HPV-testi positiivinen, papassa hyvälaatuisia muutoksia - lääkäriä paikalla?
Olin seulonnassa ja tänään tuli tulokset, joiden mukaan HPV-testin tulos oli positiivinen ja papa-näytteessäni oli hyvälaatuisia solumuutoksia. Kirjeessä oli aika heikosti tietoa, mutta muita jatkotoimia ei tällä erää suositeltu kuin uusintanäyte parin vuoden kuluttua.
Googlettelin HPV-testin positiivista tulosta ja sain selville, että syöpää aiheuttavat ainoastaan pitkittyneet HPV-infektiot. Nyt mietityttää, että onko oma infektioni pakosti pitkittynyt? Olen ollut naimisissa noin 20 vuotta ja kummallakaan ei ole ollut avioliiton aikana muita suhteita. Joten HPV-tartuntani täytyy olla peräisin jomman kumman nuoruuden suhteista. Tarkoittaako tämä, että infektiokin on väistämättä tällainen (vaarallinen) pitkittynyt infektio? Vai voiko olla niin, että piilevä virus on nyt yhtäkkiä aiheuttanut infektion yli 20 vuotta tartunnan jälkeen?
Jos joku tietää, niin kertokaapa :) Soittelen kyllä terveysneuvontaan ensi viikolla, jospa saisi näistä labratuloksista vähän lisätietoa.
Kommentit (30)
Hauskoja heittoja :-/ Olisiko jollain ihan oikeita ajatuksia tai kokemusta vastaavasta?
Mitä sä siis haluat tietää? Ai sen kauanko se on sulla ollut, niinkö? Mistähän sen voisi tietää? Sulle on kerrottu kaikki, seuranta parin vuoden päästä. That’s it.
Hei!
Kävit kohdunkaulan syöpää seulovassa papa-kokeessa, ja näytteessäsi todettin hyvänlaatuisia solumuutoksia. Näytteessä ei siis ollut syöpäsoluja.
Kohdunkaulan syöpään tarvitaan HPV-infektio, mutta toisaalta suurin osa HPV-infektioista paranee itsestään. Yli puolet naisista saa HPV-infektion jossain vaiheessa elämää. Syöpä kehittyy esiasteiden kautta. Joskus papa-kokeessa, näkyy HPV-infektion aikaansaamia solumuutoksia, jotka suurin osa paranevat itsestään seuranta-aikana. Mikäli papa-näytteessäsi olisi ollut vahvempia solumuutoksia, olisi tuo kontrolli toteutettu jo aikaisemmin kohdunkaulan tähystyksellä (ja hoidettu tilanteen mukaan).
Vaikea sanoa, milloin olet tuon HPV-infektion saanut. Mikäli sinulla ei ole oireita (pahanhajuinen valkovuoto, yhdynnänjälkeinen verenvuoto) en olisi huolissani. Tupakoinnin suosittelen lopettamaan, mikäli tupakoit.
Kehottaisin elämään normaalisti ja menemään seuraavaan tarkistukseen ajallaan.
Mukavaa kevättä Sinulle!
No sitä pohdin, että kertooko tämä HPV-testin tulos siitä, että minulla on ollut pitkittynyt infektio lähes koko ikäni? Vai onko sellainen edes teoriassa mahdollista, että virus on ollut piilevänä ja aiheuttanut infektion vasta nyt?
Kukaanhan ei voi varmaksi sanoa, mikä on minun tapaukseni, mutta ehkä joku tietää, voiko edes teoriassa olla kyse piilevästä viruksesta eikä pitkittyneestä infektiosta. Pitkittynyt infektio on pahempi kuin piilevä virus, koska syövän kehittymistä edeltää aina nimenomaan pitkittynyt infektio.
Vierailija kirjoitti:
No sitä pohdin, että kertooko tämä HPV-testin tulos siitä, että minulla on ollut pitkittynyt infektio lähes koko ikäni? Vai onko sellainen edes teoriassa mahdollista, että virus on ollut piilevänä ja aiheuttanut infektion vasta nyt?
Kukaanhan ei voi varmaksi sanoa, mikä on minun tapaukseni, mutta ehkä joku tietää, voiko edes teoriassa olla kyse piilevästä viruksesta eikä pitkittyneestä infektiosta. Pitkittynyt infektio on pahempi kuin piilevä virus, koska syövän kehittymistä edeltää aina nimenomaan pitkittynyt infektio.
Olet nyt ymmärtänyt vähän väärin. Lue tuolta: https://www.mehilainen.fi/naisen-terveys/hpv-virus-eli-papilloomavirus
Miksi miehiltä ei oteta papa- koetta? Naiset menee testeihin mutta miehille ei ole testejä?
Sun miehellä on ollut joku suhde/ maksettu keikka hiljattain, olen pahoillani mutta ei nuo ole piileviä 20 vuotta :(
Vierailija kirjoitti:
5/7 jatkaa. HPV-infektio tarkoittaa, että elimistössä on HP-virus. HPV-infektio on lähes aina oireeton. Usein elimistön puolustusjärjestelmä hävittää tuon viruksen, muttei aina. Tällöin kyse on pitkittyneestä infektiosta, jolloin virus voi muokata solujen kasvua ja "turvamekanismeja" niin, että solut alkavat kehittyä väärin ja syntyy syöpäsoluja. En osaa sanoa milloin olet saanut tuon HPV:n. Suurin osa HPV-infektoista on nuorilla parikymppisillä, mutta sitä esiintyy myös vanhemmilla ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet nyt ymmärtänyt vähän väärin. Lue tuolta: https://www.mehilainen.fi/naisen-terveys/hpv-virus-eli-papilloomavirus
Ei tuolta linkin takaa löytynyt mitään, mikä olisi ristiriidassa käsitysteni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sun miehellä on ollut joku suhde/ maksettu keikka hiljattain, olen pahoillani mutta ei nuo ole piileviä 20 vuotta :(
Eipä todellakaan ole ollut! Ennemmin mulla itselläni olisi ollut unissani kuin miehellä :D
Hpv ei ”asu” kehossa aiheuttamatta infektiota, koska infektio tarkoittaa sitä, että virus on tarttunut ja kehossa on virusta. Infektio voi kuitenkin olla hyvin vähäoireinen ja siis olla huomaamatta pitkänkin aikaa. Sitä, mistä ja milloin ap on tartunnan saanut, me emme voi tietää. Ehkä se on sieltä nuoruudesta enne tämän suhteen alkua, tai ehkä ei. Hpv on siitä poikkeuksellinen sukupuolitauti, että sen voi saada muualtakin kuin yhdynnästä.
Joka tapauksessa tilanne on nyt se, että solumuutoksia ja infektiotilannetta kannattaa seurata. Uoden tai kahden päästä uusinnasa tiedät enemmän: joko ne paranevat tai muutuvat joksikin, mitä pitää hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5/7 jatkaa. HPV-infektio tarkoittaa, että elimistössä on HP-virus. HPV-infektio on lähes aina oireeton. Usein elimistön puolustusjärjestelmä hävittää tuon viruksen, muttei aina. Tällöin kyse on pitkittyneestä infektiosta, jolloin virus voi muokata solujen kasvua ja "turvamekanismeja" niin, että solut alkavat kehittyä väärin ja syntyy syöpäsoluja. En osaa sanoa milloin olet saanut tuon HPV:n. Suurin osa HPV-infektoista on nuorilla parikymppisillä, mutta sitä esiintyy myös vanhemmilla ihmisillä.
Ok, no siinä tapauksessa tulkitsen, että minulla on juuri kyse pitkittyneestä infektiosta :( En näe mahdollisena, että olisin saanut HPV:n vuoden 1999 jälkeen, koska sen jälkeen olen ollut vakituisessa suhteessa, jossa ei ole petetty.
Miehen terveys testi? kirjoitti:
Miksi miehiltä ei oteta papa- koetta? Naiset menee testeihin mutta miehille ei ole testejä?
Koska papa on määritelmällisesti kohdunkaulan irtosolunöyte, ja miehillä ei ole kohdunkaulaa, josta voitaisiin saada irtosoluja tutkittavaksi.
Miehiltä voidaan testata hpv-tartunta, mutta sitäkään ei tehdä, ellei ole oireita ja miehille niitä ei yleensä tule. Ei edes sitä kohdunkaulan syöpää, koska useimmilla miehillä ei ole sitä kohdunkaulaa.
Mind you, ne miehet, joilla on kohdunkaula, kyllä testataan ja he varmaankin tietävät myös hakeutua testeihin koska yleensä heillä on hoitosuhde elimiensä osalta valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Hpv ei ”asu” kehossa aiheuttamatta infektiota, koska infektio tarkoittaa sitä, että virus on tarttunut ja kehossa on virusta. Infektio voi kuitenkin olla hyvin vähäoireinen ja siis olla huomaamatta pitkänkin aikaa. Sitä, mistä ja milloin ap on tartunnan saanut, me emme voi tietää. Ehkä se on sieltä nuoruudesta enne tämän suhteen alkua, tai ehkä ei. Hpv on siitä poikkeuksellinen sukupuolitauti, että sen voi saada muualtakin kuin yhdynnästä.
Jos minulla ei ollut HPV:tä 5 ja 10 vuotta sitten otetuissa papakokeissa, onko mahdollista, että kohta otettavassa kokeessa näkyisi HPV ilman, että olen saanut tartunnan viimeisen 10 vuoden aikana?
Toinen kysyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla ei ollut HPV:tä 5 ja 10 vuotta sitten otetuissa papakokeissa, onko mahdollista, että kohta otettavassa kokeessa näkyisi HPV ilman, että olen saanut tartunnan viimeisen 10 vuoden aikana?
Toinen kysyjä
Jos sulta on otettu vain papa silloin 5 tai 10 vuotta sitten, niin ei HPV olisi siinä välttämättä näkynyt. HPV-testillä saadaan kiinni myös elimistössä oleva virus, joka ei ole aiheuttanut solumuutoksia. Papalla saadaan kiinni vain solumuutokset. Eli kyllä, voi olla HPV, vaikka papa oli ok 5 ja 10 v sitten. HPV-tartunta voisi siinä tapauksessa olla tuore tai pidemmän ajan takaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voit olla varma, ettei miehesi ole pettänyt sinua?
Tunnen hänet. Luotan häneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysyjä
Riippuu siitä, että onko sulle silloin 10-vuotta sitten papakokeessa oikeasti tehty papan (eli sen irtosolunäytteen analyysin) lisäksi myös HPV- tutkimus, joka on ollut negatiivinen. Koska pelkkä irtosolu äyte ei kerro hpv:stä mitään, virus pitää tutkia erikseen. 10 vuotta sitten on vielä tehty papakokeita ilman virustutkimusta.
Muttq jos virus on silloin tutkittu, niin ei se tyhjästä nyt ilmesty, eli jostain se tartunta tässä välissä on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysyjä
Jos sulta on otettu vain papa silloin 5 tai 10 vuotta sitten, niin ei HPV olisi siinä välttämättä näkynyt. HPV-testillä saadaan kiinni myös elimistössä oleva virus, joka ei ole aiheuttanut solumuutoksia. Papalla saadaan kiinni vain solumuutokset. Eli kyllä, voi olla HPV, vaikka papa oli ok 5 ja 10 v sitten. HPV-tartunta voisi siinä tapauksessa olla tuore tai pidemmän ajan takaa.
Siis näistä 5 ja 10 vuotta sitten otetuista näytteistä nimenomaan tutkittiin HPV. Onko silti mahdollista, että minulla olisi HPV-tartunta, joka olisi saatu yli 10 vuotta sitten?
En ole lääkäri, mutta voisin minä vilkaista.