Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasketaanko Asperger, ADHD, Tourette jne. vammoiksi?

Vierailija
04.05.2015 |

Ainakin täällä päin ovat vähän väliinputoajia; eivät ole kehitysvammaisia, mutta eivät mielenterveyskuntoutujiakaan (ellei heillä ole lisäksi myös mentaalipuolen häiriöitä).

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on asperger eikä se näy ulospäin, harva edes tietää. Ei todellakaan tarvi mitään palveluja tms. On älykäs, koulutettu ja fiksu ihminen. Sosiaalisesti hieman kömpelö. Väliinputoaja? Ei todellakaan :D

Vierailija
2/10 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein heillä on psykiatrisia diagnooseja myös, eli ei tarvitse pohtia...
Itse oon ihmetellyt sitä, mikseivät "psyykenvammaiset" ole oikeutettuja vammaispalvelulain mukaisiin tukiin ja palveluihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todennäköisesti add. En ole kouluttautunut lukiota pidemmälle. Olen väliinputoaja. En tavallaan tiedä miten elämässä päästään eteenpäin. Työssä olen. Mutta miten pidemmälle?

Voiko diagnoosi vaikeuttaa elämää? 
Lääkkeet ovat viimeinen oljenkorsi, mutta haluaisin katsoa myös sen kortin.

Vierailija
4/10 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin noiden lasten äidit voivat hakea vammaistukea vai millä nimellä se on, joku tuki siitä että joutuu hoitamaan vaikeaa lasta.

Vierailija
5/10 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:28"]Ainakin noiden lasten äidit voivat hakea vammaistukea vai millä nimellä se on, joku tuki siitä että joutuu hoitamaan vaikeaa lasta.
[/quote]
Laki edellyttää kuntaa järjestämään mm. asunnon ja kuljetuspalveluita vammaisille. Ja kuntoutusta. Erilaisia vammaistukia on piiitkä lista.
.
Psyykkisesti sairaat harvoin saavat mitään näistä etuuksista, vaikka lakiteksti EI rajaa heitä ulkopuolelle.
.....sori OT

Vierailija
6/10 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitut ovat oireyhtymiä. Eivät vammoja, mutta ei ole yhtä tyypillistä ihmistä. Osalla oireet voivat olla niin voimakkaat, että henkilöä voi sanoa vammaiseksi.

Vierailija
7/10 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat neurologisia poikkeavuuksia.

Vierailija
8/10 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että ennemminkin häiriöitä kuin vammoja, tosin niistä löytyy myös positiivisia puolia.

Vierailija
9/10 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Klubitaloille pääsee nykyisin pelkällä neuropsykiatrisella diagnoosilla, vaikka standardeissa sanotaan, että "jäseneksi pääsee jos on tai on ollut mielenterveysongelmia". Ilmeisesti heille ei pahemmin ole muitakaan sopivia paikkoja, joista saa tukea.

Vierailija
10/10 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täälllä päin ovat monesti samoissa palveluissa mielenterveyskuntoutujien kanssa, koska heille ei ole muitakaan sopivia tukimuotoja ja ovat liian älykkäitä ja hyvätasoisia kehitysvammapalveluihin.