Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin kuukausiraha?

Vierailija
27.04.2015 |

Paljonko teillä teini saa kuussa ja mitä hänen pitää sillä maksaa? Meillä summa on ikävuoden verran kuussa eli tässä tapauksessa 14 euroa kuussa. Minä maksan vaatteet, hygieniatavarat, harrastus- ja koulujutut jne. Jos mun ostamat ei kelpaa, sitten pitää hankkia ne itse. Lisäksi hänellä on peruspuhelin (voi soittaa ja lähettää viestejä) ja siihen saa prepaidiin 5 euroa kuussa saldoa. Lisäsaldot pitää maksaa itse. Kotona on velvollisuus oman huoneen siivouksen lisäksi tehdä yksi kotityö päivässä.

Lisäksi rahaa saa koulumenestyksestä siten, että 10 tuplaa kuukausirahan, 9 puolitoistakertaistaa ja 7 pudottaa kolmanneksella, 6 puolella ja 5 ja 4 vievät sen nollille. Lisää voi tienata myös isommista kotitöistä, kuten autonpesu tai ikkunanpesu. Lisäksi töitä saa halutessaan etsiä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahahahah 14 euroa????

Vierailija
2/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 18:07"]

Hahahahahah 14 euroa????

[/quote]

Pieni kuukausiraha motivoi tienaamaan lisää. Jos se on suuri, ei motivaatiota synny.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 euroa on yläastelaisilla. Siitä saavat maksaa meikit ja muut hygieniatuotteet, kampaajat, elokuvat, puhelinlaskun, mopon bensat, hampurilaisilla käynnit. Minä ostan vaatteet ja maksan harrastusmaksut.

Vierailija
4/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten on varmasti ihan hyvä, mutta puhelinjuttu ja kouluarvosanoilla rahojen menetys ei kiva. Ja ostatko teinille itse valitsemiasi vaatteita, hyg tarvikkeita ym vai saako itse valita?

Vierailija
5/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natsi

Vierailija
6/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 10-15e/vk on hyvä. Siitä maksetaan mässyt yms, mutta ei hygieniajuttuja ja vaatteita. Jollei sit halua jotain ylimääräisiä vaatteita. Esim. mun veljellä, joka on amiksessa, niin on nyt ekana vuonna ollut alle kolme koetta, mikä on vähän huono, jos koenumeroista saa rahaa.

t. 16v

Vierailija
7/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 18:11"]

Muuten on varmasti ihan hyvä, mutta puhelinjuttu ja kouluarvosanoilla rahojen menetys ei kiva. Ja ostatko teinille itse valitsemiasi vaatteita, hyg tarvikkeita ym vai saako itse valita?

[/quote]

Saa valita tietyn budjetin rajoissa. Tyyliin siis "voit valita mieleisesi shampoon, mutta maksimihinta on x euroa."

Vierailija
8/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheet systeemit.
Kyllä pitäisi olla nettiliittymä. Nuuka puhelinliittymä. Liikaa kotitöitä
Koulumenestyksestä maksamiskuvio on myös kummallinen
Minulla samanikäinen ja hän saa 20-50 kuussa. Maksan kaiken. Nettiliittymä tietenkin. Kotitöitä viikottain

Vierailija
9/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 18v ja saan 50€/kk ja se riittää hyvin. 14-vuotiaana sain 20€ ja silläkin pärjäisin. Saan kotoa kaiken välttämättömän, mutta vaatteet, ylimääräisen kosmetiikan ym. ostan itse jos haluan. Yleensä menee niin, että en osta mitään muutamaan kuukauteen ja sitten käytän kerralla 50-100€.

Vierailija
10/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 18:17"]

Olen 18v ja saan 50€/kk ja se riittää hyvin. 14-vuotiaana sain 20€ ja silläkin pärjäisin. Saan kotoa kaiken välttämättömän, mutta vaatteet, ylimääräisen kosmetiikan ym. ostan itse jos haluan. Yleensä menee niin, että en osta mitään muutamaan kuukauteen ja sitten käytän kerralla 50-100€.

[/quote]

Puhelinlaskun maksaa vanhemmat ja se on aina 20€. Sitten kun itse alan maksamaan, niin vaihdan netin pois, koska en sitä käytä. Ennen nettiliittymää puhelinlaskuni oli 2-5€/kk.

Vierailija
11/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 18:17"]Olen 18v ja saan 50€/kk ja se riittää hyvin. 14-vuotiaana sain 20€ ja silläkin pärjäisin. Saan kotoa kaiken välttämättömän, mutta vaatteet, ylimääräisen kosmetiikan ym. ostan itse jos haluan. Yleensä menee niin, että en osta mitään muutamaan kuukauteen ja sitten käytän kerralla 50-100€.
[/quote] Kai nyt tuossa iässä on jo säästöjäkin kesätöistä? Niillä ainakin itse pärjäsin pitkälle talveen. Isä antoi välillä extraa.

Vierailija
12/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki suhtatuvat negatiivisesti kouluarvosanoista maksemiseen? Kouluhan on lasten työtä ja siinä menestymisestä pitää palkita bonuksilla niin kuin aikuisetkin saavat omissa töissään tuotanto- yms. bonuksia.

Vierailija
13/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 18:17"]Olen 18v ja saan 50€/kk ja se riittää hyvin. 14-vuotiaana sain 20€ ja silläkin pärjäisin. Saan kotoa kaiken välttämättömän, mutta vaatteet, ylimääräisen kosmetiikan ym. ostan itse jos haluan. Yleensä menee niin, että en osta mitään muutamaan kuukauteen ja sitten käytän kerralla 50-100€. [/quote] Kai nyt tuossa iässä on jo säästöjäkin kesätöistä? Niillä ainakin itse pärjäsin pitkälle talveen. Isä antoi välillä extraa.

[/quote]

En ole koskaan päässyt töihin, kun ei ole vielä työkokemusta.... Pidän kyllä kotona olosta joten ei siinä mitään, kunhan aikuisena pääsisi sitten johonkin....

Vierailija
14/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 18:21"]Miksi kaikki suhtatuvat negatiivisesti kouluarvosanoista maksemiseen? Kouluhan on lasten työtä ja siinä menestymisestä pitää palkita bonuksilla niin kuin aikuisetkin saavat omissa töissään tuotanto- yms. bonuksia.
[/quote] Mielestäni tulisi palkita ahkeruudesta, motivaatiosta. Pelkkä numeron perusteella arviointi ei ole hyvä. Itse en lukenut koskaan ja kiitettävä tuli. Paras ystävä luki yötä päivää ja sai maks seiskan. Numero ei kerro työteliäisyydestä.

Vierailija
15/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aikoinaan 30e kuussa teininä. :) Eipä ton ikäisenä "omaa" rahaa mennyt muuhun kun sidukkaan ja jonkun "turhan" vaatteen joskus osti jos oli rahaa. Tarpeelliset vaatteet ja kosmetiikat ym tuli porukoilta mutta ei toki mitään ylimääräisiä kaupan kalleimpia meikkejä tai rasvoja. :) niihin piti ite säästää jos halusi :)

Vierailija
16/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:n linja siihen, että koenumeroista palkitaan, eikä yrittämisestä ja työteliäisyydestä on ihan oikein. Meillä on yhteiskunnassa ihan liikaa tyyppejä, joille maksetaan liikaa siitä, että ne "yrittävät" jotain, vaikka tehokkuus ei ole kovinkaan kummoista, vaan usein jopa negatiivistä.

Vierailija
17/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 18:21"]Miksi kaikki suhtatuvat negatiivisesti kouluarvosanoista maksemiseen? Kouluhan on lasten työtä ja siinä menestymisestä pitää palkita bonuksilla niin kuin aikuisetkin saavat omissa töissään tuotanto- yms. bonuksia.
[/quote]

Siinä motivaatio on ulkoinen
Tässä vielä saattaa menettää tahaa

Vierailija
18/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 17-vuotias ja saan kuukaudessa 90€. Maksan itse matkakortin lataukset, alusvaatteet ja sukat. Äitini ostaa minulle vaatteita kun tarvitsen, mutta joskus ostan itsekin. Olen käynyt kesätöissä kahtena viime kesänä ja saan kauppaan palautetuista pulloista hieman rahaa. Minulle ei ole ikinä maksettu koearvosanoista, vaikka saankin yleensä 8-9 ja välillä kymppejäkin. Säästän rahoistani ison osan tulevaisuutta varten.

Minulla on omasta mielestäni ehkä vähän turhankin suuri kuukausiraha, pärjäisin vähemmälläkin, mutta en valita. Neljätoista euroa kuussa on kuitenkin ihan naurettava summa, varsinkin kun puhelinliittymä on tuollainen! Eikä huonoista numeroista pitäisi sakottaa, ei se oikeasti motivoi.

Vierailija
19/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vielä käytössä kuukausi rahaa mutta kokeista saa rahaa. 10 saa10€ ja 9 saa 9€ jos on jotain erikoista esim. Laivareissu tai luokkaretki ni saa ylimäärästä. Me vanhemmat kun kuitenkin ostamme vaatteet ja yms jutut. Niin ja kumpikin teini on 5luokalla. Eivät ole valittaneet.

Vierailija
20/20 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 18:59"]Meillä ei ole vielä käytössä kuukausi rahaa mutta kokeista saa rahaa. 10 saa10€ ja 9 saa 9€ jos on jotain erikoista esim. Laivareissu tai luokkaretki ni saa ylimäärästä. Me vanhemmat kun kuitenkin ostamme vaatteet ja yms jutut. Niin ja kumpikin teini on 5luokalla. Eivät ole valittaneet.
[/quote]

Ei 5.luokkalainen ole teini, ellei ole jäännyt pari kertaa luokalle...