potilaan, jolla hoitotoimenpiteitä (haavanhoito, katetri, avanne tms.) pesujen yhteydessä tai jälkeen.

Mutta jos siis pelkkä aamupesu niin kylläpä vain.

Vierailija
33/38 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu potilaasta.

Vierailija
34/38 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:32"]riippuu potilaasta.
[/quote]

Tämä on mielestäni tyhmästi sanottu. Kaikki mitä ohjaajasi antaa sinun tehdä, on myös ohjaajasi vastuulla ja siksi monet eivät kovinkaan rohkeasti anna opiskelijalle vastuuta.

Vierailija
35/38 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijaa ei saisi jättää yksin.

Vierailija
36/38 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen kanssa hoitoalalla. Edellisessä harjoittelupaikassa piti mennä koko ajan ohjaajan perässä. Opin tuolta tosi paljon. Nykyinen paikka. Kukaan ei ole oikeastaan opettanut mitään tai no minä vastavalmistunutta ohjaajaani. Mutta sainpahan jalan oven rakoon. Ekasta paikasta onneksi hyvät opit alla.

Vierailija
37/38 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
38/38 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 21:16"]Jos ei ole kahden hoidettava potilas niin yksin siellä ollaan. Itse opiskeluaikana olin saunotusvuorossa, saunotin 6 asiakasta, muut hoitajat toivat ja veivät asiakkaat. Jos on lavettipesu niin toinen on kääntelemässä. En antaisi kiitettävää opiskelijalle joka ei perus suihkutusta saa tehtyä. Opiskelijat ovat ohjaajien vastuulla, mutta kyllä se numerossa näkyy jos opiskelija siirtää oppimisvastuun ohjaajalle eikä itse kykene tekemään mitään. Itse sain parhaat arvosanat juuri niistä paikoista missä ensimmäisten viikkojen aikana sisäistin tehtäväni ja lopun aikaa toimin ihan täytenä työvoimana.
[/quote]
Niin ja lisäys: siis kyllähän ne toimenpiteet pitää näyttää miten ne tehdään, myös pesut. Ja kysyä saa jos tulee ongelma.