Joutuuko hoitajaharjoittelija pesemään yksin potilaita ?
Vai onko aina vanhempi hoitaja toimenpiteissä läsnä ?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:41"]
Opiskelijaa ei saisi jättää yksin.
[/quote]totta.
parempi heti vain totuttelemaan kaikkeen.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:52"]
Riippuu opiskelijasta ja siitä kuinka paljon harjoitteluja on jo takana. Alkuun tehdään asiat yhdessä ja sitten kun osaamista ja varmuutta löytyy saa tehdä itsekin mutta toki ohjaaja on lähistöllä/käytettävissä jos kysyttävää tulee. Ei ne pesut nyt niin monimutkainen juttu ole että siellä pitää olla vieressä kyyläämässä joka liikettä. Tietenkin on paljon potilaita mitkä on helpompi hoitaa kahdestaan sekä potilaan että hoitajien kannalta ja sitten on niitä kenen kanssa pärjää yksin. Myös itsenäisen työskentelyn pitää oppia. Kaikki mikä oppilas tekee on kuitenkin ohjaajan vastuulla joten ohjaajan pitää pystyä arvioimaan kuinka itsenäisesti oppilas pystyy työskentelemään.
Ps: mistä joku on saanut päähänsä että eri sukupuolta olevaa potilasta hoitaa aina kaksi hoitajaa??? Naurettava väite
T: ohjaaja/näytön vastaanottaja
[/quote]eli kyllä ja ei ja riippuu harjoittelijasta ja potilaasta ja vielä ohjaajastakin,että aika selväksi tuli.
Miten vammaispuolella onko kokemuksia ?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:58"]Ainakaan päiväkodissa harjoittelijaa ei lasketa aikuiseksi ollenkaan. Siis vaikka olisi jo aikuisiällä. Eli en saa tehdä mitään yksin.
[/quote]
Me oltiin kasilla tetissä päiväkodissa ja tehtiin lähes kaikkea mitä oikeat työntekijätkin :) Syötettiin, ulkoilutettiin, nukutettiin, leikittiin, puettiin, vaihdettiin vaippoja yms yms yms.
t. 16v
Ärsyttää kaikki opiskelijat kun tölläävät ja pyörivät osastoilla ja poliklinikoilla.
T. Potilas
Vammaispuolella aika nopeaan meet itekses
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:59"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:14"]
Kaipa sitä saa, mutta itse harvemmin harjoitteluissa teen yksinäni mitään pesuja. Oma mielipiteeni on, että miten asioita voidaan oppia, jos ei tehdä yhdessä. Esimerkkinä kerran ohjaajani olisi laittanut minut jo yksin, olin tietenkin imarreltu tästä mutten tule työpaikallenne ilmaiseksi työvoimaksi vaan oppimaan ja olemaan työssäni parempi sekä oikeutettu saamaan minulle kuuluvan ohjauksen. Olen inhottava ohjattava mikäli koen ettei ohjaajani kiinnosta, mutta helppo niille ohjaajille ketkä ovat kultaakin arvokkaampia ja hyviä hoitajia.
[/quote]
Yksin tekiessä oppii oikein hyvin. Ei heti ensimäisellä kerralla. Mutta toistot tehdään yksin ja samalla opitaan työ. Luultavasti sinulla ei ole kovin hyvin opiskelussa mennyt
[/quote]
Hah. Valmistuin lähihoitajaksi keskiarvolla k3 ja nyt opiskelen sairaanhoitajaksi keskiarvolla 4-5, joten kiitos epälyistäsi menestyn oikein hyvin ja harjoittelutkin menevät mallikkaasti. Kyse tässä kirjoituksessani oli lähinnä yrittää kertoa ettei opiskelija ole työvoimaa ja liian monta ohjaajaa on tullut vastaan, joita ei yksinkertaisesti kiinnosta opiskelijan olemassaolo. Esimerkiksi käsketään vain mennä tekemään jokin asia, ei keskustella/kysellä että miten meni tai jäikö mikään mietityttämään. Silloin minusta tuntuu ettei harjoittelu palvele oppimistavoitteitani parhaalla mahdollisella tavalla, harjoitteluviikkoja on kuitenkin rajallinen määrä. Teen kyllä itsenäisestikin hoitotyötä harjoitteluissa, mutta mielestäni se ei ole päätavoitteeni.
[/quote]
Hyvin ei mene ellei itsenäisesti mitään tee.
Töissä et ole ehtinyt käymään tai opiskelijoita ohjaamaan
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:34"]Ärsyttää kaikki opiskelijat kun tölläävät ja pyörivät osastoilla ja poliklinikoilla.
T. Potilas
[/quote]
Minusta on hyvä, että harjoittelivat näkevät myös konkreettisesti miten asiat hoidetaan, eivätkä tule hoitoon pelkällä teoriapohjalla. Olen aina antanut opiskelijoille luvan tulla toimenpiteeseen mukaan, jos minulta on lupaa kysytty.
t. itsekkin potilas
Ei ole aina apua tarjolla. Ja pitäisi kyllä kaikissa paikoissa mainita nuorille (tytöille), että ei kannata ottaa todesta kaikkia höpinöitä. Siis jos vanha mies sanoo, että pitää pestä tai voidetta laittaa...
jos potilas erisukupuolta niin silloin aina kaksi hoitsua muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:47"]jos potilas erisukupuolta niin silloin aina kaksi hoitsua muutenkin.
[/quote]
Missä tämmöistä luksusta on?
Ainakaan päiväkodissa harjoittelijaa ei lasketa aikuiseksi ollenkaan. Siis vaikka olisi jo aikuisiällä. Eli en saa tehdä mitään yksin.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:47"]jos potilas erisukupuolta niin silloin aina kaksi hoitsua muutenkin.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.
Kaipa sitä saa, mutta itse harvemmin harjoitteluissa teen yksinäni mitään pesuja. Oma mielipiteeni on, että miten asioita voidaan oppia, jos ei tehdä yhdessä. Esimerkkinä kerran ohjaajani olisi laittanut minut jo yksin, olin tietenkin imarreltu tästä mutten tule työpaikallenne ilmaiseksi työvoimaksi vaan oppimaan ja olemaan työssäni parempi sekä oikeutettu saamaan minulle kuuluvan ohjauksen. Olen inhottava ohjattava mikäli koen ettei ohjaajani kiinnosta, mutta helppo niille ohjaajille ketkä ovat kultaakin arvokkaampia ja hyviä hoitajia.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:14"]Kaipa sitä saa, mutta itse harvemmin harjoitteluissa teen yksinäni mitään pesuja. Oma mielipiteeni on, että miten asioita voidaan oppia, jos ei tehdä yhdessä. Esimerkkinä kerran ohjaajani olisi laittanut minut jo yksin, olin tietenkin imarreltu tästä mutten tule työpaikallenne ilmaiseksi työvoimaksi vaan oppimaan ja olemaan työssäni parempi sekä oikeutettu saamaan minulle kuuluvan ohjauksen. Olen inhottava ohjattava mikäli koen ettei ohjaajani kiinnosta, mutta helppo niille ohjaajille ketkä ovat kultaakin arvokkaampia ja hyviä hoitajia.
[/quote]
Siis harjoittelun ensimmäisenä päivänä yksin :)
Tottakai sen jälkeen, kun on näytetty ja opetettu miten homma hoidetaan.
Tietenkin on yksin pärjättävä kun on opetettu ensin. Jos harjoittelija ei tee mitään yksin vaan roikkuu häntänä perässä on hän laiska, huono oppimaan tai liian arka.
Ei aina ole mahdollista olla mukana ja kun saat varmuutta, voit huolehtia heistä (hygienia) itsenäisestikin harjoittelun aikana. Tietenkin yksin ei kannata mennä esim. vuodepotilaita kääntelemään ettet riko itseäsi.