Mitä pk-seudulla opiskelevat ajattelee maakuntayliopistoista?
Jälleen Yksi Helvetin Helsinki-vastaan-kaikki-muut-kysely.
Kommentit (22)
Riippuu luennoitsijoista, kuinka hyviä ne on työssään. Jokaisesta yliopistosta löytyy kaikenlaisia, kuin myös helsingistäkin ( oman kokemuksen mukaan).
Helsingin yliopisto on maakunnassa. Uudenmaan maakunnassa.
Aajattelen, että yliopisto kun yliopisto. Monella alalla on varmasti laadukkaampaakin ja ns. henkilökohtaisempaa opetusta, kuin Helsingin yliopistossa. Olen myös itse vähän sellainen, että valitsisin yliopiston sen mukaan, missä viihdyn ja tykkäsin. (Siksi minulla Helsinki)
Toki pääsääntöisesti ajatellaan, että ollaan parempia kuin muualla. Tosin totuus on tietysti se, että vaikka Hki on keskimäärin vahvin, löytyy muista yliopistoista alueita, joilla ovat vahvempia kuin Helsingissä. Ja ainakin ona kokemus on se, että omalla alallani opetus ja opiskelijoiden huomioon ottaminen Jyväskylässä on paljon parempaa kuin Helsingissä. Jyväskylässä on nuoria professoreja, jotka pyrkivät johonkin, Helsingissä on sellaisia, jotka ovat jo ehkä pysähtyneet urallaan.
Ajattelen lähinnä sitä, millä paikkakunnalla asuminen on lämpimintä, joten ainoat vaihtoehdot ovat Helsinki ja Turku.
Porvoon yliopistossa on parhaimmat opiskelijat.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:56"]Porvoon yliopistossa on parhaimmat opiskelijat.
[/quote]
Trollhättan ja Trollshovda on myös aika kovia.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:34"]Riippuu vähän alasta. Kauppatieteitä jos opiskelet, niin oot kyllä yksi nolla joka ei tule koskaan luomaan kummoistakaann uraa, jos et opiskele Aalto-yliopistossa... Ainakin näiden aaltolaisten mukaan, uskoo ken tahtoo :) Muilla aloilla ei kai ole niin kovaa panettelua muualla opiskelevia kohtaan? Tai no Helsingin oikeustieteilijät eivät myöskään näytä oikein arvostavan Lapin yliopiston oikkareita...
[/quote]
Huhhuh! :--D Kovaa puhetta. Siis kai tää oli vitsi? Itse olen käynyt kauppiksen muualla ja omasta kaveripiiristäni suurin osa luo nykyään uraa Helsingissä isoissa pörssiyhtiöissä, ja ovat jo nuorena päässeet hyvään asemaan. Toisaalta tunnen myös monta Aalto-yliopiston käynyttä kauppislaista, joiden "ura" on sellainen, jota voisi luoda merkonomin papereillakin. Eli eiköhän se ole ihan ihmisestä ja omasta motivaatiosta kiinni, että minkälaisen uran pystyy luomaan - ei siitä että minkä yliopiston on käynyt. :D
Opiskeluaikana en hirveästi arvostanut maakuntayliopistoja, mutta nyt aikuisena olen huomannut, että niissäkin saa ihan hyvää opetusta ja niistä valmistuu päteviä tyyppejä. Verkostoitumisen kannalta suosittelisin kuitenkin pääkaupungin opinahjoja. Lisäksi ekan työpaikan hakeminen on helpompaa, kun on valmistunut tunnetusta ja arvostetusta paikasta.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:07"]Opiskeluaikana en hirveästi arvostanut maakuntayliopistoja, mutta nyt aikuisena olen huomannut, että niissäkin saa ihan hyvää opetusta ja niistä valmistuu päteviä tyyppejä. Verkostoitumisen kannalta suosittelisin kuitenkin pääkaupungin opinahjoja. Lisäksi ekan työpaikan hakeminen on helpompaa, kun on valmistunut tunnetusta ja arvostetusta paikasta.
[/quote]
"Lisäksi ekan työpaikan hakeminen on helpompaa, kun on valmistunut tunnetusta ja arvostetusta paikasta."
Luuletko ettei esim itä-suomen yliopistosta valmistuneita arvosteta itä-Suomessa?
Joskus ajattelin, että kyllä ne suunnilleen samanlaisia ovat, mutta olen ollut väärässä. Taso ei ole ollenkaan sama ja se näkyy opiskelijoissa, tutkielmissa ja luennoitsijoissa. Maakuntayliopistoissa taso on huonompi, kriteereitä ei juuri ole oikein millekään.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:12"]Joskus ajattelin, että kyllä ne suunnilleen samanlaisia ovat, mutta olen ollut väärässä. Taso ei ole ollenkaan sama ja se näkyy opiskelijoissa, tutkielmissa ja luennoitsijoissa. Maakuntayliopistoissa taso on huonompi, kriteereitä ei juuri ole oikein millekään.
[/quote]
Ai juma mä nauran näille jotka luulevat olevansa jotain parempaa kun ovat ihan Helsingissä yliopistossa eikä missään MAAKUNNASSA xDD eiku hetkinen, Niihä se oli, Helsinkikin taitaa kuulua maakuntiin...
Jos arvostaa perinteitä, HY on oikea paikka, mutta jos arvostaa joustavuutta ja "uusia tuulia" niin sopivampi opinahjo voi löytyäkin muualta. Pienemmissä voi myös olla parempi henki ja vähemmän kilpailua.
Tämä on vähän yhtä hauskaa kuin lukioaikana jotkut lähti naapurikaupungin lukioon ja luulivat sen olevan niiiiin paljon parempi kuin oman kaupungin lukio ja kättäytyivät sen mukaisesti. Kyseessä sellaiset 20000 ja 30000 asukkaan kaupungit, että tuskinpa tasossa oli niin kovasti eroa... Eli ehkäpä tuo Helsinki noin maailmanmittakaavassa ei ole sen kummempi kuin maakuntayliopistotkaan...
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:15"]Jos arvostaa perinteitä, HY on oikea paikka, mutta jos arvostaa joustavuutta ja "uusia tuulia" niin sopivampi opinahjo voi löytyäkin muualta. Pienemmissä voi myös olla parempi henki ja vähemmän kilpailua.
[/quote]
Helsingin viehättävyys rapisee pikkuhiljaa.. Joillekkin linjoille oli jo viime vuonna vaikeampi päästä Tampereelle kuin helsinkiin...
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:16"]Tämä on vähän yhtä hauskaa kuin lukioaikana jotkut lähti naapurikaupungin lukioon ja luulivat sen olevan niiiiin paljon parempi kuin oman kaupungin lukio ja kättäytyivät sen mukaisesti. Kyseessä sellaiset 20000 ja 30000 asukkaan kaupungit, että tuskinpa tasossa oli niin kovasti eroa... Eli ehkäpä tuo Helsinki noin maailmanmittakaavassa ei ole sen kummempi kuin maakuntayliopistotkaan...
[/quote]
Hyvin sanottu.
Helsingin yliopisto on entinen Turun yliopisto. Venäläiset sössivät sitten senkin.
Maakuntayliopistoilla ei ole omaa metroasemaa!
Riippuu vähän alasta. Kauppatieteitä jos opiskelet, niin oot kyllä yksi nolla joka ei tule koskaan luomaan kummoistakaann uraa, jos et opiskele Aalto-yliopistossa... Ainakin näiden aaltolaisten mukaan, uskoo ken tahtoo :) Muilla aloilla ei kai ole niin kovaa panettelua muualla opiskelevia kohtaan? Tai no Helsingin oikeustieteilijät eivät myöskään näytä oikein arvostavan Lapin yliopiston oikkareita...